Le santisima Trinidad 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door newbie, 28 mei 2008.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    26/05

    mijn dag
    Eerst mijn nieuwe aanhangwagen. De vorige zijn wielbassis was te klein om de hoge kist te vervoeren.
    Gaf soms een onveilig gevoel.
    Deze doet het prima.


    [​IMG]


    de boot in de kist (210cm lang en 90cm breed en 180cm hoog)

    [​IMG]

    de lift werkt prima, geheel zoals verwacht lukte alles.

    [​IMG]




    tot dit punt ging alles prima, er was veel wind met af en toe een rukwindje, was aan het twijfelen maar ik dacht als de Santisima zijn masten en ra's deze wind overleeft dan moet ik ging schrik meer hebben.


    Dus ik laat ze zakken in het water.

    Normaal was de bedoeling dat de boot als ze begint te drijven ze van haar standaard afkomt.

    Dit gebeurde niet, met als gevolg dat de lift de boot mee onderaf trekt.

    Ik greep ze vast en trok de vlaggemast er vanaf.

    Gelukkig kwam ze van de lift af en begon te drijven.

    Omdat de wind richting oevers waaide ,ging ik het water in om ze naar het midden te duwen. De wind greep haar en ik had er geen controle meer over.
    Ze helde al hard over met de ra's op 0°. Wilde ik sturen met de ra's dan ging ze nog platter liggen.

    Ze dreef richting fontein van een paar meter hoog. de reddingsboot ging te water maar gelukkig ging ze opnieuw richting oever.

    De schrik zat erin en heb ze uit het water gehaald.

    Slotsom.

    1. Ik moet de loodbom dieper gaan leggen,zodat ze minder gaat overhellen. Dit houd in dat ze demonteerbaar wordt)

    2. Een groter roer eronder zetten.

    3. Eventueel de pomp eruit halen en een duikbootmotor met schroef bevestigen aan het roer.

    4. De volgende keer mijn verstand gebruiken en gaan zeilen met mooi weer en licht zomerbriesje.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2013
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Maar wel weer een hoop geleerd en in één keer (hopelijk) alle zwakke punten blootgelegd, Luc.

    Schitterende transportkist en wagen overigens, chapeau!!!

    Groet,

    Ad
     
  3. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    mogelijk een volgende poging met praktisch windstil weer, en eventueel een rubberboot in het water paraat, of iemand met zwembroek (mits het warmer wordt natuurlijk)
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.842
    Locatie:
    As,België
    hallo

    heb het zien gebeuren en het was niet om te lachen dat ze op de fontein afvaarde
    dan een scherpe bocht en dan richting oever
    van sturen was er eventueel geen sprake het was gewoon waaien waar de wind haar heen stuurde
    een groter roer maar mijn idee is een dat aan de kiel vast zit tot onder
    dan doe je voor de rest geen afbreuk aan het model
    er bestaan waterdichte servo's van traxxax die wij ook in onze duikboten gebruiken
    maar Luc ze kan wel zeilen dat heeft ze vandaag laten zien
    alleen het sturen valt niet mee

    gewoon een voor een de problemen verhelpen en ik zou beginnen met het dieper leggen van de loodkiel
    want ze maakt wel erg slagzij toen ze de bocht om ging
    gr raf
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Roer is om te corrigeren.
    Sturen (eigenlijk zorgen dat je schip zonder roer toch rechtdoor gaat) doe je met de stand van de zeilen.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.842
    Locatie:
    As,België
    hallo
    wel in dit geval werkte geen van beide
    gr raf
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hier nog een video, waar die meneer een extra roer oppervlak eraan zet.
    Let tevens op het formaat van de hulp kiel.




    Na 5 minuten ook met veel wind.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Maar ik kon de zeilen niet echt gebruiken omdat het schip dan teveel stagzeil maakte.

    Als je mijn foto ziet dan zie je dat de loodbom maar 5cm onder het schip hangt veel te weinig.

    Het roer en de loodbom dat zijn de eerste zaken die ik nu moet aanpakken.

    Iemand een idee ,hoe ver ik deze moet laten zakken. Bestaan hier regels voor.
    Bv mast 100cm hoog, loodbom op33 cm (1/3) bv.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.842
    Locatie:
    As,België
    hallo luc
    je zit in een club waar veel zeilers in zitten
    als die het niet weten wie dan wel
    vergelijk een M klasse of een 1M eens wat mast lengte betreft
    ik denk dat je zeker een 50 cm omlaag moet met die kiel
    aan die man zijn karretje te zien is dit ook ongeveer de lengte die hij er onder heeft gehangen
    als je een opneem stuk maakt dat vast aan de boot blijft zitten dan kan je met het stuk aan de lood bom schuiven zoveel je kunt
    ik zou beginnen met 50 cm

    gr raf en succes
     
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Het lijkt me ook een beetje een kracht maal arm verhaal. Een lichtere loodbom zal dieper moeten zitten dan een zwaardere. De masthoogte zal een rol spelen, maar nog meer het zeiloppervlak en windkracht denk ik. Misschien dat ze in het varende modellen forum hier vuistregels voor hebben. Alternatief zou een in hoogte verstelbare loodbom kunnen zijn. Als het wat harder waait, dan kan je hem wat laten zakken.
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een langere kiel heeft ook nog een functie om het verleieren tegen te gaan !
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.842
    Locatie:
    As,België
    hallo

    met het gewicht van de lood bom kan niet gespeeld worden want deze bepaald mee of het schip op waterlijn licht of niet
    hoe zwaarder dat gewicht hoe minder lood er in de boot moet gestoken worden
    want een zwaardere bom maakt alleen het schip maar stabieler
    de paar cm die je aan diepte in de boot hebt geven niet echt een groot verschil in stabiliteit
    alles wat dieper hangt geeft dit wel
    ik heb het bij de nurenberg ook zo moeten doen en nu vaart die boot wel stabiel
    hoe breder de kiel hoe minder de boot verleid maar hoe slechter hij stuurt
    gr raf
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Inderdaad, al het gewicht in de loodbom dient om het schip op zijn waterlijn te krijgen.

