OVERSTAP VAN 2t NAAR 4t vraag

Hallo,

Ik wil overstappen van 2T naar 4T en dat is voor mijn war bird.
Deze heeft een spanwijte van 1.45m. (Messerschmitt)

Er zit nu een 8.5cc 2T op maar door regeltjes moet er het liefst een 4T op komen.


Hoeveel grotere motor moet er op????
CC!.

P.S. waar kan ik eventueel, gebruikte 4T kopen voor weinig?

Gr ED
 
Volgens mij zou rond de .70 (11~12 cc) het wel moeten doen.

Waar je ze goedkoop koopt? HobbyKing mischien?

En anders de advertenties hier goed in de gaten houden.

Groet, Bert
 
Als het om een Kyosho SQS line gaat, dan zou een Saito FA-56 of 62 het goed moeten doen. Daar vliegt hij vlotjes op. Zou hem zeker niet overpowered laten vliegen. Je kan ook voor OSjes kiezen in die range.
Er vloog een Warhawkje goed op een 56 bij ons op de club. Behoorlijk rap zelfs.
Er staat toevallig een Saito 56 op het forum te koop. Maar check ook de prijzen bij HobbyIn (importeur Saito in NL)... verder eBay.de of UK en USA in de smiezen houden.

Verder ASP? JustEngines? En die op elektronisch ontsteking zetten (methanol met bougie ontsteken, lovende verhalen er over...)
Of je zelf verwennen met een Laser? Die kan op 0% nitro...

Tref je frequent YS 62jes.. tweede hands... internationaal...
Ook RC-Network in de smiezen houden...

Gr Bas
 
Ik zou gaan voor een .60 ASP four stroke is erg goedkoop en gewoon goede waar. Is te koop bij Hobbyking (eu warehouse) of Just engines zijn goede stille uitlaten voor te koop. Ik gebruik hem op een Super Air, een Seagull PT-19, een Seagull Mustang. Die ASP 91 is ook erg goed, wel veel groter lastiger in te bouwen en een stuk zwaarder en ook lastiger stiller te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gaan voor een .60 ASP four stroke is erg goedkoop en gewoon goede waar.

Zou die .60 genoeg zijn om een 8.5 tweetakt te vervangen? De ASP viertakten laten wel beduidend vermogen liggen t.o.v. OS of Saito....

Ik zou toch minstens de vuistregel van 1 cc tweetakt is 1.5 cc viertakt aanhouden.

ASP heeft een .70 in het gamma....

Groet, Bert
 
Naast ASP zou je ook kunnen gaan voor Super Custom, Magnum en Planet Hobby. Dit zijn eigenlijk allen dezelfde motoren, ik denk zelfs dat ze uit dezelfde fabriek komen.

@Brutus
Inderdaad er zijn .70 .80 in het gamma, maar die zijn niet te koop bij HK helaas.
 
Naast ASP zou je ook kunnen gaan voor Super Custom, Magnum en Planet Hobby. Dit zijn eigenlijk allen dezelfde motoren, ik denk zelfs dat ze uit dezelfde fabriek komen.

@Brutus
Inderdaad er zijn .70 .80 in het gamma, maar die zijn niet te koop bij HK helaas.

Bij Just Engines heb je de .70 voor net iets meer dan 160 euro in huis, en als Hobbyking hem wel zou hebben, maar je zou pech hebben met de douane, ben je nagenoeg hetzelfde kwijt.

Mijn .36 kostte bij JE net geen 92 euro om in huis te krijgen. bij HK zou hij met de douane mee iets van 85 euro kosten.
Het is mij het afgelopen jaar NUL keer gelukt iets binnen te krijgen uit het Azie ZONDER bij te moeten betalen (niet alleen hobbyking, ook de persoonlijke bezittingen van mijn vrouw moest ik heel grof voor bijbetalen).

Wat betreft verkrijgbaarheid bij HK: dat is iets raars, een maand geleden stond mijn .36 helimotortje daar nog op de site, nu zie ik die ook niet meer staan... Vorige maand moet het ding iets van 46 euro kosten, maar ik heb al geleerd dat daar nog een hoop overheen komt.

