Futaba T14SG

Discussie in 'Electronica' gestart door ekas, 1 sep 2016.

  1. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ik heb een nieuwe zender gekocht, specifiek voor de telemetrie, en nu ben ik de zender aan het instellen en met veel moeite schakelaar SE goed ingesteld (hold, normal,indleup1) maar nu wil ik schakelaar SF gebruiken om de ontsteking te schakelen, maar weet iemand hoe dit moet, ik hoef geen thr cut op de zender.
    Ik kan nergens in de gebruikershandleiding vinden hoe je een schakelaar toewijst aan b.v. positie 7 op de ontvanger.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de ff10 (voorloper van de 14) heb ik eigenlijk domweg via een mixer gezorgd dat de gewenste knop een uitslag op dat kanaal gaf.
    Das nl het enige wat je nodig hebt.
    Ff via servo menu kijken of die uitslag er ook is.
    Kan zijn dat je wat standaard vage futaba toewijzingen de nek om moet draaien.

    Stel, het is een 3 standen schakelaar, zou ik ook gewoon throttle cut op die schakelaar zetten.
    Better safe, than sorry.. Weet nooit..
    Ik heb het wel eens gehad dat de bougie zelf was gaan gloeien, loopt de motor vrolijk door na uitzetten van de ontsteking.
    Nu is methanol op ontsteking daar wat gevoeliger voor..

    Ik kan dus ontsteking aan zetten, midden van de knop is ontsteking uit, gas actief (primen), en de laatste is ontsteking uit, gas dicht.
     
  3. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Kijk maar eens onder "functions" in het lnk (linkage) menu. Daar kan je functies en controls aan kanalen toewijzen.
     
  4. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Dit was de manier, schakelaar SF werkt nu als aan/uit schakelaar.
    Morgen de ontvanger maar eens monteren en kijken of alles werkt.
     
  5. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
  6. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Zaterdag alles gemonteerd en zenderinstellingen nagelopen, moesten wat aanpassingen maken, alleen de schakelaar werkte niet.
    Er hebben 2 andere helivliegers nagekeken maar we kwamen er niet uit, s`avonds nog maar eens de handleiding doorgelezen en toen bleek
    dat je de ontvanger ook moet instellen op mode A = 8 kanalen, dit gedaan en de ontsteking ging aan.

    Nu heb ik nog een andere vraag, is het mogelijk om een draaiknop aan de gasschuif toe te kennen, dus aan trim T3, zodat als je de heli start je het toerental
    kunt verhogen.
    Heb al geprobeerd om T3 te vervangen door draaiknop LD maar dit wil niet of er moet nog een instelling veranderd worden.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom zou je dat willen?
    Als je toerental omhoog gaat, moet ook je gain mee,anders gaat je staart aan de wandel.

    Futaba had altijd wel een optie om 10% extra te kunnen geven met een schuif..
     
  8. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Het is ook niet om te vliegen, maar om de motor even iets meer toeren te geven na het starten zodat hij goed blijft lopen en je naar het veld kunt gaan.
    Als ik ga vliegen doe ik dat in idle 1.
    Zoiets bedoel ik dus.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ah.

    Mijn oplossing daarvoor is om domweg even de duim op de gasschuif te leggen.
    dus niet op de stick, maar daaronder.
    dan kun je tijdens het vasthouden het gas vrij makkelijk een beetje varieren.

    Of trim.

    Al heb ik het persoonlijk nooit als probleem gezien.
    indien echt net gestart, even een tikkie gas erop tot de koppeling pakt.
    Meestal is dat exact voldoende om te zorgen dat hij normaal blijft lopen als je daarna weer naar stationair gaat.
    tenminste, dat kan alleen als de heli na het vliegen of bij tussendoor landen eeuwig stationair kan draaien, en daarna ook netjes oppakt zonder afslaan.

    Waar je ff op moet zoeken, is hoover throttle.
    dat is een instelling, waar een losse schakelaar of draaiknop op gezet kan worden.
    werkt ook alleen in normal, dus niet in hold of idle up.
    Vaak bij futaba is deze al actief. Misschien bij deze zender niet..

    Je kan ook een 3e idle up instellen met een hoger stationair. jouw zender heeft er 3, als ik het goed heb gezien.
    desnoods een vlakke throttle curve met een iets verhoogd stationair. weet je ook zeker dat ie niet zomaar weg vliegt.
     

Deel Deze Pagina