KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine

    i think
    You turbine wheel runs on.
    the running gear. is not in balance or is too heavy.
    angles check diffuser.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hi Freestiler, been away for holiday last 8 days, whats the status so far on testing regarding last comments here?

    Best regards,
    Gerald
     
  3. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    Hi Gerald well come back I Hope you had fun. ... We decided to curve the needles and reduce a Little their diameters to reduce kero in the cc and increase kero nebulization ... and you Can see the result in the first video we posted . .. then I'made another video with more daylight so you Can see better all It works: in our opinion we thing we need to reduce a littlebit more kero inition inside the cc because seems to mutch by images...I will post a far as possibile the vidio
     
  4. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    Here you have the video
    [media=youtube]8Qif-2HKr8k[/media]

    We noticed temp is about 560 At 45000 and we made some accellerations since 85-90000 rpm and temp max was 720 and fortunatelly we noticed there is no more 1mt yellow flame at 70000rpm, it means that there is no more bad kero Burning. ....this step let us convince to mount the exhaust cone modified with a diameter of 65mm. ..we started engine with exhaust cone and the good notice is that the turbine ended succesfully the starting procedure and begined to runs with the exhaust cone. I made a mistake reduceing the idle rpm in fadec from 45000 to 40000.... and during running after a strong accelleration the rpm lowdown under 40000, temp went up and turbine auto-swiched off. We made a video of that and I'm waiting the YouTube download to post It in here. We noticed eaven that temp is higer with this new exhaust cone 65mm diameter (at45000rpm, without cone 560, with cone 640). The cone becomes red. ..I will post video as Soon as possible
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    And this is the video with exhaust cone [media=youtube]Hvi4dhi_iDM[/media]
    I thing there is An hot spot at Six hour in exhaust flame and seems to be too much kero (better than before but still to much)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Gr220

    Hoi, afgelopen dagen helemaal niets gedaan, weekje weg geweest naar Ardennen met familie en vrienden :D.

    Ik had afgelopen zondag willen vliegen met de dual F16B en zo ook de kerostart in praktijk te proberen. Het was mooi weer maar de sneeuwval zal de baan in een ijsbaan veranderd hebben.....:( Volgende keer beter.


    Iets anders, ik heb al een poos een nóg sterkere motor op stapel staan, echter helemaal geen tijd om er aan te beginnen. Het is de GR220 die zo'n beetje hetzelfde is als de GR180, alleen met een grotere turbine wiel van 70 naar 74mm diameter. In mijn zoektocht naar kerobrander stiften kwam ik ook bij John Wright terecht (Een oude rot betreft turbine ontwerpen/bouwen uit engeland) en hij was inmiddels in stilte al een poos bezig met deze GR220!!! :worship: We hebben onlangs wat mail conversaties gehad en hij heeft het ding onlangs aan de eerste testen onderworpen. Die zijn niet mis te noemen, hij zit nu op 8kg bij 85k rpm bij 525 graden egt, dat is een stuk boven het GR180 schema. Hij denk dat er zéker 23kg te halen is, waauw!!! :cool: En dat nog steeds uit dat KJ66 (eigenlijk FD3/64, 2,5kg druk) keteltje, prachtig.

    De testen zien er veel belovend uit, temperaturen lijken vooralsnog goed in de hand te houden. Hij probeerde in te loggen hier maar dat lukte nog niet, hij vroeg me wat foto's te plaatsen:

    Alle onderdelen + wat extra verbrandingskamers om te testen:
    [​IMG]

    Erg mooie test kast:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Verrassend, hij is begonnen met de JetCat style verbrandingskamer maar die gaf al meteen wat hogere temperaturen. Hoewel de verkleuring er niet slecht uit ziet)
    [​IMG]

    Daarna overgestapt naar mijn kamer en onmiddelijk lagere temperaturen.
    [​IMG]

    Vanwege de hogere flow alle gaten iets groter gemaakt, lijkt tot nu toe goed te werken
    [​IMG]

    Erg benieuwd hoe progressie verloopt, ik krijg nu wel errug veel jeuk om toch wat extra tijd te maken voor deze tor ;).

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Gerald , erg mooi hoor als je nog een 75mm compressor zoekt ,ik heb er nog een liggen , splinternieuw uit engeland .hij is geballanceerd .75mmx52mm en hoogte van 36mm.
    Dus mischien is het iets voor je om evt te ruilen voor iets wat ik kan gebruiken .
    Ik heb er geen haast mee hoor maar anders blijft hij hier in de kast liggen .
    gr Rene.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2014
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gerald,

    Zondag was er prima te vliegen geweest op Deelen.
    Ben zelf ook geweest en heb 5x heerlijk gevlogen.
    [​IMG]


    Maar dat is een knap beest in een kleine behuizing, echt gaaf.

