Aluminium onderdelen

Die zijn wat grof, ik heb hier een zwarte wat zo zacht als een spons aanvoelt, wereld spul!
 
Witte pads zijn krasvrij, alle andere kleuren van oa scotch brite krassen in theorie wel..
Gebruik zelf de bruine als er roest op zit, voor gewoon schoonmaken cq oppoetsen de witte variant
 
Zo heb vandaag eens even met de witte variant schoongemaakt heb alleen het idee dat het niet echt lukt zeg maar. Moet je ook nog goede polijst spul hiervoor hebben en zo ja welk spul moet ik dan hebben?

Kan iemand mij daarin helpen om de juiste stappen te nemen om van dof alu naar glimmend alu te gaan?

Bedankt alvast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al zei:
polijsten is een proces. Als je begint met schoon en onbeschadigd metaal, kun je volstaan met een poets/polijstbeurt. Is je metaal gekrast of geoxideerd, dan zul je eerst (grof) moeten schuren, daarna steeds fijner, om uiteindelijk te eindigen met een poets/polijstmiddel (wat in feite ook gewoon een schuurmiddel is, maar dan heel erg fijn)
 
Beste micropuller,

Dat begreep ik al inderdaad. Dus in principe gewoon schuurpapier halen en dan steeds fijnere halen? En dan polijsten met?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
plaats anders eens een foto van de Alu delen zodat iedereen ook kan zien wat de huidige staat is, dat praat veel makkelijker om een goed advies te geven.
 
Ik maak wel eens hele diepe krassen minder zichtbaar door fijn te glasparelstralen, dan haal je de scherpe kantjes van de kras af...
Je alu wordt wel dof, maar dat wordt alu altijd , het "roest" namelijk nog sneller dan ijzer... de oxide laag sluit echter het alu af en daardoor "roest het niet door".
Kunstmatig een oxidelaag aanbrengen heet anodiseren.... haal je die weg dan "roest"ie dus weer.... Als je het spiegelglad krijgt duurt het wat langer, maar ontkomen doe je er niet aan..... in de was / poets zetten dan of zo ....
 
8fe5b90f29266e1f5fff8ed5e0ad35df.jpg

eb56e04c747d4f03d22d426a6e618cf2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan het niet zo goed zien of het nou een gegoten stuk of een blok alu is dat cnc bewerkt is.

Ik ben een KTM GS/MX 500 aan het restaureren, daar zijn veel onderdelen van gegoten alu. Het lukt bijna niet om dat mooi te krijgen. Telkens komt er een soort zwarte uitslag....

Het probleem met gegoten aluminium is het silicium wat daar inzit. Silicium heeft de eigenschap om de smelttemperatuur te verlagen waardoor het aluminium beter gietbaar is.
Het nadeel is dat silicium onder het anodiseren donker grijs kleurt. Daarna is er geen andere kleur meer mogelijk. Ook zit er dan geen glans meer op.

Aluminum is erg reactief en zal daarom bij contact met de buitenlucht vrijwel direct oxideren. Er vormt zich een laagje aluminium oxide wat een heel eind in de buurt van een edelgasconfiguratie komt en dus weer lastig reageert. Haal je deze laag weg dan begint de pret van vooraf aan...

Ik vind glasparelen dan de mooiste oplossing om een egale uitstraling te krijgen...

Hier het verschil :
6554cee09ec582c43b4a817f7b14d3c7_f42.JPG


e6fb724d3d9813c287e4763f310b4be1_f41.JPG


Ik zie ook dat er wat diepere krassen in je werkstuk zitten, die krijg je nooit helemaal weg zonder (te) veel materiaal te verwijderen en zullen altijd storend aanwezig blijven. Glad als een spiegel wordt het dus nooit. met glasparelen haal je de scherpe kantjes van de krassen af en zijn ze veel minder "aanwezig"......
 
Laatst bewerkt:
Back
Top