Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat is mooi in 'lijn' met het thans geschrevene:yes:

    Student: Mijn dank grenst aan godsdienstwaanzin.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas... gisteravond de hele avond te gast geweest bij Almere, had de Calmato wel bij me maar het was heli-avond....
    Dus niet gevlogen. Mischien vanmiddag of vanavond even proberen....
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel nog even vergeten hier te vermelden, dat de ervaringen opgedaan met deze motor, toch toch NOG weer een kleine doorbraak geleid hebben in het .50 klasse benzine heli project, waardoor de motor van die heli mooier loopt dan ooit tevoren....
     
    MicropropSport en nunspeter vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag al met al dik 20 minuten gevlogen met de Calmato. En weer een paar ervaringen opgedaan.

    De motor loopt nu in principe op de grond net zo als in de lucht, word niet echt rijker of armer.
    Neus verticaal, levert ook in de lucht geen problemen op. Weinig tot geen problemen met bellen meer.
    Wat nog wel een probleem gaf was dat als de motor vol gas precies goed liep, dat dan het middengebied een haartje schraal is.
    Ik moet dus het profiel van de carb enigszins aanpassen, wat niet een heel erg groot probleem is..

    Verder (doordat hij wat rijk staat, EN omdat ik veel olie gebruik) was de kist wat vetter dan ik leuk vind, maar nog steeds minder dan met methanol.
    De motor blijft uitstekend doorlopen, en het verbruik is heerlijk laag: die twintig minuten heb ik gevlogen met naar schatting 150 ml brandstof. En daar zaten hele stukken vol gas bij tussen, waarbij hij overigens naar mijn mening niet echt wezenlijk vermogen laat liggen t.o.v. Nitro. Wel wat, maar ik kan nog steeds een klim vast houden onder een hoek van naar schatting 60 graden.

    Daarnaast ook nog 20 minuten heli gevlogen, en alles bij elkaar mischien 400 ml brandstof verstookt, ofwel ongeveer €1,20... :D

    Niekt Schlekt....

    Een ding wat wel wat vervelend is, en dat ligt niet aan de motor, maar aan de omstandigheden: door de ligging van de brandstofslang, in een lus omhoog, blijven kleine luchtbelletjes vanuit de tank, in die slang hangen en verzamelen zich daar.
    Met de neus omhoog komt die lucht in een keer in de motor, en slaat hij (soms) af. Is me tot nog toe alleen op de grond overkomen, en zolang je regelmatig een rol (linksom) vliegt is het belletje klein en verdwijnt het probleemloos. Maar pruttel je een kwartier rond en ga je dan opeens gek doen, kan het verrassend zijn.

    Een ander ding, is dat de motor toch heter wordt, en na een testrun volgas met de neus omhoog en dan vol gas de motor stoppen, heeft hij vrijwel geen compressie meer. In de lucht is de koeling beter, en is dit verder geen probleem. Gewoon niet ellenlang vol gas op de grond draaien, dan is er niks aan de hand....

    Thuis gekomen de kop gelicht (die had ik overigens gisteren met een schuursponsje blank gemaakt) en geen spoortje kool of verkleurde olie, en een netjes uitziende bougie.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee! 'Gaheel niete schlechte'...Chapeaux!

    Die bellen?... je had nu al vilt-klunk?
    Dat hele hete... wellicht is het wat om er een Heli-kopje van een 46 ASP op te prikken?... sinds dat alles 1:1 uitwisselbaar is?

    Voor al het meetwerk heb ik paar jaar terug voor m'n toenmalige F5B aspiratiezzz... bij SM een UniLog aangeschaft (ik heb er drie, waarvan er 1 in m'n modelboot)... meten is weten.
    Daar kan je allerlei sensoren aan hangen. En de waarden loggen op een SD-kaartje. Ik heb de logger niet in m'n Rascal ingebouwd. Want dan moet ik eigenlijk gaan opto-koppelen met regelaar en aperte voeding voor servo's ed. Zo weer 200 gram verder... dat wordt me te bont.

