1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Hier het linkje en een foto van die prachtige bak.
 
Laatst bewerkt:
Nou Bert, dat ging makkelijk he!
Wat woog die ASW?
Zal ook wel een kilootje of 15 zijn?

Bied weer perspectieven voor mijn JS1 ;-)

GJ
 
Hey Rob ik kan je niet half vertellen hoe ik genoot.
De zweefvliegpiloot ook die gaf een klap op mijn rug dat de longen er bijna uit vlogen hahaha.
Hij genoot er ook zo van.
 
Laatst bewerkt:
De zweefpiloot is Willy Helpenstein ( baas van HKM zwevers ) volgens mij!

De zwever zal in ieder geval zwaarder zijn dan 14 kilogram ( bij 7,2 meter span )

>>>> deze tekst komt trouwens van de HKM site :

Über 17 kg Hitech aus Kunststoff und Elektronik hoben in Form der brandneuen und wahrlich imponierenden ASW 28 von HKM-Modellbau von der Graspiste zum Erstflug ab. Die beiden Piloten des Schleppzuges, Willi Helpenstein (HKM) mit seiner Schleppmaschine (3,20 m Wilga/100er King) und Ingo von der Forst am Sender für die ASW 28 hatten alles unter Kontrolle.

Ik was vandaag daar , maar het was mij te warm ....
 
Dan stopt de motor ineens en dat is lastig in een sleep.
Het gebeurt niet altijd maar bij extreem lange en zware belasting wel.
Nu dus op zoek naar een zware low butget regelaar die makkelijk 12 cellen en 160 A aan kan.

verstuurd met mijn smartphone
 
Laatst bewerkt:
Ik zie Willy van de week toch nog en zal hem het juiste gewicht eens vragen ...
Van uit Schaffen ( Diest ) vertrekt de BIGGS caravaan vanaf maandag naar een ander BIGGS sleeptreffen in Pottes
 
Overigens heb ik gisteren nog een schaal 1 op 2.5 bak gesleept die wel minder spanwijdte was.
Maar dat gaat perfect.
Dat had ik nooit verwacht van die kleine dinky toy van mij.
 
Laatst bewerkt:
Het gewicht van het vliegtuig dat gesleept wordt is toch niet van zo'n groot belang? Dat gewicht wordt gedragen door de vleugels van dat model en niet door die van de sleper. Natuurlijk moet de sleper het gewicht wel in beweging brengen. De sleper moet de massatraagheid overwinnen maar eenmaal in beweging is dat geen probleem meer.
De daarvoor benodigde trekkracht wordt door de motor en de prop bepaald. Je hebt duidelijk ruim voldoende trekkracht dus heb je de juiste combinatie te pakken.
Pracht gezicht om die combinatie zo van de grond te zien komen.
 
Het gewicht is in zoverre van belang dat je genoeg snelheid moet kunnen genereren, samen met trekkracht, om de zwevervleugel lift te kunnen geven.
Een ASW van 17 kilo moet je sneller slepen dan een Bergfalke van 17 kilo.
Als je een ASW van 17 kilo los krijgt dan trek je een oldtimer van 25 kilo ook de lucht in.
En dat is nu juist ook een beetje het voordeel van electro.
Je motor heeft in het hele toerenbereik koppel.
Dus je hoeft niet in een toerengebied tussen 5500 en 6000 rpm te draaien.
Bij een oldtimer kan je dus gewoon met wat minder gas vliegen en dan trekt alles nog lekker door.
Bij een moderne zwever gooi je gewoon vol het gas erop en dan werkt het ook.

Ik dacht Willy al te herkennen, had ie een staartje?
Een soort belegen hippie?
Dan moet het Willy zijn.
En inderdaad eigenaar van HKM.. en wat herenclubs.

En Bertus..
Die YEP is wel aardig maar neem even contact op met Gerben.
Ik, en nu ook Gerben, heeft contact met Sunrise en koopt er regelmatig regelaars.
Sunrise heeft destijds op mijn verzoek wat geexperimenteerd en daar is een 240A (eigenlijk 300) regelaar uitgekomen.
Ding is erg goed, software aangepast t.o.v. YGE en daar stook je makkelijk je Piper mee.
Prijs valt ook wel mee.




GJ
 
Aangezien het hoe hoger je komt steeds lastiger is om te zien gaat het vaak dan ook pas mis.
We zijn niet hoger gegaan als de 250 meter omdat ik liever niet langer dan 1.5 minuut de motor vol gas wil laten draaien vooral niet met die warmte.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik vrijdag en zaterdag naar Pottes ga.

Al is het maar één van de twee dagen droog weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de prop net iets het gras raakt maar dat weet ik niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
Oeps, dat is een verbrande regelaar.
En de prop is ook stuk?
Welke maat?

Ik stuur je wel even een PB morgen, ik moet eerst even in mijn garage kijken.

GJ
 
Eerlijk gezegd vind ik het niet heel erg dat de regelaar eindelijk kapot is.
Want hij heeft al meer rare keuren gehad en vertrouwde hem niet echt.
Nu kan ik dus eindelijk eens een goede regelaar aanschaffen.
Ik hou mijn pb in de gaten.
Heb nu even weinig te doen dus kan me er beter in verdiepen wat ik precies nodig heb.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kon je de lucht eruit krijgen met citroenspray of zo.
En anders met remmenreiniger, maar dan wel uitkijken voor de lak.

Is je koelblok nog OK?
Ik heb een Jeti Mezon 135 Opto voor je gevonden, uit China.
Ik heb hem daar gekregen en jij mag hem ook zo hebben.
Alleen had ik het koelblok eraf gehaald, maar als jouw blok nog OK is dan kan ik dat voor je overzetten.
Ik PB je nog even.

GJ
 
Het bewijs ...

unnamed+%252828%2529.jpg



unnamed+%252827%2529.jpg



Ik wou het filmen , maar mijn smartphone stond nog op foto's maken :(

Je kan duidelijk op de eerste foto zien dat de Piper in de lucht was
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad de foto's doen het niet.
Gert Jan is ondertussen met een regelaar voor me bezig echt super Gert Jan.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon uit nieuwsgierigheid Bertus, maar hoe kan die regelaar nu zo uitfikken? Heb je een te zware motor aangesloten dus werd hij te zwaar belast of is er iets kapot gegaan?
 
Back
Top