ESM 72,5 Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door pieter M, 22 mei 2016.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Mijn ESM Spit (slaat op sjouwen) aan het balanceren.
    Mot laser 1.50.bruto 1 kg.
    CG op 120mm.
    Contragewicht rond de 1000gram Lood.
    971 gram: Is eigenlijk nog niet genoeg gezien de positie.
    Alle zware delen liggen zo ver mogelijk voorin.
    Misschien Uranium nemen dan lijkt het wat minder.

    Gaat dat wel goed? Zakt ie door zijn vleugel/hoeven met de
    eerste de beste landing??
    Iemand ervaring met ESM modellen?
    Motorschot flext enigszins.
    P.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Span 1840mm Totaal gewicht 5.9 kg?

    Als het CG op 120 mm ligt is het een forse vleugel? Kan daar de fout zitten?
     
  3. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Ja klopt dat's um! Wat bedoel je met forse vleugel?

    Heb een blokhaak met een schaalverdeling ipv het flexible meetlint is i.e.
    Nu 2 strepen (mm) achteruit gekomen. Word zomaar een kg zwaarder.

    Wat is hier Nu weer loos???
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik begrijp van dit hele verhaal totaal geen flikker... wat is nu je vraag?
    Als je je CG verschuift wordt er niet 'iets' zwaarder....:)

    Ga bij het bepalen van het CG eerst uit van wat de fabrikant aangeeft. Als je dit terecht niet zou vertrouwen na een vlucht met bijna dramatische afloop (staartlastig), dan zou ik zeker gaan informeren op het internet. Er is over die kist behoorlijk geschreven.
    Het CG meet je vanaf de voorlijst. Lijnrecht naar het gegeven punt. Dat doe je niet met een meetlint langs de ronding van de vleugel, edoch eerder met een winkelhaak met centimeter of inch schaalverdeling.

    Verder zou je kist ondersteboven op de waag moeten staan. Dit meet wat minder gevoelig. Recht overeind is bijna niet te doen.

    Het op orde krijgen is soms stevig improviseren. Soms lukt het snel met een kist, soms ook niet. En moet je het listig oplossen. Stevig schuiven met de RC. Zwaardere spinner, of zwaarder staartwieltje. En anders een plak lood, of dik soldeerdraad ergens omheen getakeld. Als het RC maar 100% correct is.
    Een iets zwaardere vleugelbelasting is dan niet erg. Echter er zijn wel grenzen te bereiken als je die wilt zoeken. Een te lichte kist vliegt ook niet altijd even lekker. Te zwaar ook niet, maar een beetje gewicht geeft het toestel zelfs een betere glijhoek. Het toestel behoud beter z'n snelheid. En snelheid is vliegen.

    Gewicht? Door de pootjes? Of door z'n vleugels bij het landen? Niet als je normaal land, afvangt en een geschikt onderstel hebt ingebouwd.

    Ben nu rustig bezig met een P-40, ook 1.8 span. Gaat ook tussen de 5 en 7 kg wegen.
    Model komt mogelijk van dezelfde fabrikant als merk ESM. Bouwwijze lijk hetzelfde. Maar het kan ook dezelfde ontwerper zijn die de productiemethode handhaaft.
    Daar komen roterende pootjes in die modellen 14Kg kunnen verstouwen. Hopelijk zijn die pootjes dan ook zo riant sterk. Tijden het ombouwproces is het zaak het model regelmatig op de balans te zetten, om te kijken of de verdeling binnen de perken blijft.
    Er achteraf niet van alles gesloopt moet worden om de zaak te herstellen.

    Is je kist vollededig afgebouwd op het CG staartlastig, dan is dat eigenlijk verdomd vervelend, dan moet er veel massa in de snuit. Omgekeerd, neuslastig, neus wil dus naar benee, hoeft er vaak maar een toefje lood in de staart.
    Bij het meten er op toezien dat de kist altijd iets voorover hangt ipv achterover.

    Forse vleugel... dan worden de getallen alleen maar groter... maar zit je cg op 120 cm... dan is de woonkamer idd mogelijk aan de kleine kant. Bij 120 mm kan het mooi in de middenklasser... :confused: Zo in je hand een fraai stevig oppervlak. Het plafond van het bouwhok is erg dichtbij. Op het vliegveld, in de pits, begint het mee te vallen, in de lucht is het een fragiel stipje...

