Tekenen met Rhino

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Bart83, 29 apr 2012.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ik heb de drijver helemaal opnieuwe getekend en dit keer een mooier frame gekregen.

    Het lukt me nog steeds niet om op een goede manier de indekking te maken , ik doe het met ''offset surface'' zoals te zien op de foto krijg je aan de randjes rare stukjes die niet meer weg te krijgen zijn. Ook lukt het niet op met die dikgemaakte indekking spantjes te maken. Ik heb geprobeert van de indekking 1 geheel te maken maar dit wil niet , gevolg is dat ook de booleans niet werken.

    Iemand tips ??

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toch maar even verder gegaan met de spantjes , dan maar even zonder indekking dus ze zijn iets groter dan de bedoeling.
    Wel is het gelukt om van de constructie een 2d tekening te maken dmv ''make2d''

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je loopt exact tegen de problemen aan die ik ook ken ... :(
    En ik ben er nog niet uit.

    Wel ben ik laatst een setje commando's tegen gekomen die hier wellicht bij zouden kunnen helpen. Let wel, ik heb ze nog niet uitgeprobeerd!
    Hierbij:
    MatchSurf
    ShowEdges > NakedEdges
    Rebuild Surfaces
    JoinEdge (alleen als het niet anders kan)
    RebuildEdges (herstelt veranderingen agv. JoinEdge)
    MatchMeshEdge
    FillMeshHoles

    Meldt even als er iets bijzit wat helpt?!

    Dirk.
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo Dirk ,

    Bedankt voor de je reactie , ik ga ze vanavond even uitproberen. Ik zal de resultaten wel posten dan hebben we er allemaal wat aan.

    Mvg,

    Bart
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Door '' join edge '' te gebruiken kon ik 1 geheel van de drijver maken. De huid dikte geven is nog steeds niet mooi gelukt , wel lukt het als je een mesh van de drijver maakt , deze can je met offset mesh wel dikte geven op een mooie manier , maar ik weet nog niet wat je met een mesh kan. Spanten maken wil in ieder geval niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg,

    Bart
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    ???? Waarvoor zijn die oranje schotten dan? :confused:
    Om spanten te maken toch?!

    Dirk.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ja dat klopt , die orange schotten zijn voor de spanten , nu zijn het polysurfaces , maar als ik er m.m.v mesh boolean split of intersection schotten van maak veranderen deze ook in meshes.

    mvg,

    Bart
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik maak spanten mbv.: curve > curve from objects > section (of direct op de commandline: 'section').
    Het commando zou net iets anders kunnen zijn, ik doe het uit mijn hoofd zonder Rhino bij de hand ...
    • Vooraf teken ik hulplijnen op de plek waar de spanten moeten komen. Dat gaat eenvoudig en snel door de eerste met de hand te tekenen, en daarna mbv. array een reeksje te kopieren met de gewenste tussenafstand.
    • Dan commando: section.
    • Vervolgens moet je een-voor-een de sections maken door aan beide kanten van de denkbeeldige section-lijn te klikken. Als je dat doen buiten het object waarvan je een spant wilt maken krijg je het hele spant, als je het binnen het object doet krijg je een gedeeltelijk spant. Die hulplijnen zijn makkelijk om op te 'snappen'.
    Dirk.
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Of de spanten met het commando "contour", je kan dan ingeven om de hoeveelheid mm er een dwarsdoorsnede wordt gemaakt.... Kwestie van de spanten die je niet wil verwijderen.

    De overlapende beplanking aan de ondekant kan je denk ik makkelijk met de trim functie weghalen.

    Cor
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    ik denk dat ik met de vorm van de drijver een lastig project heb gestart , de vorm maakt het moeilijk om de huid dikte te geven.
    Ik denk dat ik maar eens met een iets simpeler model ga beginnen , puur om wat meer
    vertrouwd met rhino te worden.

    foto' volgen.

    @Cor en Dirk , goede tip voor de spanten , werkt alle 2

    Mvg ,

    Bart
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Even met wat anders gestart , het moet een Fieseler Fi103 worden. . .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo nu het weer slecht is dacht ik maar weer eens verder te gaan met Rhino,

    Zie hier de resultaten van het oefenproject de v1 ,
    Nu even kijken hoe ik de spanten van de romp kan splitsen en interlocken met de doorsnede spant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg,

    Bart
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi ,

    De draad weer even opgepakt en begonnen met het tekenen van een niewe vleugel voor mijn widgeon.

    Weet iemand hoe ik nu de onderdelen moet organiseren om het evt te laten fresen?

    hier een verslagje.

