Voorstel rondje + restauratie 80's Kyosho Turbo Optima

Even voorstellen:

Marco, 40+, omgeving Utrecht.

Ik heb me vandaag op dit forum aangemeld, omdat ik na jaren mijn plan heb opgepakt om mijn oude liefde definitief op te knappen en weer rijklaar te maken: een oude Kyosho Turbo Optima (non-Mid).

Een aantal jaren geleden al druk bezig geweest met onderdelen scoren op eBay, en nu moet ik het maar eens afmaken. Kind 1 (11j.) vraagt al jaren wanneer de auto klaar is, en kind 2 (6j.) begint me nu ook al lastig te vallen. En vrouw 1 vraagt inmiddels hoeveel geld dit gaat kosten, haha !

Efin, de afgelopen kerstvakantie heb ik het chassis compleet afgebroken, schoongemaakt en weer opgebouwd. De repro kap is ook inmiddels gespoten, maar de repro stickers moeten nog binnen komen. Ik zou graag zeggen dat ik de kap bewust geheel 80's verantwoord in 3 kleuren heb gespoten, maar eerlijk gezegd ben ik gewoon niet zo'n held met de airbrush (die ik overigens wel heb, maar die gebruik ik meer voor gitaarbouw, iets totaal anders...).

Technisch/mechanisch ga ik er wel uit komen denk ik, maar op elektronica ben ik zo groen als gras. Vol vertrouwen een 5000 mAh lipo erin gegooid, en de stock LeMans 240s gedurende een kwartiertje laten knetteren als vanouds. Ging best lekker eigenlijk, tot mijn ESC het begaf, getuige de blauwe rookpluim (en de stank) die ermee gepaard ging.

Direct daarna heb ik een aantal kennissen/winkels gebeld en bezocht. De een zegt dat ik geen lipo kan gebruiken icm met een 19T single brushed, de ander zegt dat het juist wel kan, met de juiste ESC (maar weten dan vervolgens niet welke, of raden er eentje aan die volgens de specs helemaal geen lipo ondersteunen). Weer een ander zegt dat ik volledig brushless zou moeten gaan (maar vergeten dat het om een vintage buggy gaat met vintage gearing, haha).

Kortom, het is er voor mij niet echt veel duidelijker op geworden. Ik hoop op dit forum een aantal mensen te vinden voor emotionele support en technische adviezen. Sleep mij er doorheen, alsjeblieft....

Groet,
Marco
 
Een volgeladen 7.2v NiMh accu levert bijna een dezelfde spanning als een 2S LiPo (8.4v wanneer van de lader, 7.4v nominaal), daar ligt het probleem niet. Misschien kon de regelaar de motor niet aan of een verkeerder tandwielverhouding. Andere optie is als je een oude regelaar hebt met alleen vooruit/rem dat je de Shottky diode op de motor bent vergeten. Dus zoek het niet in de combo LiPo regelaar.

Het enige wat een regelaar LiPo geschikt maakt zijn niet de specs maar de Low Voltage cut off. Een dergelijke functie beschermt de LiPo tegen het leegrijden.

1 ding scheelt. Een goede brushed regelaar kost zoveel niet meer....
 
Tandwielverhoudingen e.d. lijken me ook geen probleem, de wagen en de motor zijn 100% stock. En de lipo was nog verre van leeg toen het gebeurde, ik heb dus geen schade opgelopen door het (ongetwijfeld) ontbreken van een cutoff.

Die ESC betrof een Ansmann V/R 18T. Ik weet niet of dat nou zo ruim bemeten was. Maar dat was er gewoon eentje met rem & achteruit... Als het probleem niet in de combo zit, wat dan? Ik heb er weinig zin in om er 4 ESC's per weekend doorheen te jassen ;)

1 ding scheelt. Een goede brushed regelaar kost zoveel niet meer....
Ok, goed om te weten. Waar moet ik dan ongeveer aan denken?
€30-50?
€50-100?
€100 +?
 
Ah, dank je voor de link.

Er staat niet expliciet bij dat 'ie geschikt is voor LiPo accu's. Is dat geen vereiste dan? (sorry hoor, maar ik ben echt n00b qua elektronica).
Bij deze wordt dat dan weer wel vermeld (tevens hogere belasting).

