Bouwverslag Arthobby Odyssey

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hoeby, 20 sep 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vanavond was het zover, de voordeur bel ging en daar werd een pakketje bezorgd.
    Het was niet zo een heel groot pakket. De afzender die op de doos het pakket stond klopt wel, met waar ik op aan het wachten was.

    In een ander draadje had ik al vermeldt, dat ik hem besteld had. Het idee van dit model is om bij de rustigere avonden ook een leuke zwever te hebben. Het wordt wel een electro uitvoering, hiervoor heb ik bewust gekozen. Dit vind ik makkelijk bij de rustige avonden. Even accu koppelen en snel de lucht in.

    De verzendverpakking verwijdert.
    Het doosje meet zich maar 82cm lang. Daarin zit een model opgevouwen met een spanwijdte van 270cm en een lengte van ~140cm. Het oogt heel raar, zo een klein doosje en er moet zo een model uit gaan komen.
    [​IMG]

    De doos geopend en alles eens uitgepakt. Alles is netjes verpakt en zonder schade aangekomen.
    De bootromp is zeer netjes. Kan geen luchtbellen vinden (nog niet tegen het licht gehouden).
    [​IMG]

    De vleugel heeft een ligger, waarbij boven en onder een strook carbon is mee gelijmd.
    Tussen schuim en beplanking zit ook glasmat over de gehele vleugel. Bij controle buiten vleugels wel geconstateerd dat bij de ene helft de achterlijst iets naar boven gebogen is. Bij de andere iets naar beneden. Dit moet ik kijken of het met schuren te corrigeren is. Maar veel schuren kan niet, want de achterlijst is al dun.
    [​IMG]

    Wat te doen?!
    Het motortje is onderweg, was al besteld. Is maar een 80grams motortje. Het hoeft geen hotliner te worden.
    Regelaar/accu is al in huis. Servo's moet ik nog inkopen. Hiermee heb ik gewacht totdat het model in huis was, zodat ik de vleugel dikte kon nameten en ik geschikte servo's kan aanschaffen om netjes in te bouwen.

    Ik begin als eerste met de romp. Ben bezig met het lezen van een bouwverslag op een buitenlandsforum. Waarbij geconstateerd is dat de overgang van bootromp naar buis te zwak is. Het deel van de bootromp is alleen GFK wat hier zit. Door de lange buis, werkt dit als een hefboom, waardoor de krachten op de bootromp groot zijn. Overal adviseren ze om dit te verstevigen. Dus daarmee ga ik beginnen, kom daar nu makkelijk bij.
    Wat daarna, eerst maar eens alles wegen en hier delen. Dan heeft iedereen een idee wat het model weegt in losse onderdelen. En waar het uiteindelijk op uitkomt.

    Het zal geen dagelijks verslag worden. Maar tracht het goed bij te houden.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    OK zit weer op de eerste rij :)
     
    jsillen vindt dit leuk.
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Kon het niet laten om alvast het gewicht in kaart te brengen

    Linker midden deel vleugel
    [​IMG]

    Rechter midden deel vleugel
    [​IMG]

    Rechter vleugel tip
    [​IMG]

    Linker vleugel tip
    [​IMG]

    De boot-romp incl. carbon cockpit
    [​IMG]

    Kielvlak
    [​IMG]

    Buis (incl. beschermingsfolie)
    [​IMG]

    Al het klein spul samen
    [​IMG]

    Richtingsroer (glasmat buitenkant is er al op gedaan vanaf Arthobby)
    [​IMG]

    Stabilo (wederom incl. glasmat huid die er al door arthobby op gedaan is)
    [​IMG]

    Wat krijgen we dan totaal;

    Linker midden deel 144gram
    Rechter midden deel 148gram
    Linker vleugel tip 79gram
    Rechter vleugel tip 77gram
    Bootromp 81gram
    Kielvlak 23gram
    Buis 50gram
    klein materiaal 47gram
    richtingsroer 10gram
    Stabilo 18gram

    Totaal 677gram
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Leuk.
    Ik heb zelf de Serenity en ben er erg blij mee.

    Wees heeeel spaarzaam met het aanbrengen van die lak op de vleugels, het tast echt het schuim aan. Ik heb het voorzichtig gedaan en toch op één plekje schade.

    Enkel dat stukje glasweefsel over de verbinding in het midden van de vleugel is echt sterk genoeg. Blijf er verbaasd over, maar toch is het zo.

