De Geo Chavez Memorial flight ( en andere TFA expedities)

Discussie in 'Vliegimpressies' gestart door Ernst Grundmann, 19 aug 2016.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Graag wil ik iedereen nogmaals bedanken voor deze fantastische week in de alpen!
    Dit avontuur heeft al mijn verwachtingen ver overtroffen! Ook bedankt voor de gezelligheid en de goede samenwerking.
    Bedankt dat ik dit mocht meemaken.

    Johannes
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Zaterdag 24-09-2016.

    Vandaag wordt er een vliegfestijn gehouden op de weide naast het huis van Raoul Geiger, dezelfde weide van waar Geo Cháves in 1910 was opgestegen voor zijn vlucht naar Italië. Natuurlijk ook de weide waar wij vanaf hebben gevlogen. Het weer zag er uitstekend uit maar Raoul waarschuwde dat er een kans was op föhnwind. Als die zou komen kon dat voor de zeil en schermvliegers wel eens problematisch worden.
    Even iets over Raoul Geiger. Hij is de kleinzoon van Hermann Geiger een zeer beroemd vliegenier in Zwitserland, één van de pioniers. Raoul heeft een zeilvliegschool en vliegt met van alles en nog wat. Hij woont pal naast de "Chaves weide" en wij hadden onze basis op een stukje van zijn "tuin".

    Rond 10.00uur komen wij ook op het veld aan en helpen Henk v H met het klaarzetten en klaar maken van de modellen. Als het een beetje mee zit zullen we het nodige gaan vliegen.
    De eerste schermvliegers hebben we al een tijd lang boven de hellingen aan de overkant van het dal zien cirkelen. Het zijn feitelijk zwevers dus op een bepaald moment zijn ze zo laag dat ze moeten landen. De eerste twee verschenen boven het veld en gingen proberen om vlak voor ze zouden landen met een voet of voeten door een waterbak te gaan. Zou dat lukken dan zouden ze die avond vrij drinken hebben. De eerste lukte het om met één voet door het water te slepen maar de tweede was net iets te ver weg.

    De volgende groep hing nog “hoog en droog” in de lucht dus Henk kon eerst nog een vlucht met de 62% Blériot maken voor zij bij het veld zouden zijn. Het is echt een pracht gezicht om dat enorme toestel lost te zien komen van het grasveld. Die kist had ik nog nooit zien vliegen en dit was echt heel mooi. Hij is een beetje over powered als je het met de 50% Blériot vergelijkt. Opstijgen en goed klimmen is geen enkel probleem. Wij mogen niet met die kist vliegen omdat hij in de categorie valt dat je er een brevet voor nodig hebt. Henk heeft dat brevet maar wij niet!

    De landing was ook prachtig om te zien. Henk vliegt het model en bedient de motor zoals dat “toen” ook gebeurde. De motoren van toen hadden een beperkte gasregeling. “Stationair” loopt de motor nog zo snel en de prop is zo groot dat hij gewoon te snel blijft vliegen om te landen. Daarom werd toen de ontsteking afgeschakeld en af en toe even aan gezet zodat de motor even op toerde. Henk simuleert dat door steeds even een stoot gas te geven. Zo lijkt het net echt tot en met de plof af en toe door de na ontsteking. Iedereen die al op het veld was kwam naar de rand om alles goed te kunnen zien en Henk maakte enkele passes over het veld. Het publiek vroeg of hij ook dichterbij wilde komen wat Henk toen ook deed. Tijdens de laatste ronde vloog hij zelfs over de Bratwurst tent heen. Wel lekker hoog maar het toestel is zo groot dat het leek alsof hij er overheen scheerde.
    Het publiek gaf een daverend applaus toen het toestel weer keurig geland was.

