HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.198
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie traptreden Jan, maar zitten ze niet wat dicht op elkaar?? of verkijk ik me er op
     
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Worden de treden eigenlijk niet de "Valreep" genoemd?
    Als het schip op vertrek lag,terwijl de loopplank al binnen was en de mensen kwamen te laat, kwamen ze op de valreep aan boord, vandaar het spreek woord "Dat was op de valreep"

    Overigens alles is netjes gemaakt:worship:
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Pingu,
    Als je kijkt naar de tekening van McKay zie je dat de ruimte tussen de treden ongeveer de helft is van de dikte van de trede incl. profiel.
    Dat blijkt ook uit onderstaande foto van de Victory zelf.

    [​IMG]

    Op mijn model lijkt het iets minder omdat ik denk dat het bovenvlak van de onderste trede niet horizontaal is, waardoor de ruimte kleiner is.

    Wel me nu ook opvalt is dat het profiel van de trede op de Victory anders is dan wat McKay heeft getekend. Hier is het onderste deel veel minder uitstekend dan bij McKay.
    Op de Victory is het smal-smal-breed en McKay schetst smal-breed-smal.

    Het Victory profiel geeft meer ruimte om je voet op te zetten, wat toch wel handig is voor een trap.
    Ik ga het nog eens bekijken want als ik dit vergelijk met hoe ze er nu op zitten ben ik niet tevreden.
    Bedankt voor je opmerking.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024 om 18:29
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De valreep was volgens mij meer een touwladder die men nog langs de romp kon laten vallen.
     
  5. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ok dan zit ik ernaast,het touw wat langs die treden hangt zie (de foto#823) ik dacht dat dat de valreep was.
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    ejb61,
    Op de foto zie je een trap naar de ingang lopen. Dat wordt tegenwoordig de valreep genoemd.
    Langs de treden op de Victory hangt aan beide zijden een touw. Dat heette in die tijd de valreep. Deze schepen lagen niet vaak aan de kade en je kon er alleen op komen via een klein roeibootje en dan langs de valreep naar boven klimmen. Zo'n trap naar de ingang was er niet in die tijd.
     
  7. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ok bedankt voor je reactie, ik heb het ook even opgezocht:1> in de oude zeevaart: een van knopen voorzien touw, dat langs de buitenboordstrap hing, tevens de naam voor de opening in de verschansing bij deze trap. [U>]

    2> ongebruikelijke term voor een trap, waarlangs men aan boord komt of voor een touwladder.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.198
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat was ook de reden dat ik het vroeg Jan, mij leek die ruimte inderdaad ook vrij krap om op te stappen.
    Blij dat je er nog even naar kijkt.
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Even terugkomen op het profiel van de traptreden en de onderlinge afstand ervan.
    Op de Victory ziet het er zo uit.

    [​IMG]
    Een schets met maten. Links op de Victory, rechts voor mijn model. Alle maten in mm.

    [​IMG]

    Uit de tekening van McKay kan ik de afstand bepalen tussen twee treden onderling.
    Uit deze uitvergrote foto van de Victory kan ik er wat gedetailleerder naar kijken en kan je de hierboven vermelde afmetingen afleiden.
    De complete trede voor het model moet dus 2,6 mm zijn, en een onderlinge afstand hebben van 1,3 mm.
    De huidige treden waren 3,2 mm dik met een afstand van 0,5 mm. Ik heb ze er weer af gesloopt en ga proberen het beter te doen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024 om 18:32
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt jan.
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 129
    Eerst de vorderingen van afgelopen week.
    De traptreden heb ik verkleind naar de maten zoals vorige week beschreven. Het oogt nu veel acceptabeler.

    [​IMG]
    Ook zijn alle geschutpoorten nu voorzien van inwendige omlijsting die een rand vormen als kozijn voor de luiken en hij heeft een eerste verfbeurt gehad.

    [​IMG]
    Foto: Na eerste verfbeurt. De kier tussen middledeck en lowerdeck kan nog wat weggewerkt worden.

