3dhs 87 extra 300 shp setup

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 14 aug 2016.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nope de 87 extra moet besteld worden.
    De 89 aj slick is wel op voorraad.
     
  2. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    ik ben zelf helemaal gek van die nieuwe slick 580 maar die is net wat kleiner. dit zou toch best is mijn volgende kist kunnen worden.
    ik heb ook gezien dat er binnenkort een 60cc versie komt van de heavy metal MXS, dat vindt ik ook een ontzettend mooie kist.
    succes met het zoeken van je kist.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Wat me ook opvalt dat haast iedereen op die amerikaanse forum deze 3dhs 87 vliegen met bijna niks van snufjes erin.
    Zelfs met 1 enkele batterij voor de ontvanger met gewone switch en daarop nog via zo'n tech aero ibec.
    Ik ga zoiezo voor de powerbox evolution maar is volgens mij toch wel wat overkill niet?
    Nu zoals hier eerder aangegeven lijkt het me wel interessant spul die powerbox.
    Heb gewoon een beetje schrik dat ik er weer teveel gewicht aan zal toevoegen wat de vliegeigenschappen zou beïnvloeden.
    Powerbox gevoed door 2 x 6,6v life en dan eventueel nog een derde batterij voor de ontsteking.
    Wat denken jullie?
    Misschien merk je dit extra gewicht niet op dergelijke kist. Hier heb ik geen ervaring mee.
    Natuurlijk kan ik wel die 3de batterij weglaten en daar een tech aero ibec plaatsen.
    Zijn er hier nog mensen die deze gebruiken?
     
  4. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    Ik heb altijd geleerd dat je de stroom van de ontsteking nooit via de ontvanger moeten laten lopen. Ik heb op mijn onsteking een lipo van 1350mah zitten en heb deze in de 3 uur dat de motor gelopen heeft nog nooit opgeladen. Voor het gewicht zou je dus eventueel nog een kleinere kunnen pakken.
     
  5. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik deel deze mening, dat je de voeding voor de ontstekking, beter apart kunt houden. Het beste is nog en schakeling via een Kill Switch van bv power box. Kun je via je zender de motor in noodgevallen direct uitzetten.
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok ik ging er sowieso een kill switch opzetten om de motor via zender uit te schakelen. Normaal een Rcexl dle kill switch.
    Als alternatief om de extra batterij weg te laten dacht ik aan een tech aero ibec. Wat volgens forums een zeer betrouwbare is.
    Maar blijkbaar zijn er hiervan geen voorstanders van? Of mensen die hiermee ervaring hebben?
    Dan toch maar een extra batterij nemen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het kan.

    De reden dat men geen ontsteking over de ontvanger laat lopen, is dat de ontsteking te veel korte pulsen trekt.
    De kans bestaat dat dit de ontvanger zelf van de wijs brengt.
    Kans bestaat ook dat de spanning tijdens zo'n puls intern zo ver inzakt, dat de ontvanger reset.
    Maar aangezien de motor doorloopt, blijft hij resetten, en is het model dus verloren.

    Je hebt speciale kill switches met een interne bec achtige constructie, die dus de pulsen en storing vanuit de ontsteking opvangt. Ibef, dacht ik dat men dat noemt..
    Dan is het ontvangerdeel electrisch gescheiden van het ontstekingdeel, waardoor de 2 elkaar niet kunnen beinvloeden.

    Ikzelf gebruik zo'n constructie nu 2 jaar in een trex 600 (heli)
    1 accu. haal 7 vluchten op 1 accu, 2s 2200 mah.
    Let wel, in zo'n heli is ruimte een probleem.

    Bij zo'n vliegtuig zou ik niet al te moeilijk doen, en gewoon de 2e accu plaatsen.
    Gewicht maakt niet zoveel uit op dat maatje toestel.
    Qua geld is het ook de investering niet. De prijs van een bec en/ of een speciale gefilterde kill switch of gewoon 1 accu zullen niet ver uit elkaar liggen.
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Inderdaad maar in mijn geval als ik een powerbox evolution neem en de kill switch daar in steek.
    Dan is spannings val geen probleem toch? Of vat ik het hier verkeerd op?
    Zo'n tech aero ibec is ook gefilterd en vangt ook storing op terwijl je voor deze geen 3de batterij nodig hebt.
    Deze kan je voeden via de 2 batterijen die de powerbox- ontvanger van stroom voorziet.
    Zo spaar je die extra 3de batterij uit.

    Ofwel de Rcexl kill switch die wel een aparte batterij nodig heeft.
    Wat waarschijnlijk hier meestal gebruikt word.

    Ik twijfel gewoon tussen die 2 mogelijkheden.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ongefiltert zou ik het niet doen..
    Ontvanger = kleine microprocessoren, die van een fractie van een volt verkeerd in de stress schieten.
    Ontsteking, produceert iets van 10.000 volt.

    Daarom is zo'n ibef een gescheiden verhaal, om te zorgen dat eventuele terugkoppeling vanuit de ontsteking richting de stekker geen problemen veroorzaakt.

    En een powerbox evo is toch een ding met een prak microprocessortjes en zo.

    Ikzelf gebruik trouwens deze:
    http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/p1003_wike-rc-ibef-battery-elimination-filter.html

    Die powerbox evo moet je eigenlijk los zien van het ontstekingsverhaal.
    Je hebt gewoon 2 dingen om te voeden, en daar moet je even over nadenken.
    Circuit 1 is de ontvanger, servo's
    Circuit 2 is de ontsteking.
    Circuit 1 en 2 mogen elkaar niet raken.
    Vandaar dat men normaal een losse ontstekingsaccu toepast.
    Sluit je de voeding van de ontsteking (circuit 2) toch aan op circuit 1, moet er even een filter tussen.

