Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jazeker! Heb er op zich geen klagen over, smeert als de beste, en lekker goedkoop (als je in het groot inkoopt). Alleen met de "obscene hoeveelheid" waarmee ik het door de benzine meng, is een vieze bougie denk ik gewoon in het geheel niet te voorkomen....

    Ik had gewoon die Bougie eerder schoon moeten maken....
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    o.k. .. duidelijk, mooie vluchten verder, Bert !
    groet, Uwe
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoezo? heb jij ook last van vuile bougies dan?

    Ik draai het spul ook in de Zenoah's met 1:40 mengverhouding en de Marder met 1:25, en daar heb ik met tientallen draaiuren (ruim 80 nu op de oudste heli) gewoon schone bougies.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. nee, hier geen probleem,
    ik gebruik nog steeds Aspen met Aspen olie,
    bougies zien uit als nieuw .
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... ja, dat schijnt op zich ook uitstekend te lopen...
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen zit het verlof, en dus eigenlijk het "jaar" er weer op... Heel mischien morgen nog tussen de bedrijven door een uurtje rondtokkelen...

    Dit verlof (6 weken) minstens 2 vlieguren met de .50 heli gemaakt, minstens 3 uren met de Calmato, en daarnaast de ASP Viertakt 4 uur op de proefstand en minstens 2 uur in de lucht gehad....

    Totaal met moeite 3 liter brandstof door deze drie motoren geperst....
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goed bezig Bert !
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De heli presteert nog precies even goed als dat hij deed op de dag dat ik voor het eerst de koelproblemen onder controle kreeg, maar daar gaat het nu even niet om....

    Ik heb weer 10 liter goedkope olie staan, diegenen die bij mij in de buurt wonen, kunnen daar van profiteren: Castrol Power RS 2-T voor €7,50 per liter.
    Het is voor mij GEEN handel, gewoon "mede hobbyisten helpen": je kunt het namelijk zelf ook voor die prijs kopen, maar ik kan me voorstellen, dat niet iedereen gelijk 10 L in huis wil hebben.

    Ik stuur NIET op....
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... er gebeurt weer eens wat....

    De heli zowel als de motor hebben in de afgelopen tijd zo betrouwbaar hun rondjes gedraaid, dat er niks over te melden viel....
    Bleef onverlet, dat stationair erg vet was, en het hoovergebied last bleef houden van warmteinvloed op de carb (wat grotendeels weggeregeld werd door de governor, maar wel veel beweging in de staart opleverde).
    De eerste paar minuten van de vlucht loopt hij schitterend regelmatig viertaktend in hoovergebied, om bij vol pitch onmiddellijk in strakke tweetaktloop over te gaan, en ook weer terug in strakke viertaktloop te vallen, maar zodra er warmte in de carb komt, word het hoovergebied onregelmatig.

    Ik had de spullen al een tijdje liggen, maar vandaag eindelijk de motivatie gevonden om de modificatie van Vliegmaat Sake (Forumgebruiker ekas) door te voeren.

    Deze mod houd in dat de carburateur op een haaks koppelstukje gezet word, en daarmee niet alleen geheel buiten de koeltunnel komt (meer doorstroming van de koellucht naar de cylinderkop) maar ook oplevert dat er twee kunststof isolators tussen motor en carb zitten i.p.v. 1, én dat er tussen die twee isolators ongeveer 4 cm pijp zit, waardoorheen verdampende benzine stroomt.

    Zijn motor loopt in elk geval prachtig mooi tweetaktend door het hele vliegbereik, zonder rare temperaturen of betrouwbaarheidsproblemen.

    Tevens de gelegenheid te baat genomen om de Mk II cylinderkop die forumgebruiker "Kleijntje" me al een tijd geleden gegeven had te monteren.
    Daardoor raak ik helaas telemetrie op de cylinderkop kwijt (maar ik had ook een meting lager op de cylinder, die blijft intact, dus ik kan controleren of de temperaturen ongeveer gelijk blijven).
    Daarvoor in de plaats komt een meting op de carburateur, niet omdat dat belangrijk is, maar "ter leringhe ende vermaeck"

    IMG_20170522_130242_1CS.jpg

    IMG_20170522_135848_1CS.jpg

    De tail servo en de throttle servo zijn allebei S3001, en dus geen enkel probleem om twee stekkertjes om te wisselen en van de tailservo een gasservo te maken. Andersom gaat iets meer moeite kosten i.v.m. dat ik een tussenhevel moet verplaatsen, en een stuurstang moet verlengen. Dat laatste is afhankelijk van het materiaal, maar ik denk dat ik over een paar uurtjes wel de eerste tests kan doen....
     
