Copernicus van HK

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door willemvdm, 21 okt 2016.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De herfst is in aantocht dus ben ik weer begonnen met indoormodellen te bouwen.
    Deze nemen niet veel ruimte in beslag dus ga ik er gelijk maar 3 bouwen:

    1) De Copernicus van HK een dubbeldekker van 25 gram in balsa. (en dat is geen typvout! ;))
    2) Een semi-schaal Bleriot XI van ca 100 gram eigen ontwerp ook balsa.
    3) De Pou du Ciel HM 14 van Estar models circa 250 gram natuurlijk ook balsa.

    We zullen zie of tussen al dat piepschuim er ook plaats is voor de ouderwetse balsa kistjes!

    Dit verslag is dus de Copernicus:
    [​IMG]

    Een laser gesneden kitje,
    De doos is klein en bevat 4 plankjes 1 mm balsa, zeer goede lichte kwaliteit.
    verder een klein stukje 2,5 mm balsa en 1 mm triplex, ook goede kwaliteit.
    Tot slot nog wat mini beslag en scharnier delen, ik had ook de motor, een borstelmotor met vertraging mee besteld.
    En dat is meestal wel een probleem bij HK, er is altijd wel wat in backorder dus je moet eigenlijk al 6 maanden van tevoren beginnen met bestellen.
    Er zijn voor mij nu ook nog 2 orders onderweg, hoop dat die voor het indoorseizoen binnen zijn!

    Er is geen bouwtekening maar wel een bouwbeschrijving met foto's.
    De onderdelen zijn niet gemerkt, maar de laatste pagina bevat een foto van de inhoud met de nummers van de delen, opletten dus:
    De laser heeft heel scherp gesneden, ze "zaagsnede" is maar een paar tiende mm, een balsa mesje van 0,5 mm dik is eigenlijk al te dik.

    [​IMG]
    De passing is perfect, schuurpapier heb je nauwelijks nodig, alles past naadloos in elkaar.
    doet mij denken aan de airfix kitjes waar mijn modelbouw hobby 50 jaar geleden mee begon!
    De vleugels zijn 1 mm balsa die door 1 mm ribben een undercamber of hol profiel krijgen.
    Wel opletten, 1 linker en 1 rechter vleugen bouwen en de bolle kant is de voorkant! (dat heb je wel meer :p)

    Bovenstaande foto was na 1 uur bouwtijd, alles met dunne CA lijm geplakt.
    Dus delen tegen elkaar houden en dan lijmen.
    op het flesje heb ik een injectienaald van 0,4 mm dan kun je heel spaarzaam de lijm tussen de delen laten lopen.
    Binnen in de romp zit dus een frame van 1 mm triplex, zo mooi gemaakt, dat kan ik nooit zo mooi zelf snijden/zagen.

    Zo nu weer verder plakken!
    Groeten Willem
     
    dakar 4x4 vindt dit leuk.
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mooi werk Willem.
    Wat gaat je set up worden?
    Vr Gr Erwin
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Erwin

    Dit is de setup:
    [​IMG]
    De motor is een EPS7 van www.AEOrc.com gekocht bij HK
    Ontvanger-regelaar-servo's combi voor Spectrum ook van HK
    Accu 1S140 mah
    Totaal 13,1 gram dus 12 gram over voor het vliegtuig zelf.

    Opletten ze hebben de EPS7 en de GPS7, verschil is de lengte van de as en de bevestiging.

    [​IMG]

    Ook een uurtje aan het plakken geweest, zo ziet het er nu uit:
    [​IMG]
    Toch een foutje gemaakt, op foto 5 staat dat je de motorsteun moet bevestigen, op foto 21 staat dat de side thrust al ingebouwd is, en ik heb dus de motorsteun onderste boven geplakt :hammer:en die zit nu muurvast gelijmd.
    Oplossing is opening flink breder maken en er een stukje triplex onder plakken met de juiste hoek.

    [​IMG]

    Ben nu met 3 vliegtuigen tegelijk aan het bouwen, dus het gaat wat minder snel.

    Groetjes Willem
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vandaag weer een beetje gebouwd, gaat snel, denk dat je dit kistje in 5 uur kan bouwen.
    [​IMG]
    Let even niet op de wielkappen :hammer:zoals je ziet ben ik klaar om de ontvanger en accu in te bouwen.

    Maar ik heb eerst nog eens de manual gelezen en kom met een probleem:
    [​IMG]
    De tekening op de foto is niet op schaal de koorde is 50 mm en de bovenvleugel heeft 15 mm pijlstelling.
    Het opgegeven zwaartepunt is dus gelijk aan de voorkant van de vleugeltips van de bovenvleugel.
    Ook ligt het zwaartepunt 15 mm voor de neuslijst van de ondervleugel.
    Ik heb diverse malen dit nagerekend maar het zwaartepunt zit dus echt ruim (ongeveer 10 mm) voor de gemiddelde neuslijst van de vleugels.
    Monteer ik de ontvanger en accu volgens de beschrijving dan kom ik nooit in de buurt van het opgegeven zwaartepunt.
    Ga ik uit van 30% van de koorde dan moet het zwaartepunt 25 mm naar achteren, oftewel rond de achterlijst van de bovenvleugel.
    Dit ben ik ook gewend van de Tiger Moth en de Pitss Special.
    mijn conclusie is dus dat de manual het helemaal fout heeft
    :rtfm:kun je bij een HK model dus beter niet te serieus nemen.