    Dus, of ibef en aansluiten op de evo/ontvanger
    Of losse accu.
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok duidelijk.
    Beter losse batterij gebruiken dan met die rcexl kill switch.

    Ken je die tech aero ibec? Dat is toch ook gefilterd? Is dat ook niet hetzelfde als ibef?
    http://www.tech-aero.net/ultra-ibec
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik het zo zie, doet jouw aero tech hetzelfde als degene die ik gebruik.
    Bec, en filter. Beide schakelen de ontsteking uit vanaf de zender, en hebben een led om aan/uit te verklikken.

    Alleen met de mijne heb ik ervaring, met de jouwe niet ;-)
    Maar op papier zijn ze hetzelfde, zover ik kan zien.

    De rcexl kill switch is OOK gescheiden intern, zoals de tekst het zegt op een site.
    Verschil is alleen dat deze niet filtert verder.
    Dat intern gescheiden zorgt ervoor dat de tweede accu geen stroom gaat geven aan de ontvanger.

    Als je voor de ibef optie gaat, zou ik voor de wike (mijne) of die aerotech gaan.


    Simpeler is inderdaad en losse accu, dan heb je alleen een "simpele" kill switch nodig ( die van rcexl)

    Dan komt de leukste, wat vind je zelf de beste oplossing?
    - ibef (bec, filter, kill switch) recht op de evolution
    - losse accu en kill switch
     
  12. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    je moet even de voordelen tegen de nadelen afwegen en kijken welke voordelen en nadelen voor jouw belangrijk zijn.
    de ibef is duurder maar scheelt je wel weer een batterij die je moet opladen voor dat je gaat vliegen. de tech aero ibec is volgens mij alleen in de VS te krijgen en dat al wel een tijdje duren voordat die op de stoep ligt. verder lees ik ook veel goede verhalen over dat ding op de amerikaanse forums. daar gebruikt eigenlijk iedereen zo'n ding. misschien is het ook makkelijk om te kijken wat je balanspunt dadelijk gaat doen in de kist. als hij bijvoorbeeld erg staartlastig blijkt te zijn kan je ervoor kiezen om een losse batterij voor de ontsteking aan de zijkant op het motorschot maken.

    je krijgt hier van alle kanten verschillende adviezen maar je moet toch zelf even kijken welke voor en nadelen voor jou het belangrijkste zijn en waar je jezelf goed bij voelt. het is toch jouw kist die dadelijk de lucht in gaat.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Inderdaad. Voorlopig weet ik genoeg wat er allemaal bruikbaar is.
    Misschien is die wrc wike ibef hier wel te verkrijgen i.p.v. die tech aero ibec.
    Zorgen voor later.
    Nu eerst nog aan dit vliegtuig raken want blijkt ook niet simpel te zijn.
    Later als ik hem heb kan ik inderdaad kijken hoe ik uitkom met zwaartepunt enzo.
    Dan pas kan ik kiezen wat ik het beste zal gebruiken.
    Alvast bedankt voor alle adviezen.
    Mvg Wesley.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zie mijn link voor de wike. Komt de mijne ook vandaan...
    Nederlands bedrijf nl.

    En je kan dat soort dingen natuurlijk altijd al in gaan kopen.. Beter in de kast, dan net te laat besteld.. En nooit meer verkrijgbaar..
    Iig, dat geluk heb ik vaak
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Even een vraag over een tunedpipe.
    Ik ken daar niet zoveel van en wil weten wat het nu hiervan is.
    Want ik overweeg een dle 55 met mtw re2 tunedpipe. Wat is het effect hiervan?
    Heb ik dan meer koppel? Ik bedoel snellere gasrespons of maakt een tunedpipe enkel meer toeren.
    Wat ik zeker wil vermijden want alles boven de 7000 toeren wil ik niet voor het geluid.
    Enkel betere gasrespons.
     
  16. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    tuned pipe zorgt inderdaad voor net wat meer toeren wat dus ook net iets meer vermogen geeft.
    in plaats van een dle55 met pijp zou je ook een dle61 kunnen pakken, dan heb je ook meer vermogen.
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Jammer maar heb je niet wat betere gasrespons. Dus meer kracht?
    Ik zou ook de servo kunnen afregelen zodat ik niet overdreven veel toeren maak.
    Een dle61 kan inderdaad maar deze kost ook alweer een 100 euro meer.
     
  18. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    Of dat je meer gasrespons hebt durf ik niet te zeggen. Maar een tuned pipe met bocht is samen duurder dan die 100 euro extra voor de dle 61.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tuned pipe.. Meer vermogen.
    Je toeren kun je dan natuurlijk met de prop regelen. gewoon tandje zwaarder erop.

    zie ook de scooters en brommertjes, vooral de opgevoerde versies.
    die uitlaat met bocht erin is gewoon een opgevouwen tuned pipe.
    Die gasten gaan 9 van de 10 keer ook in de overbrenging rommelen, om te zorgen dat e.e.a. blijft kloppen met de motor.

    Je servo aanpassen zodat hij niet meer volgas kan is gewoon zonde.
    kun je beter een normale pijp erop houden.
    best optie is gewoon een passende prop erop, alleen ff kijken wat hij doet.
    voor hetzelfde geld scheelt het maar 100 rpm.. hoef je niets te wijzigen. maar die 100 rpm scheelt natuurlijk wel bij het vliegen..
     
  20. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    wat voor vliegstijl heb je eigenlijk?
    als je 3d wil vliegen denk ik eerlijk gezegd dat die dle61 geen overbodige luxe is.
    als ik op internet rond kijk naar deze kist dan vliegen de meeste hem met een da70.
    ik zou inderdaad ook niet met de uitslagen van de gasservo gaan rommelen.
     

Deel Deze Pagina