    Kan ik nu wel in meten via Jeti, maar niet loggen, omdat ik geen Jeti DS16/DC16 zender heb, maar een Jeti-hack op MPX EVO-9.
    Wel GPS aanboord, toerental (in deze optisch), en meet-shunt voor de Amperes en Volts. Thermosensor moet ik ook nog aansluiten.

    Maar de SM-logger is verder wel erg handig.

    Heb jij een exclusieve telemetrische Futaba? van ver terug?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, ik heb de FC-18 omgebouwd naar 2.4 gieg met een FrSky module, en die is telemetrie geschikt.

    Het zit alleen nog niet in de Calmato (maar dat is slechts een kwestie van tijd).
    De hitte, ik ga denk ik gewoon op het moment dat die ASP voeringset er is, deze plaatsen, en kijken wat écht ABC me brengt.
    Heb ik gelijk de gelegenheid, een kleinere tank te plaatsen (150 ml is meer dan genoeg denk ik).

    Koeling.... het is natuurlijk een optie, aan de andere kant loopt hij gewoon goed door, ik heb wel de indruk dat Nikkel niet zo goed tegen de temperaturen kan, en Chroom kan dat beter (zie de inloop instructies die jjij hier eerder postte voor die Evolution: normale max temp 350 graden F, ofwel ruim 160 graden C, en alarm nog eens 25 F (14 gr C) daar boven....

    Ik denk niét dat deze motor dát haalt, hij loopt bij lange na niet zo heet als die helimotor.

    Moet wel een geultje in de kop frezen om de sensor in kwijt te kunnen, maar dat komt wel goed.

    Maar goed: over tot de orde van de dag! Gisteren gemerkt, dat de midrange wat arm liep, als ik de hoofdnaald naar max vermogen schroefde. Vandaag de curve nog iets aangepast, maar dat leek niks uit te halen.
    Een beetje beter gekeken, en ik zag, dat het vacuum in de luchtinlaat voldoende sterk was om de gasklep zijdelings te bewegen.
    Klep beweegt naar binnen, motor toert op en kakt in wegens te arm, door de toerental daling komt de gasklep weer naar buiten, mengsel word weer rijker, motor pakt weer op en zo herhaalt zich dat met een frequentie van ongeveer 1 per seconde.

    Als ik met een schroevendraaiertje de gasklep op zijn plek hield, was het weg.

    Ongebruikte carb gesloopt, en een dubbele veer achter de gasklep, en nu is het ook zonder schroevendraaiertje weg....
    Tevens is het stationair nu een stuk stabieler, en ik kan wat lager gaan....
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geultje fresen in de kop? Hoe opdikkend is de koppakking?... niet haalbaar deze van roodkoper te maken met een lip er aan... aan de achterzijde uitstekend... daar de sensor op? Ik verzin maar iets zots... (waarom makkelijk als het ook moeilijk kan) Maar dan behoud je de maximale koeling die de kop kan bieden... en rood koper geleid warmte als de neten! 'Brass-Car' waardig!

    Dubbel veertje? Top! Kijk je naar een 46 AX... heb er nu weer twee die weer fonkelvers in bedrijf kunnen... dankzij een ongelofelijk vriendelijk MBF heerschap uit het naburige Belgische... 3x hoera! ... veertjes zitten niet meer in die carb. Volledig veerloos in CNC sleuf, met curve, gestuurde barrel.
    Zelf heb ik zo... stuk messing rondstaf... boren en frezen maar naar hartelust. O-ring er in tegen klapperen, bij de spaarzame olie in de benzine? Uitwisselbare ringetjes om de afgedraaide barrel... met verschillende curves naar wens... hmmmm... vast gezet met imbus borgstift?
    En... dan is die curve afgestemd op het hoge olie-aandeel in het mengsel? Bijkans ja...

