futaba s3114 op de staart

Discussie in 'Electronica' gestart door mestdaght, 13 jun 2016.

  1. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ben ik too cheap gegaan met de mijn setup ?
    Ik heb s3114 op de staart en een kbar. ( copterX250 )
    De staart is behoorlijk onstabiel.
    Als test zou ik de echte VBar uit mijn X3 kunnen overzetten maar eigelijk laat ik die liever intact.

    Als ik wat rondgoogle zie ik veel mensen en filmpjes van blije kbar eigenaars. Maar over de staart servo lees ik wel minder goede zaken.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2016
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    de kbar zou gelijk moeten zijn aan de vbar. no problems there....

    maar die servo. echt.
    serieus :D

    de 250 is EXTREEM kritisch op alles in de staart.
    tikkie speling
    tikkie zwaar lopen
    tikkie trilling
    snaar tikkie rot
    dat zijn de KLEINE dingetjes waar je in kan zoeken :D

    maar die servo is echt zo gigantisch extreem belangrijk.
    even om wat aan te geven.
    de s3114 heeft een steltijd van 0,09 sec over 60 graden, op 6 volt.
    de aanbevolen servo van align zelf, is de ds420 (toendertijd), heeft een steltijd van0,06 sec over 60 graden, op 6 volt.

    op mijn 250 had ik ook veel problemen met die 420.
    ben op een gegeven moment overgestapt op de mks 95i, steltijd 0,04 sec over 60 graden, op 6 volt.
    problemen opeens weg...
    kost wel wat..


    ik vermoed hier dat je servo de boel om zeep helpt.
    of delay toevoegen ergens. kleine dingen checken.
    of andere servo zoeken.
     
  3. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Bedankt voor de hulp. Ik dacht met de steltijd wel goed te zitten maar het verschil tussen 0.09 en 0.06 lijkt niet groot. Maar het is 30% verschil in snelheid.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    jup..

    en de 250 is er zo gevoelig voor...

    check wel de andere puntjes even.
    een goede servo lost erg veel op, maar als de basis niet goed is, kun je het misschien uitsparen.
     
  5. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik heb wel wat verbetering nu. Ik heb de servo arm korter gezet en de software er is opnieuw bijgenomen.
    er komt af en toe wat tailwag door maar die deint uit op een seconde zoals de vering van een auto. Voorlopig lijkt het doenbaar..doet me denken aan een FP piccolo.

    TM
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    lijkt op een lage gain..
    Bij de vbar is het niet standaard dat de gain uit de zender vandaan wordt geregeld.

    kijk ff of dit ook wel aankomt. kan ook veel schelen ;-)
     
  7. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik heb een nieuwe servo gekocht (DS215MG) en een 6volt regelaar hobbywing. De vorige regelaar gaf maar 5volt

    Morgenvroeg inbouwen en hopen dat het droog blijft.

    Mvg TM
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goede servo (b.v. MKS95i) en voldoende volt (b.v. 6 volt) zou heel veel helpen,
    ook bij deze goedkope heli (sorry, dat ik het zo zeg)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ah. 5 volt, dat scheelt ook extreem veel snelheid...

    voor de volgende keer, je kunt ook de bec van de regelaar buitenspel zetten (rood draadje uit de stekker pielen) en een losse bec erin hangen.
    2 a 3 ampere is zat. kun je meestal voor 10 eur of minder klaar zijn.
     
  10. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    De winkelier had een aparte bec voorgesteld maar de regelaar die ik nu gebruikte was eigelijk ook niet geschikt voor heli. Een oudere D-power 20Amps vlijgtuig regelaar. ( lag nog nieuw in mijn kast). Er was geen softstart , dus zelf traag de stick naar boven duwen. Vroeg of laat loopt dat mis.
    Ik probeer servo en esc deze week in te bouwen, en als dan iemand de regenknop op uit wil zetten.....kan ik het mss nog testen ook. :(

    Als ik de nieuwe esc aansluit werkt alles gelijk op 6volt en is de huidige futaba ook sneller. Zou ik die nog een kans geven op 6volt ?
    Of direct de MKS erop.


    TM
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    het wordt iig beter dan het was.
    gewoon proberen. werkt het, dan werkt het.

    werkt het niet, is de mks de 100% zekerheid dat de servo goed is.
    als het met de mks nog steeds niet 100% is, ligt het probleem dus zeker te weten ergens anders.
    maar is wel duur ;-)
    niet erg, maar als de oude ook werkt..

    zowieso is de staart van een 250 gewoon kritisch. qua aansturing, maar wordt standaard ook vrij zwaar belast.
    250 is een zwaar dingetje.. hoop toeren nodig en zo
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    proberen kan wel, idd,
    maar een keer de MKS erop, zou je zeggen:
    "hoezo heb ik dat niet al eerder gedaan"

    voor mij was het een wonder, hoe de 250er T Rex plotseling vloog,
    en , na ja, de Oxy3 is daar helemaal blij mee,
    die heeft de MKS ook op de swash, dat maakt de heli nog iets rustiger !

    Groet
    Uwe

    ... en suc6 ermee !
     
  13. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Eindelijk een filmpje kunnen maken. Nog steeds met de futaba servo op de staart.
    Ik heb nog een align main shaft onderweg want ik vermoed dat deze out-of-the-box toch een beetje krom staat.
    Dat was ook zo met de feather shaft.

