HugoWs Tamiya Cup avontuur

Ik heb ook de 50746, zal vanavond eens meten. Wellicht de 22e eens naast elkaar houden?

Welke TRF dempers heb je nu op je TT? Ik heb voor mijn M-05 de 54000. Ik zit er ook over te denken om TRF's voor mijn TT-02 aan te gaan schaffen i.p.v. de Yeah Racing die ik nu heb.
 
Als de body van de demper wel net zo lang is zit het verschil in de lengte van de as.
Uiteindelijk zal dat in bedrijf alleen de null-positie van de demper op een andere hoogte zetten want de veer bepaalt uiteindelijk de rij-hoogte.
 
De body is ook net iets langer van de plastic versie. Ik zat even te kijken op de Seidel site:

Deze heb ik gekocht:
Tamiya - 50746 Tuning Öldruckstoßdämpfer (2) extra kurz - Modellbau-Seidel

En ik vind ook deze:
Tamiya - 50519 Öldruckstoßdämpfer Tuning 55,64,67,70mm - Modellbau-Seidel

Wat ik heb ontvangen is inderdaad de inhoud gelijkend de foto van 50746. Vreemd. Nou ja, met de nieuwe korte dempers erop staat hij een stuk netter.

@Madhouse; ik heb het setje 2e hands overgenomen, ik weet geen nummer. Maar de assen zijn de titanium gecoate, de geleiding is met de extra bus, en ze zijn de juiste lengte. Eenmaal geassembleerd is er voelbaar minder speling op de asjes dan bij de plastic versie die ik had. Ik denk dus dat het een verbetering is!

Hugo
 
Misschien zitten bij de kunststof dempers de "oogjes" een slag of zo minder ver op de stang geschroefd? Dat geeft ook verschil in lengte.
 
Zo te zien zijn de kunststof dempers 5MM langer als de alu TRF dempers ergo 55MM
Dan heb je idd niet de extra korte CVA dempers gekregen want daar kun je wel de juiste rijhoogte mee bereiken.

Mvg Roy
 
Gek, hè? De oogjes zitten er goed op, alles zit zoals het hoort. Ik snap er weinig van. Ik ga eens kijken of ik de parts-tree nog heb, ik dacht het wel, misschien staat daar een nummer of kenmerk op.

En ik hoor graag van Madhouse hoe lang zijn 50746 en 54000 dempers zijn, vanavond.

[EDIT]Contact met Seidel, ik heb inderdaad 2x 50746 besteld. Hij vraagt me de stang te meten en dit terug te koppelen, en laat doorschemeren dan het niet de eerste keer is dat hij dit bij de hand heeft... wie weet.[/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze net gemeten en de mijne zijn ook 55mm. De mijne komen bij Stellamodels vandaan. Mijn originele dempers van de M-05 Pro v2 zijn ook 55mm en daar zit binnenin een 3mm ringetje (staat in de handleiding) zodat deze op 52mm uitkomen.

Mijn 54000 TRF dempers zijn wel 50mm.
 
Dank je wel. Hoe lang zijn jouw 54000? Zowel helemaal uitgetrokken als helemaal samengedrukt? Dank,

Hugo
 
Aha, net als mijn trf's. Ik denk dat ik de 50746 met vulling op de M houdt, voorlopig. Misschien later een 54000 setje erop.

Dank,

Hugo
 
Zo, nog een paar kleine klusjes voordat ik zaterdag ga trainen en zondag de eerste race ga rijden in Vianen. Ik heb dus nieuwe dempers, en die zijn vandaag gemonteerd en afgesteld:

full


full


De rijhoogte is nu 5mm, zoals MRC vraagt. De kap kan denk ik een gaatje naar beneden:

full


Al is dat misschien net weer teveel. Ach ja, de kap kan zo weer omhoog, ik heb de steunen niet verder afgezaagd.

Verder heb ik er nu een hele andere demper / veren setting op zitten dan ik gewend ben. Ik kreeg deze aangeraden en ga het zaterdag eens proberen. Als het niet bevalt is de oude setting zo hersteld. We gaan het zien.

