Old stuff revived...der Uber Planck

Lo,

het oude planck draadje ( hoe-bouw-ik-simpel-en-dd-2013%3B-moeilijk-een-goed-vliegende-planck ) is wel erg stoffig inmiddels, dus ik begin maar een nieuwe. Op idee gebracht door Huey...want die wilde een plankie maar dan van glas..en met een motor erop.....eigenlijk een oude depron planck. Met als verschil nu uit de vacuumzak! En dat gaan we dan maar maken :D

Nog even foto's uit de oude doos (2005), wat een lol hebben we met deze plankies gehad zeg !

plankie+oud.JPG


DSCN3318.JPG



Even wat gedachtenspinsels...Spanwijdte 80cm.....ik ga toch weer voor MH60 profiel, uiteindelijk vloog dit profiel ook het best 8 jaar geleden....Misschien iets verdunnen naar 8% procent ofzo...Blauw schuim, houten liggertjes. Geen carbon, misschien op kritieke plekjes....neuslijst 50 grams, en vleugeltje zelf met 25 grams, 4* op de TE. 3S1300 oid, 1500kV motortje 50 gram....regelaartje 20 A oid. 8*4 propje voor maximaal gefladder. Moet onder de 300 gram te maken zijn. Wel een rompje fabrieken of ruimtes in de vleugel frezen....want de spullen moet je ergens kwijt

Wel vet kekke wingart dit keer :D Misschien moeten we dit de "miMi killer" noemen :D :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mij kun je op die manier nog super met een speed 400 vliegen :mrgreen:

ik heb ook al vaak staan denken om dlg-techniek toe te passen op normale toestellen, nu nog eens wat leuks bedenken ;-)
 
Profieltjes gemaakt en uitgeprint. Bij mn grote vrind hubo locale een stuk formica op de kop getikt :hammer: .....1 euro :D en nu malletjes zagen. Vandaag ook bij de post 5 meter 25 grams glas, ik zeg dank Huey.

provieltjes.JPG
 
Laatst bewerkt:
Kan je geen geglaste ammehoela maken? Wel met een motortje op dat door middel van 2schroefjes te verwijderen is, en te vervangen door een plakje lood? Dan heb je een kek kistje om te dlgen en om te raggen met motor?
 
He J, Eigenlijk is de ammehoela een re-branded planck :D De oer-ammehoela had ook MH60 maar geen motor....

dus ja !

IMG_2456.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een van de dingen die niet lekker werkte waren de pennetjes waarmee je de snijmallen aan het schuim fixeert. De oude pennen waren eigenlijk te lang waardoor je ze niet zonder protest het schuim in kreeg geduwd.

Al pielemuizend kwam ik op het idee om popnageltjes te gebruiken....deze zijn korter en hebben een randje waarmee de mallen mooi strak tegen het schuim geduwd worden. Werkt hier iig net iets beter zo.

apok+fotos+051.jpg
 
oh la la !

Dat is niet slecht !....eerste helftje gesneden..

apok+fotos+052.jpg


apok+fotos+053.jpg


In vergelijk met de mimi vleugeltjes is dit een enorm ding geworden :D Eerste observatie is dat hier geen liggertje in hoeft.
 
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Ik heb bewust 10% dikte aangehouden, het hoeft geen racemonster per se zijn, wel moet het een ultime fladder / combat planck worden waar je ook nog eens aan de helling uit de voeten kan met een 6 je.

En ook 10 meter voorbespeelde videocasette van de videokeizer eraan en gassen maar :D De old school planckjes van depron gingen met de juiste prop en 12% als de brandweer.....dus ik laat de dikte even voor wat het is.

Ik hoef geen liggertjes te gebruiken, ik heb de helften met bruis nu aan elkaar geplakt, en omdat we nu niet op een paar grammetjes meer of minder hoeven te letten bag ik de planck in 1 keer, met voldoende carbonvezel op de kritieke plaatsen.

Ik schat in dat met een fietsbelletje 1800 kv als motor en 2s 1000mA (met gunthertje) dit echt een vreselijk lekker ding gaat worden :D!!!!
 
Laatst bewerkt:
apok+fotos+055.jpg


stokje pas gemaakt

apok+fotos+056.jpg


dunner kan ik de achterlijst niet maken...lessons learned.

apok+fotos+059.jpg


Onderkant vleugel, uitsparingen voor regelaar en ontvanger en (andere kant) servo's zo afgetekend dat doorsteken van ene naar andere ruimte makkelijk is.

top of the world........
 
Laatst bewerkt:
Zo, de boel zit in de zak. niet TU zuinig met epoxy gedaan, die paar grammen extra poetsen we wel weg met een paar extra watt's aan de prop.

Ik heb de achterlijst met twee reepjes (boven onder) 50 gram versterkt...... tips en middendeel EN D box van carbonweefsel, neuslijst 50 grams, en daar allemaal overheen 25 grams. Je gaat wel hard door je weefsel heen met deze oppervlaktes !

Deze vleugel heeft minder scherpe krommingen dan een mimi ding, dus de carbonwinkel mylars worden mooi tegen het profiel gezogen met dit pompje.

Ben benieuwd, morgen zien we het !
 
Motortje erin, en compartimentjes voor ontvanger en regelaar uitgefreesd. ff wachten op de servo's van huey...dan kunnen die ruimtes ook uitgefreesd worden.

apok+fotos+066.jpg
 
Een van de dingen die niet lekker werkte waren de pennetjes waarmee je de snijmallen aan het schuim fixeert. De oude pennen waren eigenlijk te lang waardoor je ze niet zonder protest het schuim in kreeg geduwd.

Al pielemuizend kwam ik op het idee om popnageltjes te gebruiken....deze zijn korter en hebben een randje waarmee de mallen mooi strak tegen het schuim geduwd worden. Werkt hier iig net iets beter zo.

Ik gebruik deze ... Stoffeernaalden - Spelden (60mm) | Naalden / spelden | Doehetzelfvoordeel
 
Laatst bewerkt:
Schroeven zijn ook bruikbaar.
Spaanplaatschroeven zijn lekker scherp. of die schroefjes die je bij je servo krijgt. die zijn mooi dun.
Een beetje "slechte lijm" zoals behangplaksel of fotolijm (rubbercement) helpt ook bij fixeren.

Ik kan door al dat glimmen op de fotot niet goed zien, maar het lijkt erop dat er met de servo gaten en de luiken voor de andere apparatuur redelijk weinig glas overblijft. Merk je dit nog in stijfheid en torsie sterkte?

Hoe doet die MH60 het tegen de overtreksnelheid? Deze heeft een zuiver profiel. De oude plank was dacht ik verlengt met de roeren achter het oorspronkelijke profiel.

Wil ook wat met vliegende vleugels gaan doen. Moet vooral prettige eigenschappen hebben. Vandaar.
 
Er blijft idd op het oog weinig glas over door de gaten, in sterkte leveren deze gaten echter geen enkel verlies op in sterkte van de vleugel. Hij is ook met gaten super stijf en stevig.

Mijn ervaring is dat MH60 een zeer gemoedelijk stallgedrag vertoont, goed gebalanceerd valt een plank met dit profiel eigenlijk niet weg over 1 vleugel , maar begint te wippen, kortcyclisch...herstel vanuit overtreksituatie is erg rap.
 
vandaag zowaar tijd en energie gevont :D om weer wat te sleutelen aan de planck. Servo's ingebouwd (helaas geen zwarte tape meer) en roerhoorntjes en stokjes geplakt. Nu alleen nog het roertje bauwuh !

foto.JPG
 
Back
Top