    Zo'n goed gedempte kast ook niets voor jou? Kan je in de tuin draaien :cool:


    Grt,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Berto, bummer!!!:( In Tilburg was een heel dik pak gevallen, lichtjes gesmolten en s'nachts flink aan gevroren. Gevolg, een 6cm dikke harde sneeuw laag. Op buienradar zag ik dat die bui ook boven de veluwe hing en na wat plaatselijke webcam gespeur zag ik ook wat vaage sneeuw dus conclusie onvliegbaar....zat er dus lekker naast. Volgende keer beter. :D

    Hoi Rene, erg bedankt maar ik heb ze al liggen en ik wil zéker weten dat het voor een volgende dezelfde is. Hij is namelijk vrij uniek met een speciaal karakteristiek, is niet overal te krijgen.

    Groetjes,
     
  10. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Mocht je onverwachts het toch te kunnen gebruiken dan weet je me te vinden .
    Het is ook een heel verschil , mischien voor volgend project te gebruiken .
    [​IMG]
    gr Rene,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Freestiler

    Maar hoe verder met Freestiler . GRW 130.
    Zelf denk ik dat het loop werk zwaar loopt, en de kamer te grote gaten heeft ,hij zou kunnen beginnen met een andere kamer. kleine gaten beginnen je kunt ze altijd op boren.
    .
     
  12. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    Thanck you for your evaluation. ..we will build another cc as Soon as possible using needles iniectors diameter 0,8 mm, and making cc holes of the diameter wrote in the Project. We have to wait the 7 jannuary to Buy metal to cc costruction . Thancks for your support
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Oh yes....., sorry! :oops: In my enthusiasm about the GR/JW220 news I forgot to reply to you!

    Indeed, just as Gerrit-Jan mentioned, take a good look at the chamber. Looking at your picture below the hole pattern apears not correct compared to drawing spec's, correct? I think you tried to copy GR180 results mentioned in this thread earlier by enlarging the holes? For the 130 this will not work, there's not enough airflow to compensate for this, hence the compressor section will loose discharge pressure too quick and that may very well explain most of your troubles. Smaller needles help with idle stability but my engines work fine with 1mm od, 0,6mm id diameters brass tubes, no problem. As far as the CC is concerned, stainles steel is not very expensive. ;)

    And additional as also to Ger's comments, indeed very important to test one step at a time or else you will get lost.....:yes:

    [​IMG]

    hope you see good results soon, don't hesitate to ask questions here, no question is a silly one!

    Best regards,
    Gerald
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Original chamber as per drawings:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    Thanck you Gerald I know you have to answer to many questions and GJ and Ger give me very usefull suggests. ... We will listen your precious help and substitute cc with the original design.
    What you thing about the exhaust cone? Which is for you all the best exhaust cone design ? What exhaust cone diameter misure you use? And you know why our idle temp without cone is 540 and with cone 640-680? Which is your temp without ex - cone? Is it normal? Thancks to all of you
    [​IMG][​IMG]
    This is our old but usefull instrument of work ....we'll try to do the best.
    Happy new year to everybody
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    combustion chamber

    [​IMG]

    the first step. burning should come in the middle of the combustion chamber. no hot spots.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    How you make it? You work on carburation (compressor, intake cone, inition needles, cc and exhaust cone ) or you modify fadec program?
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine

    from 1.5kg to 18kg. it took me about 15 years.
    it seems easy. but it comes accurate.
    you have to work accurately. the diffuser NGV compressor wheel, must work together.
    angles diffuser must be exactly
    you have the right compressor. the holes in the combustion chamber must be precisely drilled .not too great, preload the ball bearings may not be too much, 1.5a2kg
    the FADEC can not help you with hotspots
     
  19. freestiler_it

    freestiler_it

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    41
    Can you please tell me the material you use for the cc 12 tubes? Inox Steel is good? And which is the correct 12 tubes diameter?
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inox for the tubes is only good for testing but after a few full power runs they start to degrade and will erode away at the tips. For prolonged flights you need to have inconel which can be purchased at wren Spares & Accessories or maybe another source you need to find out locally but they don't come cheap. Another options which I did was using electrically heated oven elements, the s-curved you can see in your oven. I found some discarded ovens in the scrap yard and removed the elements. Cut them to length and drill them out. Cheap and for long term use.

    The tubes are 6mm outer diameter, 5mm inner, can vary a bit with different supplier, sometimes 5,5 inner. Wall thickness cannot be thicker than 0,5mm or it will not work good enough.

    Best regards,
    Gerald
     

Deel Deze Pagina