Ik denk dat de auto nu klaar is, de accu's en laders en zo staan ook klaar, en de rest heb ik ook weer bijna bij elkaar. Nu nog een paar avondjes VRC Pro en dan in het weekend knallen. Ik reed net even met VRC, ging weer heel slecht na anderhalve maand niet rijden. Kennelijk vraagt dat onderhoud!

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke demper/veren setting heb je nu dan? Ik rij qua veren bij MRC met blauw voor en oranje achter (hard en soft), rijdt erg lekker vind ik. Ik heb wel de Yeah Racing dempers er op maar overweeg voor de TT-02 TRF's aan te schaffen.
 
Zo, welkom bij de cursus "Hoe de begin ik de Tamiya Cup 2015 superslecht".

Gisteren avond heb ik nog even op oude banden over de skatebaan in de buurt geraced, alles doet het, inpakken maar! Vandaag pas in de middag naar de baan, eerst nog even wat klusjes thuis. Eenmaal in de zaal is alles gauw uitgepakt en opgesteld, en hopla, de baan op. En hij doet het niet... Hij rijdt hortend en stotend weg, niet mee te rijden. WAT NU WEER? Ik dacht dat dit probleem opgelost was. Maar het is ineens weer terug. Ik snap er de ballen van. Even een andere accu erin, ESC opnieuw geprogrammeerd, nog eens proberen. Zelfde probleem. WAAROM?

Gelukkig brengt viel9 uitkomst, hij leent mij een ESC en een half uurtje solderen en plakken later heb ik een auto met twee ESCs:

full


De oude bedrading even snel opgebonden met wat ty-wraps, en gaan met die banaan. Het werkt! Rijden dus, rondjes maken en banden testen. Ik rijd op de oude versleten banden van vorig jaar, maar het rijdt best goed.

We rijden in groepen omdat er al veel mensen zijn, de volgende keer dat ik mag rijden zet ik mijn met Jap Drapp geprepareerde banden erop. Dat is geen succes, dit is kennelijk alleen voor asfalt want op dit kleed glij ik alsof ik er driftbanden op heb zitten. Na drie rondjes zonder verbetering haal ik de auto van de baan en zet snel de oude banden terug. Dat gaat weer goed.

Tussen de ritten door koop ik mijn 2015 cup motor bij Michael, en ik soldeer mijn stekkers er op. Dat scheelt morgen weer:

full

Sorry, foto staat gedraaid...

Volgende ronde, volgende experiment; hagelnieuwe banden zonder smeermiddel. Dat gaat redelijk, het houdt niet over, maar ik kom er redelijk mee rond.

Laatste ronde, die zelfde nieuwe banden met van een vriendelijke mede coureur (coureuze?) gekregen bandensmeer erop. De eerste paar rondjes niet goed, maar daar had ze me al voor gewaarschuwd. En inderdaad, daarna gaat het best goed. Maar eigenlijk blijken de oude versleten banden van vorig jaar de beste... Nou ja, inpakken maar en naar huis. Ik moet vanavond nog een ESC wisselen!

Na het eten, kinders naar bed, en hond uitlaten ga ik aan de slag. Ik monteer de TEU-101BK van vorig jaar, met een hagelnieuwe UBEC. De montage gaat redelijk, na een uurtje is het tijd om te testen. Bagger! De motor geeft enorme klappen, volgas of niks, op diverse gastrigger standen. Niet goed! Ik baal en weet niet wat er aan de hand is. Ik mail naar viel9, maar die is niet on-line vanavond, helaas. Ik wil waarschijnlijk zijn leen-ESC wel kopen... Dan krijg ik een helder moment (aandacht, graag); dit lijkt op het probleem van toen ik geen (U-)BEC gebruikte. Ik sloop de nieuwe UBEC er tussenuit, en bedraad de boel opnieuw maar nu met een aparte ontvangeraccu. Het werkt! De auto rijdt gladjes, stuurt netjes, oorzaak gevonden. En ik heb nog een helder moment; ergens onder in de doos met oude zooi moet de UBEC van het begin van vorig seizoen nog liggen. En inderdaad, die heb ik gevonden en na de heleboel voor de derde keer gesoldeerd te hebben doet alles het. Het ziet er ook nog redelijk uit:

full


Helaas heeft de aandrijflijn enorme klappen gehad van de motor met de ESC met weigeren UBEC. Hij klinkt als een defecte koffiemolen. Ik heb geen reserve spullen daarvan, hij rijdt en we zien het morgen wel. Jeee! Zo wilde ik het seizoen graag beginnen!