    Groeten Willem
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi mini kistje. Ben benieuwd naar het vliegklaar gewicht.
    Zitten de spatborden al vastgelijmd? Daar zou ik de handleiding wel volgen. Ze lijken nu verkeerdom te zitten.
     
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het landingsgestel zit niet vast, je kunt het zo onder in de romp klikken en weer losmaken, als je op gras wil landen kun je het dus verwijderen.
    Voor de foto dus verkeerd om ingeklikt.
    ik schat het vliegklaar gewicht op 28 gram, dus hiermee zit de website ook fout.
    dan heb ik 11 gr/dm2 redelijk veel voor een mini kistje (vergeleken met de Kyosho Cristen eagle deze is 20% groter met hetzelfde gewicht)
    Zal dus een snel klein kistje worden.
     
    crins vindt dit leuk.
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo de Copernicus is klaar.

    Voordat ik de besturing vast ingebouwd heb is deze eerst met plakband gemonteerd om dan het zwaartepunt te controleren, daarover zo meer.
    Alles volgens de foto beschrijving gebouwd, met dunne CA lijm.
    Dit kistje kun je echt in 1 dag bouwen, leuk werk.
    [​IMG]
    Vliegklaar gewicht is 27,5 gram met een 1S140mah accu.
    Dat is meer als in de manual, knap wie dit kistje onder de 25 gram kan houden.
    Ik zit dan op een vleugelbelasting van 11 gram/dm2 en dat is redelijk vel voor een dergelijke kleine dubbeldekker.
    De motor heeft power genoeg, zeker meer als 30 gram thrust.

    De accu en de ontvanger volgens de beschrijving gemonteerd en nogmaals het zwaartepunt gemeten.
    Dit zit op ca 30 mm van de voorlijst van de bovenvleugel.
    Uitgerekend waar het midden van de vleugels zit en het zwaartepunt zit op 20% van de gemiddelde vleugelkoorde.
    Dat is een beetje voorlijk, maar zal best wel vliegen.
    Op de manual wordt 16 mm aangegeven, en dat zit dus voor de gemiddelde neuslijst van de vleugel!
    Dit moet gewoon een fout in de bouwbeschrijving zijn, de praktijk zal het leren.

    Groeten Willem
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Knap gedaan Willem.
    Succes met de Maiden flight.
    Hoop dat het naar wens en smaak zal gaan vliegen.
    Vr Gr Erwin
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Afgelopen zondag proef gevlogen in Oudewater, en met succes!
    Wel wat problemen met de lineare servo voor het richtingsroer die af en toe vastliep, dus gelijk de Copenicus getest op crashbestendigheid.
    Resultaat was dat ik de wielkapjes met een extra druppel CA lijm moest vastzetten.
    (stukjes krimpkous op de asjes waarmee deze vastzaten werden in het balsa getrokken)
    Wat WD40 op de servo tandwielen gespoten en ging toen beter.
    Zoals verwacht klopte het zwaartepunt in de manual niet.
    [​IMG]
    De rode stip is het zwaartepunt volgens de manual (16 mm van de voorlijst) en de groene streep op 30 mm zoals ik hem lekker vind vliegen.
    ook nog 2,5 mm verder naar achteren getest, op 30% van de koorde, maar dan wordt hij erg wiebelig.
    Omdat je dus geen rolroeren hebt is dat niet prettig vliegen.
    Nu zit het op 25% van de koorde en staat het hoogteroer in de midden.

    Ben heel tevreden met dit kistje, vliegt goed, kan langzaam (halfgas) en snel vliegen (volgas natuurlijk) nog geen kunstvlucht figuren geprobeerd..

    Groeten Willem
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Filmpje :kwijl:
     
    crins vindt dit leuk.
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Geweldig!!
    Ga jij het toestel nog een kleurstelling geven of laat je het zo in de balsa hout kleur?
    Vr Gr Erwin
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Erwin.

    Ja dit toestelletje is een echt kunststukje.
    Kleuren met viltstift is zeker mogelijk maar ik denk dat ik hem blank balsa houdt.
    [​IMG]
    Mijn vriendin wilde de (kleine) kerstboom al optuigen, ik zei prima maar ik zet de piek erop!
    Mooi boompje toch zo?

    Groeten Willem
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Top die top . LOL.
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    En hoe ging het nu verder ?
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Kistje vliegt prima, maar de ?messing? ??? lagertjes van de HK vertraging slijten zeer snel, na 1 uur vliegtijd zit er zoveel speling op dat ze gewoon op zijn.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Bestaat er geen betere kwaliteit ?
     

Deel Deze Pagina