    Daar kwamen ondertussen de volgende schermvliegers al boven het veld en ook de eerste zeilvliegers verschenen op grotere hoogte. Er was een “stuntvlieger” bij die liet zien wat er allemaal met zo'n ding mogelijk is. Hij maakte een soort pirouette en draaide toen nagenoeg 90° bochten. Daarna maakte hij een aantal loopings en vervolgens een barrel roll. Hoe hij dat klaarspeelde weet ik niet maar hij deed het. Indrukwekkend allemaal.

    Daarna verschenen er drie kleine vliegtuigen aan de horizon. Een Yak 55M een Piper PA-18 en een experimenteel vliegtuig met een 100% elektrische aandrijving. Omdat de Piper en het elektrische toestel zo langzaam vliegen moest de Yak met de neus behoorlijk hoog vliegen.
    Het elektrische toestel is nog zo nieuw dat ik er op het internet nog niets over kan vinden. Welk type vliegtuig het is kan ik ook niet vinden. Zelfs het registratienummer is nergens te vinden. Alleen dat het een registratie is uit Litouwen.
    Ik heb begrepen dat dit vliegtuig pas een handje vol vluchten heeft gemaakt en dat een rondje naar “ons” veld de limiet is wat de reikwijdte aan gaat. Hij kwam één keer redelijk laag over. Maakte daarna een rol en vloog toen direct weer terug in de richting van het vliegveld van Raron, hemels breed ongeveer 15km naar het westen. De Piper bleef bij hem, volgens mij voor de veiligheid.
    De Yak was een stukje doorgevlogen en kwam toen weer tevoorschijn. Hij vloog nu “normaal” en begon een showtje te geven. Rollen, loopings, Cubaanse achten en zo voorts. Een leuk gezicht en dat geluid van die grote stermotor, kippenvel….

    Er kwamen ook een paar leden van de modelvliegclub van Raron. Een helivlieger en een helper. De helivlieger had een grote heli met verbrandingsmotor, een Huges 269C, bij zich en een Lama met een turbine motor. Beide heeft hij voor gevlogen en met de Lama heeft hij snoepjes gedropt voor de aanwezige jeugd. Dat werkt daar ook uitstekend.

    Helaas waren de föhn winden inderdaad opgekomen en konden vele zeil en schermvliegers niet meer opstijgen. De wind kwam uit de verkeerde richting en de vliegers zouden dan tegen de helling worden geblazen.
    Ook voor de 50% Blériot begon het te veel te waaien maar we konden met de Vintage Flyer nog makkelijk vliegen. Zo hebben we een demo gegeven van hoe wij steeds omschakelen van de ene naar de andere vlieger.
    Toen de Vintage Flyer weer een keer de lucht in ging hebben we Raoul Geiger er bij gehaald met de mededeling, “nu ga jij vliegen”. Hij keek ons even vreemd aan maar zei toch oké. Het was prachtig om te zien dat hij maar weinig coaching nodig had om de Vintage Flyer behoorlijk op hoogte te houden en netjes rond het veld te vliegen. Lang kon hij helaas niet blijven vliegen. Hij kon niet zo lang blijven staan omdat hij de dag ervoor nogal hard neergekomen was met een tandem sprong. Er bleef een lijn achter een camera hangen die aan zijn riem hing. Hij was behoorlijk bond en blauw maar dat kon hem de pret niet drukken.

    Het feest was over en hebben wij de boel opgeruimd. De modellen schoon gemaakt en gedemonteerd. Zondag was het tijd om alles in te pakken en klaar te maken voor de terugreis. Zo is het ook gegaan. Wij, Onno, Moniek en ik hadden eigenlijk het plan om een stuk te gaan rijden en een hotel te zoeken in de buurt van een bezienswaardigheid. De volgende dag die te bekijken en dan verder naar huis. We hadden Sinsheim in gedachten maar helaas dat zou 250km omrijden betekenen. Dat was te veel van het goede en om op maandag morgen direct naar huis te rijden is met het drukke vracht verkeer op die dag ook geen pretje. We zouden dus toch maar doorrijden naar huis. Ongeveer 23.30u waren we in Rosmalen waarna ik nog een kleine 45 minuten moest rijden voor ik thuis was. Het was over 1.00uur voor ik op bed lag.

