Keuze propellor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Andre65, 17 jun 2016.

  1. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb die tweede (oude?) aangeschaft
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat is de nieuwe....

    De eerste is de remake van de oude de 13.5 x 6 (zonder E)
     
  3. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok dus ik kan betere aanschaffen? Of tenminste een efficiƫntere?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat kan, maar vlieg nou eerst eens deze, alhoewel... :rolleyes:
    Ik zie nu pas dat je er een kist van bijna 3 kg wilt vliegen....
    Zou ik subiet een grotere diameter kiezen, anders moet je over de 10.000 toeren en dat redt die motor volgens niet bij die belasting.
    Overigens vlieg ik met die prop een model van 1,8 kg, met een motor van 220 gr, kan nog net even meer hebben dan de jouwe.
     
  5. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja bijna 3 kg, ik ben daar ook mee begonnen in mijn topic. Vandaar mijn vraag. Leuk dat ik allerlei reacties krijg over hoe je zoiets moet uitrekenen. Maar ik ben straight forward en kom met een prop maat. Kortom, ik moet dus naar de 14 inch toe?
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het enige waar ik nog niet helemaal gerust op ben is, dat je met 13" te weinig acceleratie zou kunnen hebben waardoor je dus mogelijk aan het eind van de baan nog niet voldoende snelheid hebt.
    En dan weet je wel hoe dat kan uitpakken als je de boel toch net van de grond weet te krijgen...
    Mijn model ( hier links op het plaatje) is op een 13" met zijn 1,8 kg in een meter of 5 op gang, maar is aerodynamisch redelijk 'clean'. En ik weet bijna zeker dat ik er net een procent of 10 meer motor voorop heb zitten.

    Maar ik lees deze draad nog eens door en zie dat Rick 13" voorstelt. Ik geloof hem meteen (lees: als ik zou twijfelen, zou ik hem om advies vragen).
    Zie ook de opmerking van Tjarko (die ik nog ken uit een vorig modelvliegleven), hij snapt ook heel goed waarmee hij bezig is.
    Dus het hangt echt helemaal van je model af, of de combinaties gaan werken of niet.
    Heb je ergens een link naar de tekening? Dat geeft ook vaak voldoende aanknopingspunten voor het uitspreken van een redelijk betrouwbare verwachting.
     
  7. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja ik vindt de kist ook best wel zwaar met z'n 2,9 kg. Echter is het veld best wel lang, 150 m denk ik en heb ik flaps. Het vliegtuig is van Eflite mustang efl4575 shangri la. Bullebak eerste klas maar vliegen op de sim gaat als een speer. In de praktijk zal het moeten blijken natuurlijk maar goed gewoon gas erop en gaan.
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een thrust gelijk aan het gewicht van de kist mag het geen probleem meer zijn om een kist los te krijgen binnen een redelijke afstand of het gras moet wel erg lang zijn.;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zit altijd te wiebelen op m'n stoel bij dit soort vragen... vliegt het of niet....
    Maar mij Rascal 40 op elektro weegt zo een 3 kilo.
    Daai met volle accu 4S, 7600 rpm, 45 A statisch, prop 13 x 11. Het model komt met net onder de 5000 rpm al zeer mooi los van de grond. Vol 'gas' starten is de goden verzoeken... maar het kan. Eenmaal los kan de knuppel door voor een gerieffelijke klim.
    Draai wel een binnenloper op reductie. Trekkracht is net iets boven 3 kilo bij volle accu. Maar de kist komt al los bij gereduceerd vermogen. Het rendement van de unit is hoger dan die van een vergelijkbaar kv als buitenloper zonder reductie. Zeg maar 550kv... Win ik ongeveer 3 minuten in vliegtijd gemiddeld volgens eCalc... Alleen de Nanotechs doen het denk ik iets minder goed, dan de lovende kritieken beloven. Met de Rascal kan je behoorlijk thermiek uitbuiten. Bepaald geen warbird vlieger natuurlijk. En als een scheermes vliegt het ook niet. Hoeft ook niet...

    In eCalc kan je het liftoppervlak invoeren, het all in gewicht. Geeft een indicatie wanneer het model uit de lucht knikkert. Meestal hersteld het in de lucht, dus het vliegen gaat eigenlijk wel gewoon door.

    M'n Hype Extra 300SC (schuimpie) vloog op kv = 650, goed met een 13 x 8. Met goed, bedoel ik een acceptabel ampere verbruik.
    Vleugel vol symmtrisch, a-typisch 3D, woog 2450 gram op een span van 1400 mm. Ook deze 4S. Overigens had ik een trekkracht van 2 kilo op de prop. Maar ook met deze was het beter niet met vol gas te starten...

    Hoe groter de motor, lager kv, meer cellen, des te beter wordt het rendement. Soms tref je een goede balans op een grotere prop en grotere motor, maar minder capaciteit?
    Altijd een legpuzzeltje.

    De uitkomsten in eCalc sla ik altijd op als een PDFje. Achteraf kan je dan alle variabelen naast elkaar leggen. Heb je het voor het kiezen, want soms zijn meerdere uitkomsten gunstig.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Bedoel je lipo capaciteit?
    Zo ja dan ben ik het met je eens.
    Een setup met een hoog rendement kan vliegen met een heel lage stroom en dus met een kleine accu wat weer gunstig is voor het gewicht.
    Ik heb een kistje van 250 gram met een setup die statisch 550 gram trekt bij 11A met een 11X4 prop en dus een grote 70gram wegende motor.
    Tijdens vliegen is het verbruik gemiddeld slechts 2A .
    Ik kan vliegen met 2S lipos van 370mAh tot 1500mAh en de vlucht duur maakt dat opmerkelijk weinig uit namelijk ongeveer 7 tot 15 minuten.
    En dat is opmerkelijk voor een 4X grotere lipo.
    Het gaat hier om een pizzabox flyer van 60X60 cm.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=981793
     

Deel Deze Pagina