    Maar ….. ik liep weer tegen een probleem aan.
    Ik had al vaag het vermoeden dat er iets niet klopte totdat ik het echt controleerde aan de hand van de Caldercraft tekeningen.

    [​IMG]
    Foto: De afstand tussen de rijen geschutpoorten is te groot.

    Hierop is duidelijk te zien dat de afstand tussen de twee rijen geschutpoorten veel (5 mm) te groot is. De oorzaak hiervan is dat de spanten doorgezaagd zijn en er een nieuw dek is gemaakt dat rust op de dekbalken eronder. Hierdoor is er een paar mm extra ruimte ontstaan, omdat niet alles vlekkeloos aansluit.
    De geschutpoorten heb ik niet uitgelijnd aan de buitenkant, zoals Pietsan doet met zijn Sovereign of the Seas, maar t.o.v. de bovenkant van het dek. De rolpaarden met de kanonnen moeten namelijk netjes naar buiten kunnen “kijken”. Als ik de poorten aan de buitenkant had uitgelijnd zouden ze lager zitten en zouden de kanonnen tegen de bovenkant van de poorten aankomen.
    Ik moet nu dus weer even verwijzen naar de uitgangspunten voor deze bouw, vermeld in de allereerste aankondiging, in volgorde van belang.
    1. Het laten zien hoe de Victory er van binnen uit ziet is het allerbelangrijkste. Grenzen hieraan zijn de mate van miniaturisering en mijn eigen kunnen.

    2. Technische constructie. Wil ik zo veel mogelijk laten zien. Maar het model wordt geverfd en veel constructies zijn niet meer zichtbaar.
    Deze geconstateerde afwijking in de technische contructie is dus ondergeschikt aan de rest.
    Maar hoe nu verder.
    Je kan niet ongestraft iets aan de constructie aanpassen zonder elders weer tegen iets aan te lopen.
    Zo moet aan de bovenkant van het middeldeck het bovenste berghout worden aangebracht. Dit kan worden uitgericht tussen de rijen geschutpoorten van het middeldeck en het upperdeck.
    Het upperdeck heb ik nog niet dus kan ik alleen maar uitrichten t.o.v. het middeldeck, met als risico dat het niet uitkomt met het uppperdeck. Ik heb dat berghout wel nu nodig omdat de touwen van de luiken erdoor heen lopen. En die heb ik weer nodig voor … etc... etc...
    Ik loop hier dus weer tegen diverse kip – ei problemen op.
    Bij het los zagen van het middeldeck liep ik er al aan te denken om de andere dekken ook al te maken vóór de detaillering van de dekken aan te brengen. Dat heb ik toen niet gedaan omdat ik graag aan de detaillering wilde beginnen. (Vind ik iets leuker)
    Nu begin ik in te zien dat het waarschijnlijk toch noodzakelijk is. Eén kip – ei probleem moet dan worden opgelost. Om een dek te maken heb ik de dekbalken van het onderliggende dek nodig. En dan moet de detaillering daarvan er al in zitten.
    Daarom ga ik het volgende doen.

    Op het middeldeck ga ik voor de helft van het aantal dekbalken, tijdelijke dekbalken plaatsen, die later dus kunnen worden vervangen door de definitieve. Dat is voldoende om het upperdeck daarop pas te maken. Dan tijdelijk balken op het upperdeck om het halfdek te maken, en daarop tijdelijke balken voor het kampagne dek of poopdeck.
    Als die dekken allemaal netjes passen en op elkaar aansluiten ga ik stuk voor stuk de tijdelijke balken weghalen, de ruimte daaronder detaileren en de definitieve dekbalken, evt met verlichting, aanbrengen.
    Ongetwijfeld zal dat ook wel ergens weer problemen opleveren maar dat zien we dan wel weer.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024 om 18:39
    *Klaas*, TIMBERWOLF, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 130
    Ja dus nu eerst het volgende dek (upper gundeck) passend maken op het middle gundeck.
    Allereerst heb ik het middelgundeck voorzien van een aantal (de helft) dekbalken. Hiervoor heb ik de dekbalken gebruikt die ik al had gemaakt, maar dan die zonder verlichting.
    Onder de dekbalken door heb ik in de lengte een 4x4 gelijmd voor iets meer stevigheid. De balkjes moeten nog los kunnen dus heb ik maar heel weinig lijm gebruikt. Ook heb ik er weer een paar stempels tussen gezet, waardoor de kier tussen middledeck en lowerdeck zo goed als dicht is.