Tot morgen,

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het een ubec die je kan instellen ?, dus de uitgangsspanning van 5Volt naar 6Volt of viceversa?, probeer dat eens .
En met een ubec moet je de rode plus draad van de esc los koppelen (de 3voudige draad die normaal in de esc gaat).

Maar welke servo gebruik je , dat een ubec nodig hebt?
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe UBEC is instelbaar, maar dat maakte niet uit. Hij is gewoon niet goed, ik heb het nagemeten. Mijn servo heeft geen UBEC nodig, die is HV, maar de rest van de set-up werkt niet lekker zonder: brushed-esc-accelereerd-niet. De TEU-105BK die ik erin had en die dus zaterdag stuk ging heeft een (notoir slechte) BEC ingebouwd. De 101 die er nu in zit niet, vandaar de externe erbij. Het heeft allemaal naar behoren gewerkt vandaag.

Over vandaag gesproken...

Ik was er lekker op tijd, iets voor achten, en ik nestel mij aan de tafel met Jan en Roy. Het is direct gezellig! Vele bekenden en iedereen is druk in de weer. Ik ga snel de baan op. De auto doet het, geen nare verrassingen deze keer gelukkig. Ik rijd met 23/58 pinion/spur, en herinner me dat ik eerder op deze baan, ergens in december geloof ik, met 24/58 rond reed. Ik haal mijn Cup Machine bij Michael en monteer de motor met de 24 pinion erop. Als ik nog even wil proberen blijk ik te laat, de baan is al dicht. De heats gaan al beginnen. Er zijn erg veel inschrijvingen dus meerdere klassen zijn in groepen opgedeeld; veel heats dus te rijden, weinig tijd. Daarom rijden we ook heats en de sprint finale van 5 minuten in plaats van 7, en de grote finale 7 in plaats van 10 minuten. OK, geen bezwaar. Bij de anderen gaat het ook lekker zo te zien. Helaas voor Jan rijdt hij een fusee aan gort, ik heb er nog eentje voor hem. Die is wel een beetje afgezaagd (ooit voor een drift experiment gebruikt), maar beter dan niks.


De eerste heat gaat lekker, ik ga niet hard maar maak weinig fouten. Ik zit in een heat met alleen maar kanonnen, ik denk dat iedereen uit deze heat zonder problemen naar de A finale gaat. Ik probeer niet al te veel in de weg te rijden en dat lukt redelijk. De uitslagen van de heat bevestigen mijn gevoel. Ik rijd als beste tijd 12,601 en als gemiddelde 13,522. De fusee op Jans auto houdt het niet, maar gelukkig blijkt Peter ook in de buurt te zitten (prettig kennis te maken, leuk dat je meedoet!) en die heeft een nieuwe fusee in de aanbieding.

In de tweede heat maak ik twee klappers omdat ik sneller probeer te gaan. Dat blijkt ook weer uit de analyse. Ik ben sneller, pers er zelfs een 12,107 uit, maar het gemiddelde blijft steken op de 13,576. Dat is jammer, want ik rijd deze heat meer 12 seconden rondjes van vorige heat, alleen de crashes maskeren de verbetering in het gemiddelde. Na deze heat bekijk ik de auto van Peter. Een nette auto, maar veel te hoog op de poten. Hij heeft wel de goed dempers, maar de veren zijn te lang en te stijf. Ik leen hem een setje zoals ik ook rijd, rood achter en geel voor, en we stellen de auto op hoogte. We doen dat op de keuringstafel en krijgen en een goede uitleg van de meetmethode bij. Zo stellen we zowel Peters auto als de mijne goed af. Ook leen ik Peter nog wat bredere achterwielmeenemers. Hij rijdt zonder spoiler en mist achter grip, alle beetjes helpen.