Voor wat betreft het " uit dezelfde fabriek komen"... dat is een volgens mij heeeel groot misverstand dat het dan ook dezelfde motoren zijn: een afnemer (degene die zijn naam op het label mag zetten) betaalt een prijs, en krijgt waar hij voor betaalt.
Sanye levert ook motoren voor heel veel verschillende merken en daar zit, met name in afwerking en quality control heel grote verschillen tussen.

Zo'n fabrikant is ook niet achterlijk: die gaat echt niet exact dezelfde motoren met dezelfde kwaliteit als die hij zelf maakt voor bedrag X, tegen een lagere prijs aan de concurent leveren...
Zeker niet als zijn eigen naam er niet eens op staat... Die zorgt echt wel dat het eigen product toch even beter is.
Dus zelfs als ASP de motoren voor SC en dergelijke maakt, en zelfs als ze van dezelfde productielijn komen, dan mag je er rustig van uitgaan, dat voor een SC of Magnum bijvoorbeeld de zuigers met een kolenschop uit de bakken na de gieterij/draaierij geschept worden, er in gesmeten worden van een afstandje zonder ze eerst op toleranties te controleren, en voor het "eigen product" de zuigers eerst een voor een gemeten word, en dan netjes en voorzichtig gemonteerd.... Bijvoorbeeld....
Dat de cartergietstukken wat zorgvuldiger op foutjes gechecked worden, de motor beter schoonbemaakt word van binnen, etc etc. Allemaal zaken waar de fabrikant geld op bespaart, en de rebrander zijn lagere prijs van kan doen.

En ik moet zeggen, dat je aan de ASP kan zien dat hij goedkoper geproduceerd word als een OS (de zuiger is bijvoorbeeld minder filigraan en het aantal bewerkingen aan kruk en drijfstang is beperkt tot het hoognodige), maar die van mij zag er uitermate netjes uit van binnen, en leek met zorg in elkaar gezet, was brandschoon van binnen en buiten, en loopt onberispelijk. Zelfs de carburateur laat zich gewoon goed afstellen, en dat had ik niet verwacht (ik had de OS carb al klaar liggen)

Groet, Bert
 
Ik heb met alle genoemde merken tot nu toe weinig problemen gehad en het stationair probleem wat ik had was met een ASP. Verder zijn veel four-strokes van HK ook in het europese warehouse dus snel in huis en geen douane ertussen. Verder heb ik ook een aantal motoren gekocht bij Just Engines en die waren ook prima. Verder lopen ze de motor bij Just Engines wel even na, en dat schrijven ze dan op het doosje. Vind ik wel netjes. Ach en verder.. je moet het een beetje treffen, de grote merken laten ook nog wel eens een steekje vallen.
 
Bij Just Engines heb je de .70 voor net iets meer dan 160 euro in huis, en als Hobbyking hem wel zou hebben, maar je zou pech hebben met de douane, ben je nagenoeg hetzelfde kwijt.

Mijn .36 kostte bij JE net geen 92 euro om in huis te krijgen. bij HK zou hij met de douane mee iets van 85 euro kosten.
Het is mij het afgelopen jaar NUL keer gelukt iets binnen te krijgen uit het Azie ZONDER bij te moeten betalen (niet alleen hobbyking, ook de persoonlijke bezittingen van mijn vrouw moest ik heel grof voor bijbetalen).

Wat betreft verkrijgbaarheid bij HK: dat is iets raars, een maand geleden stond mijn .36 helimotortje daar nog op de site, nu zie ik die ook niet meer staan... Vorige maand moet het ding iets van 46 euro kosten, maar ik heb al geleerd dat daar nog een hoop overheen komt.

Voor wat betreft het " uit dezelfde fabriek komen"... dat is een volgens mij heeeel groot misverstand dat het dan ook dezelfde motoren zijn: een afnemer (degene die zijn naam op het label mag zetten) betaalt een prijs, en krijgt waar hij voor betaalt.
Sanye levert ook motoren voor heel veel verschillende merken en daar zit, met name in afwerking en quality control heel grote verschillen tussen.

