How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hoi Uwe.
    Tsja, 't is mij ook een raadsel, hoort niet zo te zijn lijkt me.
    Valt me toch tegen dat jij daar als 's werelds grootste Blade fan geen kant en klaar antwoord op hebt ;):p

    Vanavond ben ik naar een mooi veld in de buurt gegaan en het is gelukt!
    Ik heb voor het eerst wat groters dan een micro in de lucht gehad en meerdere keren netjes geland!:banana:
    1 klein ongelukje doordat ik schrok (staart sloeg onverwachts uit) en een minder nette landing maar verder geen schade opgelopen.
    Daarna om te testen of alles nog heel was en voor het zelfvertrouwen de heli nog één keertje los gehad en weer netjes kunnen landen.
    Als je iets sneller/meer abrupt dan heel soepeltjes throttle/pitch bij geeft dan slaat de staart naar rechts.
    'k heb alleen in normal mode gevlogen (heel even de idle up switch omgegooid maar dan slaat de staart ook naar rechts). Bij hoveren blijft de staart wel mooi strak staan.

    Al met al heb ik em nog geen 10 min. in de lucht gehad, en alleen tail in en zijdelings wat gehoverd, maar man wat gaat dit mooi worden!
    Heerlijk ook dat je de heli een stuk beter ziet hangen (vergeleken met de mcpx bl) en dus beter/netter/sneller/accurater kan corrigeren.

    'k wou dat ik een vliegbuddy had hier in Winschoten die al wat verder is dan dat ik ben.
    Nu wordt het min of meer een week wachten en dan weer naar de club en daar hulp vragen v/d jongens, want mechanisch/qua afstellen etc. gaat het nog wel wat tijd kosten voor ik dat met deze heli allemaal onder de knie heb.
    Er moet nog wel het één en ander aan gebeuren. Dat met die throttle zo ontiegelijk veel bij moeten trimmen kan niet kloppen lijkt me, en de staart slaat dus uit ("tail blow out" is dat dan toch?), en de balans is niet helemaal tof want de heli wil/helt naar achteren (achterover).
    Maar goed, eerst kon/durfde ik met die mcpx bl ook niks qua dingen loshalen/experimenteren met instellingen etc. en een tijdje later ropte ik dat ding ook zo helemaal uit elkaar zonder problemen en kreeg ik het vervolgens weer vliegend, dus dat zal met deze uiteindelijk ook wel goed komen.

    Dat wordt moeilijk, nu geduld hebben, want nu ik er van heb geproefd wil ik meer meer meer :)
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Check je end points van je tail is uit, heeft hij de volledige uitslag naar beide kanten?

    Gyro gain instellingen kun je in de zender ook wat aanpassen eventueel..

    Vlieg je hem head lock of normal?

    Check je potentiometers even op het monitor scherm van je dx6i, sommige van die dx6i zenders hebben er problemen mee. Dit zou de throttle problemen kunnen veroorzaken.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2016
  3. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Oh boy, hier komen de noob vragen weer van mij hoor:oops:
    Hoe moet ik precies te werk gaan om die end points van de tail te testen?

    Over de headlock vs. normal: (link naar full-size foto)
    [​IMG]

    Dan moet ik bij servo mode kijken?
    STD is de normal waaraan jij refereerde en heading lock is DS?
    Als dat zo is dan staat deze momenteel op normal ingesteld.

    De gyro gain hadden we gisteren op het veld ook al aangepast, aangezien de heli toen Wil deze voor het eerst de lucht in kreeg als een idioot met z'n staart aan z'n schudden was.
    Uit m'n hoofd stond die op 60 of 65, zoals in de handleiding als ik me niet vergis.
    Die heb ik toen in de DX6i terug gezet naar 30, en toen was de staart rustig/strak.
    Owja, en Wil had ook zeg maar op de bovenstaande foto in het midden de gain nog iets terug gedraaid.
    Wil heeft verder maar heel eventjes gevlogen en ik denk niet genoeg throttle bijgegeven om ook het probleem te zien waar ik vanmiddag achter kwam (de tail blow out naar rechts -tail in-).
    Ik dacht vanmiddag toen ik de heli zelf voor het eerst vloog ook al aan de gain, die heb ik nog van 30 naar 35 gezet in de zender, maar dat maakte voor de tail blow out/slaande staart bij meer throttle geen verschil, dit bleef de heli doen.
    Wat is trouwens het verschil met de gain in de zender aanpassen versus deze veranderen d.m.v. te draaien in het midden zoals op bovenstaande foto?