    Zoals we dan zeggen in goed Nederlands: beter 1 spit in de 'luch' dan een in je 'rug'

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    120 mm lijkt mij veel, al kan dat opzich niet raar zijn bij een Spit met zn brede vleugel.
    Vandaar dat ik in die verhouding aan een cg dacht dat meer naar voren moet, als er heel veel ballast bij moet is er vaak iets mis met de meting of het CG word niet op de goede plek gemeten.
    Zelf heb ik geen ervaring met retracts, maar volgens mij moeten de wielen ingeklapt bij het balanceren, zou zomaar kunnen schelen.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, die retractabelen moeten open staan bij het CG wegen! Anders kan je landing spaak lopen.
    Bij een P-40 is die invloed nog veel groter. Het is iets wat je zelfs in de trim moet corrigeren in de vliegmodus. Bij een echte was het ook niet anders.
    Een ESM Spit-vleugel is behoorlijk breed... gelijk die van een P-40, ook zo een lap... die zit boven de 120 mm zelfs. Wel andere vleugelvorm... :) Anders heb je een Spithawk... of Warefire...

    El-Manuel! Die bieden altijd uitkomst in barre modelbouwtijden...
    https://www.troybuiltmodels.com/ns/manuals/ESMSPITFIRE72.pdf

    De instructie lijkt me overduidelijk. Vanaf het gemeten punt haaks de 120 mm aftekenen 5% hoekverschil met de koorde is verwaarloosbare meetfout. Dat is dus op het centrum van de vleugel, het hart van de linker en rechter helft.
    Trek de streep door van punt naar punt langs denkbeeldige evenwijdige lijn, en zet op stukjesplakband je duidelijke stipjes, kruisjes met een fineline-marker-stiftje. En, aan de bovenkant van de vleugel!!!
    Dubbel-check je stippen op symmetrie door je serieus suf te meten.
    Exact op die punten komen beide poten van de CG-Waag te staan. Zo dicht mogelijk tegen de romp, ofwel de fairing, als deze aanwezig is.

    De kan op die plekken metalen ringetjes plaatsen om de vleugelindekking tegen doorzakken te beschemen. Die borg je met crepe tape dat niet te hard plak... anders neem je weer de verf mee...
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
  7. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Dank jullie voor de tijd.
    Gaat om verwondering van der toevoeging van +/- 1 kg lood onder dat motorkapje tbv de CG op 120"mm". Vleugels slechts 5 gram links.
    Kan dat 4T Lasertje 150 dat wel een beetje op snelheid krijgen/houden,zonder aan alle kanten overbelast te worden? 1 kg Lood vind ik een flinke klont!! Dit had ik nooit zo ingeschat,maarja dit is mijn eerste zware (vindt ik zelf) orgel. Kreeg twijfels of e.e.a. wel juist is ontwerp miskleun o.i.d..
    Dat's all!
    Ben momenteel niet in staat te gaan wegen. Zal over een weekje eens wegen met al het lood op de juiste plek,eens zien wat de totaal score is.
    Bedankt voor jullie uitleg & tijd.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helder! Inderdaad een groot orgel :) Haha!
    De Laser heeft power genoeg. Het is geen 3D kist, in het echt ook niet. Zal goed schaalvermogen hebben. ESM heeft ook goed vleugelprofiel met goede lift eigenschappen. Dat zit wel snor.
    Maar een 1 kilo lood voorin is een hoop. Betekent zwaardere spinner, steviger landingsgestel, grotere RC-accu. en dan voor het CG geplaatst als massa. De staart zo licht mogelijk? En hoe haal je daar juist massa weg? Is die romp te dik met epoxy aangezet? Wat mag een kale romp wegen?

    Oplossend. Motor verder naar voren? Ook dat helpt aanzienlijk. Ook al moet je iets verzinnen met de spinner of motorkap. De RC-accu, dan maar wat groter, naar voren. Een stevig ESM landingsgestel, elektrisch? Is de grotere RC accu ook zinvoller. Met wielen en pootjes kan dat best massa hebben, en gaat het beter uitkomen.
    Kan geen kwaad zaken te wegen en de waarden optenoteren (werkwoord is opnoteren), voor later.

    Dan is er wederom wel wat voor te zeggen eens het internet af te vorsen op gelijkwaardige gevallen?
    RC-Groups, RC-Universe en RC-Network. Want die kist wordt gevlogen! Het is een interessante kit. Daar wordt altijd over geschreven?
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  10. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Zo net op Ameland neer-gestreken.(ww nederstrijken?).
    We gaan effe lekker uitwaaien.Een Klein kissie mee (Sport cubje park zone tbv uitproberen Guardian) gesmokkeld. Sssst nix tegen mijn vrouw zeggen hoor! Als e.e.a het toelaat,strand eens gaan bevliegen vermits veiling.