    [​IMG]
    Shear webs

    [​IMG]
    Ribs

    [​IMG]
    Joiner

    [​IMG]
    Spars

    [​IMG]
    Dowels


    [​IMG]
    Hold-down block

    [​IMG]
    Leading-Edge

    [​IMG]
    Trailing-Edge & Sub trailing-edge

    [​IMG]
    Fill blocks

    [​IMG]
    Ailerons & tips

    [​IMG]
    Sheeting

    [​IMG]
    Rendered construction

    [​IMG]
    Started nacelle

    mvg,

    Bart
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Bart, om te frezen moet van alle onderdelen de contour bepaald worden, bijvoorbeeld met "duplicate edge". Dan moet je deze contour draaien totdat het onderdeel evenwijdig aan het x-y vlak ligt, en vervolgens de z-coordinaat 0 maken. Het beste gaat dat met "project to CPlane" in de Top view (vooropgesteld dat het CPlane niet verplaatst is, en dus nog steeds op z=0 ligt. Eventueel eerst "set CPlane World Top" toepassen).

    Vervolgens organiseer je de onderdelen zodat ze een beetje bij elkaar liggen om onnodig materiaalverlies te vermijden, selecteer je alle onderdelen en kopieer je ze naar een nieuwe Rhino file. Vandaar exporteer je de hele handel naar een formaat waar je freesspecialist iets mee kan, meestal een .dwg of .dxf formaat.

    Groet,
    Max
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Max ,

    Ik geloof dat ik het idee snap en ik het het gedaan door de spantjes te organiseren en deze allemaal op de Cplane te schuiven , nu heb ik dmv ''make2d'' het resultaat gekregen wat hier onder te zien is.

    Is dit geschikt om het te laten frezen zo ?

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Als je "Make2D" gebruikt hoef je ze niet naar de Cplane te verschuiven, dat doet het commando zelf al (naar het z=0 vlak). Ik kan niet precies volgen wat je gedaan hebt, maar als je 3D objecten plat slaat moet je uitkijken, je krijgt dan vaak hidden lines, en daar gaat Rhino een beetje raar mee om. In principe zouden die op een aparte layer terecht moeten komen die je zelf kunt bepalen. In de praktijk blijkt dat de "non-hidden" lines die over een "hidden" line liggen stukjes missen. Als je er zeker van bent dat de objecten waarop je "Make2D" toepast al puur 2D zijn, maar alleen maar vanuit de ruimte naar het z=0 vlak verplaatst moeten worden zal het wel meevallen. Zorg er wel voor dat er geen dubbele lijnen in staan. Ik geef de voorkeur aan de eerder beschreven methode met projectie op de World Top CPlane.

    Max.

    Oh, en nog wat. Check met je freesspecialist of jij de brugjes, die het onderdeel na het frezen op zijn plaats moeten houden, al moet aangegeven. Vaak gebeurt dat in een apart voorbewerkingsprogramma, waarbij ook de freesvolgorde bepaald word.
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Max ,


    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb nog geen frees specialist , dit is voor mij de 1e keer dat ik het zo doe.
    Ik denk dat ik even een mail stuur naar RBC kits om te vragen wat de kosten van het frezen zijn en of ik het zo op de juiste manier heb getekend.

    Mvg,

    Bart
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  18. Evelienrhino

    Evelienrhino

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    1
    3D figuur

    Kan iemand me helpen, ik moet deze figuur construeren in Rhino.
    Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met dit programma.

    Dit is de opdracht:

    1) modelleer een 2-delige halfoneindig poly... met een ribbe 2,3,4 of 5 cm (zie of 5)
    2) creëer een A3 layout met zichtvenster in perspectief. teken in de layout met lijnen 2 paar snijdende perspectieflijnen. Gebruik de snijpunten om de horizonlijn te bepalen. Pas je perspectief zo aan dat de horizonlijn en perspectieflijnen binnen het blad vallen. (zie oef 2) Print naar pdf en benoem als naam_achternaam_oefening_herkansing_01
    3) maak een kopie en ontplooi deze in Rhino (zie oef 5)
    4) creëer een A3 layout met zichtvenster in axonometrie en een tweede met het plan van de ontplooiing. Zet ze beiden op schaal 1/1. naam_achternaam_oefening_herkansing_02
    5) print deze pdf af en plooi op tot maquette (zie of 5)
    6) plaats deze maquette in een context (tuin, tafel, vloer, ...) met een lat gelegd naast 1 van de ribben waarbij de lengte te controleren is. neem hiervan een foto en benoem naam_achternaam_oefening_herkansing_03.jpg
    7) importeer de foto in Rhino en positioneer de camera en de veelhoek (exact!) zoals in de foto (zie oef 4)
    8) extrudeer alle zijden van de veelhoek zonder positie van de camera te veranderen (of sla deze op)
    9) maak een render (hoge resolutie) met de foto als achtergrond en een marmeren structuur op het halfoneindig veelvlak


    https://cygnus.cc.kuleuven.be/bbcsw...naam_achternaam_oefening_herkansing_01(1).pdf

    https://cygnus.cc.kuleuven.be/bbcsw...naam_achternaam_oefening_herkansing_02(1).pdf

    Kan iemand me helpen, vooral voor het construeren van de 3D figuur
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  20. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Dag Bart,
    Hoe heb je nou uiteindelijk de huid gemaakt?
     

Deel Deze Pagina