Hulp met afstellen motor.

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door L1QUID_YT, 10 okt 2016.

  1. L1QUID_YT

    L1QUID_YT

    Lid geworden:
    10 okt 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    axel.Zeeland
    Als ik de fg start krijgt hij teveel benzine wat moet ik doen
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Topic verplaatst naar de juiste afdeling en een beter titel gegeven.

    Ik kan de video niet even zien maar als je denkt dat die te veel benzine krijgt zet je hem toch armer?

    Gezien je ook nieuw bent is het misschien ook een idee om voordat je een post plaatst eerst even de zoekfunctie gebruikt, voor veel vragen is er namelijk al een antwoord te vinden.
    bv: http://www.modelbouwforum.nl/thread...-heb-je-een-vraag-kijk-eerst-hier-even.92087/
     
  3. L1QUID_YT

    L1QUID_YT

    Lid geworden:
    10 okt 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    axel.Zeeland
  4. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Carburateur in fabriek instellingen zetten,
     
  5. L1QUID_YT

    L1QUID_YT

    Lid geworden:
    10 okt 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    axel.Zeeland
    Hoe moet dat
     
  6. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Motor starten & afstellen
    Starten van de koude motor:
    Choke klep van de carburateur of van de luchtfilter geheel sluiten.
    Nu op de primer pomp van de carburateur drukken totdat deze geheel gevuld is met benzine.
    Trekstarter langzaam aantrekken totdat men weerstand voelt, daarna krachtig door trekken totdat de motor aan wil slaan.
    In de regel slaat de motor gelijk weer af.
    Nu de chokeklep geheel openen en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

    Starten van de warme motor:
    Chokeklep geheel geopend laten staan, een aantal malen op de primer pomp drukken en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

    De basis afstelling:
    Deze is in de fabriek ingesteld.
    Als door onbekende oorzaak of door het reinigen van de carburateur de beide mengsel schroeven H en L verlopen zijn, moeten deze opnieuw afgesteld worden.
    Beide mengsel schroeven H en L voorzichtig en met gevoel geheel indraaien tot de aanslag.
    Bij de Zenoah G230RC en G260RC de H schroef 1½ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
    Bij de Zenoah G2D type 97 de H schroef 1⅛ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
    Bij de Solo-Tuning de H schroef 1¾ slag en de L schroef 1½ slag uitdraaien.
    Bij de Solo-Standaard de H schroef 1¼ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.

    Carburateur afstelling Zenoah G230RC en G260RC
    De carburateurfabrieksinstelling voldoet in de meeste gevallen goed, maar voor rijders die gebruik maken van een standaard koppeling hier de afstelling. Dit vanwege de bovenstaande problemen met kapotte bougies. Draai de beide mengschroeven, H en L, voorzichtig helemaal in tot je de aanslag voelt. Draai vervolgens de H schroef, 1,25 slag ,en de L schroef 1,5 slag open, start vervolgens de motor en stel het stationair toerental met de bijbehorende schroef met grote veer, af naar wens. Het inrijden, doe dit met een gevarieerd toerental, maar vermijd langdurige hoge toerentallen! , doe dit gedurende de eerste twee tankvullingen. Mocht het zo zijn dat de motor begint in te houden, draai dan de H schroef één kwart slag open.
    Na de inloopperiode kan het zijn dat de motor opnieuw moet worden ingesteld, voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in ,herhaal deze procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een kwart slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om, wanneer dit van toepassing is, de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, de H schroef, iets rijker gezet moeten worden, telkens weer een 1/8 slag open draaien.
    Voor al deze afstellingen geld dat het richtlijnen zijn, dit kan per motor verschillen. Verander de instellingen met beleid en ga met stapjes van 1/8 slag te werk, indraaien geeft een armer, uitdraaien een rijker mengel. Het stationair toerental kun je dan weer bijregelen door de stationairschroef in, (hoger toerental), of uit, (lager toerental), te draaien.