  10. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Ik ben benieuwd Brutus of haakse koppelstukje veel verbetering brengt. Ik heb de nitro motor weer gemonteerd omdat ik weer even klaar was met vastlopers. Als het werkt wil ik het toch ook nog graag eens testen.
    Ik wacht met spanning af
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... dat haakse koppelstukje werkt! Het houd de carburateur strikt op omgevingstemperatuur (ik heb telemetrie en een temperatuursensor tegen de carburateur body geplakt).

    (EDIT: dit verbaasde mij wel een beetje, ik had verwacht dat die carb juist kouder zou worden vanwege de verdampende benzine, maar dat blijkt dus niet het geval)

    Maar het is dus niet alleen het koppelstukje, maar ook de extra isolator er bij tussen, denk ik....
    Ik heb er nog niet al te veel aan zitten schroeven, maar mijn motor liep voorheen weliswaar volkomen betrouwbaar, maar altijd wat hakkerig in hoover en kruisvlucht. Vol gas liep hij wel altijd retestrak.

    Ik heb vanavond 20 minuten gevlogen (2 x 5 en 1 x 10 minuten) en al die tijd bleef hij nu ook in hoover strak en regelmatig lopen.
    Wel viertaktend, maar met een heel mooie overgang naar vol gas, en ook een heel mooie overgang terug van volgas naar hoover, de staart is weer helemaal strak (voor zover dat kan met een G300 gyro en een S3001 als servo).

    Is echt een enorme verandering in hoe de motor loopt. Hij loopt ook beter stationair nu... gek genoeg doet hij dat dan wel weer tamelijk onregelmatig, maar wel langzamer.

    Volgende stap, is eens gaan spelen met de ontstekingstiming.

    Al met al, ik ben er méér dan tevreden over.
    Ik heb de indruk dat die cylinderkop van jou inderdaad ook beter koelt. Ik heb zoals gezegd geen CHT meting meer, maar wel nog steeds de sensor net boven de transferpoort, en die blijft lager dan voorheen (niet veel, maar bij mijn motor is die temperatuur altijd zeer constant 135 graden geweest, nu 128~130, en ik heb allang vast kunnen stellen dat dit soort verschillen al significant zijn).
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2017
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met de verplaatsing van de carburateur word het opeens ook mogelijk een luchtfilter te plaatsen (ik mag graag erg veel tijd vlak boven de grond doorbrengen).

    Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar de ervaring met gloeiplugmotoren doet vermoeden dat ik er weinig van ga merken...

    IMG_20170523_142015_1CS.jpg

    IMG_20170523_142020_2CS.jpg

    Mooi is anders, en tegelijk "heeft het wel wat"... een beetje industriëel.... :D
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heli is er wat stiller van geworden (het aanzuiggeluid was goed te horen aan de rechterzijde, nu niet meer) verder merk ik totaal geen verschil sinds het filter er op zit (40 minuten vliegtijd nu...).
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... deze voering heeft het dus toch nog tot vandaag uitgehouden.... Voering nog redelijk, maar de lijm liet los.

    Maar eens kijken of ik dat doosje waar het karton vandaan kwam nog ergens heb liggen, dan kunnen we weer aan de slag....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De vorige keer dat ik de koppelingsvoering deed, had ik niet echt mooie foto's, dus deze keer maar in de herkansing.

    We beginnen met het snijden van de voering uit geschikt materiaal.
    Bij gebrek aan kurk en geen zin op zoek te gaan naar dat spul, weer gewoon een stukje karton genomen: als de verlijming niet los gelaten had, had dat nog minstens 1 a 2 jaar kunnen blijven zitten.
    De verlijming, dat is dus klaarblijkelijk waar we aandacht aan moeten besteden.

    Het snijden is een kwestie van goed meten. Ik heb dit keer gekozen voor een schuin slot, want de vorige voering bleek los te komen op het slot.
    Haal de voering een paar keer over een rond buisje, zodat het wat rond gaat staan.
    Dit karton snijden we wat ruim in de lengte, want karton krimpt als het heet word. We leggen het dus een half uurtje in de oven op 75~100 graden, en snijden het daarna op lengte.