En is een LiPo buzzer nog aan te raden?
 
LiPo vermelding bij een regelaar kent alleen de extra functie dat bij een onderspanning de regelaar op een lager niveau gaat draaien of even stopt ter bescherming van de accu. De rijder moet dit als een moment van stoppen herkennen.

Heb je een regelaar zonder een LiPo vermelding zal de regelaar gewoon de accu verder leeg trekken, jij als rijder moet herkennen wanneer de prestaties instort om dan te stoppen. Overigens zijn er hiervoor genoeg andere hulpmiddelen zoals een LiPo alarm.

Dus ja, als er een regelaar bij staat met een LiPo cut off is dat wel zo verstandig.

Die Modelcraft regelaar is wel een mooie.
 
Er is wel een verschil tussen LiPo en traditionele accu's. De liPo's kunnen veel meer stroom leveren als de motor hierom vraagt. Verder hebben ze ene hogere spanning zoals eerder eengegeven. Hierdoor wordt het toetental hoger en blijft voorla ook veel langer hoog door een andere ontladingscurve.

Ik heb veel gevallen gehad waar ik wel degelijk de tandwielverhouding aan heb moeten passen na overgang op LiPo. Bij bijvoorbeeld Traxxas 1/16 modellen krijg je een extra tandwiel erbij voor als je overstapt op LiPo's of op gewone accu's parallel.

Als je gaat rijden met nieuwe setup, dus ook als je overgaat op LiPo, moet je rustig beginnen en de motor en de ESC eerst qua temperatuur in de gaten houden.

Voor het gebruik van LiPo's kan je een ESC met LVC of een ESC zonder LVC maar dan met een liPo Alarm gebruiken. Het werkt allebei prima.
 
Welkom, en leuk dat je zo'n wagen gaat opknappen. Ik heb zelf een aantal Mids opgeknapt, dus ik ga dit zeker volgen.

Had je de LeMans wel vooraf schoongemaakt? Misschien zat er wat vuil tussen de borstels en collector, en heeft dat sluiting veroorzaakt.

Een mooie vervangende regelaar voor dit soort brushed aangedreven oudjes is de 45A van Hobby King. HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC

Goedkoop, en erg soepele regeling, ook in de lage toeren.


Lipo met brushed kan prima, maar de motor zal wat warmer worden dan met een NiCad of NiMh, omdat het voltage onder belasting hoger blijft, en bij optrekken de LiPo een hogere piekstroom kan leveren dan de andere 2 accutypen.

Hier is een stukje film van 1 van mijn Mids, met EndoPlasma 16 x 2 motor en 2650 mAh 2S LiPo:


Hier ook even de losse link, in sommige browsers schijnt het niet te lukken om het filmpje te openen:


Heb je ook nog wat foto's van de bouw? Wat mij betreft is zo'n auto wel een bouwverslag waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn ook enkele wat duurdere regelaars die zowel brushed als brushless motoren aan kunnen. Deze hebben ook allemaal LVC. Ze zijn wel wat duurder maar dan hoef je geen ESC meer te wisslen als je motor stuk gaat. Brushless motoren heeft veel minder onderhoud, kan beter tegens stof (zand) en heeft veel minder problemen met koeling. Ik vind het zelf echt ene verademing t.o.v. brushed motoren.
 
Waar je wel op moet letten, mocht je bij deze auto naar brushless overstappen, is dat er standaard geen slipper clutch in zit, dus de aandrijving krijgt de volle klap van de motor te verwerken. En als je nog een ketting in de aandrijving hebt, kunnen er schakels breken, of oprekken. Het is mogelijk om de gewone Optima om te bouwen naar belt drive, dan kan het wat meer hebben. Alleen liggen die kitjes niet meer voor het oprapen...
 
Bedankt allen voor de tips tot nu toe!

@Indoorvlieger:
Toffe clip !!!

Ik heb geen Optima, maar een Turbo Optima. Ik moet even in de manual kjiken, maar volgens mij heeft 'ie standaard een torque limiter. Is dat wat je bedoelt? Niet dat ik van plan ben om naar BL over te stappen hoor, want de mijne is nog steeds chain driven. Die belt drive van Option House is inderdaad verkrijgbaar in "Unobtainia", maar met bits en pieces van de Mid SWB valt er wel een en ander in elkaar te knutselen...