    Het gewicht kan ik niet veranderen, wel de afstand waardoor het oprichtmoment veranderd.

    Ga eens proberen met 50 cm. Nogmaals lift en standaard aanpassen.

    Zal 3 schroefstangen van M6 voldoende zijn om een loodbom te houden zonder dat ze in schuine stand van de boot gaat vervormen.


    Iemand praktische ervaring hierin.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2013
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Welkom in de wereld van de echte modelbouwer. ;)
    Een bouwpakket maken is heel wat anders, daar wordt alles voorgekauwd, is lang niet zo spannend.

    Ik ben ruim een jaar bezig geweest om de werkende stoomsleper RC te maken.
    Twee stappen vooruit en de andere dag weer één stap terug.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.893
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Luc wat zit er rond die draadstangen? als deze 30 cm uit de bodem steken zonder vulstukken heb ik er mijn twijfels over, ook de stroomlijn is niet alles. Een mooi gestroomlijnde kiel gaat de zeileigenschappen flink verbeteren Vb 300 mm lang en 30 breed, dan heb je een flink oppervlak tegen de romp en dan zijn die 3 draadstangen ruim voldoende.
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als ik het gewicht van de loodbom weet, en de afstand tussen bodem schip en loodbom (50 cm ?) dan kan ik dat wel uitrekenen, mijn eerste gedachte zou zijn van wel.
    Maar de verbindingen tussen de draadstangen en de bodem, heb je daar voldoende vertrouwen in dat die het houden?

    Groet,

    Ad
     
  17. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    René ,de draadstangen zijn maar M6. De doorvoerbuis is 8mm.

    Juist nagemeten.

    Voorlopig nog niks rond de draadstangen. Dacht eerst ook aan een plaat om er tussen te zetten, maar dit raadde men mij af op de club. Deze plaat gaat verhinderen dat de boot teveel slagzij maakt, ,maar anderzijds zal bij een windvlaag de boot niet snel genoeg slagzij kunnen maken door die plaat waardoor masten of ra's gaan breken. Ik kan misschien gaten in de plaat maken. Anderzijds zal de manoeuvreerbaarheid er ook niet echt op voorruit gaan.

    Weet het nog niet.

    Dat is het nadeel als je 0,0 ervaring hebt in zeilen.
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Even terug gelezen, Luc, en zie dat je loodbom 13 kg is.

    Even snel uitgerekend, en dan kom ik bij een volledige 90° slagzij (conservatieve aanname) op een buigspanning in je M6 draadstangen van net boven de 1000 MPa, en dat is veel. Die spanning moet ruim onder de rekgrens van het materiaal blijven, en dat is voor veel materialen niet het geval. Ik vrees dat je niet weet wat voor materiaal het is, als het bijvoorbeeld rvs 304 is dan ga je dat niet halen (er is één 304 variant die 60% koud vervormd is die dat net zou halen, maar daar zou ik niet op vertrouwen).
    Weet je het materiaal van de draadeinden?

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Het is natuurlijk nog wat kritischer. Als het draadeinden zijn moet ik natuurlijk de kerndiameter van M6 (4,8 mm) nemen, en de spanning gaat met de derde macht van de diameter, en wordt dan bijna 2 maal zo hoog.
     
  19. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Neen, gewoon een draadstang in een doe-het -zelf winkel. dus zal het niet het echte degelijke materiaal zijn.

    Kan ze wel vervangen door inox draadstangen ,maar ik weet niet of dit sterker of zwakker materiaal is.






    Ben ook nog aan het brainstormen wat René zei.

    tussen de 2 achterste draadstangen is er 20cm, hier kan ik wel een plaat zetten zoals René zei.bv een plaat van 25 op 40 cm, waarin de draadstangen van M6 zitten gevangen. Is al veel degelijker dan.

    De voorste draadstang laat ik dan gewoon staan. Deze kan ik eventueel nog vervangen door een M8. De voorste draadstang gaat niet volledig door de kiel,maar is achteraf bijgezet. Is zo'n houtschroef met aan de bovenkant metrische schroefdraad. Dmv een koppelstuk kan men dan er een draadstang op aansluiten.

    Ipv van een M6 een M8 indraaien.

    Hierdoor is de plaat niet zo groot waardoor ik vermoedelijk wel de voordelen heb maar niet de nadelen.
     
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Door te googlen op bulb en kiel kan je ook nog wat tips vinden (amazone heeft er eentje onder zijn 17de eeuwse jacht hier in het historische zeilschepen forum). Ik zat te denken de middelste te vervangen door een m8 zodat je ze eventueel met plaatjes nog kan stroomlijnen, maar ik begrijp dat dat geen optie is. Aan de andere kant... is het zo'n probleem als de draadeinden bij zware belasting gaan buigen? Het voorkomt dan misschien een gebroken mast.
     

Deel Deze Pagina