Bleu pants electro

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Gea, 22 aug 2016.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Kan iemand me een beetje in de richting sturen wat voor een elektro motor en welke lipo's er in een "bleu pants" moeten ter vervanging van pakweg een PAW 15 of 19 ? Gewoon wat veilig rondjes draaien is voldoende voor mij , ik hoef niet het onderste uit de kan.
    Stuurkabel had ik wel graag op 15 of 16 meter gehouden.
    Dirk
     
    jef vindt dit leuk.
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Blue Pants, dat is lang geleden, nu zou ik daar deze motor op zetten:
    Motor 2820/07 920Kv
    Prop 11x5,5
    Accu 2800 mAh 4S
    Regelaar 40A-50A
    Timer, zie lijnbesturing.nl
     
  3. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Prop 11 x 5.5
    Past dat?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor veilig rondjes draaien zou ik een trainer model aanraden.
    Een zenuwachtig wiebelding als een Blue Pants -veel te korte romp- is eigenlijk nergens echt goed in (misschien vintage combat, maar dan lijkt het me weer een te kwetsbaar model).
    Voor zowel een beginner als een gevorderde, die er netjes mee wil vliegen is het ding veel te onstabiel.
    En als je hem zover temt dat dat wel aangenaam vliegend wordt, ben je al je wendbaarheid kwijt.......
    Verder weet ik niet of je met de huidige stand der techniek een aandrijving in elkaar kunt steken die het qua vermogen/gewichts verhouding tegen een .15 of .19 diesel kan opnemen.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Bruno
    tja , qua vermogen/gewicht zal lastig zijn , anderzijds draait mijn Paw 15 met een 9-4 amper 10000 t/m en levert daarbij het geweldig vermogen van 1/4 pk of een kleine 200 watt. Dat moet tegenwoordig toch mogelijk zijn met lipo en brushless ?
    Wel zwaarder waarschijnlijk.
    Wat de blue pants betreft , ok dat begrijp ik ,een andere suggestie ? Liever iets zonder flaps , ik hou van eenvoud !
    Nu vlieg ik met een smousen maar die is toch wel erg "trainer" gericht.
    Een looping kan nog net , tenminste als de PAW er zin in heeft.:rolleyes:

    Dirk
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een Blue Pants met een langere romp, een Blue Pants Extened zeg maar ? Volgens mij mag je de staart minstens de helft (vanaf achterlijst vleugel) langer maken, wordt ie al heel wat stabieler van en wendbaar genoeg om een looping te vliegen.

    Wil je er een vertikale 8 uit persen zal het het hoogteroer waarschijnlijk ook wat groter moeten.

    Ik zou hem meteen ook symmetrisch bouwen.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat model bestaat al. De Suppi, ontworpen door Paul Tupker, aan het eind van de jaren '60.
    Henk de Jong heeft er een, volgens mij levert hij daar ook de tekening voor.
    Zie hier het Suppi verhaal: http://www.modelbouwforum.nl/threads/suppi.20852/page-10#post-3224212
    Iets verder naar beneden, Henk's bouwverslag....
    Nou dat hangt ook heel erg af van je beschikbare motor vermogen, besef wel dat als je boven 45 graden komt en je wilt dan nog een loop vliegen, dat de snelheid er niet uit mag lopen, ook niet vanwege de enorme geinduceerde weerstand. Bovendien vlieg je de opgaande helft van de bovenste loop vrijwel tegen de wind in. Betekent dat je grondsnelheid en daarmee je lijntrek nog verder terugloopt dan alleen al door het modelgewicht dat nu bijna boven je hoofd hangt. Grotere kunstvlucht modellen met hun grotere massa kunnen dit kunstje een stuk beter....
    Verklaar je nader....
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2016
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Waarschijnlijk verwijst HansL naar het feit dat de binnen vleugel langer is (1 rib) dan de buiten vleugel .

    Groeten Jef
     
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ok , dus de romp achteraan een 3-4 cm langer maken en de vleugel best aan de linker kant een rib er bij. Of moet de spanwijdte hetzelfde blijven , de ribben herverdelen en de romp in het midden plaatsen.
    Nu nog de motor , niets exotisch graag , het is maar voor recreatie vliegen!;) Een 300 -350 watt en een kv van 1400 met een 3 s van 2200 mAh ?
    Verticale 8 en nog van die klaverblad toestanden is niet aan mij besteed.

