NOG een Charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door femmo, 12 mei 2016.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gewicht laat zich niet compenseren door motorvermogen.
    Vleugelbelasting bepaalt hoe langzaam je kunt vliegen.
    En dat is wat een trainer goed maakt.
    Als het iets sneller mag, dan is een Flea Fli +10 veel leuker voor die motor. (vind ik dan weer....:beer:)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Van die vleugelbeladting begrijp ik Bruno, maar als t ktitisch is, is een cc-tje extra wel pretttig.
    Maargoed misschien toch gewoon zo afmaken. Er hebben er vroeger genoeg zo gevlogen, en t mag ook best vlìegen ipv prophangen.
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dàs een leuk ding! Die Flea fli
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O, van een beetje reserve is nog niemand slechter geworden...
    Dat is niet wat ik suggereerde. Het is niet dat je geen klimvermogen hebt, je houdt gewoon veel snelheid over bij het binnenkomen. Vandaar dat ik me zo voorstel dat dan een nog beter te sturen model wellicht nog leuker is. Maar inderdaad, gewoon afmaken en het zal best wel meevallen.
    Laat je niet afleiden....:worship:
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
    femmo vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je geen zorgen om dat gewicht... ik heb nog nooit een charter gezien die vliegklaar minder dan 2200 gram woog, en ze vlogen allemaal prima, ook diegenen die uitgerust waren met een .25 motorretje.

    De mijne woog op het laatst 2500 gram, en wilde nog prima langzaam binnenkomen. Niet zo langzaam als toen hij nog 2200 gram woog, maar absoluut niet kritisch....
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ok dank je, fijn om te weten
     
  7. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    een moderne 4cc heeft meer vermogen dan zo eentje van vroeger.
    ik vloog de mijne 8 jar geleden met een hagelnieuwe 4cc OS max, aan vermogen geen gebrek, zelfs in hoog gras komt die nog los.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weest niet bang... gaat echt wel vliegen. :)
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Tis een ouwe Irvine, maar t zal wel goed komen.
    Vanavond maar weer s wat plakken.
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    zo das ff geleden. Veel gebeurd, ook prive, maargoed tijd voor een update.

    ROMP
    Ergens op MBF gelezen dat je ipv de vleugel achter te verhogen ook het stabilo kon verhogen
    Dat had ik dus zo gemaaktm stabilo mooi zuigend pas in de romp, maar na enig overleg hier en daar toch besloten voor de normale manier te gaan omdat anders de kist met zn neus naar beneden wil vliegen.
    Dus; driehoekje uit de romp men er onder weer bijgelegd.
    Stabilo ligt nu parallel met de neutrale lijn



    Daarna vleugel dus opgehoogd achter.
    Had ik dat van te voren geweten dan had ik de rompdelen anders gezaagd maar het is niet anders.
    Achterkant maar even verwijderd en uitgevuld zodat de romp straks weer mooi aansluit op de achterlijst.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2016
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Glassen middenstuk, dit was even een dingetje;

    Ergens gelezen dat het met epoxy lekker werkt als je t flink verwarmd in bijna kokend water.
    Van Ramses gehoord dat je er huishoudfolie overheen moet trekken om het geheel mooi rimpelloos te maken.

    mijn tip nu: combineer die 2 niet!
    het was allemaal best strak, tot ik met de folie de mat er gewoon weer aftrok. Waarschijnlijk omdat door die hoge temperatuur de epoxy veel minder weerstand bood dan Ramses gewend was.


    Nog geprobeerd de rimpels er uit te rollen waarbij ik door de indekking heen ging...

    Maar ja dat plamuren we wel weer weg
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    De vleugelbevestiging wil ik met een pen maken.
    had ik zo bedacht;

    sleufjes gedremeld en t spul er in.

    EN NONDEJU tijdens het dremelen de vleugel uit mijn handen laten schieten.....weer een gat.:mad::mad::mad::mad::mad::hammer:

    maar ook dat wordt maar weer gefixt
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Al die plamuurlaagjes gaan natuurlijk doorschijnen bij het bespannen, dus ik dacht eerst de vleugel wat witter te spuiten met een busje van 2 euro van de Action

    om te kijken wat dat doet even een proefje gespoten op een stuk begonnen project van iemand anders dat ik pas bij een andere 2e hands kist had gekregen.

    dat ging prima, dus de vleugel wat witter gemaakt.

    Inmiddels de onderzijde van de vleugel bespannen.
    Ik wilde de vleugel eerst bespannen om de vleugelpin daarna in te lijmen. Als ik eerst de pin maak zit ik zo met de folie te rommelen om die constructie heen.


    Nou zo ver staat t nu
    binnenkort meer.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Wie legt er nou huishoudfolie over z`n epoxywerk?? o_O
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    Zonder gekheid, mooie progressie Femmo! :thumbsup:
    Gaat lekker en snel, de laatste loodjes nou, succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi... ga maar alvast boterhammetjes smeren, want je kunt heeeeel lang boven blijven: mijn eerste charter vloog met een HB25 en een 250 ml tankje (kleiner zo te zien als jij nu hebt) moeiteloos 25 minuten....
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Mooi toch!
     

Deel Deze Pagina