Veiligheid in het vliegen met RC helis

Er zijn al meerdere draadjes van, echter om een ander draadje niet verder te vervuilen (ik ook, en excuus hiervoor) kan die discussie misschien hier voort gezet worden.

Niemand weet hoe dit gebeurd is, het enige wat misschien geholpen had was als de man waarover het gaat niet alleen vloog, en degene waarmee hij vloog ook nog wat van EHBO afwist.

Je kan jezelf afvragen of je zelf veilig bent:
- Moet alles zo goedkoop mogelijk, of investeer je liever in wat spul van hogere kwaliteit?
- Vlieg je met vrienden of liever alleen?
- Vlieg je een normale headspeed (Ja, meer headspeed = meer stress op alle draaiende onderdelen.)
- Neem je veel risisco's als je nieuwe figuren probeert, of weet je van ten voren al wat je uitweg is als je een stuurfout maakt
- Vlieg je dichtbij andere mensen, of tussen jezelf en andere mensen?
 
Zijn inderdaad al veel draadjes over, waarvan er een paar zelfs sticky zijn...
 
Even beantwoorden voor mij persoonlijk:

- Moet alles zo goedkoop mogelijk, of investeer je liever in wat spul van hogere kwaliteit?
Ik ben radicaal tegen de hele goedkope servo's, gyro's & airframe's.... Een vliegende grasmaaier hoort gewoon met kwaliteitsspul uitgerust te zijn. Dat de motor uitvalt tot daar aan toe, je kan nog autoroteren, maar dat je sturing wegvalt omdat je geld wou besparen of niet meer kon uitgeven? Geen excuus voor. Harde taal maar als je de hobby niet kan betalen kijk je beter naar kleinere heli's, vliegtuigen of een andere hobby. Het vliegen is heel leuk maar als de veiligheid in het gedrang komt moet je er gewoon mee stoppen.

- Vlieg je met vrienden of liever alleen?
Beiden, echter als ik alleen vlieg is dit op een plaats waar geen voetgangers , fietsers, auto's of huizen zijn. Je wil niet plots verrast worden. Ik vlieg echter zelden nog alleen, is vaak gewoon om iets te testen...

- Vlieg je een normale headspeed (Ja, meer headspeed = meer stress op alle draaiende onderdelen.)
Zowel hoge als lage, hangt ervan af of ik wel speeden of acro vliegen. Als je, zoals ik in vraag 1 beantwoordde, geen rommel elektronica steekt en alles goed bouwt, hoef je je geen zorgen te maken daarbij.

- Neem je veel risisco's als je nieuwe figuren probeert, of weet je van ten voren al wat je uitweg is als je een stuurfout maakt
Je moet geen figuren proberen als je niet in een automatisme de heli kan recuperen in gelijk welke stand hij hangt of vliegt. Dan moet je meer oefenen op makkelijkere figuren of op de sim

- Vlieg je dichtbij andere mensen, of tussen jezelf en andere mensen?
Natuurlijk niet...
 
Define goedkope rommel.. Ik heb heel wat exploderende compasses voorbij zien komen bij de laatste meet..
 
Define goedkope rommel.. Ik heb heel wat exploderende compasses voorbij zien komen bij de laatste meet..

Een logo, goblin of compass kan ook uiteenspatten door een boomstrike maar laat ons zeggen dat je standaard zaken die kunnen voorvallen niet moet gaan vergelijken met zaken die vermeden kunnen worden zoals brakke servo's of slechte kwaliteit van CNC stukken die daardoor uiteenspatten. Er is toch wel een duidelijk onderscheid. Snap niet waarom je compass vermeld? Omdat ik daar mee vlieg? Je lijkt wel persoonlijk aangesproken?

Grote heli's moeten uit goed materiaal gebouwd zijn om de risico's tot een minimum te beperken, punt.
 
Ik val je niet persoonlijk aan maar zag de filmpjes. Zodoende. Veiligheid valt en staat bij maintenance. Je kunt dure spullen kopen en er niet naar omkijken vanuit een vals gevoel van veiligheid en dan donderstraalt hij naar beneden. Je kunt een kloon nemen en extreem alert zijn in maintenance en dan vlieg je er jaren probleemloos mee.

Bovendien zie ik zelden klonen uit elkaar spatten door cnc problemen. Meer omdat beginners niet weten hoe ze een heli moeten bouwen. Of omdat ze rare keuzes maken qua electronica.
 
onderhoud of niet, soms heb je natuurlijk ook wel s pech..
Ik doe doorgaans best veel aan controles en als ik maar half twijfel, doe ik er wat aan.

En bij mn 450 is het me al 3 keer overkomen (in 5 jaar) dat ik tijdens mn pre flight check merk dat de feathering shaft is losgelopen (1 boutje los..)
Tijdens vliegen niets gemerkt, puur omdat ik wel eens een ruk aan de bladen geef, kom ik er achter
1 a 2 vluchten, en hij spettert uit elkaar in de lucht...