     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik hem zo zie (en hoor), vermoed ik dat je misschien wat weinig toeren hebt?
    250'ers zijn daar erg gevoelig voor...
    lijkt nl of de staart niet alleen heen en weer, maar ook een tikkie op en neer wil. dat op en neer is een duidelijk teken dat de toeren te laag zijn voor de kop.
    en aangezien de staart al wat zwak is, verzwak je hem verder met minder toeren.

    tweede, die trage heen en weer slaande beweging lijkt in mijn ogen op een lage gain.
    staat de gain al voluit, wordt het lastig.
    misschien met delay spelen op de servo, kan helpen.

    en inderdaad, bij copterx 'en is het een veelgehoorde klacht dat alle assen krom zijn. zelfs nieuw bestelde vervangers willen nogal eens krom zijn.
    de aligns zijn dan beter..
     
  15. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Het toerental kan zeker nog omhoog. Ik ben de exacte cijfers kwijt maar het was 3200 of 3600. Op het gehoor vind ik het persoonlijk al vies hard eigelijk.
    Ik heb al gelezen dat er boven de 4000 gaan, anderzijds dat er uit elkaar spatten bij 5000....ik zal in stapjes van 200 opbouwen en naarmate de heli stabieler word zal het vertrouwen ook wel groeien. Mijn X3 staat ook de lage kant. 2250...dacht ik.
    Mijn throttle curve staat ergens +- 55-50-55-

    De gain van de main rotor heeft me gisteren ook nog parten gespeeld. Die staat nu op 60% , software zegewijs is dit voor een 450 heli. Als ik die lager zet pijltje richting 250, dan duikt er een vieze wobble op.
    main gain Terug op 60%gezet dus. Mss dat de waardes van de Kbar niet goed zijn nagemaakt...who knows. ( Er moet dringen een kwaliteit label komen voor namaak, LOL ...."Scores 80% of the original" .. )

    De gain van de staart staat nu behoorlijk laag. +-40% Die kan ook wat hoger. Delay heb ik bij de kbar/vbar nog niet gevonden, maar dat is mss niet nodig.
    De riem lijkt ook wat losser te staan dan bij de eerste vluchten. Als ik de staart blokkeer klikt hij makkelijk over de pulley , dat was in het begin niet.




    Het lijkt nog goed te komen.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    in een vbar kun je, naast de "hoofdgain", nog vele parameters aanpassen.
    Hoofdgain beinvloed alles opeens, die losse parameters geven je controle over de specifieke zaken die wat sterker, minder sterk mogen.
    Complete studie. Gaat ff wat te ver ;-)

    Toerental van mijn 250 heb ik eigenlijk nooit gemeten. Ik weet nog wel dat de accu in 5 minuten leeg was.. op de rustige stand..
    maar.. 1 ding tegelijk behandelen: eerst die staart..
    je maakt nu een zijsprongetje naar de hoofdas, an sich niet erg, maar je krijgt kans dat wijzigingen in het ene, het andere stevig gaan beinvloeden

    In de vbar software zegt men "iets" over welke waarde goed is voor welke heli.
    dat is het ook, "iets"
    gewoon op 450 laten staan als dat werkt voor jouw heli. al zet je hem op 800 waardes. als het werkt, is het goed. Let ook op je "agility en scale"slider.. daarmee bepaal je hoe agressief het ding stuurt.
    bij mij staat hij in het midden (origineel), en vliegt het spul lekker. Maar dat hhoeft voor jou natuurlijk nog geen "lekker"vlieggevoel te geven..
    Er is geen perfecte standaardwaarde.. gewoon kijken of je een waarde vind die goed werkt.
    Persoonlijk heb ik mn 600 nu compleet standaard staan, geen wijzigingen in de waardes.
    mn 450 heeft wat lichte aanpassingen in de staartwaardes, verder staat die ook vrij standaard.
    Heb ook weinig zin gehad om echt alle waardes te gaan verzetten. Ze vlogen mij best, dus heb ik het laten staan

    wel zorgen dat de setup echt goed doorlopen is..
    die 8 graden moet wel echt graden zijn.. die 6 ook echt 6.
    als dat niet klopt, krijg je ook hele rare gedragingen.

    Staart:
    overslaan kan ook best wat gerammel veroorzaken..
    check wel ff of de snaar niet kapot is. Of de staart is naar binnen geschoven, of de snaar is langer. zo snel rekken die dingen niet uit..
    dat laatste kan alleen als de touwtjes in de snaar zijn gebroken. dat kan.. wordt het op dat punt een soort elastiek. knapt wel natuurlijk tijdens vlucht.

    qua aangeraden staartgain in de vbar, dat is altijd een beginwaarde.
    geen idee of jij de staartgain vanaf je zender schakeld... zo ja, kun je natuurlijk simpel omhoog draaien op het veld.
    Doe je het vanuit de software, moet natuurlijk de pc mee en zo.
    en aangezien je een relatief langzame servo hebt, zal de gain dus stevig afwijken van wat de gemiddelde 250 heeft staan.
     
  17. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Staartriem is vervangen.
    Als ik de staartrotor met de hand draai , draait de hoofdrotor mee. op een bepaald punt stop de hoofdrotor en hoorde ik de riem klikken.
    Toen ik de riem verving was de riem daar elastisch tussen dat punt. Dat valt me wel tegen want de riem heeft wss niet 1 draai uur gehaald.
    Toen ik de HK250 riem overzetten bleek dat deze net iets korter te zijn. Ik heb de staartbuis iets verder moet inslijpen met de dremel zodat deze dieper in de hele kan.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    die snaren in de staart zijn heel kritisch.
    soms gingen ze bij mij 5 vluchten mee, en dat had ik er al een hele bos haar uit moeten knippen.
    soms gingen ze 6 maanden mee voor dat zover was.
    1 keer dus een gebroken snaar gehad, waarvan het draad was gebroken en het rubber nog niet..

    1 van de redenen dat ik tegenwoordig overal een TT in stop.
     

Deel Deze Pagina