Saito 91S olielek

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luc Naafs, 19 aug 2016.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    SKF heeft inderdaad prima lagers. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad.
    In mijn woonplaats is de leverancier echter om 17:00 uur gesloten en in het weekend ook. Daarom had ik online bij RC-bearings lagers besteld. Dat bleek mindere kwaliteit.

    Grt,

    Arnoud.
     
  2. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste mensen,

    Hartelijk dank voor alle reacties en nieuwe kennis die ik weer heb mogen opdoen uit jullie ervaring. Als ik dit draadje zo nalees bemerk ik dat er enkele uiteenlopende meningen zijn over de toedracht van het lekken. Ik zal nog enkele informatie delen die ik eerst niet zo relevant achtte, maar wat opgerezen vragen kan oplossen.

    De motor begon zijn leven bij mij in 2011-2012, nieuw in doos. Deze is toen op de bok ingedraaid volgens de voorgeschreven Saito procedure. Vervolgens geplaatst op een Tucano 60. Het kleine neuswiel zorgde voor grasmaaien door de prop. Dit heb ik uit onwetendheid opgelost door een te kleine prop te monteren. Een 11x12 uit mijn hoofd. Door een teveel aan toeren is de klep gaan zweven en de motor in de lucht vastgedraaid. Een nieuwe cilinder als gevolg.

    Motor opnieuw ingedraaid met het oude huis en nieuwe cilinder. Na een tijd werden de lagers slecht en zijn deze door mij vervangen. Ik heb toentertijd na de reparatie geen buitensporig olielekken opgemerkt, maar kan het me niet meer helemaal goed heugen. Motor zat toen op een Kyosho Pitts. Deze is toen licht gecrasht, maar dat was nog voor de nieuwe lagers bedenk ik me net.

    Sinds een jaar vlieg ik een Escapade .61 met de Saito 91. De uitlaat staat bijna loodrecht omhoog om smurrie op de romp zoveel mogelijk te beperken. Vandaar is het in mijn optiek ook onmogelijk dat de uitlaatstroom zorgt voor een smerige onderkant van de kist. Na een korte vlucht zit de onderkant van de romp onder de olie, beginnend bij het voorste lager loopt de streep tot aan de staart. Op het Nationaal Modelvliegkamp van dit jaar wees een deelnemer mij er op dat mijn kleptiming waarschijnlijk niet goed stond, omdat ik weinig vermogen had en steeds opnieuw moest afstellen. Dit was mij zelf ook wel opgevallen, maar had er nooit wat aan gedaan. We hebben de timing twee tandjes verzet, zodat het BDP van de zuiger overeenkwam met het correct openen en sluiten van de kleppen. Meer vermogen en een betere loop was het resultaat. De oliestroom was er helaas niet mee verdwenen.

    Omdat ik mij momenteel aan het inzetten ben voor school heb ik nog geen gelegenheid gehad de motor proef te draaien op de bok. Dit staat voor zaterdagmorgen gepland. Zoals Arnold aangeeft is mijn hoofdverdachte momenteel het lager, maar ik sluit een andere oorzaak niet direct uit. Wat ik wel merkwaardig vind is dat ik mijn Saito 125 ook voorzien heb van nieuwe rcbearings.com lagers en deze geen olielek vertoont.

    Als ik besluit tot het vervangen van de voorste lager zal ik langs Hobby-In gaan en vragen of Dennis wil kijken of hij iets ongewoonlijks aan de ingewanden van m'n Saito ziet. Ik laat het jullie weten! image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2016
  3. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi Luc.

    Nou dank voor je update..
    Inderdaad klep timing en afstelling van kleppen zijn zeer belangrijk.
    Komt inderdaad veel voor dat de dit niet in orde is.
    Na rep van een motor.

    Monteer een origineel lager en dan zal het probleem wel opgelost zijn denk ik.
    Dat zal in alle gevallen het beste zijn.

    Omdat toch blijkt dat niet alle lagers hetzelfde zijn ondanks de gelijke maat voering.

    Ik zie dat je een Graupner prop gemonteerd heb.
    Zelf zou ik je een APC prop adviseren heb je nog meer trekkracht en de motor wordt er ook stiller van.

    Nou we horen het wel weer.

    Henk.
     
  4. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste mensen,

    Zojuist een testrun gedaan van om en nabij 20 minuten. Vooralsnog is de conclusie dat deze motor géén olie lekt op buitengewone plaatsen. Na het starten heb ik de motor tijd gegund om rustig warm te draaien en gezorgd dat de omgeving rondom de motor vrij was van olie.

    In de 20 minuten testdraaien heb ik voornamelijk de stationairloop bestudeerd om zo lawaai en klagende buren te voorkomen. Om de zoveel minuten wel even volgas aangetikt en afwisselende gasstanden aangenomen. De propmeenemer blijft droog, zo ook de onderkant van de motor. Het camgear deksel blijft droog, net zoals alle andere pakkingen en lekgevoelige onderdelen. Aangezien de carburateur is voorzien van een venturi blijft de boel ook daar redelijk schoon.