En dat gebeurt natuurlijk bij alle merken, niet alleen bij align.
En 3d vliegers moeten daar nog veel meer op letten, zij werken veel meer op de grens van de machine.

Maar de basis is natuurlijk dat de spullen goed moeten zijn..
 
het grootste deel ligt zowieso ligt aan degene die bouwt/vliegt en ik zie maar heel weinig mensen een goede pre-check doen. Het is veelal beetje kijken, neerzetten en gaan met die banaan.

Het blijft een hobby om je verstand erbij te hebben en houden
 
mijn pre flight check zie je ook niet echt als zodanig als ik bezig ben...
terwijl ik hem oppak geef ik meteen al een ruk aan specifieke delen. Is een gewoonte.

Rest van de preflight check is een kanaal/bewegingscontrole.
maar ja, dat is ook in een halve tel gezien.

En vaak met opruimen kijk ik hem nog heel kritisch even door.
tik vanuit het nitro vliegen.. je moet toch ff poetsen, dus waarom niet meteen goed kijken?
Doe ik met alle modellen, kun je de volgende keer ook meteen gaan vliegen.

alleen vliegtuigen kijk ik wat kritischer na voor ze de lucht in gaan.
die kunnen tijdens transport ook nog wel eens gekke dingen oplopen..
 
- Vlieg je dichtbij andere mensen, of tussen jezelf en andere mensen?
Als ik op de club vlieg volgens de regels, bestaat er een aannemelijke kans dat de heli bij een storing de pits in kan duiken. Wat is op een gegeven moment nog een veilige afstand???? Volgens mij moet je stoppen met vliegen als je geen gevaar wil lopen.
 
gevaar is in principe een optelling van kans en mate van voorkomen.

als je ECHT veilig wilt zijn, kun je idd stoppen met vliegen.
maar statistieken laten zien dat het grootste deel van de ongelukken toch in de huiselijke omgeving gebeurt, dus kun je daar ook niet naartoe..
Dus wat moet je dan :mrgreen:

als mijn vliegtuig NET op het verkeerde moment zijn stroomtoevoer zou verliezen (zeer kleine kans, maar wel altijd aanwezig), zou hij in theorie makkelijk een paar 100 meter verderop iemand kunnen raken.
maar ja. dan moet je eigenlijk de vliegradius van zo'n apparaat rondom vrij hebben voor je gaat vliegen.
en dat kan niet, vermoed ik

Ook met bv een vrachtwagen in het verkeer. zeker bij deze weersomstandigheden, klapt er wel eens een band onderuit. Dat is in mijn vakgebied toch al snel een 8 tot 10 bar wat soms ontploft. Letterlijk.
Soms gebeurt dit zelfs nog terwijl de vrachtwagen al stil staat.
Op de snelweg wordt het natuurlijk gekker. Je ziet vaak genoeg complete karkassen van vrachtwagenbanden in de berm.
Nagaan dat iedere band compleet uit elkaar gespetterd is, waarbij deze blijkbaar al het omringende verkeer gemist heeft.
Een klapband op een stuuras is helemaal geweldig, een geladen vrachtwagen krijgt dan toch wel wat uitdagingen om in het rechte spoor te blijven.
nu gebeurt er eigenlijk vrij zelden iets mee, doorgaans zijn chauffeurs voldoende alert om tijdig in te grijpen..

Toch worden deze risico's voldoende klein geacht om deze wagens tussen het verkeer te laten rijden.
Dan zal het risico wat die paar enthousiaste hobbyvliegers veroorzaken toch wel meevallen?
Zolang je er maar alles aan doet om crashes met persoonlijk letsel te voorkomen.
en wat is dan dichtbij vliegen? iedereen vind dichtbij iets anders. Maar daar zijn weer richtlijnen voor...

Aantal keer de rotordiameter afstand als ik mij niet vergis..
 
Tailblades zijn denk ik uit elkaar gespat door de grond te raken waardoor hij stuurloos begon te spinnen, vreemd wel dat hij de heli niet kan wegduwen van hem met de sticks. Hij draait wel oncontroleerbaar piro's maar die 3D mannen hebben meestal toch nog wel cyclic onder controle dan. Zal ook wel enigszins paniek geweest zijn :)
 
Er is niks mis met zo dicht bij jezelf te vliegen: Ik zit regelmatig nog veel dichterbij.:rolleyes:

Maar ik heb dan tenminste nog het gezonde verstand om niet driftig te proberen de vliegepoepjes aan mijn hekrotorbladen af te vegen aan het gras.... (Dat doe ik wel na de vliegmiddag thuis, met een sopje en een schuursponsje....:D:D)

Want dan krijg je dit soort dingen.... niet van het "dicht bij vliegen"....

Groet, Bert
 
Inderdaad... vliegen

Gewone hoover of rechte FFF zijn in de regel iets minder risicovol als hard en laag 3D-en ;-)
 
Back
Top