Fauvel AV 45 bouwverslagje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helitony, 5 jul 2016.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
  2. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    De bouw heeft nu enige vertraging opgelopen de vleugel waar ik aan begonnen was staat in een verkeerde hoek.
    Het ligt niet aan de tekeningen.
    Tja stommiteit wat ging er fout.
    Ik heb een hoek van 95 graden berekend ten opzicht van de bouwplank voor de eerste rib.
    Waarschijnlijk is die tijdens het lijmen verschoven en heb ik dat niet opgemerkt.
    Daar ben ik op voort gaan borduren en tussentijds niet steeds gepast/ gemeten aan de romp.
    Ach een keer moet je je neus stoten ik zaag de vleugelbuis er uit met de eerste rib en begin weer van voren af aan.
    Wordt vervolgd.
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Zoals gemeld is het met de bouw van de 1e vleugel mis gegaan.
    Het resultaat ligt hier dus uithuilen en overnieuw beginnen.

    [​IMG]

    Voordeel is dat de 2e poging normaal gesproken beter wordt.
    Ik ben bij bouwpakketten gewend dat er voetjes onder de ribben zitten voor de juiste hoogte en tip verdraaiing op de bouwplank.
    Op deze tekeningen is dat niet het geval dus improviseren dan maar.
    Ik heb Jilles de ontwerper gevraagd om bij elke rib digitaal op te meten wat de hoogte van de voorlijst is tot de bouwplank.
    Hieronder heb ik 2 foto’s geplaatst van die maten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat rib 1 nog los is kun je de kleine vleugelpennen bepalen je kunt er nu makkelijk bij.

    [​IMG]

    Om er zeker van te zijn dat de ribben helemaal vrij van de bouwtafel liggen heb ik een vul latje van 3 mm onder de onderligger gelegd.
    Voor de eerste rib die op 95 graden staat ziet het er dan zo uit.

    [​IMG]

    De hoogte van de voorlijst is dan de opgegeven maat (zie foto’s bij rib 1) van 19,4+3 mm= 22,4 mm tot de bouwplank.
    Zo zou je voor alle ribben een maat kunnen bepalen van de voorlijst ten opzichte van de bouwplank.
    Op een aantal ribben heb ik dus even een tijdelijk voetje gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas is mijn bouwtafel te kort en moet ik de laatste 3 ribben even later inlijmen.
    De boven en onder hoofdliggers die heb ik niet zoals op tekening taps geschaafd dat is mij teveel werk.
    Ondanks dat passen ze goed op de wat bredere uitsparingen in de ribben.
    Rib 1 heb ik tot het laatst los gehouden en alles eerst eens opgesteld en gekoppeld aan het middendeel.
    De webbing tussen de hoofdliggers heb ik nu ook maar aangebracht om de pasvorm te behouden.
    Nu de hoofdligger niet meer doorbuigt is het tijd om de vleugelbuis vast te lijmen en op te sluiten.
    Daarvoor zet ik hem op het middendeel om de juiste hoogte af te meten.
    Ook moet rib 1 goed aansluiten aan het middendeel en de dwars as moet ook in de gaten gehouden worden.
    De hoofdliggers van het middendeel en de vleugels moeten precies in elkaars verlengde liggen.

    [​IMG]
     
    mig 3 en Johaver vinden dit leuk.
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Laatste foto van post 23.. .... .....

    Toen ik hem zag moest ik gelijk aan die andere foto denken.

    Groet:Robin
    image.jpeg image.jpeg
     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Ja alleen de schaal is anders haha.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Ondertussen nog een paar hulpliggers geplaatst en een eindlijst gemaakt.
    De vleugelbuis zit er goed in mooi in het verlengde van het middendeel pfft.

    [​IMG]

    Nu eerst maar de voorkant vullen met balsa driehoek latten om een volle voorlijst te krijgen.
    Dan gaat de boven beplanking er op en blijft de vorm die er nu door de voetjes in zit behouden en is straks torderen in de lengte minimaal.
    In verband met de breedte van het op te vullen deel lijm ik 2 planken aan elkaar.

    [​IMG]

    Met een heel klein randje lijm worden die dan eerst op de voorlijst vast gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Net als bij het middendeel maak ik de te buigen delen nat zodat het buigen makkelijker gaat.
    Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de onderzijde en de tips uiteindelijk is er een redelijk strakke stijve vleugel.

    [​IMG]


    De V stelling van 5 graden is nu wel goed dus deze vleugel gaat niet in de kliko.
    De Fauvel begint vorm te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Toch wel bewerkelijk zo’n vleugel er zitten heel wat uurtjes in.

    De aileron wordt er af gezaagd.


    [​IMG]


    Aan de scharnierkant wordt een balsa plankje op gelijmd om hem weer dicht te maken.


    [​IMG]


    De resterende beplanking erop en de remklep is voorbereid.

    Een remklep op de vleugel zal zijn werk ook wel doen i.p.v. dure verstoorders.


    [​IMG]


    Ook een plekje gevonden voor de remklep servo straks vanaf de onderzijde bereikbaar.


    [​IMG]


    Ook vanaf de onderzijde bereikbaar de aileron servo.

    De aileron is met 4 Kavan scharnieren bevestigd.