    Carburateur afstelling Zenoah G2D
    De carburateurfabrieksinstelling voldoet goed voor het inrijden, dit gedurende één tankvulling. Daarna kan de stationairschroef, de grote schroef met veer, volledig worden ingedraaid. Start daarna de motor en stel het stationair toerental af met de onderste mengschroef waar de bij staat, indraaien geeft een hoger toerental, uitdraaien een lager toerental. Voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in, rijdt weer een paar rondjes en herhaal de procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een halve slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, (de H schroef), iets rijker gezet moeten worden, (telkens weer een 1/8 slag open draaien). Wanneer zich vapor lock heeft voorgedaan zal de motor eerst moeten afkoelen alvorens deze weer gestart kan worden, deze afsteltips gelden voor alle G2D Zenoah types.

    Carburateur afstelling Solo en Solo Tuning
    Ook Solo motoren moeten inlopen volgens de volgende procedure. Het instellen van de carburateur is iets gecompliceerder dan bij Zenoah. De fabriekscarburateurafstelling ,VERANDER DIT NIET !, voldoet tijdens het rustig! inrijden van de eerste twee tanks, Solo motoren hebben een strakke passing en hebben voldoende tijd nodig om te “zetten”, het duurt zeker 15 á 20 draai uren voordat het maximale vermogen aanwezig is. Tussen de eerste twee tankjes is het raadzaam de moter volledig te laten afkoelen. Daarna kan worden begonnen met het afstellen van de carburateur; draai de stationairschroef, (die grote zonder veer), helemaal in en draai deze vervolgens weer 1,5 slag open. Start daarna de motor en stel het stationair toerental af met de schroef waar de L bij staat, uitdraaien geeft een lager toerental, indraaien een hoger toerental, zorg dat de motor rustig en gelijkmatig “rond” loopt. Voor het instellen van het hoog toerental moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn. Draai de schroef waar de H bij staat telkens een kwart dicht totdat de motor slecht accelereert en begint in te houden, vanaf dat punt de schroef een halve slag open draaien. Het maximale toerental mag kortstondig onbelast de 19.500 tpm. niet overschrijden !, laat u bij twijfel dit controleren bij een erkende FG dealer. Bij extreme temperatuurverschillen dient die schroef te worden bijgesteld, bij hogere temperaturen een kwart uitdraaien bij lagere een kwart slag in. Dit zijn alleen maar basisafstellingen en kunnen bij diverse motoren afwijken. Verder moet bij Solo motoren om de 5 draai uren de zuigerveer vakkundig worden vervangen, anders is motorschade onvermijdelijk

    [​IMG]

    Wat te doen:

    Als de motor bij het gas geven inhoudt dan loopt de motor onderin te arm, in dit geval moet de L schroef iets uitgedraaid worden.
    Komt de motor langzaam stotterend en met sterke rook ontwikkeling op gang, dan staat de motor onderin te rijk en moet de L schroef worden ingedraaid. Als de L schroef nagesteld moet worden doe dit dan elke keer met niet meer dan een ¼ slag, totdat de motor onderin goed oppakt.
    Om het top toerental af te stellen moet de achterkant van de auto opgetild worden zodat de achterwielen vrij zijn van het asfalt, daarna kortstondig volgas geven. Nu kan gecontroleerd worden of de motor volgas te rijk loopt dan maakt deze een 4 takt geluid(stotterend) en dat gaat meestal gepaard met een sterke rook ontwikkeling, als dit het geval is de H schroef steeds met een ¼ slag indraaien totdat de motor zijn top toerental bereikt, als de motor te arm loopt bovenin dan de H schroef uitdraaien
    Als laatste wordt het stationair toerental afgesteld met de stationair afstelschroef zodat de auto op zijn plaats blijft staan als de motor stationair draait.

    Opgelet:

    De motor mag maar kortstondig onbelast op het top toerental gehouden worden om schade te voorkomen.
     
    L1QUID_YT vindt dit leuk.
  7. L1QUID_YT

    L1QUID_YT

    Lid geworden:
    10 okt 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    axel.Zeeland
    Kan ik de stationair schroef ook afstellen als de moter uit sta
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Wil je je motor aftelvragen in 1 topic houden? Ik he het even verplaatst naar een bestaand topic.

    En het antwoord op je vraag is ja en nee.

    Ja: het is een schroef waar je ten alle tijden aan kunt draaien

    nee: want je weet niet wat de motor doet.
     

Deel Deze Pagina