    Ik heb net ook even naar de monitor functie gekeken zoals je zei, maar eerlijk gezegd kom ik daar ook niet helemaal uit.
    Ik dacht dat dit algemeen was, maar ik zie verschillende dingen afhankelijk van welk model ik in de zender selecteer, klopt dat? (ik dacht dat dit onafhankelijk was van welk model je heb geselecteerd; puur om de uitslag van de sticks te kunnen testen zegmaar, of dat correct werkt)
    Als ik de blade 400 selecteer en alleen de linker stick (throttle/pitch, mode 2) op en neer doe, dan zie ik op de monitor ook de aileron, elevator, en aux bewegen, klopt dat wel?

    Owja, en @ Uwe; je had wel in de gaten toch dat ik een grapje maakte over jij als 's werelds grootste Blade fan toch? :rolleyes::)

    Zo, en nu eerst maar eens een poging tot slapen doen, wordt wel tijd, inmiddels al half 2 geweest:eek::D
    'k ga maar eens over een perfect functionerende Blade 400 dromen:), kan niet wachten totdat dat ding strak vliegt, zin om te vliegen!:cool:
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    2 switches op je gyro:

    Die norm. En rev switch draait de werking van je gyro om, staat die in de verkeerde stand dan draait je heli rond een as als een tol zodra hij loskomt. Die staat dus ok.

    De 2de. Switch is DS of STD.

    Dit wil zeggen standaard servo of Digitale Servo dus kijk of je Staart servo een digitale is of niet. Heel belangrijk dat enkel als het een digitale is moet je hem op ds zetten. Kijk dit dus na.

    Head lock zie je actief worden dmv een led op je gyro. Die al of niet brand. Beste is van healing lock te vliegen omdat je dat zo gewoon bent volgens mij.

    Tip: Google je gyro even en lees de manual ervan even door.

    Dan gaat er ook bij staan hoe je mechanisch zen limieten afsteld. Hij moet de volle uitslag naar beide kanten kunnen maken maar net niet mechanisch raken aan beide zijden.

    Het gaat er niet over of jij die volledige uitslag nodig hebt, maar de heli heeft die wel nodig als hij bvb een deftige windstoot krijgt of je hem is effe een goeie pitch input geeft. Ook geen expo op de staart instellen, dit kan je gyro in de war brengen.

    Het lijkt allemaal wat maar ergens is het allemaal wel logisch hoor en zeker ook noodzakelijk om het goed af te stellen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2016
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    he he, leuk man,

    .. en leuk dat je lekker mee gevlogen bent !

    ..idd kan je de eindpunten controleren met rudder stick links en rechts en kijken wat de heckrotor doet,
    als die o.k. is hoef je ook niks te verstellen,

    en de gain moet je in de zender instellen bij een gewone 6 ch heli,
    maar in dit geval zie ik een schroefje voor gain in de gyro,
    die even voorzichtig en step voor step ietsje meer richting + zetten,
    als dan de staart oscilleert, moet die weer terug gedraaid worden.

    suc6, Uwe
     
  7. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Bedankt voor jullie antwoorden mannen!
    Ok, rev switch staat dus goed, check.

    Als ik jou stukje goed lees easy dan staat die andere switch (DS/STD) bij mij verkeerd, aangezien het allemaal digitale servo's zijn op de Blade 400 3D en
    deze bij mij op dit moment (zie foto bij m'n vorige post) op STD staat.
    Als ik deze op DS zet, waarin ga ik dan verschil merken?
    Kan ik die gewoon omzetten naar DS en dan kijken wat de heli doet, of moet ik dan nog met andere zaken rekening houden?
    Trouwens, ik heb voor de aileron/elevator de standaard EFLRDS75H servo's, maar voor de staart zit er een EFLRDS76T op.

    Bedankt ook voor de link naar de gyro manual, daar zal ik eens even goed naar kijken.

    Owja, Uwe, het klopt inderdaad dat je de gain bij deze gyro met een schroevendraaien kan bijstellen.
    Ik snap nog niet helemaal hoe dat zich verhoud tot wat ik in de DX6i heb ingesteld.
    Overruled de 'schroevendraaier methode' wat ik in de DX6i instel?
    (als in: het maakt uiteindelijk niet uit wat ik op de DX6i instel omdat de heli af gaat op hoe de gain op
    de gyro staat ingesteld -met de schroevendraaier- ? )

    Het throttle trim verhaal is me nog steeds een raadsel.
    Deze staat nu zo (zie foto) ingesteld, nagenoeg max. negatieve throttle trim is noodzakelijk wil de heli niet optoeren met de stick helemaal naar beneden en
    een throttle curve die bij 0% throttle begint (normal mode).
    Raar.
    [​IMG]

    Owja, en ik zal even gaan kijken wat betreft het checken v/d eindpunten of ik daar uit kom.
    Thanks again!