    [​IMG]
    Foto: Middeldeck met tijdelijke dekbalken, in de lengte ondersteund.

    Eerst heb ik het uppperdeck uitgezaagd uit 1mm triplex. Het valt binnen de huidbeplanking maar moet tussen de spanten komen. Dan kan ik met stukjes opvulhout de spanten van het restant bovenbouw op dit dek lijmen. In theorie moet dit zodanig kunnen dat er geen kier meer zit in de huidbeplanking van het middeldeck en het upperdeck (nog deel van de bovenbouw).
    Hier en daar zaten er stukjes dekbalk in de weg maar uiteindelijk lukte het om het redelijk passend tegen elkaar te houden.
    Ik heb daarvoor wel de bovenbouw losgehaald in een bakboord en stuurboorddeel. Als één geheel behandelen was geen doen ook omdat de bovenbouw in het geheel geen stevigheid meer had.

    [​IMG]
    Foto: De bak en stuurboord wand liggend op de dekplank van het upperdeck. In de dekplank zijn inkepingen gemaakt om rondom de spanten te kunnen schuiven.

    [​IMG]
    Foto: Hier zijn duidelijk de stompjes van de spanten te zien die zo strak mogelijk weer tegen elkaar moeten komen.

    De werkwijze wordt nu als volgt:
    1. Stuurboord deel van upperdeck passend maken tegen huidbeplanking van middeldeck.

    2. Dekplank passend maken om de spanten van stuurboord en liggend op de tijdelijke dekbalken op het middeldeck. De doorgezaagde spanten moeten daarbij zo goed als weer tegen elkaar komen.

    3. Het bakboord deel passend maken tegen uidbeplanking van middeldeck.

    4. Dekplank passend maken om de spanten van bakboord.
    Bak- en stuurboord delen met stukjes huot vastlijmen op dekplank.

    [​IMG]
    Foto: Zo moet het worden.

    Hoe hou je al die losse wiebelende onderdelen op hun plaats om vast te kunnen lijmen?
    Met twintig handjes kom je een eind maar die heb ik niet. En met klemmen kom er niet.
    Het enige wat ik heb kunnen bedenken was om weer een uitwendig skelet te maken waar de wand van het upperdek tegenaan geklemd kan worden. Het moet uitwendig want inwendig moet ik de dekplank ertegenaan lijmen. Daar kan ik dus geen klemmen hebben.

    [​IMG]
    Foto: Uitwendig skelet om wand van upperdek op zijn plaats te houden terwijl de dekplaat er tegen wordt gelijmd. Er komen er 4 van aan elke kant. Aan de onder en bovenkant worden ze met elastiek naar elkaar en dus tegen de scheepswand aan gedrukt.

    De wanden van het upperdek kunnen met touw rond de bovenkant van de steunen, tegen de steunen worden vastgezet. (Hoop ik). Dan moet alles stabiel genoeg zijn on met stukjes hout tussen de spanten, de wanden tegen de dekplank te lijmen.
    Een apart probleemwordt gevormd door de spiegel en de boeg. Bij de boeg vormen de roundhouses de verbinding met de wand op de luizenplecht. De onderlinge afstand van de wanden is hier heel belangrijk.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024 om 18:44
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Creatief ! :koud:
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, Piet Dat moet je wel zijn met een bouw als dit. Je komt de gekste dingen tegen.
     
    Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.198
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer heel vernuftig opgelost Jan.
     