    Omdat hij zo lang is heb ik afgezien van folie scharnieren

    De luikjes nog maken en de folie strippen nog aanbrengen.


    http://s681.photobucket.com/user/sandeaa/media/Fauvel%20AV%2045/086_zpsb8msa8te.jpg.html][​IMG][/URL]
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Weer een stapje verder.
    Zoals gezegd uitwijken naar de zolder en daar opstellen en uitlijnen.
    De totale omvang is nu goed te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het drogen kunnen de webbings tussen vleugelbuis en liggers gelijmd worden.
    Dan valt er nog genoeg te doen hetgeen hier boven al bij de linker vleugel beschreven is.
     
  9. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels zijn we toch wel wat opgeschoten.

    Er waren wat indoor modellen tussendoor gekomen.

    Het grootste deel van de houtbouw is nu gereed, de servo’s met bedrading zitten er in.

    De vleugels zijn ook klaar en de remkleppen voorbereid.

    Te doen is nog de romp met balsa bekleden dan kan het fijne schuurwerk beginnen alvorens de folie er op gaat.

    Ik twijfel nog tussen Oratex of Solartex.

    Iemand ervaring met het schoonhouden van deze soorten?

    Vanmiddag heb ik hem op de club even samen gebouwd daar heb ik meer ruimte dan in mijn bouwruimte.

    Clubgenoot Herm heeft zijn Mucha ook meegenomen ze liggen daar gebroedelijk naast elkaar te showen.

    Kijk zelf maar eens hoe het er nu uit ziet.


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]



    [​IMG][/URL
    ]


    [​IMG][/URL
    ]
     
    Ariel en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    We zijn weer een stapje verder gekomen.
    De zijkanten en onderkant van de romp zijn nu dicht.
    Zijkanten met balsa en de onderkant met triplex bekleed.
    Ook zijn de wielkasten nu gereed die kan ik makkelijk wisselen als er iets met de wielen zou gebeuren.
    De bovenkant van de romp bij de motor wacht nog even op levering van een tussen lager voor de lange as.
    De Solartex is besteld dus eerdaags kunnen we aan de slag met bekleden.


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
     
    eric_laermans en Ariel vinden dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi.
     
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Een mooie neus versierd het hele huis.

    Het kostte even wat tijd om er een model in te schuren maar ik ben tevreden.

    Het wachten is nog op het midden lager voor de aandrijfas.

    Als die erin zit dan kan de balsa boven bekleding er op en is de romp dicht.

    De Solartex is bij Hangar gearriveerd dus daar kunnen we, na het fijn schuren, eerdaags mee aan de slag.

    Voor het maken van een cabine kap moet ik het internet nog eens afstruinen.

    Tips zijn welkom.



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Jammer dat je Fauvel kleiner is dan die van mij.
    Had je anders graag verder geholpen, doordat Muder wat vertraging had voor de levering, heb ik een tweede kap gratis meegeleverd gekregen.
    Je zal nu vermoedelijk een mal moeten maken om een kap te trekken.
    SAM_2622.JPG
    Maar veel succes met de Fauvel gewenst.
    Die van mij probeer ik te verkopen, maar er is niet veel belangstelling blijkbaar voor een Fauvel.
     
  14. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Ja dat is zeker jammer had wel een leuk aanbod geweest.
    Ik ben er inmiddels ook achter dat er weinig mensen zijn die een Fauvel mooi vinden.
    Maar ja ieder zijn smaakt het is niet anders.
    Ik heb er in ieder geval een leuk bouwproject aan.
    Misschien jou Fauvel ooit nog eens een keer afbouwen.
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het is geen zaak van mooi vinden, eerder angst.
    Je moet echt liefhebber zijn van een vliegende vleugel.
    Blijkbaar geen probleem als het een ding in schuim betreft, jankend met een lint er aan om combat te doen.
    Johan.
     
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb je verkoop even in mijn draadje op onze club site gezet.
    Wie weet.
     
    Johaver vindt dit leuk.
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hoe groot moet hij worden ton?
    ik heb hier de mogelijkheid om kapen te treken.
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raymon,
    Tja dat sla ik niet af natuurlijk.
    Ik stuur je even een PB voor de details etc.
    Het eind resultaat zetten we hier natuurlijk weer neer.
     
  19. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Er zijn weer heel wat uurtjes schuurwerk verstreken.

    Raymon heeft aangeboden om een cabinekap te dieptrekken.

    Voor die kap maak ik een mal van balsa om er met een vacuum kast en PETG - Vivak plaat een kap van te dieptrekken.

    De mal moet wel spiegelglad zijn elk bobbeltje/ groefje is te zien.

    Hopelijk komen daar straks nog wat foto's van.



    Ook is de motoras nu ondersteund met een midden lager die in rubbers hangt.

    Dan kan de bovenkant van het motorhuis ook ingedekt worden.

    Het folieen is inmiddels ook begonnen.


    De eindstreep komt nu langzaam in zicht.



    [​IMG]



    [​IMG]




    [​IMG]




    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]




    [​IMG]



    [​IMG]




    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
    Ariel vindt dit leuk.
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Op de club opperde iemand om de rubbers eruit te halen.

    Je hebt gelijk Tonnie de as trilde/ slingerde teveel.

    Ik heb alles even uitgeprobeerd en op een half toerental slingerd hij in de rubbers.

    Bij langzaam en vol toerental valt het mee.

    Dus de rubbers eruit gehaald en direct vast gezet op de montageplaat.
    Slingeren zie je uiteraard niet maar de romp trilde nog iets.

    Er zit misschien nog een klein beetje onbalans in de prop die moet er nog uit.

    Ik heb wel een behoorlijke klankkast dat hoor je wel.



    Dus bedankt voor de tip.



    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina