YS91 motor loopt niet mooi

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door renetl50, 31 mei 2016.

  1. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo allemaal.

    Ik heb een Align TREX 700 met een YS 91 motor, deze loopt in het onderste toeren bereik goed totdat het overgaat naar het hogere, en dan stopt in eens de motor er mee.
    Daarna kun je hem gewoon weer starten en optoeren tot halfgas en plof uit is hij weer.

    Wat kan dit zijn?.

    groetjes

    René
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Plug slecht, zet er maar eens een nieuwe OS 8 in.
    Als hij voorheen goed liep heb je grote kans dat dit het probleem veroorzaakt.
     
  3. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Rhelie.

    Zit al een nieuwe plug in ,ook is de brandstofleiding vervangen,tankje schoongemaakt.
    Heb wel begrepen dat YS motoren niet zo makkelijk zijn af te stellen als een OS motor.
    Groetjes Rene
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij liep eerst wel goed, neem ik aan?
    Welke brandstof gebruik je? Van wat ik begrepen heb, houden YS motoren niet zo van castor, I.V.M. de drukregelaar en de terugslagklep.

    Die twee zouden, als hij eerst wel goed liep, mijn eerste verdachten zijn, want ik heb begrepen dat een YS normaliter superstabiel is qua afstellingen. Maar als er castor residue in een van die twee (of beide) onderdelen zit, kunnen ze het toerental niet meer goed aan.
     
  5. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Brutus.

    Ik gebruik Cool power 12 1/2 procent nitro.

    En nee heeft nooit goed gelopen.
    Heb deze via forum en mp 2e hands overgenomen vorig jaar kon niet proefdraaien zat geen ontvanger meer in en zaten geen bladen op.
    Volgens de man had hij hem weinig gebruikt.
    En ja ik weet het Altijd proefdraaien.
    Maar gedane zaken nemen geen keer,en nu moet hij toch maar eens goed gaan draaien.
    Groetjes Rene
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Giet er sowiso éérst maar eens brandstof met 20% Nitro in. YS motoren schijnen een hekel te hebben aan minder dan dat....
    Coolpower zou in elk geval qua olie goed moeten zijn.
    Filter je de brandstof wel goed? Ze zijn ERG gevoelig voor vuil.

    (voor alle duidelijkheid: Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze dingen, weet alleen van wat ik lees....)
     
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Ja brandstof is schoon Brutus.
    En meer nitro is te proberen.
    Groetjes Rene
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Het gebruik van brandstof met 20% nitro is inderdaad ,zoals reeds gezegt, aan te bevelen.

    Bij een YS regelt de hoofdnaald het max toerental, de stationair naald het min. toerental en de regulator de transitie.
    Ik kan niet in jouw motor kijken en heb deze ook niet horen lopen. Echter, mogelijk zit het probleem in de regulator. Mogelijk zit er vuil in en/of is deze verkeerd afgesteld. Haal de regulator eens voorzichtig uit elkaar en spoel deze schoon met alcohol. Check het Diaphragm en bekijk of dit vervormd of versleten is.
    Als je de regulator af gaat stellen let er dan op dat deze de hoofdnaald en de stationair naald beinvloed. Dit is het lastige aan een YS, de regulator en naalden beinvloeden elkaar. Maak kleine afstellingen, 1/8 slag geeft al effect.

    Een goed afgestelde YS loopt subliem en geeft veel vermogen.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Arnoud.

    We zullen het proberen, hij ligt bij iemand die mij daar mee helpt.
    Deze man heeft zelf ook een paar heli's met YS 91 motoren en is hier mee bezig met het afstellen.
    We doen stapje voor stapje om alles uit te sluiten.
    Groetjes Rene
     
  10. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Beste Rene.

    Ik ben nogal van de beschrijving volgen en dat dan ook doen.
    Voor jouw motor ik denk dat je YS91SR hebt.
    Beveelt men 30% nitro aan.(dus dat zou ik ook doen)
    Als je dat doet zal het probleem wel over zijn.

    Bij gebruik met minder of low nitro is afstellen van deze motor zeer moeilijk wel niet onmogenlijk.

    Een YS geeft veel vermogen maar moet wel op het juiste nitro percentage lopen.
    Bij het juiste brandstof gebruik is afstellen een eitje.

    Wat de pomp aangaat kan je het beste de schroef flus met het huis zetten.
    En zo beginnen.

    Henk.
     
  11. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Oké is wel wat hoger dan wat we nu gebruiken , kan een heleboel verklaren.
    Draaien nu met 12,5%.
    Groetjes Rene
     
  12. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ja dat denk ik ook heb je een 91SR

    12.5% is wel heel weinig voor een YS.

