motorvraagje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bad65, 20 okt 2016.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Mag ik vragen wat u bedoelt met niet besparen op zekeringen?
    Door een zekering te gebruiken, of zit er nog verschil de ene 10A auto zekering en de andere, qua merk?
    Dat laatste lijkt mij niet, 10A is 10A zou je zeggen, al hoeft dat natuurlijk niet altijd zo te zijn.
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Dat klopt met zekeringen...er zit een tolerantie in.
    Met de glas zekeringen kan je traag, normaal en flink kopen.
    Dat heeft met factor x Inom. te maken.
    Vraag de verkoper in dit geval!
    Bij twee brushes motoren op een ESC kan je beter elke moter een eigen zekering geven , dan èèn tussen de ESC en de accu.
    Als èèn uitvalt, kan je toch weer op de andere thuis komen.

    Mvg. Richard
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2016
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met niet besparen op zekeringen bedoelt Roel dat je beter een zekering op kunt blazen dan je regelaar of motor. Dat daarbij je model onbestuurbaar wordt moet je dan maar voor lief nemen. Er zijn snelle en langzamere zekeringen. Ik zou de langzamere kiezen. Die zijn in staat om de wat hogere aanloopstromen van de motor te weerstaan. Een snelle zekering zou dan misschien klappen en dat is niet nodig. Voor zover ik weet zijn de platte autozekeringen niet snel. Gr. Klaas.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een zekering, en zeker een trage zekering, zal je ESC niet beschermen als er iets mis gaat. De elektronica gaat vele malen sneller kapot dan die zekering.
    Als er ergens kortsluiting ontstaat kan het tot wel 10 seconden duren voordat een trage zekering doorslaat. Zeker die platte auto zekeringen. De elektronica in je ESC heeft aan een paar tienden van een seconde genoeg om kapot te gaan. Geen enkele zekering is snel genoeg om dat te voorkomen!
    Een zekering in het circuit is er alleen om (veel) erger te voorkomen. Als je ESC kapot gaat kan daar heel veel stroom door gaan lopen. De draden naar je accu kunnen gaan smelten en de boel kan zelfs in de fik vliegen.
    Een zekering die doorsmelt zal dat voorkomen. De elektronica en de bedrading is dan meestal wel toast maar de rest blijft onbeschadigd.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zou je kunnen voorkomen door rustig gas te geven, al dan niet in de zender vertraagd.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    In theorie werkt dat wel Ron, maar stel je voor dat je een noodstop wilt/moet maken. Dan is het toch fijn dat je niet tandenknarsend hoeft te wachten en je een aanvaring net kunt voorkomen. Gr. Klaas.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat dit niet zo is, staat hierboven dus al.

    Tja, Ernst... het verhaal "platte zekeringen" is mijn ervaring. Ooit een keer meegemaakt: Schroef geblokkeerd, tóch nog een keertje gas proberen te geven (achteruit) en geen reactie meer. Wel op de roeren (boot had gelukkig een aparte ontvanger-accu en van de regelaar was de BEC ontkoppeld) en de overige elektronica. Uiteindelijk beide (draaibare) blusmonitoren op de boeg als "aandrijving" gebruikt om de boot weer terug te varen. Boot uit het water gehaald: een behoorlijke bult wier en andere rotzooi om de schroef. Zekering: doorgeslagen, regelaar en motoren nog heel. (Regelaar wel warm overigens, dus het heeft waarschijnlijk niet veel gescheeld ;) )
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Natuurlijk kan een zekering sneller kapot gaan dan een regelaar maar dan heb je een regelaar die (heel) veel meer stroom kan verwerken dan de zekering kon. Als je een regelaar hebt die 30A continu en 50A piek kan verwerken en je gebruikt een zekering die bij 15A doorsmelt dan zal de regelaar wel warm (heet) worden maar het hoogstwaarschijnlijk wel overleven. Bij 30A zal een trage 15A zekering normaal gesproken binnen 10 seconden moeten smelten. Bij 60A zal hij binnen 1 seconde moeten smelten.
    Stel je hebt een regelaar die 15A continu en 20A piek kan verwerken. Als je die met een 15A trage zekering wilt beschermen zal dat echt niet goed gaan en is je regelaar overleden voor de zekering smelt.
     

Deel Deze Pagina