    Tot zo ver mijn verslagen van dit hele gebeuren. We gaan in de toekomst met The First Aviators nog meer doen en als het een beetje wil hoop ik daar weer verslag van te kunnen doen.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2016
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Prachtig dat het allemaal gelukt is.
    Deze prestatie is voor de modelbouw een goede reclame.
    Ik hoop dat Henk nog een paar goede ideeen heeft voor de toekomst.
    Ook zag ik dat er aandacht van de pers was.

    Was er ook aandacht van de modelbouwe tijdschriften ?

    Ton
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Nog even de link naar DE FOTO'S.
    Ik heb ook een "hint" naar de lokale krant gestuurd maar nog geen reactie.
    Tussen haakjes, die Blériot op de foto in het Brabants dagblad is niet naar Alte Spittel gevlogen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2016
    ramses, FStrating, verfbrander en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Graag zou ik daar nog een week willen blijven.

    [​IMG]

    Johannes
     
    ramses, verfbrander en jve vinden dit leuk.
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    ramses vindt dit leuk.
  8. Hanboot

    Hanboot

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jacques en ik hebben onderweg nog een vliegshow gezien in Domo dosola. Hier stond een monument. Laat dat nu net het veld zijn waar Chavez is verongelukt. Er stond ook nog een gedenksteen met de coördinaten. Wij zullen de foto's nog plaatsen. Vrijdag zijn wij weer terug
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Dan ben je op de plek geweest waar wij in de toekomst gaan landen.....:)
     
    verfbrander en Corrien vinden dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou wat zijn. Dat we toch helemaal naar Domodosola vliegen. Met de 50% Blériot lijkt me dat niet echt mogelijk. Misschien wel als er toch een wat sterkere motor op zou staan.
    Maar de Gondoschlucht?? Ik heb hem niet zelf gezien maar wel foto's en verhalen van mensen die erdoor zijn gereden of gelopen gehoord en gezien. Dat is geen misselijke kloof! Maar wat zou het mooi zijn als het zou lukken.:cool::cool:
    Misschien toch volgend jaar of het jaar daarop of..... Je weet het nooit hoe een koe een haas vangt.:rolleyes:

    Hoewel, eigenlijk wel: ze gaat achter een boom zitten en doet het geluid van een krop sla na. ;)
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    We gaan weer vooruit kijken.... Zodra er enkele hapklare brokken van de reportage gereed zijn gaan Peter en ik naar RTV Oost voor een live Tv uitzending.

    En zodra de hele reportage gereed is doen we in Zwolle in het wijkcentrum op grootbeeld de filmpremière. Naast alle clubleden zullen daar ook speciale gasten aanwezig zijn zoals Knvvl, Gemeente Zwolle Vertegenwoordigers, pers algemeen, modelbouwpers, etc.

    In 2017 gaan we weer optreden.... Formatie vliegen met 3 of meer pre WW1 kisten op enkele vliegshows en speciale vliegdagen. Overleg met organisaties is gestart. Dit doen we echter uitsluitend met 2,4 gHz. Wil je naast vliegen met je eigen vintage kist ook vliegen met de collectieve kisten dan dien je te beschikken over een 2,4 Futaba zender. Mooiste is natuurlijk een module zender.

    We gaan naast trainingen in Zwolle ook weer een cross country doen. Dat doen we uiteraard weer op 35 MC. Hoogstwaarschijnlijk zal dit een IJsselmeer vlucht gaan worden als voorbereiding op de Kanaal overtocht in 2019.

    De grote Blériot blijft natuurlijk voorbehouden aan piloten met een +25 kg licentie.