    Ehhhh... ik gaat weer aan het werk... zit hier te suffen achter de Mac...
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2016
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm... ik ben niet bang voor koelverlies door montage van de sensor... de kier tussen kop en gietstuk is mischien 0.5 mm, en aan de achterkant (de luwe kant) is toch bijna geen luchtstroom.
    Daar kan gerust een sensor zitten, zonder dat dat de koeling in de weg zit....
    Zal denk ik een geultje van ongeveer 1,5 mm diep, radius 1 mm (van het geulprofiel) moeten fabrieken, maar dat doe ik wel eens een keer met een dremeltje uit de hand....
     
  9. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm.... ja... Da's gewoon een krimp-oog met een sensor in het kabelgat....
    Dacht altijd dat die dingen wel wat "wetenschappelijker" in elkaar zouden zitten....

    Dan begrijp ik nu ook, waarom GO engines, Gaui en Evolution bijvoorbeeld praten over een normale motortemperatuur van 130 graden.... Als je op die manier meet, meet je NOGAL wat anders als wanneer je meet zoals jij en ik....

    Weet ik ook gelijk, dat ik me niet echt zorgen hoef te maken om de 150 graden die ik meet....
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2016
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm ik heb een thermo-aansluiting op mijn Conrad voltmeter...alleen die sensor werkt niet om de een of andere reden. Nooit gewerkt... of de meter wil niet meten natuurlijk.

    Vraag ik me af of je iedere thermosensor er op kunt aansluiten. Zouden dat 'vaste' weerstandswaarden zijn? Ik neem aan dat zo een sensor op opgewekte weerstand werkt?
     
  12. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    er zijn voor de diverse telemetrie systemen diverse verschillende sensorwaardes.
    ligt er maar net aan of je spektrum gebruikt of frsky welke weerstandwaarde je moet gebruiken.

    de amerikanen gebruiken JB weld om de sensor in het oog te zetten overigens.
    zelf zou ik de standaard frsky sensor even los solderen en de draad langs de sensor leggen, solderen en dan met een stukje krimpkous vast zetten in het krimpoog.
    als je dan toch bezig bent vervang de draden gelijk even voor iets dikkere en betere kwaliteit kabel met siliconen mantel.
    uiteraard wel even dat stukje plastic wat frsky er om heen heeft zitten om de sensor laten zitten ter bescherming van de sensor zelf aangezien die nogal fragiel is.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nog één FrSky T-sensor liggen... (moet er nodig weer eens een zootje kopen), en dan kan ik er wel eens een paar maken.
    Maar aangezien ik GOED wil meten, ga ik toch dat gootje in de kop frezen....
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag maar even aan het knutselen geweest want de hoogteroer-servo (merk Conrad) blijkt een beetje gammel.... Hij pikt om een of andere reden troep op van de ontsteking, terwijl de rest van de servo's (zelfs de rolroerservo, die een verlengsnoer heeft) daar geen last van heeft.
    Vond nog een turnigy die hetzelfde kan, en die wél rocksteady blijft bij lopende motor...

    Dus een groef in de kop gemaakt, en daar een sensor in gefröbeld.
    Dat scheelt nogal met de IR oppervlakte temperatuurmeting....

    IMG_2743.JPG
    De groef...
    IMG_2744.JPG
    Het idee er achter... IMG_2745.JPG
    Zo zit het in de motor...
    IMG_2746.JPG
    En hier stabiliseert hij stationair ongeveer op... Toch gauw 10~15 graden hoger dan de IR thermometer aangeeft.

    Vol gas loopt hij al snel op naar waarden dik boven de 100 (wat geen verrassing is op zich) en gezine het tempo van opwarmen, en het gevoel dat hij op de grond wat érg heet wordt, heb ik niet gekeken waar hij vol gas stabiliseert. Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk de maximum temperatuur zal zijn in de lucht...

    Wat mij opviel was dat de stationair loop veel koeler is als van de benzineheli (zit ook 2500 toeren verschil tussen natuurlijk), maar het afkoelen nadat het gas teruggenomen is, verloopt ogenschijnlijk veel langzamer
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2016
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je moet eerst weten wat voor temperatuur sensor voor die meter gebruikt moet worden. Er zijn namelijk meerdere verschillende soorten.