    Het enige wat ik heb kunnen vaststellen is dat deze motor veel olie uit de carterontluchting spuwt. Vergeleken met mijn OS 95V en andere Saito's scheidt deze veel meer olie af. In het geval dat dit de oorzaak is van mijn smerige kist is dat een natuurlijke oorzaak, iets waar ik mee zou kunnen leven. Toch resteren er bij mij dan nog enkele vragen.

    1. Waarom zoveel olie?
    2. Waarom lijkt de oorsprong bij de propmeenemer te zijn?
    3. Is de bedrijfstemperatuur tijdens het vliegen toch hoger met als uiteindelijk gevolg een lek bij het voorste lager?

    De laatste vraag kan ik eigenlijk alleen beantwoorden door het lager te vervangen. Maar, zonder duidelijke aanwijzing vind ik dat een beetje onnodig.

    Ik zal morgen wat beeldmateriaal posten dat ik zojuist genomen heb.
     
  5. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi Luc.

    Heb je de test gedaan zoals Arnoud beschreef.
    Wat is nu het toerental.
    Wat is nu de temperatuur.
    Welke prop gebruik je nu.
    Welke brandstof gebruik je precies dus olie aandeel nitro aandeel

    Dit alles na verandering van kleptiming.

    Henk.
     
  6. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Hier volgt het beeldmateriaal:


    Na de fietspomptest blijkt dat er toch lucht en belletjes bij het voorste lager vandaan komen. Dat zal dan de oorzaak zijn van mijn probleem schat ik zo, ook al is dit op de grond niet gebleken. De omstandigheden in de lucht (temperatuursverschillen, luchtdruk en variabele gasstanden) zullen het lek dan mogelijk maken.
     
  7. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ok

    Gevonden nieuw lager erin en klaar.

    In de lucht loopt de motor ongeveer 500 tot 1000.toeren meer dan op de grond.

    Zou in dit geval ook mee kunnen spelen.

    Henk.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Daarnaast is kort aantikken van volgas niet afdoende.
    Een te krap of veel te rijk zal ook best even volgas aan kunnen tikken. Om daarna te stoppen.
    Een tijdje volgas vasthouden is de enigste manier om te bepalen wat ie doet..
    Stationair zijn de drukken in de motor laag.. Bij volgas komt er pas druk op.
     
  9. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bij deze opmerking vraag ik me af hoe veel druk je op het carter gezet hebt. Heb je dat gemeten?
    Ik krijg namelijk beeldvorming dat iemand dan flink aan het pompen is met de fietspomp en dan krijg je natuurlijk veel te veel druk in het carter en dan zal het lager zeker lekken.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel druk je kan verwachten in het carter maar het is in elk geval niet zoveel als in een fiets band.
    Onder druk zetten is natuurlijk een prima test maar pas op dat je niet te veel druk er op zet want ik denk niet dat dit goed is voor de afdichting van het lager.

    Jan
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat voorlager is echt niet luchtdicht, ook het originele lager is dat niet. Uit de test blijkt dat er geen olie langs het voorlager lekt maar uit de ontluchting komt.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De "hoeveelheid olie" bij een gloeiplugger is nogal afhankelijk van meerdere omstandigheden, omdat het geen olie is, maar een mengsel van olie, methanol en water.

    Heel ruw door de bocht genomen, verbruikt een gloeiplugger ongeveer 20~25% méér brandstof dan strikt noodzakelijk. Dit overschot dient om de ontstekingstiming onder controle te houden. Een deel van dit overschot verdwijnt via de uitlaat, een deel gaat met de olie mee naar beneden.

    De verbranding van Methanol levert enorm veel water op (een kilo methanol, volledig verbrand, levert bijna ook een kilo water op).
    Dit water zal overal waar de motor onder de 100 graden is (en dat is bijna overal) condenseren.

    De aanwezigheid van methanol in de olie, veroorzaakt dat dit water volledig mengt met de olie zoals je die uit de carterontluchting ziet komen.

    Dit verklaart de "enorme" hoeveelheid.

    Er komt gegarandeerd (een heel klein beetje) olie langs dat voorste lager. Dat het zo veel lijkt, komt door de aanzuigende werking van de prop, ook aan de achterkant, zo dicht bij de naaf (lucht bij de naaf word naar buiten geslingerd, dit moet aangevuld worden en er ontstaat een nar voren gerichte luchtstroming vlak langs het Lagerhuis)

    Die video LIEGT.... volgens een vreemde vogel die blijkbaar toch geen* 9 Saito's heeft, komt er GEEN olie uit de carterontluchting....
    Dus dat kan helemaal niet, wat ik daar zie....

    :rolleyes:

    Voor wat betreft de fietspomptest: lagers zijn NOOIT oliedicht, en zeker niet gasdicht. Er zal dus altijd wel wat olie bij de neus weg komen, het zou alleen heel weinig moeten zijn.
    De carterdruk is gemiddeld nul, maar varieert heel ruwweg van een kwart bar overdruk naar een kwart bar onderdruk. Dat is best wel een hoop geweld, en vroeg of laat zal er dus olie langs dt lager piepen.

