Gangster 63 met OS Max diesel

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beton, 26 dec 2015.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Mijn grootvader is in 1982 overleden dus heli's heeft hij wel degelijk gezien, hij heeft er zelfs een keer in meegevlogen. Mijn grootouders zijn in 1978 naar een zoon in de USA geweest en zijn toen met een heli over de Grand Canyon gevlogen. Dat was waarschijnlijk wel de ervaring van hun leven. Dat geweldige uitzicht over die enorme canyon en om er dan met zo'n bijzonder vliegtuig over en ook in te vliegen. Dat was overweldigend mooi en bijzonder. Ze hadden het er de rest van hun leven over, hun zoon had hen geen mooier cadeau kunnen geven.

    Overigens is hefschroef vliegtuig wel de juiste Nederlandse benaming. Dan kan je inderdaad aan bladen denken, of aan schroefdraad. :rolleyes::D
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was maar een grapje, Ernst.... (over of je grootvader heli's gezien zou hebben)
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    In het bouwdraadje van de "1937 Cumulus" heb ik ook een OS46LA met Davis Diesel kop zitten.
    Swingt een lekkere grote houten prop rond
    Heerlijk vliegen
     
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ben sinds kort in het bezit van een Anderson Spitfire motor uit 1948
    Was helemaal vast gekoekt maar wel compleet en zonder toolmarks, origineel
    Losgeweekt, gedemonteerd, schoongemaakt, gemonteerd............nu proberen nog een condensator en bobine te vinden.........deze heeft gewoon kontakt puntjes
    Een juweeltje, .65 met een 14x6 prop! (Ouderwets hout!)
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Misschien iets voor de Ben Buckle Bucaneer of de Flying Quacker
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Gebruik je de 46LA diesel nog?
    Mijn OS diesel loopt nog niet.
    Nog druk aan het bouwen. Kost soms moeite om er tijd voor te vinden en het is toch best wel wat werk.
    Romp schiet wel op.


    Komt ook nog wel eens wat tussendoor zoals hieronder.


    Maar blijf door bouwen.
    Ik denk niet dat ik het voor de zomer vakantie redt maar het najaar moet lukken.

    Jan
     
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ik had het volgens de beschrijving gedaan van Davis Diesel, nieuwe motor op nitro laten inlopen en dan goed afstellen. DD kop erop en eerst niet meer aan de afstellingen komen. Eerste start pogingen met de minste compressie en tijdens het aanslaan elke keer een stukje indraaien. Hij zal een keertje aanslaan.
    Rustig laten lopen en met de compressie het beste toerental krijgen. Dan pas misschien de naald een stukje, maar is waarschijnlijk niet veel. Na een aantal vluchten mischien een klein tikje.
    Als je dit eenmaal goed hebt kun je ervoor kiezen niet meer aan te komen en dan gewoon wat extra lang slaan bij koude start. Of je kiest ervoor om snel willen starten met het verstellen van de compressie schroef elke keer opnieuw. Ik kies voor het eerste, omdat ik weet dat alles nu goed staat en je doet ook wat aan sport. Gebruik geen elec starter!!..........krak.....drijfstang krom.......jammer
    Het motortje heeft vanmiddag nog de Cumulus getrokken...........weer een uur gevlogen met 250cc diesel
    Dat zal jij niet gaan doen........sportflyer.......Gangster
    Succes
    Kees
     
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Het vliegt!



    Eindelijk klaar.
    Vandaag de motor eerst laten inlopen op methanol met wonderolie. Prop 11x7. Alle leden op de club bijna weg gerookt!
    Vervolgens omgebouwd naar diesel. Prop naar 12x6.
    Wat zoeken met starten maar ging toch vrij makkelijk.
    Ook even zoeken naar de beste stand volgas. Loopt ook echt heel netjes en langzaam stationair.
    Lekker vette bagger op het toestel!
    Vliegen gaat super. Echt lekker gemoedelijk wat echt bij een toestel als dit hoort.
    Vermogen is prima. Niet kaars recht omhoog (weegt 3 kilo) maar lekker.
    Motor loopt prima alleen bij aanduiken lijkt deze te rijk te gaan lopen.
    Nog wat proberen met afstellen.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Was jij dat?
    Ik zag vanmiddag aan de zuidwestelijke horizon iets heen en weer flitsen en korte tijd later rook het zo merkwaardig... :rolleyes: ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pas een beetje op met de begrippen "rijk" en "arm" bij diesels....