    Vaak is het een thermokoppel aansluiting. Een veel gebruikte soort thermokoppel voor deze toepassingen is een type "K". Als je een ander type gebruikt krijg je verkeerde temperaturen!

    Het kan ook een aansluiting voor een NTC sensor zijn. Heel vaak wordt er een type gebruikt die 10k is bij 25°C. Een andere weerstandswaarde geeft verkeerde temperaturen.

    Er kan ook een PTC sensor worden gebruikt. In dat geval is het vaak een PT100 sensor. En ook hier geldt weer dat een andere sensor een verkeerde temperatuur uitlezing zal geven.

    Al met al zal je een bij die multimeter horende sensor moeten gebruiken om een juiste temperatuur aanwijzing te krijgen.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi werk Bert! En de lus mooi opgesloten. Smart!
    Dankjewel voor je grondige uitleg Ernst!
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas zijn de pogingen om een toerental meting op te zetten nog niet gelukt (gaat ooit wel lukken, maar nu-effe-niet!!!!).

    Vandaag helaas geen camera man/vrouw, dus nog steeds geen filmpje.
    Wel 30 minuten vliegtijd op de klok gezet, met sterk wisselend gas (al met al ongeveer 20% van de tijd vol gas, dus een heel gemiddeld verbruik) en met een verbruik van naar schatting ongeveer 150 ml. Ik was mijn maatbeker vergeten, anders had ik het precies kunnen vertellen....

    Ik heb als langste periode ongeveer 1 minuut continue volgas gevlogen, en toen zag ik ongeveer 125 graden IN de kop...
    Opvallend was, hoe langzaam de temperatuur daalde als ik gas terug nam, en hoe langzaam de temperatuur opliep als er vol gas gegeven werd.
    Bij "kruissnelheid" (een prettig ontspannen pruttelgangetje net onder half gas) loopt de motor met een mooie 90~100 graden, en al met al heb ik sterk de indruk dat hij koel genoeg loopt voor een benzinemotor (maar of het ook koel genoeg is voor een nikkelfiets?)

    Feit is, dat het ding bij 90 graden ongeveer alle compressie kwijt is (bij met de hand ronddraaien uiteraard, als hij loopt heeft hij dan echt nog wel compressie) maar tot nog toe keert die compressie nog iedere keer terug als hij afkoelt, en bij stationair gas (rond de 60 graden motortemperatuur) is de compressie weer volledig hersteld.
    Je merkt dat ook: als je van vol gas komend stationair gaat draaien loopt hij aanvankelijk heel "zacht en soepel" om na een halve minuut of zo steeds bokkeriger en trillender te gaan lopen....

    Na de vlucht uiteraard de kop getrokken. Wat ik zag was een heleboel mooie bruin/rode olie, wat stof (graszaad of insectenlijkjes o.i.d.), een brandschone zuiger en kop, een een bougie die dik in de olie zat, maar niet aankoolde of tekenen van vervuiling vertoonde.
    De voering nog gewoon helemaal in het nikkel rondom.

    Wat ik wel merkte: na ongeveer 15 minuten hield de motor vanwege lucht (of damp) in de slang heftig in als ik gas gaf, en hoewel hij niet echt afslaat (als je tenminste het gas tijdig een eind terug haalt), en na 30 minuten zat er ERG veel lucht in de slang. EDIT: terug analyserend kan ik vaststellen, dat deze luchtverzameling in beide gevallen gebeurde na een hele lange tamelijk steile daalvlucht met de motor op stationair. bij minder volle tank komt dan de clunk boven de brandstof uit en zuigt lucht aan, wat in het hoge punt blijft hangen. Doe dit een paar keer achter elkaar, en je hebt dus een lucht probleem.
    De enige oplossing die ik hier voor ken, is een "bladdertank".... Dat gaat me nog even wat te ver, omdat ik domweg niet weet hoe ik die moet maken.... Voorlopig dus gewoon niet langer dan een kwartier vliegen.... ;)

    Nu komt dat, omdat ik een soort van zwanehals in de slang heb,
    IMG_2719.JPG
    (de slang van het filter naar de HSN) waar ik niet omheen kan vanwege de manier waarop ik dit model moet tanken.
    Dat moet dus anders, zodat een eventueel klein belletje direct de motor in gaat, en zich niet in die zwanehals verzamelt.

