Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Inderdaad zul je de meeste kleuren zelf moeten mengen. In mijn geval is het niet zo'n probleem, ik heb maar één kleur nodig, "ei-blauw".
Ook is deze kleur alleen maar beschreven (voor zover ik weet), er is dus niemand die de juistheid kan controleren 8)

In het geval van militaire camouflage, wordt het gebruik (mengen) van deze verf niet eenvoudig.
Bruikbare brandstofbestendige lak die over createx kan weet ik niet, je zou bij airbrush Almere kunnen informeren (ze sturen meteen een heleboel folders en info).

Rico van Dijk zei:
Ben bang dat het dan toch een stukje custom made draaiwerk moet worden.. geen vriendjes met een mooie werkplaats en een stukje alu-staaf?

Ik niet, jij wel :?: :wink:
Mocht iemand zich aangesproken voel, ik houd me aanbevolen...!
 
Even een vraagje.
Het stangetje voor de aansturing van de ailerons komt toch onder uit de vleugel (anders wordt het teveel gepriegel en speling.
Wat is het beste het stangetje en de hevel haaks op de scharnierlijn of evenwijdig aan de vliegrichting?

Mijn Heinkel P1076 zwabbert een beetje om z'n top-as en ik heb het vermoeden dat de aileronstangetjes die bij dit model niet in het verlengde van de vliegrichting staan, daar de oorzaak van zijn.
Dit model is ca. 2x zo groot dus zal de invloed veel minder zijn, maar toch graag jullie advies.
 
OK, je moet ook alles zelf bedenken :wink:

Pfoe, dat valt niet mee om fatsoenlijk een aileron aangestuurd te krijgen:
Is de uitslag voldoende, maar niet te weinig;
Is het sleufje groot genoeg, maar niet te groot;
Loopt de servohevel van binnen nergens tegenaan;
Kan je eenvoudig achteraf nog wat instellen;
enz.enz. :mad:
maar met veel gepriegel en gepruts is het gelukt en ben ik tevreden met het resultaat.
Over het stangetje komt nog een afdekkapje waarmee de boel er -vind ik- redelijk "schaal" uitziet.

full




Nu nog de kabeltjes solderen.
Ik heb wel eens gezien dat voor alle servo's in een vleugel 1 DIN computerstekker werd gebruikt voor de elektrische verbinding met de romp (ontvanger). Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wouter:

Schiet nu mooi op hoor.
Nu over die Din stekker.
Werk uitstekend.
Als mannetje en vrouwtje 1 maal gesloten zijn krijg je hem bijna niet meer open.
Dus in vlucht of je niet bang tezein voor losgaan.
Werk ook uitstekend in mijn lapidar.

Groeten Han en succes met verder bouwen.
 
Ik weet niet of die Din stekkers verguld zijn?, maar dat zou wel prettig en veilig zijn. Je hebt dan altijd dezelfde verbinding. Gaat niet oxideren ofzo.

Ik heb zelf wel ervaringen met die multiplex stekkers. (die hebben 6 vergulde pinnen :) )
Daar kunnen dus 4 servo's op.
Ik vind het echt fantastische dingetjes :)
 
Zojuist bij ACW een spinner, prop en schakelaar besteld.
Gaat verrassend eenvoudig met PayPal 8)
Hopen dat het snel afgeleverd wordt.

De maiden komt langzaam in zicht :)
 
michiel b zei:
Ik weet niet of die Din stekkers verguld zijn?, maar dat zou wel prettig en veilig zijn. Je hebt dan altijd dezelfde verbinding. Gaat niet oxideren ofzo.

Er schijnen wel vergulde exemplaren te zijn, maar die heb ik nog niet gevonden. Ik heb het voorlopig maar even opgelost met 5-polige MPX-stekkers die ik nog had liggen. Kan het altijd nog veranderen. :)
 
Klopt, Multiplex had vroeger 5 polige stekkers op verschillende kabels. En dat waren toen al goudstekkers. Ook de oude servostekkers van Multiplex waren toen al goudstekkers.
 