Die van Hobby King is echt geen geld zeg. Ik heb overigens de hand weten te leggen op een gebruikte Traxxas XL-5 met LVC. Was cheap, is waterproof, heeft beveiliging tegen oververhitting en een 50% training mode op de koop toe. Handig voor Zoon 1...
 
Teaser (stickers worden nog vervangen)

4DCFDC8E-271C-495D-AED4-CD13A2D5E603_zps5bcjaekk.jpg


Ik heb helaas geen spannende foto's van de rebuild gemaakt, al het mechanische werk is inmiddels gedaan. Ik wacht alleen nog op een vervangende knuckle en een setje king pins (en de repro stickers).

Wensenlijst voor de toekomst:
OT-71 skidplate (alweer: Unobtainia)
Alloy repro shock collars
Side guards
Motor guard
Belt conversie
(eigenlijk alles wat ik als jochie nooit kon betalen)
 
Dank je. Nog eentje dan, van een Optima Mid Custom Special:


(of Driving around with my restored Kyosho Optima Mid Custom Special on Vimeo)

Deze heeft een Kyosho Mega Motor 16 x 2, en rijdt nog op 6 cell NiMh, daardoor iets minder vlot dan de gewone Optima.

En hier staat het bouwverslag van de gewone Mid:

restauratie-kyosho-optima-mid-4wd-buggy-swb-oftewel-de-versie-met-korte-wielbasis


Wat betreft die torque limiter, die moet ook wat klappen opvangen. En wat betreft de regelaar, een XL-5 is ook prima.


Edit: ziet er goed uit, in blauw/wit!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf, die ziet er netjes uit! Ik zie dat je een tie wrap mist voor de accu? Zijn die turnbuckles origineel of vervangers?
 
Het ziet er naar uit dat ik toch een volledige rebuild ga doen, want ik heb een belt drive conversie kit bij elkaar geraapt! Inclusief de zeldzame hard final pinion OT-76!

De wagen gaat nu echt helemaal uit elkaar. Dat geeft me meteen de kans om alle aluminium delen mooi glanzend te polijsten. Als er interesse is, wil ik natuurlijk best een foto verslagje maken...

De XL-5 houdt trouwens zich prima, zeker voor een ESC van € 9,90 (geen typfout).
 
Bouwverslag met foto's, liefst in het Bouwverslagengedeelte, is wat mij betreft, zeer welkom.

Alu polijsten zou ik niet doen, persoonlijk, iets teveel bling voor een stoere offroader. Zelf poets ik het een beetje op met keukenrol. Haalt het ergste vuil eraf, maar het blijft dof. Maar ieder zijn smaak, als we allemaal hetzelfde mooi vonden, werd het erg saai.
 
Inmiddels is de chaindrive vervangen door de beltdrive, vergezeld van de stalen OT-76 final pinion. Het is een NOS/NIP exemplaar van Thorp. Niet echt vintage-correct, maar weegt wel 10x zo zwaar als de stock pinion, dus deze zal wel wat klappen aankunnen... Een setje stalen 32dp 9/11/13/15t motor pinions zijn in bestelling.

Ook heb ik de originele banden en velgen voorzichtig op de planken gelegd en vervangen door een setje cheapo Conrad bandjes. Lekker sticky profiel (ik rijd meestal door de straat en soms op dirt), en na wat voorbereidend werk vind ik ze eigenlijk prima voor dat geld. Voorlopig doe ik het hier even mee.

Ook zijn de shock collars vervangen door nieuwe en zijn de repro stickers lekker overdadig op de body geplakt, zoals het heurt...

In mijn enthousiasme ben ik allen vergeten om foto's te maken van de rebuild. :cool:
Maar dit is het voorlopige resultaat:

DSCN0250_zps8d63e2d4.jpg



DSCN0252_zpsa1ec497d.jpg


DSCN0256_zpse0a34475.jpg


Straks ga ik nog even klokken met de GPS:

DSCN0258_zps95cd51a2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Fraai geworden. En die Conrad wielen zijn redelijk allround. Ik heb ze ook op een Lazer ZX Sport, en de Team C Minion.

Niet te hard remmen trouwens, anders gaat je GSM vliegen. ;-)
 
Back
Top