Zo'n fabrikant is ook niet achterlijk: die gaat echt niet exact dezelfde motoren met dezelfde kwaliteit als die hij zelf maakt voor bedrag X, tegen een lagere prijs aan de concurent leveren...
Zeker niet als zijn eigen naam er niet eens op staat... Die zorgt echt wel dat het eigen product toch even beter is.
Dus zelfs als ASP de motoren voor SC en dergelijke maakt, en zelfs als ze van dezelfde productielijn komen, dan mag je er rustig van uitgaan, dat voor een SC of Magnum bijvoorbeeld de zuigers met een kolenschop uit de bakken na de gieterij/draaierij geschept worden, er in gesmeten worden van een afstandje zonder ze eerst op toleranties te controleren, en voor het "eigen product" de zuigers eerst een voor een gemeten word, en dan netjes en voorzichtig gemonteerd.... Bijvoorbeeld....
Dat de cartergietstukken wat zorgvuldiger op foutjes gechecked worden, de motor beter schoonbemaakt word van binnen, etc etc. Allemaal zaken waar de fabrikant geld op bespaart, en de rebrander zijn lagere prijs van kan doen.

En ik moet zeggen, dat je aan de ASP kan zien dat hij goedkoper geproduceerd word als een OS (de zuiger is bijvoorbeeld minder filigraan en het aantal bewerkingen aan kruk en drijfstang is beperkt tot het hoognodige), maar die van mij zag er uitermate netjes uit van binnen, en leek met zorg in elkaar gezet, was brandschoon van binnen en buiten, en loopt onberispelijk. Zelfs de carburateur laat zich gewoon goed afstellen, en dat had ik niet verwacht (ik had de OS carb al klaar liggen)

Groet, Bert

Hallo Brutus,

Hobbyking weet ik alles van.
Heb ook wel eens besteld via Hong Kong, de ene keer moest ik bijbetalen en de andere keer niet, is geluk hebben.

In HK Europa staat de motor weer op, Back order:mad:
Daar gaat weer een behoorlijke tijd overheen.

Gr Ed
 
Ik heb met alle genoemde merken tot nu toe weinig problemen gehad en het stationair probleem wat ik had was met een ASP. Verder zijn veel four-strokes van HK ook in het europese warehouse dus snel in huis en geen douane ertussen. Verder heb ik ook een aantal motoren gekocht bij Just Engines en die waren ook prima. Verder lopen ze de motor bij Just Engines wel even na, en dat schrijven ze dan op het doosje. Vind ik wel netjes. Ach en verder.. je moet het een beetje treffen, de grote merken laten ook nog wel eens een steekje vallen.

HK is bet wel OK, heb nu ook een 2T ASP, werkt prima.
Alleen HK Europa heeft weer Back Order, pfff.

Gr ED
 
Als het om een Kyosho SQS line gaat, dan zou een Saito FA-56 of 62 het goed moeten doen. Daar vliegt hij vlotjes op. Zou hem zeker niet overpowered laten vliegen. Je kan ook voor OSjes kiezen in die range.
Er vloog een Warhawkje goed op een 56 bij ons op de club. Behoorlijk rap zelfs.
Er staat toevallig een Saito 56 op het forum te koop. Maar check ook de prijzen bij HobbyIn (importeur Saito in NL)... verder eBay.de of UK en USA in de smiezen houden.

Verder ASP? JustEngines? En die op elektronisch ontsteking zetten (methanol met bougie ontsteken, lovende verhalen er over...)
Of je zelf verwennen met een Laser? Die kan op 0% nitro...

Tref je frequent YS 62jes.. tweede hands... internationaal...
Ook RC-Network in de smiezen houden...

Gr Bas

Hallo Bas,

Nee, het is geen Kyosho, het merk weet ik niet, gewoon een balsa toestel.