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2016
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niets van dat al. Blue Pants gauw vergeten en een Suppi bouwen, want die is in 1 keer goed.
    Je kunt altijd later eens gaan experimenteren of het nog beter kan met een aangepaste BP.
    Vraag Jan Odeijn, via http://www.modelbouwforum.nl/threads/2016-mach-lijnbesturing-fly-in-bcd-1-5cc-diesel-combat-mtr.238244, hij heeft veel ervaring met dit soort middenformaten. Ik ben meer van het 600-800 W werk....
     
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Goed , Blue Pants is al (een beetje) vergeten , volgend probleem , wie o wie heeft een plan van de Suppi of waar kan ik het vinden?:weetnie:
    Jan Odeyn woont hier in de buurt en ik ken hem redelijk goed , mogelijk zie ik hem straks zelfs in Herentals.

    Dirk
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Volgens mij heb ik nog wel een Suppi tekening liggen....
    Zal morgen even kijken.
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zjust , ik had er naast gekeken:hammer:
    Mailtje is gestuurd , we zullen afwachten nu.
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    250W in vlakke vlucht en 700W tegen de wind stijgend in de staande acht, meer heb je niet nodig. 300W voor een Suppi lijkt me ruim bemeten.
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De tekeningen van de "suppi" lagen deze morgen in de bus , bedankt Henk !
    Eerste indruk ...het ontwerp zal wel heel goed vliegen , maar over de constructie is niet echt lang nagedacht. De vleugel is trouwens ook niet symmetrisch net als die van de " bleu pants".:rolleyes:
    In een vorig draadje over de suppi zijn de bouwers wanhopig op zoek naar een héél lichte motor en de inhoud van de tank is steeds aan de kleine kant ondanks de lange neus.
    Het inbouwen van een lipo is bij dit model quasi onmogelijk , tenzij in de vleugel ingewerkt.
    Ik ga de tekeningen van de twee vliegtuigen met elkaar vergelijken en de romp van de suppi aanpassen zodat er plaats vrijkomt voor een lipo. Bij de BP lukt dat perfect omdat de spant waarop het landingsgestel vast zit slechts tot op halve hoogte van de romp komt. Hierdoor is ook de inhouw van een langere tank ( bij uitvoering met een verbrandingsmotor ) mogelijk.
    De vleugel zal ik dus symmetrisch maken met behoud van dezelfde spanwijdte. Bij het vleugel profiel geen risico nemen en kiezen voor de suppi.
    Opvallend is ook de kleinere stabilo en roer t.o.v. de BP. en de grotere beweging van de stuurstang die van de tuimelaar komt.
    Kiezen voor de suppi stabilo of heeft Iemand nog suggesties? :weetnie:

    Dirk
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Suggestie? Bouw een mini slow (of kom een opknapper ophalen bij mij) en gooi er een 2.5cc PAW op. Ik heb nog enkele heel goed lopende PAW's die je kan lenen. Met de mini slow kan je zowat alles vliegen, met uitzondering van de vierkante figuren.
    Als het binnenkort wat kalmer is zal ik er eentje voor je klaarmaken en dan kom je maar wat vliegen bj ons.

    Groetjes,

    Jo
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Jo
    Wreed merci voor uw aanbod , maar ik zit er niets mee in om te bouwen. Alleen nutteloos of verkeerd bouwen daar heb ik het niet mee.
    Ik heb hier ook nog een paar paw's liggen , en op mijne smousen staat er ook ne 19 , alleen , dat ding draait bij mij niet zoals ik zou willen. Al van alles geprobeerd , altijd heel onregelmatig vermogen.:frustie:
    Daarom wil ik als gelegenheids rondvluchter iets proberen op elektro. Niet dat ik iets heb tegen diesels , heel plezant om ze op een test bank te laten draaien en te genieten van de stan..... euu geur.
    En als je moest tekeningen hebben van zo een mini slow, die wil ik altijd wel kopen of kopiëren , plans kunt ge nooit genoeg hebben en mogen nooit verloren gaan voor het nageslacht.;)

    Dirk
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Neem hier eens een kijkje... loop ik ook al een tijdje rond te neuzen. Wel even (gratis) registreren om de plannen effectief te kunnen downloaden.

    http://www.hippocketaeronautics.com/hpa_plans/index.php

    Verschillende tientallen plannen, Mini Slow staat er ook tussen (CL profile stunt categorie),
    In dezelfde categorie (plankromp met ribbenvleugel): Magician 15, Promo 25 (SIG Twister look-a -like), Veco Tomahawk, Mecury Viper, Electric Eze-Pro (electro!), ...
     

Deel Deze Pagina