motorvraagje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bad65, 20 okt 2016.

  1. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    ik heb een Robbe 600/24V motor en vraag me af wat die 600 en 24 betekenen. V is waarschijnlijk ventilator.
    Iemand een idee?
     
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    600 : formaat
    24 , vermoed dat het de wikkeling is
     
    bad65 vindt dit leuk.
  3. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    ok tnx!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die 24V staat volgens mij voor 24Volt. Dat is de nominale spanning waar de motor mee kan werken. Lager kan natuurlijk maar dan draait hij langzamer.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een Robbe 600/24V??? Die ken ik niet... terwijl ik best aardig op de hoogte ben met brushed motoren. Kun je een foto van de motor plaatsen? Met name de type-aanduiding?
    De kans is groot dat je 'm met 24 volt over de kop draait...
     
  6. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Robbe 600/24: nr 4471 7,2V-9,6 V 14000rpm, max Amp 25A, lengte motorhuis 57mm, diameter 38mm, gewicht 220gram.
    Hopelijk geeft dit duidelijkheid.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
  8. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
  9. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ah... Now we're talking...

    Die V staat dus voor inwendige ventilatie. Oftewel een fannetje op de motoras die de lucht inwendig circuleren.
    Op zich prima, maar werkt in een modelschip niet altijd. Waarom niet?
    Omdat een modelschip meestal vrij dichtgebouwd is, om water buiten te houden.
    Die inwendige fan draait wel, prima zelfs, maar het enige wat hij doet is de (steeds warmer wordende) lucht in de romp van het scheepsmodel in het rond blazen. Da's niet zo effectief.
    Voor koeling op een brushed motor kun je beter een combinatie maken van koolborstelkoeling en koeling van de motormantel. Jan (Pompebled hier op het forum) is daar specialist in.
    En uiteraard begint het hele koelverhaal met een motor die niet tot het maximum belast wordt. Zo'n motor blijft uit zichzelf koeler.

    Bij een vliegtuig werkt zo'n fan wel, omdat vliegtuigen meestal voorzien zijn van ventilatie-openingen "ergens" in de motorkap.
     
  11. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    Mijn accu is 7,2 volt dus die wordt niet zwaar overbelast
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk daar niet te licht over. Het is niet alleen het voltage dat de belasting bepaalt, maar zolang de schroef niet blokkeert gaat het wel goed. Waarschijnlijk heb je een zekering in het circuit opgenomen. Gr. Klaas.
     
  13. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    een zekering?? Nee dus....
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom die gaat lopen wordt niet alleen bepaald door accuspanning, maar ook door de Kv constante van de motor, prop-diameter en -spoed.
    Stroom loopt op met kwadraat van spanning, erg rap dus, en met derde macht van Kv, nog rapper.

    Suggestie voor een volgende keer om meer info in titel op de nemen, in dit geval bijvoorbeeld motormerk/type/gegevens.
     
  15. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    De vraag was wat de aanduiding 600/21 betekende....
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Een stuk of 4 postings hoger staat dat het om een Robbe Power 600 21 V gaat. Gr. Klaas.
    Met een bos wier in de schroef gaat de motor flink heet worden. Hopelijk zijn de ventilatiesleuven niet afgesloten door de motorsteun. Niet dat die nog iets doen bij geblokkeerde motor hoor!
    Heeft mij al eens een motor gekost. Was een sloopmotor uit een boormachine, maar die stond bijna in de fik.
    GElukkig de motor overleden, maar niet de regelaar.
    Je snapt het al, ook geen zekering tussen Nicad's en regelaar.
    Nicad's en Lipo's willen wel doordouwen wat Ampères betreft.
    Buiten een antwoord op je vraag heb je toch een hoop aanvullende info, waar je denk ik wel iets uit kunt halen.
    Zie het niet als kritiek, maar als een soort leermoment van andermans fouten.
    Gr. Klaas.
     
    bad65 vindt dit leuk.
  17. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    Reden dat ik op het forum post is precies om wat bij te leren he...:)
    Ik heb trouwens een 7,2V NiMh accu erin zitten. Dat Lipo ben ik wat huiverig voor
    War voor zekering zou ik dan tussen de regelaar en accu moeten zetten?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hangt ook van je regelaar af. In ieder geval moet je zekering een iets lagere waarde hebben in Ampères dan je maximaal op je motor of je regelaar mag zetten. Gr. Klaas.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Afgaande op de gegevens van de 600/19:
    Maximaal op te nemen stroomsterkte: 12A
    Blokkeerstroom:25A

    Hoe ik mijn schepen zeker:
    Wat ik wil voorkomen is dat de regelaar doorfikt. Waarom? Die is meestal duurder dan de motor.
    Dus kijk ik naar de gegevens van de regelaar; stel, ik heb een regelaar die 15A kan verstouwen, kies ik de zekering daar ruim onder. Bijvoorbeeld 10A.
    Die neem ik ergens in het circuit op. Meestal in de +leiding (rode draad) tussen accu en regelaar.

    Nu het waarom: Op het moment dat er troep in mijn schroef zit en hij blokkeert, wil de motor lekker doordraaien, en gaat ampères slurpen. Dat zou, zonder zekering goed gaan tot 15A, daarna wordt de regelaar erg warm en gaat ergens kaduuk.

    Met een 10A zekering in de bedrading opgenomen begint het verhaal hetzelfde (troep in de schroef, blokkeert, motor krijgt ampere-honger) alleen bij 10A zegt de zekering: "De mazzel..." en brandt door. Op dat moment stopt de hele stroomkring. Het is namelijk geen kring meer.

    Sommige regelaars hebben een overbelastings-beveiliging; als de regelaar heet wordt, stopt hij ermee om af te koelen. Sommige regelaars "doen" het na een paar minuten dan weer, andere regelaars moet je eerst resetten door je ontvanger uit en weer aan te zetten.

    Hoe dan ook: dat heeft tot gevolg dat je model ergens stil op het water zielig ligt te wezen, en jij wellicht ook zielig gaat worden als je het model wadend (of zwemmend) op gaat halen. (hier spreekt de ervaringsdeskundige) Meestal kun je wachten tot de wind je model naar de kant brengt, maar soms is dat niet het geval.

    Zekeringen die ik gebruik zijn meestal de platte auto-zekeringen. Daar zijn makkelijke houders voor.
    Overigens: besparen op zekeringen: ooit heb ik een mede-modelbouwer een duik zien nemen toen zijn schip in de fik vloog. Niet gezekerd.
    Het model heeft daarna nooit meer gevaren...
     
    bad65 vindt dit leuk.
  20. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    Tnx voor de info ga ik zeker iets mee doen!
    Ik heb al een keer tot me ballen in de blub gewaad om me bootje terug te krijgen nadat de schroef eraf gelopen was...:p
     

Deel Deze Pagina