    In de beknopte beschrijving van de Serenity stond dat enkel de ailerons waren voorbereid met scharnierweefsel in de vleugel (de flaps dus niet).
    Dat was niet zo. Beiden waren voorbereid (ik was gelukkig voorzichtig). De ailerons aan de bovenzijde, de flaps aan de onderzijde. Mocht jouw kist ook flaps hebben, wees voorzichtig.

    Veel plezier. :thumbsup:
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    dat van de lak wist ik niet. wel raar, want de lak komt van arthobby zelf. dank je voor de tip.

    de handleiding van de odyssey is niet beknopt. een heel verslag stap voor stap.
    de odyssey van mij is de nieuwe versie. deze is voorzien van scharnier weefsel voor de flaps.
     
  6. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Volgens mij gaat het een leuke kist worden . Ik ben aangenaam verrast hoe klein de gewichtverschillen van de onderlinge delen t.o.v elkaar zijn. Een 270 kist als ik het goed begrijp met een leeg gewicht van 677gram ? klinkt erg prettig.
    Ik zag dat er een SD 7080 op ligt. Dat lijkt me bij dit soort vleugel belastingen inderdaad prettig rustig. Als het je lukt er welfkleppen in te maken zou ik dat zeker doen. Kan je al n beetje proeven aan F5J achtige toestanden.

    Wat mij betreft een prima keuze dit model.
     
    hoeby en toostbeek vinden dit leuk.
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    de onderdelen uit de doos samen wegen inderdaad 677gram samen voor een 270cm spanwijdte. het is nu aan mijn om bij het bouwen zo weinig mogelijk gewicht toe te voegen.

    welfkleppen staan op mijn verlanglijstje bij het bouwen van het model. hier kom ik tijdens de bouw nog op terug. omdat ik er nog een vraag over heb.
     
  8. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    ga ik volgen!
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Goed bezig! :thumbsup:
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag het eerste stuk gedaan met bouwen van het model.
    De romp moest verstevigd worden (tenminste wordt overal geadviseerd). Dus daarmee begonnen vandaag.
    De romp binnenkant geschuurd, totdat de glasmat dof ziet. Daarna de koolstof strengen eerst doordrenkt met epoxy en vervolgens iets drooggedept. Maar wel genoeg, dat het nog plakt.
    Zowel links als rechts een strook erin gedaan, die over de naad ligt. Gedachte is dat hiermee de naad ook sterker wordt.
    Nu moet het drogen, heb het met 24uurs epoxy geplakt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De volgende stap zijn de vleugels.
    Daar waar de tippen en midden deel elkaar treffen. Daar moet volgens de handleiding een strook glasmat overheen, om de piepschuim te beschermen. Maar ik zou graag multilocks gebruiken om de tippen vast te zetten en vervoerbaar te houden. Dan zie ik 50gr glasmat niet als een stevige constructie. Daarom wil ik 0,4mm triplex gaan gebruiken om de zijkanten te sluiten.
    Normaal gebruik ik altijd multiplex stekker om elektrische verbindingen te maken voor de vleugels. Maar de vleugel is te dun om deze erin te kunnen gebruiken. Weet iemand goede andere connectoren die geschikt zijn. Maar niet het type connector wat op onderstaande foto te zien is. Deze kunnen beschadigd raken bij vervoer/opslag, wil iets stevigers dan dat
    [​IMG]
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    dank je Nico, maar die van hollein hebben ook hun contacten bloot liggen. Dan zou er extra bescherming nodig zijn. misschien dat er mensen zijn die ze al jaren gebruiken zonder problemen. maar tussen de oren moet het gevoel ook in orde zijn en dat heb ik niet met dit type stekker
     
  13. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Wat je m.i beter kan doen Paul, is het contradeel vast verlijmen in de romp, en dit deel niet verlijmen in de vleugel, maar zo dat hij in de vleugel kan, maar niet " verdwijnen" kan. Een vleugel/romp verbinding zou ik echt helemaal nooit vast verlijmen. Dat is vragen om ellende.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  14. Evert PH

    Evert PH

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Engelen
    Ik heb begin deze zomer een Serenity E gebouwd en vlieg er erg prettig mee. Fijne kist, vliegt super. Ik heb wel een paar tips voor je, niet allemaal zelf bedacht maar hier en daar op fora rond gekeken.

