Mallen vleugels maken

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Viperman, 29 jul 2012.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Leuke filmpjes, ze gebruiken zelfs schuimmiddel in de aangedikte hars, ook eens een proefje mee doen.
    De opbouw van de liggers was wel interessant, vind verder wel dat ze erg grof zijn met het aanbrengen van hars, die gaan zeker de 50/50 niet halen :rofl:.
    Dat carbon weefsel dat ze gebruiken, heeft dat nog voor of nadelen tov normaal koolstof weefsel of biax koolstof legsel?

    De binnenwerken voor het kielvlak en rudder zijn ook gereed, zie foto's

    IMG_5715.800.jpg
    g
    IMG_5728.800.jpg
    g
    IMG_5737.800.jpg
    g
    IMG_5739.800.jpg
    g
    IMG_5740.800.jpg

    Totaal gewicht van kielvlak en rudder samen is 420 gram inclusief scharnier, origineel weegt 520 gram exlusief scharnieren.
    Komt alleen nog lak bij, ik ben tevreden.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
    johnnyb, Berrie en benovitch vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vraag me af of ze de 50/50 niet halen, een hoop hars wordt naderhand afgezogen en ze benatten de weefsel niet voordat ze het erin leggen maar ze gebruiken de hars die ze vooraf in de mal gekwast hebben.
    Ik heb ooit eens zo'n model vastgehouden en hij kwam niet als zwaar over.
    Die Textreme weefsels heb ik nooit mee gewerkt, misschien kan iemand anders daar wat zinnigs over zeggen.
    En schuimmiddel gebruikte ik zelf alleen maar in de rups hars om de vleugelhelften op elkaar te lijmen, nadeel is dat de hars wat poreus wordt, dus open kan breken.

    Je resultaat ziet er best goed uit, erg netjes hoor!

    GJ
     
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hi Viperman, en GJ,

    Ik heb zelf wel wat ervaring met die Textreme vezels; dit zijn zgn. spread tow fibers. De grap is dat de carbon vezels hier niet als bundels in de mat zitten (zoals in een "normaal" carbon weefsel) maar dat ze juist mooi naast elkaar gelegd zijn. Hierdoor is de mat veel dunner en liggen de vezels veel vlakker in de mat dan bij conventioneel carbon plain weave het geval is.

    Bij een conventionele carbon weefselmat moet elk bundeltje dan weer over, dan weer onder een dwarsliggend bundeltje door. Doordat de bundels heel compact zijn en niet netjes uitgespreid zoals bij Textreme ligt elke bundel eigenlijk met extreem veel bochten in de mat verweven. Bij Textreme spread tow liggen de vezels van elke bundel juist mooi naast elkaar (spread) waardoor de vezels veel vlakker en meer rechtuit (tow) liggen in de mat.

    Een conventioneel carbon weefsel van 80 gram is na lamineren onder vacuum 0.6 mm dik waar een laminaat met 80 grams Textreme rond de 0.1 mm dik is! Hierdoor is Textreme per gewichtseenheid sterker in zowel spanning als compressie vergeleken met een "noraal" carbon weefsel.

    De mat heeft veel minder hars nodig dan een conventioneel carbon weefsel van een gelijk gewicht om tot optimale sterkte te komen. Verder heeft men minder last van pinholes aan de malzijde. Het leent zich dus voor afwerking met blanke lak voor een mooi effect. Jammer dat het spul zo verschikkelijk duur is...

    Zie ook: www.textreme.com

    Mvg,

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
  4. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Afgelopen weekend eindelijk de eerste romp gemaakt inclusief spanten;
    De spanten zijn te groot om later in de romp te krijgen, vandaar dat ik ze erin gemaakt heb alvorens de mal te sluiten.
    De mal stond al bijna een jaar in de gellcoat, het kwam er maar niet van.

    IMG_1433.JPG
    IMG_1435.JPG

    IMG_1437.JPG

    IMG_1438.JPG

    IMG_1440.JPG

    IMG_1441.JPG

    Deze heb ik uit 3 laages glasweefsel gemaakt;
    Als eerste laag 105 gr zeer fijn geweven, dan 163 gr keper en als laatste 80 gr.

    Was een hele klus, totaal meer dan 10 uur aan een stuk aan bezig geweest.
     
    johnnyb en Berrie vinden dit leuk.
  5. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Zit er aan te denken om het draadje te verplaatsen naar Turbine aangedreven, het draadje is een beetje aan het afdwalen naar de bouw van de Viperjet, maar hoe doe ik dat?
     
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    De nieuwe romp is uit de mal, ben zeer tevreden, gewicht is precies 2 kg.
    Het origineel woog 3850 gram, deze was al wel gespoten en voorzien van luchtinlaten en inlaatducting, deze laatste 2 wegen bij elkaar 250 gr.
    Hij voelt lekker stevig aan.

    IMG_1446.JPG

    IMG_1447.JPG

    IMG_1448.JPG

    IMG_1449.JPG

    IMG_1451.JPG

    IMG_1452.JPG

    IMG_1453.JPG

    Zo, nu verder met de neus.

