MiMi DLG

Wat betreft de lijmen. Ik gebruik dunne CA (erg licht) voor het vastzetten / snel fixeren en voor plekken waar houtlijm niet goed kan uitvloeien.

Ik heb altijd het idee dat dunne CA snel in het balsa trekt zodat je er meer van moet gebruiken dan strikt noodzakelijk voor de lijmverbinding en het daarom dus zwaarder wordt.

Mijn mimi is bespannen met oralight. Ik zie dat je ook mylar kan gebruiken. Is dit lichter dan oralight? Zijn er nog meer voordelen om mylar te gebruiken? Ik ken dit spul niet, vandaar de vraag.
 
Ik weet niet wat oralight weegt, de mylar die ik heb liggen weegt ongeveer 37 gram/m2. Daar komt nog wel het gewicht van lijm bij (geen zelfklevende laag), is aan te brengen met (alcohol)verdunde bison kit. Het grootste voordeel van mylar is dat het echt supersterk is. Je drukt niet zomaar een gat in de bespanning, zelfs niet met een vingertip of een stomp voorwerp als een tak of maisstoppel. Ja, inderdaad geprobeerd :)

Zie ook: mylar-folie-hoe-verwerk-je-dat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oralight weegt 36 gram per m2, is zelfklevend. Iets lichter dus. Maar ook minder stevig dan mylar denk ik. Als je hard genoeg met je vinger prikt zit je er doorheen, ga ik ook niet proberen;)
 
Vanavond met Fireforx, secondelijm en fotoman gevlogen op onze mooiberg :D Fireforx liet even zien hoe het ook kan....zijn turbo ging echt met een enorme vaart omhoog en bleef maar vliegen.....wij stonden met open mond te kijken :D ik zie onze zwieptoekomst zeer zonnig in.....

Ook de mimi's gevlogen.....loggertje erin...stopwatch aan....mooi dead air weer....slijm haalt met de laatste mimi 30 meter .....Fireforx maakte zn eerste zwiep met deze mimi (ik gooi wat voorzichtig!!) gelijk naar 42 meter...hopla..... :hammer: Airtime was 5 seconden want de ontvanger nam even pauze....krak. Rompje is inmiddels weer geplakt. Morgen lekker op het veld verder zwiepen en elastieken en slepen en bbq-en en en en ..........
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op een erg gezellig veldje de vliegeigenschappen mogen bewonderen van beide Mimi's van Frank.
Nou..... Dat vliegt best aardig!! Dat heb je netjes gebouwd, Frank.:thumbsup:
Zelfs de power starts (gemiddeld 35-40mtr)van fireFox kon die makkelijk aan.

Mijn Radian samen met de Mimi (met FireFox aan de knuppels) nog op ongeveer 40mtr een klein belletje gepakt, kortom het was zeer leuk.

Grt
Eric
 
Klinkt erg gezellig, de aankomende zes weken heb ik iedere zondag gratis vervoer dus als jullie nog eens op zondag gaan vliegen en de uitnodiging nog staat.. ;)
 
Laatst bewerkt:
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Als ik het zo lees hebben we er paar "bekeerden" bij.

Ik zou zeggen kom een keer kijken op een NK wedstrijd.
Nu niet gelijk denken wedstrijd, ja dat ken ik, een stel gestresste van die uber piloten die alleen maar met zichzelf bezig zijn. Nee totaal niet.
Ik denk dat Didier en Alwin (Fireforxkssxkx en billy) dit kunnen beamen.
Gewoon een gezellige dag vliegen waarbij aan het einde er nog een winnaar is ook.
Meedoen kan ook, de Mini klasse is speciaal voor de "beginnende" piloot in het leven geroepen. Erg leuk om te doen en ook erg leerzaam.


Nu zijn ze vaak niet naast de deur.
Eerst volgende in Dokkum en dan de laatste in Swalmen.
Voor meer info kijk op Home - F3K Nederland.

