Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Das dan weer jammer........:(
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, je bent van harte welkom, denk ik, en het was niet mijn bedoeling iemand uit te sluiten. Maar daar ligt de focus van deze "vonkenvliegersmeeting" niet, heb ik zo het gevoel...

    Er zijn namelijk duidenden Zenoahvliegers, heb zelf ook twee "Zenoah bakken".

    Maar gevoelsmatig gaat het hier om de heli's waarvan de motor op zichzelf reeds een (forse) uitdaging is....
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Oooooo ik las vonkenvliegers/benzine vliegers Whahaha
    Maar als jullie vonken vliegers een meeting houden dan wil ik graag een keer langs komen hoor;) al dan niet met of zonder "benzine"heli (die overigens nog steeds nieuw/ongevlogen in me werkkamer staat:mad:)
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    pffff
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerst maar afwachten OF en WAAR we gaan meeten. Mij lijkt het leuk, en ik denk dat je echt wel welkom bent ook met je grote benzinebom....

    Harm, kom op, hier niet zeuren over schrijffouten over "me" i.p.v. (niet "ipv") "m'n"....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ALs het zover is en ik kan???? dan wil ik zeker eens langs komen(druk druk Druk)
    En ja.....OOK ik maak typ vouten;) No hard Feelings

    Ben benieuwd wanneer dit plaats gaat vinden want zou graag jullie vonkendoosjes eens in het echt willen horen vliegen...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En nummer 4 van de peutstokers is een feit:


    De kleinigheidjes zijn er nog niet helemaal uit (met de canopy er op word hij nog wat warm want alle koelplaten zitten er nog niet op) maar deze motor loopt vanaf het begin heel erg netjes en vloog gewoon 18 minuten aan één stuk op de tweede vlucht (deze video...).

    Ook dit is een Rotorstar Apache, de aanpassingen (koelplaten, carb-isolatie, maatregelen tegen dampbellen) werken dus goed.

    Deze motor is in tegenstelling tot de mijne, op een teststand met een duwpropeller (bij gebrek aan beter) met licht verhoogd stationair en een extra fan voor koeling ingelopen gedurende 9 uur continue.

    Zou me niet verbazen als dit een beter inloop proces blijkt te zijn...
     
  8. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    tsja een uur of 9 a 10 stationair in de heli pruttelen ging ook prima.
    met maar 5 afstel gerelateerde "klemmers" heb ik het ook lang niet slecht gedaan
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zeker niet... stukken minder dan de naar schatting 100 die ik er gehad heb....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon even heerlijk rondgeprutteld vanmiddag...
    Het apparaatje vliegt comfortabel genoeg, en de motor heeft zich de laatste tijd als gewoon volkomen betrouwbaar bewezen...
    Maar één keer hoeven tanken vanmiddag....



    Voor degenen die het geluid vreemd vinden klinken: de heli in het begin op de achtergrond te zien, heeft dezelfde motor, en draait exact hetzelfde toerental (beide via governor op 12750 RPM) dus dat klinkt wat "apart"....
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2016
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  11. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Heb hem al even niet gestart, morgen en/of maandag maar weer even doen.
    Waarschijnlijk wijzen met de starter en lopen.

    Loopt mooi bert
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... ik heb gemerkt, dat hij de eerste 5 minuten van de vlucht iedere keer super strak loopt. Geen hikjes of niks. Wel viertaktend (je hoort duidelijk de overgang als je vol pitch geeft) maar zéér constant, en de staart is zo rustig alsof het een electro-heli is.
    Daarna begint heel geleidelijk dat hikken er in te komen en begint de staart wat beweeglijker te worden.
    Ik heb de LS naald al een haartje naar rijker en armer gezet, maar ik merk nul komma nul verschil (niet in loopgedrag en niet in motortemperaturen), behalve dat hij armer een tikkie beter stationair loopt.

    Die motor van Sake (paar posts hierboven) doet dat duidelijk niet, die loopt continue zo mooi geleidelijk.

    Het kan in de temperatuur van de carburateur liggen: Sake heeft de boutgaten in de carb uitgeboord naar 3 mm, zodat de bouten absoluut en volledig geen contact maken met het metaal van de carb (hij heeft niks om de bouten gewikkeld, lucht is de beste isolator). Dat heb ik nog niet gedaan, dus die stap kan ik nog maken.
    Sake vliegt een T-rex, met een iets beter koelsysteem, maar voorlopig zijn zijn motortemperaturen wel hoger dan die van mij (hij heeft de platen aan de motordrager nog niet gemonteerd).

    Het enige andere verschil is dat zijn benzine verser is dan die van mij. Ik geloof niet in verouderde benzine, maar wel in het feit dat ik de benzine die ik nu stook, in Februari gekocht heb, en benzine word geblend op dampspanning (in de winter zitten er meer vluchtige stoffen in om het starten te vergemakkelijken).

    Vervelend genoeg zal ik er niet snel achter komen wat de oorzaak is want zowel wachten op koudere temperaturen, als wachten op de winter, is hetzelfde....

    Ik ga in elk geval zometeen die carb lospeuteren om de gaten wat uit te ruimen....
     
  13. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    De mijne loopt juist de eerste 5 minuten beroerd met veel hikken en daarna goed zonder hikjes.
    Teflon om de bouten en onder de kop.
    Ben er nog niet met afstellen maar hij is er wel bijna.