Gr Ed
 
Ouder kistje dan van bijvoorbeeld Marutaka?
Plaats eens een plaatje? Altijd interessant!

De SQS P40 Warhawk, span ook zo een 1450 mm, vloog perfect op de 56 Saito.
Heb er zelf een 62 voor gereserveerd... kit hier staan, gemodificeerd, maar zoals gewoonlijk... te veel projecten die door elkaar fietsen :-)
 
Ouder kistje dan van bijvoorbeeld Marutaka?
Plaats eens een plaatje? Altijd interessant!

De SQS P40 Warhawk, span ook zo een 1450 mm, vloog perfect op de 56 Saito.
Heb er zelf een 62 voor gereserveerd... kit hier staan, gemodificeerd, maar zoals gewoonlijk... te veel projecten die door elkaar fietsen :-)

Hallo H.B.Busking,

Ik heb 2 foto's, alleen niet in elkaar, heb deze oude kist gerestaureerd.
full
full

Ben er trots op, volgende week gaat hij zijn Maiden Flight maken.

Gr Ed
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, stoer!
Als het een oud beessie is, 'moet' er meer over te vinden zijn... Vrij dikke vleugel. Zou stabiel moeten vliegen. Zal wel even speuren worden naar een tekening of bouw, of dat het zelfbouw is. Het Duitse blad Modell had prachtige tekening uitgaven, geloof dat dat in FMT is opgegaan... etc.
CMPO Katana 40, span 140, ging op een Saito 82, op de club, als op rails. Maar had daarvoor ook het juiste vleugelprofiel om snelheid te kunnen maken. Meestal meskant laag over de grasmat... (Hij doet dat nu met een grote Turner racer op Odoorn)

Donkerbruin vermoeden dat je het vermogen dan toch moet kiezen tussen de .60 en .70 viertakt... wellicht een drieblads er op voor bodemvrijheid? Is eigenlijk al genoemd door de jongens....
 
Ja, stoer!
Als het een oud beessie is, 'moet' er meer over te vinden zijn... Vrij dikke vleugel. Zou stabiel moeten vliegen. Zal wel even speuren worden naar een tekening of bouw, of dat het zelfbouw is. Het Duitse blad Modell had prachtige tekening uitgaven, geloof dat dat in FMT is opgegaan... etc.
CMPO Katana 40, span 140, ging op een Saito 82, op de club, als op rails. Maar had daarvoor ook het juiste vleugelprofiel om snelheid te kunnen maken. Meestal meskant laag over de grasmat... (Hij doet dat nu met een grote Turner racer op Odoorn)

Donkerbruin vermoeden dat je het vermogen dan toch moet kiezen tussen de .60 en .70 viertakt... wellicht een drieblads er op voor bodemvrijheid? Is eigenlijk al genoemd door de jongens....


Hoi,

Ik heb er een APC prop op zitten nu, de bodemvrijheid is wel goed genoeg.
Misschien later met een 4T en dan een 3 blad er op zou mooier staan ook.
Het gewicht van de kist is tussen de 2,1kg en 2,4Kg.

Gr Ed
 
Lijkt me een net gewicht. Zal die vast goed op vliegen... nu dan dus speuren naar een nette viertakter!
Zelf zou ik hem nieuw doen, maar als je een treft met 'referenties' voor een nette prijs is het ook mooi, niet?
We lezen het wel :-)
 
Ouder kistje dan van bijvoorbeeld Marutaka?
Plaats eens een plaatje? Altijd interessant!

De SQS P40 Warhawk, span ook zo een 1450 mm, vloog perfect op de 56 Saito.
Heb er zelf een 62 voor gereserveerd... kit hier staan, gemodificeerd, maar zoals gewoonlijk... te veel projecten die door elkaar fietsen :-)

ah die.....
mijn1,40m spit van kyosho deed het maar net op een 62...

ik zou een .70 adviseren, beetje over kan echt geen kwaad, en je kan ook half gas vliegen.
en landen? doe je toch met een beetje sleepgas bij zo'n kistje?
 
Back
Top