    Ik heb afgelopen Zomer de lagers van mijn OS vervangen voor SKF, het voorste lager met één rubber afdichting. Er is in ongeveer 3 a 4 draaiuren net zichtbaar dat er olie door dat lager piept. In de toekomst zal dat gerust méér worden.

    *aangepast want ik was abuis....
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2016
  12. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Nou begrijp ik best dat een mens een beetje narrig wordt na langere tijd in een beperkte ruimte in een vast gezelschap zoals op een kleine boot maar deze opmerking raakt kant noch wal (om in nautische termen te blijven).
    Natuurlijk komt er olie uit de carterventilatie maar niet zoveel. Ergens staat nog dat ik het ontluchtingslangetje aan het einde in de lengte open knip om opdrogende olie te voorkomen.
    Ik heb inderdaad negen Saito's, verzameld in zo'n twintig jaar modelvliegen. Op twee na (iets te hard geland:)) lopen ze nog allemaal. Niet een gooit meer dan een paar druppeltjes olie per vlucht naar buiten en op een paar van de oudjes met de ontluchting op het achterdeksel heb ik dat nippeltje een stukje verlengt zodat het precies bij de carburateur uitkomt. Die zuigt de druppies mooi mee naar binnen, positieve carterventilatie voor een kwartje.
    Waarom ben ik eigenlijk een "vreemde vogel"?
    Groet,
    Sam.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Joh... ik bedoelde jou helemaal niet.... ik doelde op plofkip, vandaar "vreemde vogel".... (als ik in de war was met de negen Saito's, dan oprecht verontschuldiging, ik meende dat die uitspraak van Plofkip afkomstig was....).

    Plofkip was degene die zei dat er geen olie uit kwam bij een Saito...

    Het narrige is niet vanwege een boot, maar omdat plofkip de laatste tijd op nogal persoonlijke wijze zijn gal spuwt...
     
  14. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Hè gelukkig maar. Ik wilde al aan m'n buurmeisje vragen hoe ik je moest ontvrienden...:D:D.
    Groet,
    Sam
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogmaals sorry voor de mix-up... ik meende echt dat Henri beweerde 9 Saito's te hebben....
     
  16. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Soms verbaas ik mij wat er voor een onzin geschreven wordt.

    Daar help je Luc niet mee.

    Het is een viertakt motor deze heeft bijna geen carter druk.(of de motor moet totaal versleten zijn)
    Want alles gebeurt boven de zuiger.
    Ook heeft deze viertakt een carter ontluchting dus een open verbinding met de buitenlucht.
    Dus een carter druk is haast onmogelijk.

    Wel komt er olie in het carter,want de zuiger wordt nu eenmaal gesmeerd door de brandstof.
    Maar dit is zeer zeer weinig.

    Het lekken van het voorste lager wordt veroorzaakt door de nokkenas want deze krijgt smering vanaf de klepstoters.
    Want die zit namelijk vlak achter het voorste lager, en omdat dit enige werveling geeft kan je lager daar gaan lekken.

    Dus gewoon een origineel lager erin en het is opgelost.

    Henk.

    P.S.
    En Brutus als je nu wilt uitleggen hoe een viertakt motor volgens jou werkt begin er dan een topic over.
     
  17. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik weet niet wat voor Saito motoren jullie hebben maar bij die van mij komt er nogal wat olie uit de carter ontluchting.
    Het voorste lager is bij mij een SKF lager met aan beide zijden een kunststof of rubberen afdichting en daar komt geen olie uit
    tenminste niet zichtbaar ook blijft mijn motorkap voor aan de binnenkant droog.
    Bij die van mij wordt ook de nokkenas en klepstoters gesmeerd met olie vanuit het carter (lees olie die langs de zuiger komt).
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Sorry maar een dergelijk open doel "dwingt" me te scoren. Je geeft hier zelf al aan wat je hier verkondigd.
    Cajo heeft het ook al opgemerkt maar de smering van de nokkenas komt vanuit het carter! Zelfs de tuimelaars krijgen, een heel klein beetje, smering via de buisjes om de stoterstangen vanuit de nokkenas behuizing en dus vanuit het carter.
    In het carter heb je constant onderdruk en overdruk pulsen bij elke op en neergaande beweging van de zuiger. Hoe groot die pulsen zijn hangt af van de opening via welke die druk weg kan. Een lang slangetje aan de carterontluchting kan verstopt raken. Dat kan een behoorlijke hindernis zijn en dan kan je dus wel degelijk merkbare druk verschillen krijgen.
     
  19. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou Ernst.

    Mooi gescoord hoor.

    Jammer alleen dat jij het ook niet begrijpt.
    Het lekken van het voorste lager komt van de nokkenas.
    En niet door enige carter druk ooit.
    Want nogmaals er is een open verbinding met de buitenlucht dus er is geen of heel weinig carter druk.
    En of dit nu pulseert door de zuiger verdwijnt direct met de open verbinding.

    Gelukkig zijn er wel mensen die dit begrijpen.
    Maar jij hoort daar niet bij helaas.

    Henk.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben benieuwd hoe lang het dit keer zal duren....
     

Deel Deze Pagina