Groet

Frans
 
Helaas niet naast de deur inderdaad - en vaak op zaterdag (verplichte dag voor mij op de zaak) maar inderdaad heel gezellig, leerzaam en zeker de moeite waard.

Al moet ik zeggen dat zodra de tijd ingaat de spanning zich direct van de vliegers meester maakt en dat de competitie fel en soms grimmig is. Een seconde kan tenslotte het verschil zijn tussen niks hebben of de glorieuze winnaar zijn van de Dutch Duck! Als dan de toeter gaat, is dat ineens weer weg en is de sfeer weer amicaal (beste Belgische woord ooit).

Zeker doen als jullie de gelegenheid hebben dus!
 
Laatst bewerkt:
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Als ik het zo lees hebben we er paar "bekeerden" bij.

Daar is niets mee teveel gezegd :D Na vorige jaar besmet te zijn geraakt met het zwevervirus (dat heerst de komende jaren nog wel) nu ook een misschien nog heftiger variant er bovenop...het DLG virus... Zelfs kinderen van 11 zijn vatbaar voor besmetting...Mees heeft vandaag behoorlijk wat gezwiept met een van de mimi's. Natuurlijk op weg geholpen door Fireforx als personal trainer, :thumbsup:

Na veel kijken en luisteren, en een aantal zwieperts van Fox en met mees aan de knuppels, hieronder Mees z'n allereerste zwiep met een MiMi !


Daarnaast heeft hij en ook wij de hele dag kunnen zweven, slepen en dlg-en, Prachtig gezicht hoe Dennis en Berrie met hun carbon DLG tjes aan het dwarrelen waren....kom nog wel ;D

Topdagje noem je dat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat Didier en Alwin (Fireforxkssxkx en billy) dit kunnen beamen.

Nu zijn ze vaak niet naast de deur.
Eerst volgende in Dokkum en dan de laatste in Swalmen.

Frans


dat heb ik hun ook gezegd frans, gewoon gaan en meedoen, uiteindelijk heb je genoeg man met een mini om een extra klasse op te starten dan.

ps, als jullie het land nu is in 2 verdelen zoals bij ons? dan kan je de wedstrijden minder gespreid over het land houden! ;)(lees driehoek amsterdam rotterdam denhaag, 1 deel) lolzz :p
 
ik stond er van versteld hoe mooi de mimi 2 gooit, het enige nadeel is dat je boven bij het platleggen de snelheid er echt moet in duwen, wat je 2meter kost in hoogte eigenlijk.

voor de rest pikte ik er op een 15m hoogte een mooi belletje (voor zover er belletjes zijn bij bijna 30° :s)

ik denk dat het echt een mooi kistje geworden is!
alvast STUKKEN beter als de mimi 1, waar franck een fout maakte met de profieldikte... dat vertaalde zich onmiddelijk in het gooien!

nu nog de roertjes wat groter maken franck! dan is ie AF ;)
 
Als je goed kijkt naar waar de rondes voor het NK worden gehouden kan je zien dat er al een deling is.
Westen (Zuid Holland, Noord Holland, Zeeland) en Oosten.
In Oost Nederland worden nu alle wedstrijden gehouden, nu het Westen nog............

Euh die "extra" Mini klasse word in Nederland al sinds 2007 gevlogen, das dus geen probleem. Meedoen kan gewoon.

Groet

Frans
 
Allemaal enthousiaste verhalen! Ik ben benieuwd of ik ook "verslingerd" raak aan het dlg zweven;)


Hoe belangrijk is het uitbalanceren van de vleugel?