    Ik heb op aanraden van een mede hobbyist de open zijden van de vleugeldelen niet met glasmat bekleed maar met 2 mm vliegtuigtriplex ( zie foto ). Een aantal mensen hadden na harde landingen op de tippen ruimte gekregen in de houten hulzen waar de zwarte glaspennen in gaan. Dat heb je geen stijf vleugeltje meer. Dit triplex beschermd de randen van de hulzen. Of je nu glasmat of triplex gebruikt, plak de randen van de vleugel af met schilders-tape zodat deze net blijft
    serenity-ribs.jpg
    Voor wat betreft de lak moet je proberen niet teveel of te dik op te brengen. Het liefst drie of vier zo dun mogelijke lagen. Ik zou de lak iets verdunnen ( thinner). Een goede tip is alvorens te beginnen met lakken de fineer met een spuitfles te benevelen met een mengsel van 50 % isopropanol ( of andere alcohol) en 50% water. Na het drogen zijn de vezels gezwollen en deze kun je nu met fijn schuurpapier ( 400) mooi glad schuren. Dat scheelt een laklaag. Ik heb goede ervaring met de ARTHOBBY lak maar je moet wel opletten dat de vleugeldelen volledig dicht zijn . Daarom is het belangrijk de vleugeldelen eerst te lakken en daarna ( na enkele dagen drogen ) pas de roeren uit te snijden.

    Ik heb de ARTHOBBY connectors gebruikt en ben erg tevreden over de werking. Ik heb een kleine ruimte in de vleugel vrij gemaakt waar de connector in past. Daarna heb ik de connectors erin gelijmd met bruis (PU) lijm. Wel beide connectors gelijktijdig lijmen in geconnecte toestand.

    De carbon staartboom wordt met iets overlengte geleverd. Je moet deze zelf wat inkorten, hiermee heb je de mogelijkheid met het staart het zwaartepunt te bepalen zodat er geen/minder lood in de neus nodig is.

    Veel plezier met de bouw, ik lees graag mee.

    Evert
     
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dank je Evert voor je verhaal.

    De glasmat wilde ik sowieso niet gaan gebruiken om de zijkanten te sluiten. Ik had 0,4mm fineer liggen (ik noemde het eerst triplex, maar dat is het natuurlijk niet als het maar 1 laag is). Maar als ik het zo lees, kan ik beter iets dikker nemen, als het ook sterkte moet brengen voor de glaspennen. Het lastige hierin is om een balans te vinden dat de kist lange tijd meegaat en minimaal gewicht toe te brengen. Want wat is een hardere landing en tot hoe ver moet je gaan om het stevig te maken.
    Ik heb nog niets verlijmd, want ben aan het wachten op de connectors

    Ik ga toch maar voor de geadviseerde connectors, maar dan met de tip van Fred, om de male-zijde niet te monteren.
    Ik houd niet van elektrische verbindingen vast lijmen. Zelfs de female zijde wordt niet gelijmd, deze wil ik demontable maken.

    Het is nogal druk op het werk, dat bouwen langzaam gaat. Maar het hoeft niet allemaal snel af.
     
  16. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    I.i.g. niet overdrijven. Het hoeft tenslotte geen nucleaire aanval te overleven.
    Hoe lichter het model hoe lichter het valt denk ik maar.
    Gaat het toch te hard dan breekt toch het eerstvolgende wat zwakker is (en dan vaak gelijk de vleugel of iets anders wat minder makkelijk te repareren is).
    Just my 2 cents....
     
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo,
    breek ff in , in dit draadje,
    maar het is zo stil rond de Stork 8.
    Heeft ie al gevlogen P.L ????
     
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nee, hij ligt nog steeds achter mij op de plank.
    En nog steeds bijna klaar maar ik kom er gewoon even niet aan om het laatste stukje af te maken.
    Werk gaat nu even voor.
    Weg zijn voor het werk betekent dat ik er 's avonds niet aan kan werken en als je de hele week niet thuis bent geweest verwacht men toch ook andere zaken van je in het weekend.
    Maar ik hou hoop dat het uiterlijk volgende week kan gebeuren (Mja, we schieten qua weer wel weer gelijk de herfst in zie ik). :mad:
     
    J.B vindt dit leuk.
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Allereerst iedereen de beste wensen voor 2017.

    Het is al een hele tijd geleden dat ik hier wat gepost heb. Maar er is helaas ook nog niet veel gedaan.
    Er is een baby op komst, de babykamer moest eerst. Maar dan ben je aan het klussen en zit je al in de rommel, dus ook gelijk de gehele zolder maar aangepakt. Dat is nu allemaal klaar, alleen de baby moet nog komen, maar dat duurt nog enkele maandjes.