    Verder heb ik in die 30 minuten niet gemerkt dat het leger raken van de tank merkbare invloed had op het loopgedrag bij bijvoorbeeld een steile klim.

    Al met al: het is geen hoogpresterende 3D motor met een snappy-happy gasrespons, maar voor gewoon hobbyvliegen voldoet het alleszins.

    De dingen die zich tot nog toe uitdestilleren: Tankinbouw is niet kritisch, het mengsel met de neus omhoog ook niet.
    Tankdruk wel: een open tankventilatie levert veranderlijke tankdruk en een onvoorspelbaar afstelgedrag op. Uitlaatdruk verhelpt dat.
    Warmte geleiding naar de sproeiernaalden is dat wel. Daar moet je alles aan doen om dat te voorkomen.
    Brandstofslang is belangrijk dat je die zodanig geleid, dat er geen hoge of lage punten in zitten, dus in een zo recht mogelijke lijn naar de carb toe.
    Motortemperatuur bereikt hogere waarden, maar niks kritisch (normaliter is 150 graden voor een luchtgekoelde tweetakt totaal geen probleem).
    Bougie, is blijkbaar voor de vliegtuigtoepassing volkomen onkritisch.
    Carburatie moet wel aangepast worden, met name het onderste stukje van de brandstoflineariteit moet kwa steilheid ongeveer gehalveerd worden.

    Qua kosten: de ombouw kost je op zijn best ongeveer 60 euro (als je slim shopt), is niet echt heel erg moeilijk maar vergt wat knutselwerk (bij mij niks moeilijker dan één gaatje boren, en een stripje aluminium knippen en buigen), en daarna vlieg je een 7,5 cc motor voor minder dan een euro per uur.... En dat kan nog een hoop goedkoper, want ik smeer ERG vet. Als je naar 1:15 gaat kost het nog maar 70 cent per uur....
    Tegen de 3 à 4 euro per uur op methanol, hoef je maar één zomer lang ieder weekend 6 tot 8 vluchtjes te maken en je hebt het al ruim terugverdiend....
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik een startprotocol wat goed werkt (reeds eerder hier omschreven) maar het is en blijft een feit dat als de motor bloedheet is, de compressie zo laag is dat alleen de electrische vinger nog helpt. Of 5 minuten wachten, dan heeft hij weer compressie :D
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... aangenaam relaas.
    Vraagje... zou je IR meten... waar zitten dan de hotspots direct na landen? Vers er bij kan
    Wat je ziet bij omgebouwde methanol motoren zoals Moki Mark... dat de kop vooral fors is vergroot. Groter oppervlak lamellen. Heb je niet ergens in een doosje nog een FX helikopje slingeren? Of bij een collega een gesoupeerde FX-H?
    Mogelijk dat dat past? Had ik dat al niet genoemd?

    MVVS heeft een losse head-shim. Net zoals Rossi dat heeft. Het koelelement is dan weer een los onderdeel.

    Anders... is gewoon doorvliegen tot het op raakt. Wellicht is dat dan alleen het drijfstanglagertje big-end.
    Je zou zo amper andere slijtage verwachten bij vaatdoekcompressie? Ja, of je zuiger smelt op de hitte bij je bougie.
    Maar er detonneert geen brandstof... krijgt het ook geen klappen...

    Zo zouden we ook eens een goed afgesteld methanollertje moeten testen. Voor temperatuurvergelijk.

    Als een versleten Webra-ring zonder compressie, maar eenmaal aangezwaaid met starter gaat als de brandweer... zoals een collega mij wist te vertellen...
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    heet lopen, staat de timing ok?
     

Deel Deze Pagina