Deze heb ik gebruikt, misschien wel oud, maar nog steeds verkrijgbaar.
Ik vind deze wat makkelijker vast te pakken. Bij de 'groene' moet je echt aan het snoertje trekken om ze uit elkaar te krijgen en daar lijken servodraadjes mij niet geschikt voor.

full
 
Laatst bewerkt:
:banana: De spulletjes van ACW zijn binnen in een week!!:banana:
Dit ga ik vaker doen - en maar $2,50 verzendkosten: dat lukt zelfs in ons kikkerlandje niet.

Ga straks gelijk m'n credit bij PayPal weer opwaarderen :wink:
 
20 mei - dat geeft weer extra energie om met gezwinde spoed de boel af te krijgen.
Het volgende is afgelopen dagen gedaan:
Stekkers gesoldeerd, schakelaar en ontvanger ingebouwd.

full


Bij de voorbereidingen iets te weinig rekening gehouden met de (noodzakelijke) draden die vanuit de neus (regelaar, ontvangeraccu) naar de ontvanger lopen. Doordat de bodem van de accuschacht direct aansluit op de vleugel kunnen deze kabels er net niet tussen, waardoor ze voor een deel (getwiste kabel linksonder op de foto) door de cockpit :oops:
Maar goed, bij een volgend model beter.

full


Vervolgens servo's ingebouwd en staartvlakken aangesloten

full


Tot slot de prop erop gezet en de kist even (ik kon het niet laten) in elkaar gezet.

full
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit! :D


Paar kleine opmerkingen.

Dat lusje in de kabel bij de roerhorn van het richtingroer: lijkt me dat dat voor een heeeeeeeel klein beetje speling kan zorgen. Eventje 'plat'knijpen?

Die propellor: die zal best efficient zijn, maar ik lever (zeker met die lipo's van vandaag) graag een paar procent efficiency in, in ruil voor een echt schaal uiterlijk.

(Ja, ik weet het, in de lucht zie je het niet, maar daar (als 'ie vliegt) zie je een hele hoop andere details ook niet. Dus da's geen argument. :nooo: )

Maar verder: mooi. :yes:


jan.
 
Jan,

Bedankt voor de complimenten.
Als jij een prop weet die er (meer) schaal uitziet houd ik mij aanbevolen. De diameter is in ieder geval schaal :wink:
en btw, er komen geen lipo's in, maar 10 ordinaire sanyo 2400RC.
 
Eindelijk een goed spinnertje gevonden zie ik. Ziet er mooi uit en inderdaad de target om (schaal)kisten af te krijgen wordt 20 Mei!
 
6 mei fly-in gmvc (te boskoop) je bent van harte welkom , met of zonder .
Als je met je sparrowhawk komt is je deadline met twee weken ingekort ;-)
misschien val je wel in de prijzen met zoveels moois
gr. Alexander
 
Gisteren opnieuw inkopen gedaan bij ACW: een ontvangeraccu en een andere prop. De 13X10 die ik eerst in gedachten had trekt toch wel erg veel Amps en geeft bij lage snelheden volgens motocalc 'propstall', waar ik zeker niet op zit te wachten omdat ik op ons veld waarschijnlijk geen grondstart kan maken.
Nu dus een 12X8 besteld, die volgens motocalc over het geheel genomen beter zou moeten presteren.

Verder wil het maar niet opschieten met de bouw. Ben bezig met het finetunen van de ailerons en flaps: andere (betere) scharniertjes erin, beide zijden gelijke uitslag, soepele werking enz. enz. Wat een vreselijk vervelend (censuur :wink: ) werk. :evil:
Daarnaast probeer ik mijn accu's uit een winterslaap van 1,5 jaar te laten ontwaken. Ik hoop maar dat dit goed komt. :?
 
Kom op even doorzetten.

Oke :? het zijn niet de leukste klusjes maar die extra aandacht verdient tie wel.

Is de Hawk technisch bijna vliegklaar en ga je zonder wielkappen / afwerking eerst vliegen 8) of moet tie helemaal klaar voor de eerste vlucht.

Lijkt mij dat een test rondje eerdaags wel te maken is en dat werkt heel goed voor de motivatie voor de verdere afwerking.

Ton
 
De maiden moet binnenkort plaatsvinden.
Kan ik zonder veel problemen de instelhoeken nog aanpassen, kijken of het landingsgestel stevig genoeg is e.d.
Als alles volgens wens verloopt komt daarna de afwerking, daar heb ik wel weer zin in 8)
 
Back
Top