Dus dat de linker vleugel even zwaar is als de rechter vleugel. Als het noodzakelijk is dan doe ik het uiteraard maar als het niet noodzakelijk is doe ik het niet (scheelt weer een paar gram....:D)
 
Uitbalanceren is wel belangrijk, anders gaat je kist scheef vliegen, moet je toch corrigeren met je roer, kost energie., ben je sneller beneden...sneller dan die 3 extra gram bij het totaalgewicht (is mijn idee...maar de experts mogen mij corrigeren)

Ik heb het vleugeltje af. Alleen de peg gaat er nog in, nadat de bespanning erop zit.
Gewicht is 43 gram nu, dus 50 gram ga ik wel halen. Het rompje wordt gebouwd iig met een goeie juiste stok (skyshark ipv dunwandig carbon buis..scheelt weer 4 gram) en het neusje wordt iets langer, om te voorkomen dat er weer teveel lood in moet.... Ik wil toch echt rond de 130 / 140 gram uitkomen , max ! Dat is dus bijna 50 gram lichter dan de KF Mimi V2.....= een dikke rs100 servo van robbe aan gewicht eraf ! :hammer:

Roertjes worden iets groter dan op de tekening, gister bleek dat de uitslag die nodig is zo groot is dat er te veel weerstand ontstaat met sturen. En sturen betekend weerstand en betekend sneller beneden :D Tis bijna bizar...ik had daar nooit bij stil gestaan...en met een kistje als dit zie je het ook meteen, zoals gisteren...sturen is weerstand = verlies van energie..

IMG_3058.jpg


Vraagje over het bespannen; ik krijg van billy een stuk mylar voor de mimi, en die lijm je vast met verdunde bisonkit. Maarrr....smeer je bisonkit op alles wat hout is (bijvoorbeeld de gehele D-box en achterlijst) ? of beperk je je tot de randjes waar het echt moet houden.... ?
 
Laatst bewerkt:
Neusje langer maken heeft niet het gewenste effect. Door het wegslingeren wil de neus door massatraagheid verder opzij en verlies je hoogte bij het werpen. Ik heb dit ook al geprobeerd, was geen succes.
En wat betreft de roeren, die zijn goed van formaat. Als je wil expirmenteren, zeker doen! Maar probeer ook eens het zwaartepunt verder naar achter te plaatsen, daar worden de roeren ook een stuk gevoeliger van.

Veel plezier!
 
Komt goed:D Wat betreft het zwaartepunt....we hebben deze gister steeds verder naar achter gelegd totdat vliegen niet meer goed te doen was....daarna weer een gram erbij en toen was het weer ok. Dus zwaartepunt ligt zo ver mogelijk naar achter. Fireforx heeft gistermiddag de mimi alle hoeken en gaten laten zien mbt afstellen en het optimale vinden.....en we hebben uiteindelijk het richtingroer met een strookje plastik verlengd..maar een paar millimeter.....en toen ging sturen veel soepeler. Misschien ligt het aan het KF profiel hoor..... zou kunnen...dit profiel heeft oa. meer weerstand dan een "normaal" MiMi vleugelprofiel.

Hoeveel langer heb jij het neusje gemaakt ?
 
Neusje langer maken heeft niet het gewenste effect. Door het wegslingeren wil de neus door massatraagheid verder opzij en verlies je hoogte bij het werpen. Ik heb dit ook al geprobeerd, was geen succes.

ook DAT heeft firefox gisteren gezegd, maar ook daar moet franck eerst weer zelf een ondervinding doen voor hij me gelooft ;)

als er een skyshark stok in zit moet de neus niet langer, maar ook dat weet franck pas als de stok erin gelijmd is, en de neus te lang gebouwd is :D :bye:

dit vleugeltje zal nog beter klimmen dan je laatste KFM vleugeltje.

wat de roeren betreft, je edelweiss is er een prachtig voorbeeld van...
je liep te mopperen dat ie amper op de rolroeren reageerde, maar als je ze nader bekijkt heb je maar ailerons van 3cm breed... (kan niet werken)

je moet in je achterhoofd houden dat het zwevers zijn, geen 3D kistjes.

zoals je zei, sturen is energie verlies, zeker met te kleine vlakjes die haaks om moeten.
(en je hebt bij iets grotere roeren de veiligheid dat ie luistert als je ineens zijwind krijgt!)
 
Back
Top