Voor de derde heat waag ik een gokje. Ik monteer een 25 tands pinion. De motor was de vorige heats nauwelijks warm, ik ga het gewoon proberen. De heat gaat voor mijn gevoel redelijk goed zonder rare uitstapjes. Helaas is de motor best heet na de heat, en de analyse laat zien dat dit niet de juiste actie is. Inderdaad bijna geen uitstapjes, maar bijna alles boven de 13 seconden. Het gemiddelde valt niet tegen, maar het is niet goed. 24 tands zonder uitstapjes gaat harder.

Met het 24 tands pinion weer op zijn plek op naar de finales. We zijn met 16 deelnemers in de klasse, en we reden 8 om 8 in de heats. In de finale echter mogen de eerste 10 naar de A finale en de overige 6 gaan dus naar de B finale. Ik sta overall negende, dus in de A finale. Dat is op zich stoer, maar ik ben wel echt de slechtste in die finale, met behoorlijke marge. Nou ja, we maken er maar het beste van.

De sprint finale was niet mijn ding. Er werd behoorlijk geduwd en ik ben niet de beste / snelste, maar ik vond het jammer dat ik zo in de rondte geduwd werd meerdere malen. Ik snap ook de frustratie van de snelle jongens, maar het verstoorde het beetje ritme dat ik net had opgebouwd. Daarnaast is 10 auto's op deze baan best druk! Met een rondje erin van 24,104 en eentje van 19,838 kan het geen goede rit zijn. Ik rijd twee rondes minder dan in de heats met de zelfde tijdsduur. Ik hervind in de tweede helft van de rit wel mijn ritme en pers er nog een 12,426 uit, en een paar 12,6 rondjes. Overigens heb ik bij de finales in de analyse het eerste halve rondje van de start naar de meetlus niet meegenomen.

Dan de grote finale. Ik rijd deze voor mijn gevoel beter, maar ik vind mezelf erg langzaam ten opzichte van de anderen in de finale. Dat ben ik feitelijk ook. Ik hervind wel een beetje mijn ritme, een 12,287 als beste ronde en 13,765 als gemiddelde.

full


Al met al een redelijke dag, ik ben gewoon te langzaam maar ik leer wel een beetje constanter te rijden. Helaas was ik na de lunchpauze heel moe en afwezig; ik heb slaapmiddelen die ik gebruik maar door omstandigheden had ik maar 4 uur geslapen. Kennelijk was dat niet genoeg. Het was wel weer een goed georganiseerde en gezellige dag, dank daarvoor aan de organisatie en alle deelnemers.

Wellicht dat ik dit verslag nog wat opfleur later met leuke details en zo, maar nu is het tijd voor de laatste crash van vandaag; op mijn kussen.

[EDIT]Ohja, overall ben ik 8ste van de 16 deelnemers in de klasse. Met wat constantere rondetijden zou ik nog 1 of 2 plekken verder naar voren kunnen. Wil ik nog verder, dan moeten de tijden niet alleen constanter, maar ook overall naar beneden. De snelste jongens rijden constant ruim een seconde sneller op deze korte baan dan ik in mijn snelste ronde... [/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan de grote finale. Ik rijd deze voor mijn gevoel beter, maar ik vind mezelf erg langzaam ten opzichte van de anderen in de finale. Dat ben ik feitelijk ook. Ik hervind wel een beetje mijn ritme, een 12,287 als beste ronde en 13,765 als gemiddelde.


Hugo

Je bent alleen langzamer omdat je niet constant bent. Mijn advies voor jou (en nog een paar stockrijders) investeer in constant rijden en niet in constant dingen veranderen. Ik adviseer je de tijden in de stock te analyseren. Je gaat de volgende conclusie trekken:
De toprijders (Michel en Martijn) hebben een verschil van 0,5 seconden tussen hun gemiddelde rondetijd en hun beste ronde. De subtop (daaronder reken ik mezelf met mijn 4e plek) hebben een verschil van 1,0 seconde. Jij hebt een verschil van 1,5 seconde tussen de beste tijd en de gemiddelde tijd.... Na 7 minuten lig je 2 ronden achter me en 4 ronden achter de koplopers....

Groet Harry
 
Mooi advies Harry, daarom rij ik al weken met de zelfde setup (die erg goed aanvoelt) en het werkt. De tijden die er bij mij uitschieten zijn de foutjes die ik maak, de snelheid komt vanzelf wel.
 
Back
Top