    Binnenkort meer tekst en uitleg en nadere info.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2016
    ramses vindt dit leuk.
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Voor wie nog niet genoeg krijgt van al die foto's. Hier een kleine selectie uit mijn 654 foto's.
    De Foto's

    Gr Rob
     
    strutter, willemvdm en Ariel vinden dit leuk.
  14. johan wit

    johan wit

    Lid geworden:
    4 apr 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    hattem
    schitterend mooie foto's heb toch behoorlijk wat gemist dat ik niet mee kon.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  16. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Standbeeld in Domodossola ter ere van Geo Chavez
    2016-09-23 13.03.34.jpg 2016-09-23 13.09.44.jpg 2016-09-23 12.56.53.jpg 2016-09-23 12.57.26.jpg
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    De sponsor acties lopen nog gewoon door...René van Rijn, Jan van Mouwerik en Peter Burks bedankt voor de gesponsorde apparatuur en toebehoren!!
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2016
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    We hebben hier regelmatig nieuwe clubleden mogen aankondigen maar dit keer toch even extra opletten...

    We heten van harte welkom Monique van Doorn...jawel..ons eerste vrouwelijke clublid. Monique van harte welkom... :feli::feli::feli:

    En om de lat meteen maar hoog te leggen:

    Gaan we terug naar die beginjaren dan was daar Harriet Quimby de eerste vrouwelijke piloot van een Blériot...en ze heeft ook een Kanaal overtocht volbracht.

    Mag ik voorzichtig stellen dat The First Aviators nu aardig een afspiegeling van die roemruchte beginjaren gaat worden...ja dat mag ik.

    Hier Harriet: https://en.wikipedia.org/wiki/Harriet_Quimby ...Maar onze Monique is vele malen charmanter...

    Monique: reken er maar op dat je volgend jaar een Blériot gaat besturen!!!
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2016
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Geo Chavez Memorial Flight reünie




    chavez.jpg


    We hebben het o.a. hier al een paar keer gehad over een soort van Geo Chavez Memorial Flight reünie....die gaat er dus komen en wel op zaterdag 12 november in het Wijkcentrum "De Bolder" in Zwolle.
    http://bolder.nl/

    Het programma:
    - receptie zaal open vanaf ongeveer 14.00 h
    - diapresentaties op meerdere schermen van de prachtige foto's die door vele deelnemers zijn gemaakt
    - ongeveer 14.45 h verplaatsen we ons naar de filmzaal en na een openingswoord en een toespraak/verassing door de bestuursleden van de Afd. Modelvliegsport van de KNVvL gaan we de spetterende reportage van ons profi filmteam bekijken
    - uiterlijk 15.45 h gaan we weer naar de receptie zaal voor een informele voortzetting en besteden we aandacht aan de mooiste foto's die door de deelnemers zijn geprint en.... zal een deskundige jury DE foto van de eeuw gaan kiezen
    - en dit alles doen we natuurlijk onder het genot van de bar faciliteiten
    - rond 17.30 h sluiting van de reünie.

    caratula.jpg

    Naast alle deelnemers van de expeditie en TFA clubleden zijn er diverse genodigden zoals:
    - KNVvL bestuur
    - MVCNOV bestuur
    - aanwonenden van de Hooiweg in Zwolle ( "ons" oefenterrein)
    - de Pers ( o.a. regionaal dagblad De Stentor, TV ZOO en RTV Oost)
    - en last but not least wethouder F. van As van de Gemeente Zwolle.

    Uiteraard is er een Geo Chavez presentatie aanwezig en ook de modellen die we in Zwitserland hebben gevlogen zullen er in volle glorie ten toon gesteld staan.

    Op dit moment bestaat het gezelschap uit rond de 55 personen en ...er is beperkte ruimte over voor MBF lezers. Mocht je willen komen laat het dan even per Pb weten.

    Namens The First Aviators,

    Henk van Hoorn

    ff76a4232f.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2016
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen

Deel Deze Pagina