    Daarom de odessey er weer eens bij gepakt.
    Waar was ik ook alweer. Oh ja, de connectors in de vleugel. De connectors van arthobby heb ik niet besteld. Als ik deze los moest kopen, dan telde de arthobby leveranciers meer dan 10 euro als verzendkosten. Dat vond ik wel erg stevig voor een set connectors. Tevens ben ik geen fan van vastlijmen. Is iets wat tussen mijn oren zit, ik wil er gewoon graag weer bij kunnen, mocht er iets zijn. De knutsel doos open en met MPX connectors gaan passen. Uiteindelijk na wat schuurwerk van het montageframe, toch tot een oplossing kunnen komen.

    Het montageframe is dunner geschuurd aan de boven en onderkant, zodat er ruimte ontstaat voor het spant.
    Onderstaande foto is te zien dat de MPX gemonteerd is en ook het 2mm triplex spant is al verlijmd en op maat geschuurd.
    [​IMG]

    Ook maar gelijk een 2mm triplex spant aangebracht op de vleugel tippen.
    Aan deze zijde nog geen ruimte gemaakt voor de MPX connector. Had geen contra deel meer liggen. Het idee is straks de MPX connector in elkaar steken en in de houder plaatsen. Dan de vleugels tegen elkaar duwen. De soldeercontacten van de MPX connector laten dan een afdruk achter in het houten spant, zodat ik exact weet waar ik de ruimte moet gaan maken.
    [​IMG]

    Als de vleugeltippen nu gemonteerd worden ziet het er zoals onderstaande uit. Ik ben tevreden met dit resultaat.
    [​IMG]

    Op naar de volgende stap zoals in de handleiding staat. Het aan elkaar plakken van de middelste vleugel helften.
    Hiervoor moet eerst nog een heel deel voorbereid worden. De montage blokken waar straks de schroeven door komen ter bevestiging op de romp moeten op maat geschuurd worden.
    Aangezien ik nu weer te snel bleek te gaan na 3 maanden niets gedaan te hebben, ben ik vergeten foto's te maken. Daarom heb ik deze geleend van iemand anders, zodat je wel een idee krijgt wat er moet gebeuren.

    De montage blokken in vorm schuren. Dit zijn blokken van 30x30x30mm (ongeveer), die je zelf in de V-stelling moet schuren en in profiel. Vond het best een lastig klusje, maar naar alle tevredenheid toch gelukt.
    [​IMG]

    De blokken komen dan op deze manier in de vleugel
    [​IMG]

    Dan zoals in de handleiding staat. Rondom een gleuf gemaakt, net onder de beplanking. Deze moet gevuld worden met epoxy als je de helften verlijmd.
    [​IMG]

    En dan weer een foto van mijzelf.
    Gisteren de vleugelhelften verlijmd. Heb de hulp van mijn vrouw moeten vragen, ik kwam handen te kort.
    Je moet de vleugels vol epoxy smeren, dan de blokken erin en de vleugels tegen elkaar zetten onder de juiste hoek.
    Ik had de randen netjes afgeplakt met tape, zodat de epoxy geen kliederzooi zou geven. Maar wilde over de naad ook tape. Zodat de epoxy er niet uit kan lopen. De blokken voor de schroeven, daar heb ik de epoxy met microballons wat dikker gemaakt, zodat het ook vult. De rest met 24uur epoxy verlijmd en dat heeft 16uur kunnen drogen. Toen de tape eraf. De lijm was nog niet 100% uitgehard, maar dit was om de overtollige lijm te kunnen verwijderen. Daarna de vleugel weer in zijn juiste hoek gelegd en de gehele nacht met rustgelaten. Vanochtend getest, perfect.
    [​IMG]

    Wat ik wel mooi vind. Is dat arthobby de vleugel in 1 stuk fineer bouwt. En daarna de vleugel in stukken zaagt. Als je het fineer bekijkt, dan loopt het patroon van de nerf helemaal van links naar rechts door. Zie bovenste foto, daar zie je dat al bij de middelste stukken.

    Nu ligt de bouw stil voor vandaag. De verplichte bezoeken van nieuwjaardag. En ik moet morgen even kwasten halen, zodat ik de glasmat kan gaan aanbrengen op het middelste deel. Dan heeft de vleugel zijn sterkte pas.

    De volgende update zal sneller plaats vinden dan 3 maanden :p
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe

Deel Deze Pagina