    Oude benzine merk je wel degelijk, een can was wat ouder en moest duidelijk een stuk armer staan.
    Nieuwe peut en de naalden moesten een stuk verder open.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik heb er nog nooit wat van gemerkt, maar dat kan ook komen omdat ik altijd brandstof voor het grijpen heb (het staat dus eigenlijk altijd al wel een tijdje voor het gebruikt wordt)

    En het is en blijft een feit dat ik er minstens 4 maanden mee doe met een "batch" (als je de perioden op zee meetelt) en ik ook geen zin heb continue aan die naalden te moeten draaien, dus dan liever "constant oud", dan dat ik om de zoveel tijd steeds weer opnieuw moet afstellen omdat ik weer verse brandstof heb die na 4 weken niet meer vers is en ik dáár weer op moet gaan afstellen....
    Maar dat naalden verder open of dichter moeten met versere of oudere peut, daar heb ik zowel met deze heli als met de Zenoah's, eigenlijk nooit wat van gemerkt...
     
  15. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik zit inmiddels over de 22 uur totaal (12 vlieguren).
    Vanavond de afstelling een heel stuk beter gekregen en de tz klimt nu bijna net zo hard als mijn raptor 50 met TT .53 redline op 20% nitro gloei.
    Governorgain zet ik nog iets lager de volgende sessie, dat zal ook een positief effect hebben.

    Gewoon een kwartiertje rustig achtjes oefenen zonder zorgen te maken om een lege accu of lege tank HEERLIJK!!!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoorde van 1700 toeren op de kop en fors hogere cylinder temperaturen. De motorzaak waar ik de olie vroeger kocht, zei dat die temperaturen geen enkel probleem mogen zijn maar het is mij nooit gelukt om zo heet toch nog constant te blijven draaien....

    Ik ben onder de indruk!
    Met name over de motortemperatuur ben ik heel benieuwd wat jouw ervaringen zijn, want zoals gezegd, het is mij nooit gelukt om daarmee succesvol te vliegen (maar ik heb dat ook al hééél lang geleden opgegeven...)
     
  17. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    1700 rpm met 170 graden graden gestabiliseerd aan de cilinder in een hover.
    1400 rpm is 158 graden gestabiliseerd
    1500 rpm is 167 graden gestabiliseerd
    1600 rpm is ook 167 graden gestabiliseerd
    Klinkt niet warm en trekt als een beest als ik op 1700 rpm draai.

    Ik moet toch eens kijken of ik een rpm sensor/print voor de frsky S-port telemetrie kan kopen of maken.
    Kan ik snelheid aan motortemperatuur loggen
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe lang achter elkaar heb je ongeveer met de verschillende toerentallen gedraaid?

    Volgens mijn motorfietsenboer moet 170 graden geen enkel probleem zijn voor de olie (volgens hem kortstondig 200 zou zonder schade moeten verlopen). En dat geloof ik wel, ik heb in het verleden uitschieters van 180 graden gezien en nooit zichtbare schade, maar daar heb ik nooit mee doorgevlogen (meestal omdat hij daarna een "klemmer" of vapourlock kreeg... :D ).
    Ik ben bang dat langere tijd in de buurt van de 170 graden toch niet geheel en al goed is voor de levensduur, want op een gegeven moment kom je wel in de buurt van het punt waar het aluminium van de zuiger zijn sterkte verliest.

    Ik blijf het eng vinden, dat wel.

    Tot nog toe met gemengd hooveren en vliegen, zie ik bij 1500 toeren aan de kop, aan de motor een cylinder temperatuur van rond de 138 bij vliegen en rond de 145 bij hoover, en aan de cylinderkop meet ik dan respectievelijk ongeveer 148 tot 155. Dat was tenminste afgelopen Za en Zo ongeveer het geval.

    De keren dat ik met 1700 toeren (of hoger) vloog, begon ook mijn apparaat aardige klipgeit-neigingen te vertonen.
    Maar het hoeft van mij niet zo hard, wel goed te horen dat hij het wél kan....
     
  19. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    5 minuten hoveren met weinig wind.

    Uit het blote hoofd: "Schoon" (99.9%) alu smelt bij 660 graden, de oxidehuid bij 1100 graden.
    Veranderingen in de structuur is bij 350 graden en dat is tevens de temperatur waarbij het stopt met uitzetten.
    Denk dat de rotorstar dan al lang en breed aan het detoneren is.

    Ben ook nog niet klaar met afstellen en hij moet nog een tikkeltje rijker op beide naalden.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er staat me wat van bij, dat de functionele sterkte al ver voor die temperatuur daalt, ergens tussen de 200 en 250 graden of zo....

    Uit deze link
    http://www.sapagroup.com/nl/sapa-extrusion-benelux/aluminium-profielen/aluminium/
    pluk ik deze kwoot:
    Hoge sterkte
    Aluminiumlegeringen hebben een trekvastheid tussen 70 en 700 MPa. De meest gebruikte extrusielegeringen 150-300MPa. In tegenstelling tot de meeste staalsoorten, wordt aluminium niet bros bij lage temperaturen en neemt de vasthoud juist toe. Bij hoge temperaturen neemt de vastheid af. Bij continue blootstelling aan temperaturen boven de 100 graden celsius wordt de vastheid dermate verminderd, dat daar bij de constructie speciaal rekening mee moet worden gehouden. Hoe een sterk aluminium profiel kan worden ontworpen, is te vinden op onze inspiratieblog.

    Nou ga ik absoluut niet beweren dat het zuigertje van de Apache in een stukje nat toiletpapier wordt bij 100 graden, maar het geeft wel aan dat temperatuur iets is om rekening mee te houden.
    Vroeg of laat bereik je bijvoorbeeld het punt waarbij de veersponning uitlubbert....
     

Deel Deze Pagina