    Edit:
    Even checken. Eerste keer lipo laden met de standaard lader die bij de Blade 400 zat die ik onlangs gekocht heb. Is het normaal dat dat ding zo staat te blazen?
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2016
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    met de schroevendraaier zet je de gain zo, dat de eindpunten goed zijn,
    dus dat moet eigenlijk niet verandert worden,
    later zet je in de zender de gyro gain ietsje hoger b.v. van 55 naar 57 ... enzv.
    maar let op, als je switcht tussen STD en GYRO, spring jou gyro gain weer op 50 / 50 = neutraal,
    en de gyro werkt niet meer !!!
    dus ... goed lezen, goed over na denken, en voorzichtig opstijgen !
    .. dat je voelt, of de heli tolt of hij oscilleert,
    of beter, dat hij goed vliegt !!
    suc6, Uwe
     
    hirzo vindt dit leuk.
  9. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Potverdriedubbeltjes zeg, kom er zo wel weer achter dat ik nog veeeeeeel te leren heb:confused:
    Maar 't is zo mooi :worship::)

    Ben net weer terug van het veld. Had met de gyro zitten klooien, in kleine stapjes wat omhoog gezet,
    en de staart slaat nu niet meer zo hard naar rechts.
    Ook niet in idle up.
    De throttle curve in idle up had ik ook aangepast, staat nu op 70/68/65/68/70
    'k had inmiddels ook in de handleiding gelezen dat je de gyro in de zender moet aanpassen, niet op de gyro
    zelf.

    'k heb alleen gehooverd, 2 lipo's, ongeveer 12 minuten samen denk ik. Tail-in en zijwaarts. en een stuk of 3 a 4 keer extra geland, wat netjes ging.
    In idle up stond ik er van te kijken dat de heli alles behalve agressief reageerde op de pitch (abrupt) veranderen,
    maar goed, met max. 70% throttle en nog genoeg andere dingen die beter afgesteld moeten worden is dat ook niet zo gek, en 't is flybar natuurlijk, niet fbl.
    'k had ook nog met Wil zitten emailen, en die zei ook van "er staat nog vrijwel niks optimaal ingesteld aan jouw heli, een paar hopjes v/d grond is hoe ver we gekomen zijn, dat gaat nog wat meer tijd en aandacht kosten om 't goed te krijgen".
    Lastig om nu het eindelijk vliegt geduld te hebben, heb er ook zo lang! naar toegeleefd/uitgekeken om met deze heli te gaan vliegen.

    Nadat ik de eerste lipo leeg gehooverd had wilde ik met de 2e lipo eigenlijk ook forward flight incl. bochtje vliegen doen, maar ik durfde 't niet uiteindelijk.
    Zo stom, als 't ware tegen mezelf zeggen van "kom op, dit kon je met de mcpx bl ook al" (8-jes vliegen deed ik op't laatst al, maar moest nog wel meer beheerst/rustiger dan wat ik deed/kon) maar halverwege (of al eerder) toch steeds weer snel de staart naar me toe en de heli weer dichterbij brengen.
    Had ook trillende handjes na die 2e lipo :D
    Maar goed, heb ook 3/4 jaar niet gevolgen, en zo heel ver was ik ook nog niet echt natuurlijk.

    'k zit ook nog met de lipo's. Ik kan nu maar 2 v/d 4 lipo's gebruiken.
    [​IMG]

    3 v/d 4 lipo's zitten 'stekkers' op zoals de groene lipo op de afbeelding, die kan ik gebruiken.
    Alleen deze groene dan niet, want die kabels zijn te kort :frustie:
    Kan je die verlengen (met solderen o.i.d.)?
    Die linker lipo zat bij de 2e aangeschafte Blade 400, maar die kan ik door die stekker die daar op
    zit niet gebruiken helaas.