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 131
    Zoals vorige week aangegeven is de Victory weer in de steigers gezet. En de zijwanden zijn op hun plaats gezet en tegen de steiger vastgebonden. Het touw is hiervoor door een gaatje gehaald dat in de wand is geboord daar waar straks een geschutpoort komt. Dus achteraf geen reparatie nodig. Door veel gepriegel en bijwerken van de spanten en inkepingen in de dekplank staan de zijwanden weer vrij strak aangesloten op het schip. Voor mij acceptabel.

    [​IMG]
    Foto: De Victory weer in de steigers. En de zijwanden strak aangesloten op de rest.

    Op het lower gundeck waren de meeste luiken gesloten. Enkele stonden open met het kanon er doorheen. Die luiken zijn gesneuveld, wat wel te verwachten was met deze actie.
    Aan de binnenkant ziet het er nu zo uit. Maar niet overal. Voor sommige spantdoorgangen heb ik heel wat aanpassingen moeten doen om het goed te krijgen. Die gaten zijn steeds groter geworden.

    [​IMG]
    Foto: De doorgang van de spanten door het uppperdeck.

    De zijwanden zijn op het uppergundeck vastgelijmd met stukjes hout tussen de spanten. Korte stukjes als op die plek een geschutpoort moet komen.

    [​IMG]
    Foto: Zijwanden met stukjes hout vastgelijmd op het dek.

    Na vastlijmen en verwijderen van de steigers is de aansluiting van upperdeck met middeldek heel acceptabel.

    [​IMG]
    Foto: Upperdeck sluit goed aan op middeldek. Iets links van het midden is nog een gaatje te zien waardoor de wand was vastgebonden aan de steiger.

    En direct verder gegaan met het beplanken van het dek. Dan heb ik de goede hoogte om de geschutpoort lijsten aan te brengen.

    [​IMG]
    Foto: Groot deel van dekbeplanking aangebracht.

    Ondanks dat ik al een paar keer een dek heb beplankt ging ik toch bijna weer de fout in met aanbrengen van het 5-plank systeem. Kwam er gelukkig na twee planken al achter. Het midden van het dek is niet beplankt. Daar komen alleen maar gaten voor trappen en roosters met een enkel klein strookje ertussen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024 om 18:51
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Zojuist de nieuwe uitgave van "De Modelbouwer" ontvangen met daarin deel 3 van het bouwverslag van de Victory Binnenste buiten.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
    JanZMC en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Altijd leuk je eigen werk op deze wijze terug te zien!
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.198
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat deel heb je er weer verrekte netjes op gekregen Jan, en dat artikel zal ik dit weekend eens even uitpluizen.
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 132
    Na het vastzetten van de wand van het upper gundeck heb ik de binnenlijsten van de geschutpoorten tussen de spanten aangebracht.
    De kanonnen op dit dek zijn lichter dan die op de onderste dekken. Namelijk 12 ponders i.p.v. 24 en 32 ponders. Daarom is ook het rolpaard lichter, met name lager. Dit betekent dat ook de onderste drempel van de geschutpoorten iets lager moet liggen.
    De geschutpoorten zelf lijken ook iets anders van afmeting, maar omdat de diverse bronnen die ik heb elkaar tegenspreken en ik geen exacte betrouwbare maten kan vinden, heb ik ze maar even groot gemaakt. Het zou trouwens maar 1 of 2 mm schelen, en alleen in de breedte.

    [​IMG]
    Foto: Omlijsting van geschutpoorten aangebracht.

    Daarna zijn alle poorten uitgesneden en met een tooltje op maat gevijld. Ook zijn de wanden van het quarterdek eraf gezaagd.

    [​IMG]
    Foto: Geschutpoorten van het derde kanonsdek uitgesneden.

    Daarna ben ik begonnen met het betimmeren van de binnenwanden na eerst alle geschutpoorten aan de binnenkant te hebben vlak geschuurd.

    [​IMG]
    Foto: Poorten vlak geschuurd en eerste wandlat aangebracht.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024 om 18:59
    TIMBERWOLF, robertnl100 en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina