graupner x-412 v-mix snap er geen hout van

goeden dag.


ik heb van de week een bootje opgehaald wie met 2 motoren vaart en stuurt.
nou was alles aanwezig maar niet in.perfecte conditie,dus heb de boot
los gehaald en.alle bekabeling vernieuwd nu wil ik de boel
gaan aansluiten om te gaan testen krijg ik het niet goed werkend :$

ik heb de volgende setup:

-graupner x-412 zender
-graupner R700 ontvanger
-2 graupner speed 500e motoren 12v
-2 robbe rokraft 100µp regellaas
-gws v-tail mixer
-12volt accu

volgens de vorge eigenaar heeft het aktijd gewerkt.
aleen word ik er niet wijs uit.
ben meer het idee van 1 motor met los roer gewend hha.

wie zou me.opweg willen en kunnen.helpen zodat ik.de boel functionerend krijg.
alvast bedankt voor de hulp.



ps

zoekfuntie gebruikt hoop te weten gekomen ook de handleiding digital gevonden aleen mocht.dit allemaal niet baten.
 
Tja...wat werkt er nu wel en wat werkt nu niet goed?
Hebben beide regelaars een BEC? zoja, bij èèn van de twee de rode draad uit het servostekkertje trekken en even isoleren.

De mixer heeft twee servosnoertjes welke je in twee uitgangen moet stoppen van je ontvanger.
eentje in het kanaal GAS (vooruit / achteruit)
De ander in kanaal RUDDER (rechts / links)

De twee servokabeltjes van de Snelheidsregelaars prik je in de mixer aan de andere kant.

Nu zet je zender aan en spanning op de regelaars en de ontvanger.
25% kans dat het in èèn keer werkt.

Alle stuurknuppels in het midden(beide motoren mogen niet draaien.
gasknuppel naar voor,beide motoren moeten gaandraaien in de voorwaardse richting en viceversa voor knuppel naar achter.
gasknuppel in het midden en de roerknuppel naar rechts de linker moter moet in voorwaardse richting draaien en de rechter in achterwaardse richting.

Als dit nu niet zo werkt, hoe werkt het dan nu wel?
Wat gaat er nu niet goed, dan moet je iets gaan veranderen aan de bekabeling of de servo-reverse in de zender.

heb je trouwens een rechtse schroef en een linkse schroef?

Ik lees het wel.

mvg. Richard
 
Een X412 heeft zelf een V-mixer aan boord, dus de gws v-tail mixer zou niet nodig moeten zijn.

Als je de accu uit de zender neemt zitten er 6 schakelaartjes naast elkaar, waarmee je de draairichting per kanaal kunt omdraaien. Erboven zit de schakelaar voor de V-mixer. Als deze aan staat (naar links) worden de kanalen 3 en 4 gemixed (rechter kruisknuppel). Op deze kanalen sluit je dan op de ontvanger je snelheidsregelaars aan.

Gebruik je de V-mixer van de zender niet, dan schakel je deze uit en sluit je de gws mixer aan op het gas- en het richtingsroer-kanaal (1 en 3 als je gas links hebt en richting rechts) en sluit je vervolgens de snelheidsregelaars aan op de gws-mixer. Hierbij op de polariteit letten: het zwarte draadje van het servosnoer zit bij de min.
 
goede avond.

bedankt voor jullie uitleg had 2 mixers op de zelfde kanaal dat werkte waarschijnlijk niet goed .
nu heb ik de mixer van de ab alleen in gebruik en het werkt wel (moet nog in water uittesten of die ook daadwerkelijk juist reageert.

alvast bedankt voor de goede hulp.

mvg remi
 
ik ben bang dat 1 van de 2 graupner speed 500 e aan vervanging toe is deze piept behoorlijk wanneer hij sneldheid opbouwt.

ik heb al gezocht naar een vervanger maar deze is niet meer te verkrijgen.
weet iemand mij te vertellen welke motor (2 stuks) ik hiervoor in de plaats kan gaan zetten.

ik heb al een robbe 744/40 gepast maar die past niet in de motorspant en de as is te dik voor de poelie.

mvg
 
is het een elektronische of mechanische piep?

elektronische piep is het zingen van de regelaar dit hoort

mechanische piep kan een drupje olie op de lagers helpen
 
Dit zijn borstelmotoren, die mag je rechtstreeks op accu aansluiten. Bij borstelloze motoren (drie motordraden) mag dat absoluut niet, borstelloze motoren zijn een fantastische kortsluiting, zijn dan verbrand in een flits. Ze moeten altijd vanuit borstelloze regelaar gevoed worden.
 
Laatst bewerkt:
los op de accu maakt hij nog steeds ut zelfde geluid .
kan ik op 1 of sndere manier er iets aan te doen/reviseren?
 
Wat Bol al schrijft: een drup olie op de lagers en dan moet het over zijn. Als je geen naaimachine olie hebt kun je even de föhn van je vrouw lenen om het goed in de (brons)lagers te laten lopen...
 
Back
Top