    Euhh. vergeet ik nog iets?
    Vast wel, maar 't is al zo'n verhaal :eek::oops:

    Owja, de lader (uit 't filmpje van m'n vorige post).
    Die is volgens mij niet goed meer. 'k heb em een dik half uur laten blazen maar er was net 2% bijgekomen terwijl volgende de handleiding een lege lipo in 1.2 tot 1.5 uur moet kunnen worden opgeladen met dat ding.
    Goede lader zien te krijgen heeft nu echt prioriteit nr. 1
    Misschien kan ik er één van een kameraad overnemen, anders wordt 't van uit financieel oogpunt niet eerder dan eind augustus.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Die ladertjes van e flite zijn inderdaad helaas bagger..

    Kabels kan je zeker verlengen maar doet dit met je gedachten er goed bij ( goed opletten voor kortsluiting/ polariteit! )
     
  11. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Inderdaad, daar was ik bij de lader die bij de mcpx bl zat ook al achter gekomen, die heeft het ook niet gek lang volgehouden.
    Goed om te weten dat je die kabels kan verlengen.
    'k heb zelf -nog- geen soldeerbout en ook de benodigde skills niet, dus ook daarbij gaat het om hulp vragen worden op de club #bezwaardvoelen:oops:
    pff, 'k wou dat ik al meer zelf kon. Irritant soms om zo vaak hulp te moeten vragen, maar goed, 't is een complexe hobby, gaat wel even duren om alle aspecten onder de knie te krijgen (en alle benodigdheden aan te schaffen).

    Morgen wil ik de ontvanger netjes gaan plaatsen op de heli.
    Die zit er nu nog wat geïmproviseerd op, met cable-management om te huilen.
    Dat moet wel gaan lukken dacht ik.

    Owja, nog iets anders.
    Ik heb nu 3 dezelfde canopies en het lijkt me wel tof om er 1 te customizen.
    Iemand daar ervaring mee/tips voor?
    (ik zit dan te denken aan -gedeeltelijk- overspuiten, maar 't is een gladde ondergrond,
    daar hecht die (spuitbus)verf vast niet (goed) aan)
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    probeer overal de zelfde stekkers te solderen met voldoende lang kabel, maar ook niet te lang,
    de soldeer stukken goed isoleren,
    kan gewoon met tape, beter met krimpkousen (ik gebruik dan 2 of 3 verschillende sterken over elkaar)
    tsja, en opladen met goedkope origineel laders, da moet je tijd hebben of vele lipos,
    een lader voor de 3s lipos die ook werkt (met ballancer) krijg je al voor 50 tot 100 €,
    en dan ben je in 20 - 40 minuten klaar met laden ..

    veel plezier verder,
    groetjes, Uwe
     
  13. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Wellicht is je dit ondertussen duidelijk. Zo niet dan bij deze.
    Zoals je al aangaf is de collective, of in mode 2 de linker stick, een combinatie van throttle(bij linear ingestelde throttle curve) en pitch.
    Voor een verandering in collective pitch zullen de 3 cyclic servo's gezamenlijk de swashplate moeten verhogen/verlagen. Wat je op het scherm ziet klopt dus ;)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  14. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/solderen-dos-and-donts.152358/
    Ook voor deze vraag is een uitstekend subforum met de naam "de spuitcabine"
    Veel kappen worden met vernis behandeld of zijn van een gladde kunststof gemaakt. Dat zegt dus niet erg veel. Ik ben zelf vanavond bezig geweest het 'raam' van een trex500 kap terug te schuren naar de witte primer laag om er een goed zichtbare fluoriserende kleur op te spuiten. Heb je gelijk een tip: fluoriserende verf op witte onderlaag.

    P.s. Hé Uwe, een keertje samen vliegen?
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoe zo niet,
    ?? heb ik eens een apparatje voor een ESC bij jou gekocht ???

    nouw, over een week is eerst maar vakantie, en dan ben ik 3 weken weg,
    maar er zullen nog veel leuke dagen komen om te vliegen,
    ik heb 'n paar mooie plekken voor om te vliegen,
    wij horen (en zien) het, leuk !

    Uwe
     
  16. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Dat moet dan de 'field programmer' van CC zijn geweest. Was dat niet voor een weggeefprijs :friends: !!?
    Mooi, ik hoopte al dat je niet zou zeggen: " ja leuk, morgen?!"
    Over een maandje ofzo is voor mij een goed gevoel van timing.

    Ik kom een keer naar lsdm (fietsen) en als het voor beide bevalt kom je een keer naar rijswijk, deal!?
    Alvast een prettige vakantie (in die heimat?)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    deal @Heli-habit: ...
    nou ja , niet direct heimat, ietsje verder .. CH en dan I ... de zon zoeken !
     

Deel Deze Pagina