    Die 1'nen kilo is zo gek nog niet op mijn E.S.M. Spit in de rug. Als Ik op de RC universe ervaringen af ga. RC universe.Super tip bedankt!!!

    Wel Fijn de er ervaringen van anderen te Lezen, geeft de burger weer wat extra inzicht.

    SUper bedankt nogmaals.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Han! Perfect draadje... Ja, Pieter, je treft er wel het een en ander.
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-warbirds-warplanes-200/10912484-esm-spitfire-72-5-a-3.html
    Snel even doorgefietst, eigenlijk geen tijd... maar voor mij nog even wat extra motorentips betreffende de koeling. Model is errug CMPro P-40 ARF... maar bij mij moet de bijl er flink in.
    Veel mooier is 'Han by Proxy' te bouwen... van af de potgrond uit het niets :worship:

    Pieter... ga je maar vast verheugen op een goede vlieger...
    Ameland???? Is toch reddingbotenweer? Zal van vliegen niet veel komen... ieder geval...vandaag niet...

    Gr Bas
     
  12. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    idd draad is een bullseye!
    Dank han!,

    verder wordt Amelands KNRM-dagje, weinig vliegen.
    Komt er wel aan,komt goed hoop ik vurig!
    Tav koeling heb de fake uitlaten geopend als warmte afvoer.
    Tevens een 75mm x 35 Naca outlet geknutseld boven op de mot kap.
    Eea blijkt aardig fuctioneel.Sprak Brit welke vertelde de kist niet langer als 2 a 3 taxien voor take off e.d aan de grond te houden vv wegwezen anders overheat.

    Mijn struts van robart #660. Moest er 0.05 afdraaien zodat ze pasten in de lindinger slr retracts.Eigenlijk wil ik de voorgeschreven struts gaan monteren.De robarts zijn niet echt praktisch.Geardoors fairing kunnen er niet op, das jammer. Dus wat extra geknutsel.
    Flaps verdienen ook nog wat aandacht (idd acc rc universe) zijn de mijne ook niet flush.
    13° / 12°
    morgen

    14° / 10°
    woensdag

    We zien wel.wordt nog wat rustiger in atm op't Eiland.Ben benieuwd?
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2016
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik zou hoe dan ook de inbouw van het onderstel herzien dat is bij ESM vrijwel altijd te slap

    spitjes hebben in de neus graag of een heel zware motor
    of veel lood
    dat komt omdat bij de echte spitfire er een heel dikke V12 in de neus lag
     
  14. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
     
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik vlieg ook met ESM kisten en je moet je niet teveel zorgen maken over een flink gewicht in de neus. Zoals ook boven opgemerkt hebben dit soort schaalkisten in het echt ook een enorme motor voorin. Je moet wel proberen alles wat achter het CG zit zo licht mogelijk te houden en zoveel mogelijk naar voren te schuiven zodat je zo weinig mogelijk lood nodig hebt.

    Mijn FW-190 vloog eerst ook met 700gram lood oid. Geleidelijk dit wat afgebouwd mbv spinner e.d. Maar zonder lood red je het niet! Ik vlieg met een Laser 200v (twee cylinder).

    Volkert
     
  16. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    HI Volkert,

    bedankt voor je advies.
    Heb zojuist een" BLOK LOOD!! van ruim 986 gram geknutseld met gips lood gieten etc etc.Totaal gewicht is nu 6.9 kg,ex brandstof.Zal zo'n beetje het MTOW worden, komt verder niks meer bij voor de maiden.
    Die 2 pitter, dubbel klapper van laser,ik wou dat ik hem kwijt kon.
    Had een paar 100 grm lood gescheeld. Volgende wordt misschien wel een radiaal motor-model.(duurt nog effe).
    Merci!
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2016
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Kijk je alsjeblieft heel erg uit voor je gezondheid? Dat geeft giftige gassen af die je echt niet moet inademen.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  18. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Tja, bedankt voor de hint. 3M damp/spuitmasker gebruikt.
    Uitstekende waarschuwing voor een ieder.Vollop geventileerd via garage deur.
    De 1000gram teruggebracht naar 650 gram.totaal gewicht nu rond 6.5 kg.
    Komt het toch nog goed?

    Pieter.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  19. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    IMG_2628.JPG Zo dus ongeveer!!
     
    ramses en Arnold 85 vinden dit leuk.
  20. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    image.jpeg
     
    Bart83, ramses, johnnyb en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina