vbar of Kbar of andere settings voor Brushless staart "blade 230"

Discussie in 'Electronica' gestart door mestdaght, 8 aug 2016.

  1. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik heb een copterX 250 uitgerust met een staartmotor van de blade 230.
    Brushless motor en 2 blads propeller.

    Dit heeft 2 reden.
    -ik wou van de gekende riem en speling problemen vanaf.
    -En de staart is verhoogd om in een kleine schaal romp te passen.

    Wat ik nu ervaar is dat de gyro de pedalen kwijt is en veel te hard reageert. zelf met de gain op 5%
    Ik heb geëxperimenteerd met waardes tussen 5 en 50% .
    Hoe lager ik de gain zet , hoe later de gyro ingrijpt om dan echt veel te laat te overcompenseren.
    Je kan het geen tailwag noemen, want het gaat in halve toeren ipv enkele centimeters.
    Technisch vermoed ik dat de gyro de traagheid van het systeem niet begrijpt.
    De staart word niet gedempt maar gaat steeds heviger en heviger door toedoen van de gyro.


    Links en recht lees ik dat andere schaalbouwers er wel in slagen maar dan gaat het meestal over 500size met een brushless fan.

    Ik heb nog 2 mogelijkheden, van geen enkele ben ik echt fan.
    A ) KBar instellen in rate mode en revo mix toevoegen op zender en kijken of het zo goed komt.
    B ) Dat is een extra HHgyro van het oude type, welke ook op FP micro heli's werden gebruik.

    Mvg
    Tommy

    ps : details van de romp
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/blade-230-tailmotor-specs-gevraagd.243711/
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Vergeef me dat ik een beetje grof uit de hoek kom..
    Maar ik denk niet dat een toerengestuurde staart op een 250 zomaar gaat werken.

    Hou je pitch gestuurde staart, maar zet je een motor op zn kont, ok. Dat zal best werken.
    Maar een vaste prop? Denk het niet.
    Systeem is gewoon te traag.

    Om te corrigeren moet nu eerst de motor en prop op of aftoeren voor een stuuractie effect heeft.
    Terwijl een pitch gestuurde staart het vermogen al heeft, en alleen de hoek van de bladen hoeft te veranderen
    Op een 250 is vaak een zeer snelle servo al te langzaam om de staart goed in het gareel te krijgen.
    250 is gewoon vrij zwaar. Dus ook zwaar belaste staart..

    Wat je moet doen, is dit behandelen als een systeem met bijvoorbeeld een zeer trage servo.
    Delay instellen. Gyro stuurt nu veeeeeeels te snel correcties. Dus hij is er nog mee bezig, dan krijgt ie nr 2 en 3 al. En meteen 4

    Vaak zie je ook dat mensen die het vliegend krijgen, een schaalheli hebben.
    Kortweg, vliegen rustig, geen gekke zware fratsen
    Daarnaast heeft een schaalheli wat meer massa, beweegt uit zichzelf al minder snel, dus wordt een snelle staart minder belangrijk. Kracht wel..
     
  3. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Wat kan ik daarop antwoorden. Ik heb een Blade 230 zien vliegen in het echt, youtube staat er vol van.
    De staart heeft kracht te over. Maar reageerd te traag. Op één of andere manier krijgen ze het bij blade toch mooi voor mekaar.

    Ik heb nu op de vbar de instelling gevonden. "torque precom collective" doet wat revomix doet. Hier bij is de heli iets stabieler omdat de staartrotor nooit echt naar 0%gas gaat.
    Maar toch blijft de gyro overcompenseren. Zelfs op 10%


    Ik wil graag bij dat groepje horen....

    TM
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij blade hebben ze het gedrag van die staart in de electronica ingebakken, zodat deze zo goed als mogelijk presteerd.
    Meestal vrij strak.

    Maar is nooit helemaal strak, gewoon een nadeel van een puur toerengestuurde staart.
    Zo ook de mcpx en mcpx bl.
    Staart heeft power zat. Alleen bij vliegen in andere condities dan windstil geeft nog wel eens wat gerommel.
    En bij wat grover doorvliegen komt er ook nogal eens een gebibber uit.

    Hoort bij de techniek.