    IMG_20170531_125211_4CS.jpg
    Ondertussen hebben we iets nodig wat de voering goed strak langs de binnenwand van de klok drukt tijdens het uitharden. Ook al iets wat de vorige keer minder optimaal ging.
    Hiervoor heb ik een stuk 1 mm verenstaal genomen, en een paar slagen om de stofzuigerstang gewikkeld. Het resultaat is een veer met een diameter van ongeveer 10 cm.

    IMG_20170531_125225_1CS.jpg
    De veer op de foto is nog wat te lang, je hebt genoeg aan ongeveer anderhalve wikkeling (dat word in de koppeling minstens 4 keer rond)

    Nu smeren we de schoongemaakte koppeling dun in met UHU Plus epoxy, leggen de koppelingsvoering op zijn plek, en friemelen de veer er in. Opletten dat er geen lijm aan de veer komt.
    Het plaatsen van de veer is even een handigheidje, wat je beter eerst een keer kan oefenen zonder lijm, want je wilt niet dat het eerste uiteinde naar beneden schuift en tussen de voering en de klok kruipt.

    En dan leggen we dat geheel een uurtje in de oven op plm 75 graden...

    IMG_20170531_130620_1CS.jpg

    Eet smakelijk!
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Koppeling werkt goed.... Meer kan ik er niet van zeggen....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen vanwege het haakse carburateur-tussenstuk, die effectief de warmte van de motor volledig van de carburateur weghoud, leek het mij ook volkomen overbodig om nog langer 1:5 te smeren (want dat diende om de brandstof minder gevoelig voor motorwarmte te maken).

    Vanmiddag minstens 20 minuten gevlogen op de nieuwe mengverhouding van 1:10.
    De motor moest er aan wennen (het verbaast me altijd dat dat nooit "in een keer" gebeurt, maar dat de motor geleidelijk aan zijn loopgedrag verandert) en ik heb een paar keer moeten zoeken naar de afstellingen, maar daarna liep hij eigenlijk min of meer als vanouds, met bij benadering dezelfde temperaturen.

    M.a.w: de hele benzine vloot is nu overgeschakeld op 1:10

    De vliegtuigmotoren lopen er geweldig op, de helimotor ook, met dien verstande dat hij eigenlijk niet meer stationair wil lopen, maar om eerlijk te zijn kan mij dat gevoeglijk aan den anus oxideren, want heli's vliegen nooit stationair....
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
    jdejager vindt dit leuk.
  18. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Kort samengevat: ruim 2 1/2 jaar en 35 pagina's berichten verder loopt 't ding nog niet naar behoren :) .
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, maar wat een flauwekul! Sinds 5 April 2016, en sinds de aanpassing vermeld in post 461, heeft het ding zonder mankeren gevlogen.
    Vanaf dat moment meer dan 30 liter benzine verstookt (wat meer dan 50 UUR in de lucht betekent) en in al die tijd één keer een vuile bougie gehad....
    Sinds Mei dit jaar (haakse carb aansluiting) liep het ding zelfs gewoon super netjes.

    Wat nu aan de hand is, is dat het ding prima liep (inclusief stationair), en ik op een andere mengverhouding overgestapt ben (als experiment) waardoor de afstellingen enige aanpassingen behoeven. Ik heb het ding "effe vlot" afgesteld, goed kans dat ik die stationairloop nog weer terug krijg als ik daar wat meer tijd aan besteed, maar zo niet, lekker boeiend.... :rolleyes:

    En of hij wel of niet naar behoren loopt? Vlieg jij stationair? Ik niet, en zolang hij in de lucht 100% betrouwbaar loopt, loopt hij wat mij betreft "naar behoren".
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2017
  20. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Als je de olieverhouding vermindert, loopt ie minder 'vet'.
    Waarschijnlijk heeft ie dan stationair meer nodig dan dat je 'm kan geven.
    Als het tenminste een caburateur met 1 stationair en 1 hoofdsproeier is.
    Kans op andere (vettere) stationair-sproeier erbij krijgen, nul komma nul zeker?

    Het zou mij ook een worst wezen... als het maar vliegt.
     

Deel Deze Pagina