    MVG

    Edwin.
     
    johnnyb, Berrie, PH-MEL en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    De neus van de Viperjet is ook uit de mal, totaal ongeveer 500 gr, maar de volgende zou iets sterker mogen;

    Opbouw is als volgt;

    Onderzijde heb ik eerst gemaakt onder vacuim;
    -eerste laag 80 gr glas.
    -aan de voorkant 300 gr koolstof weefsel, daarachter 160 gr glas.
    -tpv de neuswieldeur 1,5 mm balsa, met daarover 80 gr glas en nogmaals 1,5 mm balsa.
    -over het geheel 80 gr glas.

    Ik wilde een beetje sterkte en body creëren in de neuswieldeur en de randen eromheen, vandaar het balsa en koolstof weefsel.

    De zijkanten zijn opgebouwd uit;
    -eerste laag 105 gr glasweefsel.
    -160 gr glasweefsel keper geweven.
    -300 gr koolstofweefsel (Spie)baan
    -80 gr glasweefsel
    .


    IMG_1507.JPG

    IMG_1508.JPG

    Het koolstof weefsel aan de zijkanten geeft redelijk sterkte, alleen waar het koolstof eindigt is het een stuk zwakker, met name doordat de laatste laag 80 gr glasweefsel op de rand van het koolstof weefsel niet direct contact maakt met onderliggende laag omdat het koolstofweefsel vrij dik is(snappen jullie het nog )

    IMG_1509.JPG

    IMG_1510.JPG

    IMG_1511.JPG

    IMG_1512.JPG

    IMG_1513.JPG

    Op of aanmerkingen zijn welkom hoor :bye:

    MVG

    Edwin.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Wij kijken allemaal sprakeloos toe....................................
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  9. theo jetvlieger

    theo jetvlieger

    Lid geworden:
    17 jul 2007
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Hedel
    Ziet er strak uit, misschien de opname van de neuspoot uit meerlaags triplex maken, is wat sterker
     
  10. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi Theo, goed gezien :), was ook de bedoeling om uit vliegtuigtriplex te maken, dit was alleen om te passen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Netjes!

    Je kan een roving onder de rand doen of een mengseltje maken van ingedikte hars en carbonpoeder.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gaaf resultaat hoor!

    Je kunt toch nu ook nog wel extra materiaal in je romp soppen daar waar je het te slap vindt?
     
  13. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi hoor! je hebt eer van je werk:koud:
     
  14. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Thx, maar dat is weer extra gewicht, zou de carbon laag ook als laatste kunnen lamineren, maar denk dat ik bij de volgende neus het carbon weg laat en over het geheel een laag 160 gr glasweefsel leg, viel me namelijk ook erg tegen wat er aan hars in het carbon weefsel kroop, terwijl ik dat niet terug zie in de sterkte.

    Inderdaad, dat zou voor deze neus een optie zijn, maar probeer voor de volgende producten een zo goed mogelijk resultaat te bereiken, dus een goede sterkte/gewicht verhouding.

    Dank je wel :beer:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    De neus en romp samengevoegd , wat is tie groot he, is het geen plaatje :)


    IMG_1625.JPG

    MVG

    Edwin.
     
    johnnyb en gpman vinden dit leuk.
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Even afgezien van de combi slippers / witte sportsokken is het echt een plaatje ja. En die romp die ze vast heeft ziet er ook netjes uit.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat is een heel mooi plaatje/formaatje :koud:
     
  18. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    lichtere carbon lagen met iets overlap.....krijg je ook geen richel.
     
  19. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Omdat ik best problemen had met het spuiten van de gellcoat (UP vorgelat) eens geprobeerd met IMC (in mould coating) van HP textiles, deze spuit als autolak en is goed dekkend.

    IMG_1628.JPG

    Eerste laag is nu 50 gr fijn geweven glasweefsel onder een hoek van 45 graden.
    2e laag 90 gr koolstof weefsel onder een hoek van 45 graden.
    IMG_1629.JPG

    2 mm balsa erop.

    IMG_1630.JPG

    Scheurweefsel op plaatsen waar geen balsa zit.
    Gaatjes folie.
    Bleeder doek.
    Afdeklaag.

    IMG_1627.JPG

    Het lek dicht krijgen van de vacuüm folie blijft toch een gepruts, het kost veel tijd om kleine lekjes op te sporen en te dichten.
    Soms gaat de folie lekken om een scherp randje aan de mal, of zit de folie net dubbel over de zwarte tape.

    Ga wel steeds minder hars gebruiken, het weefsel bij elkaar weegt 20 gr, heb 20 gr hars aangemaakt, een klein gedeelte daarvan aangedikt om de hoeken op te vullen, de rest gebruikt voor het lamineren, hielt op het laatst nog een paar gram over.

    Edwin.
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  20. MichelKnol

    MichelKnol

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Veendam
    Hey Edwin,

    Welk losmiddel heb je voor die IMC gebruikt? Degene die HP-textiles hiervoor aanbied (HGR5) of 'gewoon' PVA?

    Grt Michel
     

Deel Deze Pagina