    Zo strak als een pitchgestuurde staart ga je het nooit krijgen.
    Misschien binnen..
    Weet de beperkingen van wat je doet :D


    Maar.
    Om het zo goed als mogelijk te maken:
    - revo of precomb. Zorgt ervoor dat de staart aan de hand van jouw gasstick wat extra of juist wat minder geeft. Ook bij heading hold! Revo is wat eerder dan de gyro. Gyro moet eerst opmerken, voor hij corrigeert. Met revo is het al gecompenseert.
    Kan helpen..
    - delay. Geen idee of dit in de vbar zit.
    Je hebt als het goed is een gain slider (of je doet dat vanuit de zender), je hebt ook nog een gedrag slider.
    Die moet je richting de schaalheli zetten,of groot. Gyro gaat dan minder snel reageren als het goed is, en dat is wat je wilt.
    - prop. De prop op de motor scheelt gigantisch veel. Je kan eens kijken wat hetndoet met een maatje groter, maatje kleiner. Desnoods een bestaand propje inkorten.
    Soms wil zo'n motortje op een hoger toerental net wat lekkerder oppakken, waardoor het precies goed gaat.
    - klinkt ff raar.. Maar de vbar is eigenlijk helemaal niet ontworpen voor schaalheli's. Meer voor 3d.
    Zodoende mis je veel schaal gerelateerde instellingen. Waaronder het delay gebeuren. Je kan eens kijken wat er gebeurt als je een futaba 401 (heel basis gyro) of gp 750 (heel basis, van align) op de staart zet.
    Grote kans dat je daar mee verder komt.

    En je kan natuurlijk erg simpel de staart loskoppelen van de vbar, en een gyro installeren. Ff voor de test ;-)
     
  5. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik ben nog een update verschuldigd...
    Goed en slecht nieuws.
    ik heb met een ms-44 niet veel beterschap ondervonden. Op een gegeven moment heb ik in rate mode een en ander ingesteld en revo mix geactiveerd.
    Ik had het vermoeden dat de 230motor veel te veel power had.
    Met een rond stuk depron heb ik de start rotor 80% afgeplakt zodat deze niet efficient meer was.
    ( http://i.ytimg.com/vi/s3Jl3qRNfpo/0.jpg ) niet mijn maar zo zag de staart eruit.
    Telkens een stuk weggeknipt tot er genoeg was links & rechts te draaien. Daarna ging het in H.H. mode beter.

    Op dat punt heb ik de K-bar er weer aangekoppeld. Nog eens door de instellingen gegaan.
    heel veel pitch compensation omdat de esc echt nooit maar 0 mag gaan, en H.H. het teveel opvangt
    De H.H. Gain ( I ) heb ik naar omlaag gebracht.
    De rate gain ( P ) naar omhoog.
    De staart om max 50% power ( = uitslag ) Minder gaat niet want de software denk in servo termen en niet in ESC termen zodat de esc niet initialiseerd.
    De "standard" servo , instelling op een futaba servo.
    - Daar zat ik met een denk fout....Ik dacht dat de kbar dan rekening zou houden met eventueel een tragere servo. Het lijkt er sterk op dat het alleen op de refresh rate werkt.

    Toen was het best wel doenbaar , ik heb de heli met sterke windvlagen een 3~4 tal minute in hoover gehad. Niet strak maar toch een stuk van 2x2m .
    Links draaien was echter een probleem. Maar op te lossen door in de zender minder uitslag te programmeren.

    Net op het moment dat je het terug ziet zitten....gebeurd het wat er veel eerder had kunnen gebeuren.
    Ik crash ...2 servo's defect main en spindle krom.....
    En nu wil het toeval dat ik mijn X3 ook crasht die week......Deze gaat voor onbepaalde ,maar wss lange tijd op het schap.

    eindconclusie...
    Ik denk dat het haalbaar is als : .
    Je een motor hebt met veel minder kv...2000~2500 max.
    Je doorzet.
    Je beter kan vliegen dan ik.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Zonde van de crashes..
    altijd klote..

    en dan ook nog 2 achter elkaar


    Bij de 450:
    je kan ook domweg de prop inkorten. als het maar gebalanceert is.
     

Deel Deze Pagina