    "Rijk" (het gehakkel en viertaktend lopen), is niet meer dan "late ontsteking", wat bij een gloeipluggert door een rijk mengsel veroorzaakt word, maar bij een diesel of een vonkenmotor is dat respectievelijk te lage compressie of te laat staande ontsteking.

    Mengsel en ontsteking hebben wel wat invloed op elkaar, maar niet zo veel als bij een gloeiplugmotor.

    Je zult dat heel voorzichtig wat moeten proberen.

    Je kunt het gerust eens testen, door je compressie bij vol gas lopende motor wat lager te draaien: de motor gaat dan wat hakkelen en overslaan, alsof hij baggervet staat. Als je dan met die lage compressie het mengsel schraler draait, zul je merken, dat hij blijft hakkelen en sputteren, maar gewoon op een gegeven moment domweg uit gaat wegens te weinig brandstof, maar tot aan dat moment gewoon blijft hakkelen en sputteren. (je zult een diesel nier niet snel mee beschadigen, want de schade van "te arm" bij een gloeiplugger word niet veroorzaakt door te weinig brandstof, maar door te vroege ontsteking waardoor drukken en temperaturen te hoog oplopen).
    Andersom kun je ook testen: met correct mengsel, en de compressie ingedraaid tot hij mooi loopt, kun je de hoofdnaald uitdraaien (vetter zetten) en de motor blijft vrij lang "mooi" lopen, al verliest hij wat vermogen.

    Ik vond dat aanvankelijk heel verwarrrend en het heeft heel lang geduurd voor ik door had waar je aan moet draaien, zowel bij een diesel als bij een vonkenmotor....
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jan
    Gefeliciteerd, mooi geworden
    Ik gebruik de D-2000 brandstof van Model Technics
    Dat levert mijn locale modelbouwwinkel, kant en klaar
    Succes en hou hem heel
    Gr
    Kees
     
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Yep, dat was ik. Ze moesten bijna de A27 sluiten ivm de rook.:)

    Ik weet inderdaad niet of het daadwerkelijk te rijk is. Het toerental loopt op dus de ontsteking kan inderdaad ook te laat zijn.
    Ga nog het een en ander proberen.

    Dank je!

    Ik vind hem ook heerlijk vliegen.
    Bijzonder ook hoe mooi de motor stationair loopt.

    Wat kost die brandstof trouwens en wat zijn de mengverhoudingen?

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jan,
    Nu ik aardige verbruiker ben is de prijs van 16 naar 20 euro/L gegaan!
    Maar het vliegt zuinig
    Hier de link naar de specs van de brandstof
    http://www.modeltechnics.com/diesel.htm
    De D1000 gebruik ik voor het inlopen en kleinere motoren
    Gr
    Kees
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoeveel????? :eek:

    Dan kan het zuinig vliegen maar blijft het een dure hobby....
     
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Met die 50 cent waar jij de hele middag op vliegt kan ik net de motor starten:hammer:
    Maar het is een hobby en beter duur dan niet te koop:)

    Jan
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's waar....

    Toch hoor ik een hoop mensen praten over een bus startspray, een beetje wonderolie en een scheut petroleum....
     
  17. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Uhhh... startspray... remmenreiniger?
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Ik heb gisteren mijn stock eens opgenomen. Dit jaar heb ik ongeveer 13l diesel verbruikt. Het scheelt een hoop al je zelf mengt. Ik vertrouw sowieso geen enkel voorvermebgd commerciƫle brandstof... Ik mend ook in 3 verschillende verhoudingen. 1 mengsel voor de wedstrijdmotoren, 1 voor de "sportmotoren" en eentje voor de langeslag- en fixed compressie diesels.

    Mvg,

    Jo
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat is de opvatting van de gemiddelde Amerikaanse modelvlieger, die niets begrijpt van diesels.
    Niet doen.

    Overigens vind ik die 12 x 6 tamelijk klein voor een diesel van dat formaat.
    Je zult versteld staan van het rendement en de trekkracht als je naar 13 of zelfs 14 x 6 gaat.
    Bij minder toeren meer trekkracht....
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2016

Deel Deze Pagina