    Veel mensen schrikken van het nitro gebruik van 30%.
    Maar is voor deze motor heel normaal.
    Is hij ook op gemaakt dus niet bang zijn om het te doen.

    Ik zou zeggen probeer het eens en laat het weten.


    Henk.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2016
  13. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Henk.

    Het is een YS91ST heb het even na gekeken en ja word aangeraden om 30% te gebruiken.

    De man waar ik veel vlieg heeft ook diverse heli's met YS motoren en hij vliegt maar op 5 % en dat loopt ook goed.
    Hij loopt op zich wel goed in het onderste bereik , geen rare geluiden of onregelmatig lopen ,hij slaat gewoon uit als ik in het hogere bereik kom.
    Maar we gaan het proberen.
    Zal wel laten weten wat het is geweest.
    Groetjes Rene
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je moet voor het grapje de kop s lichten.

    meestal, als je erg af gaat wijken in nitro percentage tov waar de motor voor bedoelt is, moet je de compressie wat aan gaan passen.
    oftewel, een ringetje meer of minder tussen de kop.
    bij minder nitro dan standaard, ringetjes verwijderen.

    volgend puntje.
    spontaan stoppen na halfgas kan ook gewoon domweg een te kleine slangdiameter zijn.
    te weinig doorvoer, kan de slang tot halfgas bijbenen, daarboven niet, en wordt het opeens veel en veels te arm. en motor uit.
    zeker als je geen bijzondere bijgeluiden hoort. teveel brandstof in de motor geeft meestal een zwaarder geluid, pruttel, etc. te weinig peut slaat vaak af zonder bijgeluiden. gewoon mooi lopen, opeens pop! en uit.

    check de leiding. is een snelle check.
    leiding in de tank. rottige check, maar je weet niet wat je voorganger erin heeft geduwd.
    denk ik.
    ligt de leiding vrij, of haakt hij wat in de hoek? haken is niet goed..

    is dit 100% in orde.. 100% zeker, dan kun je eens kijken of die vulringen tussen de kop en blok te verwijderen zijn.

    best kans dat hier de uitdaging in zit.. een motor zonder voldoende peut zal nooit iets willen ;-)
     
  15. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Leidingen zijn nieuw,zijn allemaal vervangen.
    Blijkt wel enige vervuiling in de carburateur te zitten,gaat dus eerst verder uit elkaar.
    Daarna weer proefdraaien met 12,5%.
    En ja zoals je zegt, met een plof gaat hij uit.
    We zullen zien.
    Kunnen nog altijd de kop lichten voor meer nitro gebruik.
    Groetjes Rene
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Als er vervuiling in de carburateur zit is de regulator ook vervuild want deze geeft de brandstof aan de carburateur. Maak beide goed schoon en controleer de werking. Ik weet bijna zeker dat de motor dan goed loopt.
    Gebruik altijd een brandstoffilter bij een YS, dat is essentieel bij deze motoren.

    Een nitro percentage van 20-30% geeft een optimale motorloop en maximale prestaties. Als je het een keer geprobeert hebt weet je zelf wat het effect is.

    Groeten,

    Arnoud.
     
  17. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Arnoud.
    Ja gaat gebeuren, en zal ook een nieuw filter in komen.
    Groetjes Rene
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is bij een YS erg weinig kans op: Die pompt de tank op tot ergens in de buurt van de halve bar, en die motor die zuigt helemaal geen brandstof aan: het is letterlijk een hele "primitieve" vorm van inspuiting onder druk, geïndexeerd en wel...

    Daar doet de slangdiameter verder weinig meer toe, die motor krijgt zijn brandstof. Zo niet, is er iets mis met het regelsysteem.

    Ik zie twee dingen die mis kunnen gaan: of de regeling naar de carb gaat fout, OF de tank komt niet goed op druk.
    YS loopt in de lage regionen nog redelijk zonder tankdruk, daarboven niet.
    Ik gok met redelijke zekerheid op het laatste (tankdruk te laag).
     
  19. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi René.
    Misschien overbodig.
    Een YS is ook gevoelig voor een niet goed werkende of verkeerd om geplaatste Check Valve.
    Zit er wel een gemonteerd?
    En op de juiste wijze gemonteerd?
    Kijk in de Manuel hoe het precies moet.

    Nou veel succes.

    Henk.
     
  20. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Laatste nieuws.

    Motor loopt weer goed zelfs op 5%nitro.
    Probleem was dus oude nitro brandstof,waardoor er een soort kristallen in zaten deze hadden dus de carburateur verstopt.
    Conclusie nieuwe brandstof gebruiken en er zit nu een goed filter tussen.
    Heren bedankt voor het mee denken.
    Groetjes Rene
     

Deel Deze Pagina