De nieuwe UBEC is instelbaar, maar dat maakte niet uit. Hij is gewoon niet goed, ik heb het nagemeten. Mijn servo heeft geen UBEC nodig, die is HV, maar de rest van de set-up werkt niet lekker zonder:
brushed-esc-accelereerd-niet. De TEU-105BK die ik erin had en die dus zaterdag stuk ging heeft een (notoir slechte) BEC ingebouwd. De 101 die er nu in zit niet, vandaar de externe erbij. Het heeft allemaal naar behoren gewerkt vandaag.
Over vandaag gesproken...
Ik was er lekker op tijd, iets voor achten, en ik nestel mij aan de tafel met Jan en Roy. Het is direct gezellig! Vele bekenden en iedereen is druk in de weer. Ik ga snel de baan op. De auto doet het, geen nare verrassingen deze keer gelukkig. Ik rijd met 23/58 pinion/spur, en herinner me dat ik eerder op deze baan, ergens in december geloof ik, met 24/58 rond reed. Ik haal mijn Cup Machine bij Michael en monteer de motor met de 24 pinion erop. Als ik nog even wil proberen blijk ik te laat, de baan is al dicht. De heats gaan al beginnen. Er zijn erg veel inschrijvingen dus meerdere klassen zijn in groepen opgedeeld; veel heats dus te rijden, weinig tijd. Daarom rijden we ook heats en de sprint finale van 5 minuten in plaats van 7, en de grote finale 7 in plaats van 10 minuten. OK, geen bezwaar. Bij de anderen gaat het ook lekker zo te zien. Helaas voor Jan rijdt hij een fusee aan gort, ik heb er nog eentje voor hem. Die is wel een beetje afgezaagd (ooit voor een drift experiment gebruikt), maar beter dan niks.
De eerste heat gaat lekker, ik ga niet hard maar maak weinig fouten. Ik zit in een heat met alleen maar kanonnen, ik denk dat iedereen uit deze heat zonder problemen naar de A finale gaat. Ik probeer niet al te veel in de weg te rijden en dat lukt redelijk. De uitslagen van de heat bevestigen mijn gevoel. Ik rijd als beste tijd 12,601 en als gemiddelde 13,522. De fusee op Jans auto houdt het niet, maar gelukkig blijkt Peter ook in de buurt te zitten (prettig kennis te maken, leuk dat je meedoet!) en die heeft een nieuwe fusee in de aanbieding.
In de tweede heat maak ik twee klappers omdat ik sneller probeer te gaan. Dat blijkt ook weer uit de analyse. Ik ben sneller, pers er zelfs een 12,107 uit, maar het gemiddelde blijft steken op de 13,576. Dat is jammer, want ik rijd deze heat meer 12 seconden rondjes van vorige heat, alleen de crashes maskeren de verbetering in het gemiddelde. Na deze heat bekijk ik de auto van Peter. Een nette auto, maar veel te hoog op de poten. Hij heeft wel de goed dempers, maar de veren zijn te lang en te stijf. Ik leen hem een setje zoals ik ook rijd, rood achter en geel voor, en we stellen de auto op hoogte. We doen dat op de keuringstafel en krijgen en een goede uitleg van de meetmethode bij. Zo stellen we zowel Peters auto als de mijne goed af. Ook leen ik Peter nog wat bredere achterwielmeenemers. Hij rijdt zonder spoiler en mist achter grip, alle beetjes helpen.
Voor de derde heat waag ik een gokje. Ik monteer een 25 tands pinion. De motor was de vorige heats nauwelijks warm, ik ga het gewoon proberen. De heat gaat voor mijn gevoel redelijk goed zonder rare uitstapjes. Helaas is de motor best heet na de heat, en de analyse laat zien dat dit niet de juiste actie is. Inderdaad bijna geen uitstapjes, maar bijna alles boven de 13 seconden. Het gemiddelde valt niet tegen, maar het is niet goed. 24 tands zonder uitstapjes gaat harder.
Met het 24 tands pinion weer op zijn plek op naar de finales. We zijn met 16 deelnemers in de klasse, en we reden 8 om 8 in de heats. In de finale echter mogen de eerste 10 naar de A finale en de overige 6 gaan dus naar de B finale. Ik sta overall negende, dus in de A finale. Dat is op zich stoer, maar ik ben wel echt de slechtste in die finale, met behoorlijke marge. Nou ja, we maken er maar het beste van.
De sprint finale was niet mijn ding. Er werd behoorlijk geduwd en ik ben niet de beste / snelste, maar ik vond het jammer dat ik zo in de rondte geduwd werd meerdere malen. Ik snap ook de frustratie van de snelle jongens, maar het verstoorde het beetje ritme dat ik net had opgebouwd. Daarnaast is 10 auto's op deze baan best druk! Met een rondje erin van 24,104 en eentje van 19,838 kan het geen goede rit zijn. Ik rijd twee rondes minder dan in de heats met de zelfde tijdsduur. Ik hervind in de tweede helft van de rit wel mijn ritme en pers er nog een 12,426 uit, en een paar 12,6 rondjes. Overigens heb ik bij de finales in de analyse het eerste halve rondje van de start naar de meetlus niet meegenomen.
Dan de grote finale. Ik rijd deze voor mijn gevoel beter, maar ik vind mezelf erg langzaam ten opzichte van de anderen in de finale. Dat ben ik feitelijk ook. Ik hervind wel een beetje mijn ritme, een 12,287 als beste ronde en 13,765 als gemiddelde.
Al met al een redelijke dag, ik ben gewoon te langzaam maar ik leer wel een beetje constanter te rijden. Helaas was ik na de lunchpauze heel moe en afwezig; ik heb slaapmiddelen die ik gebruik maar door omstandigheden had ik maar 4 uur geslapen. Kennelijk was dat niet genoeg. Het was wel weer een goed georganiseerde en gezellige dag, dank daarvoor aan de organisatie en alle deelnemers.
Wellicht dat ik dit verslag nog wat opfleur later met leuke details en zo, maar nu is het tijd voor de laatste crash van vandaag; op mijn kussen.
[EDIT]Ohja, overall ben ik 8ste van de 16 deelnemers in de klasse. Met wat constantere rondetijden zou ik nog 1 of 2 plekken verder naar voren kunnen. Wil ik nog verder, dan moeten de tijden niet alleen constanter, maar ook overall naar beneden. De snelste jongens rijden constant ruim een seconde sneller op deze korte baan dan ik in mijn snelste ronde... [/EDIT]
Hugo