Lizard extreme vaart niet recht

Discussie in 'Speedboten' gestart door andyslow, 20 okt 2016.

  1. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Ruud,
    Ik ga dat zeker proberen.

    @jan
    De loopvlak ziet er goed uit, zie foto.
    Geen deuk te zien. Ik begrijp wat je bedoeld met éendelige flexas maar zie zelf niet of ze éendelig is. De teleurstellende topsnelheid kan ik verklaren: motor was defect en door MHZ binnen 2 dagen een nieuwe geleverd.

    Vandaag contact met MHZ gehad, zij wouden even fotos zien van de spiegel.
    Van de prop waren zij even stil van!
    Beide geleverde props zijn absoluut niet geschickt voor het boot, advies was terugsturen aan de broeders. De prop versterkt het rechts varen door juist de groote van de prop. Heb een link gekregen met de juiste prop voor de lizard, maar probeer erst de props te ruilen.

    @focused
    MHZ had lof over jou. Jij had eerder opgemerkt dat de 3 blad prop "te heftig was".
    Volgens MHZ was deze killing voor regler en of motor geweest.

    Groeten Andy
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Ik heb even nagevraagd bij MTC en het betreft een ééndelige flexas (de flexas zit in het eindstuk vastgelijmd, of gesoldeerd), er moet(!) dus wat speling zitten tussen de drivedog en het achterlager van de strut, anders gaat de boel zwaar lopen onder last en kan de flexas invreten in de teflon binnenbuis, wat dat voor gevolgen kan hebben wil je niet weten...

    Welke prop adviseert MHZ, als ik vragen mag? (linkje?).

    Groeten, Jan.
     
  3. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
  4. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Jan,
    Bedankt voor al je moeite!
    Is dit voldoende ruimte?

    Groeten Andy
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Als je nagel ertussen past is t voldoende.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Dat is moeilijk te zien op een foto, afhankelijk van hoe lang (en hoe dik) de flexas is kan het variëren van een vingernageldikte tot 1,5 mm of méér.

    Als de stelschroef in je drivedog zo ver mogelijk richting eindlager zit en er dus geen ruimte naar voren in de kamer (het afgevlakte deel) is, kan je drivedog niet dichter bij het eindlager komen.

    Zet je nu een steeksleutel op de knelkoppeling bij de motor en een (dop)sleutel op de moer die je prop op de as fixeert en je draait de dopsleutel (rustig) rechtsom, dan zou je de speling moeten zien verdwijnen, omdat je de flexas 'opwindt' op de manier zoals de motor dat zou doen onder last.
    In het ideale geval stopt het 'opwinden' van de flexas op het moment dat de drivedog de kunststof ring raakt.

    Het instellen van de speling doe je aan de motorzijde, door de flexas méér of minder ver in de knelkoppeling te schuiven en aan te trekken.
    Je zou dit ook aan de propzijde kunnen doen door de positie van de drivedog te veranderen, echter, zoveel ruimte heb je meestal niet in de kamer waar de stelschroef in grijpt.

    Te weinig speling zorgt voor extra weerstand die snelheid kost en extra slijtage oplevert, teveel speling wordt opgevangen door je motorlagers, die robuust genoeg zijn om dit een poosje uit te houden.
    In een ideale wereld wordt de meeste stuwdruk door de kunststof schijf opgenomen en minder door de motorlagers.

    Het is gemakkelijk, als de motoras een beetje speling in de lengterichting heeft, dan kun je gemakkelijker de correcte speling bij de drivedog instellen omdat kleine afwijkingen gecompenseerd worden door de speling in de motoras.

    Mijn eigen motoren maak ik altijd open om een paar vulringen te verwijderen, zodat de motoras iets speling krijgt, ook bij starre assen scheelt dat in het weerstands-arm afstellen van de aandrijftrein.

    Groeten, Jan.
     
  7. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi,

    @Ruud
    Accus verder naar achter geplaatst, zwaartepunt nu 25 cm, vandaag gevaaren:
    Vaartijd: 16 min.
    Temp motor: 26,7
    Temp regler: 33,6
    Temp accu: 50,6
    Speed: 63 kmh
    Boot vaart wel minder naar rechts.

    @focused
    Nagel paste er niet tussen.

    @jan
    Bedankt voor je heldere uitleg.
    Ik heb even gemeten, de ruimte is 0,5 mm, net aangepast spelling is nu 1,5 mm.
    Heb de flexas helemaal uit gehad, schoongemakt en met Liqui MOLY bootsvet licht ingeschmeert. Murphy
    kwam ook nog even kijken, een accu is 74,6 graad geworden en ziet er opgeblazen uit. Retour, nieuwe is onderweg.
    Punt van meningsverschill tussen MHZ - twee broeders:
    Prop is wel of niet goed. Zucht.
    Prop bij MHZ gekocht om het heen en weer te beeindigen.Donderdag binnen.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2016
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Andy,

    Dat gaat de goede kant uit.
    Met welke prop haal je 16 minuten vaartijd?
    Vaar je met twee 2S Lipo's in serie, of twee 4S Lipo's in parallel?

    Ik zou met de vaartijd iets naar beneden gaan (10-12 minuten), als je lipo bij dit weer al 50°C wordt, heb je waarschijnlijk te lang doorgevaren, hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat één lipo al opgezwollen is.

    Groeten, Jan.
     
  9. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    ik vaar met een octura 447 op 6S (5000mah), dan loopt ie over de 100kmh, zonder trimflaps. mijn vaartijd is echter een stuk korter, ik ga na ca 7 minuten wel weer naar binnen (dan geeft de telemetrie 3,7V/cel aan, zo houd ik de dure lipo's heel)

    hier staan mijn ervaringen
    nog een lizard extreme in aanbouw
     
    Josessers vindt dit leuk.
  10. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Jan,
    Ik vaar met 1 x 4S 6750mah en stop bij 3,5V/cel. Toch maar eerder stoppen.
    Hoop dat morgen de prop van MHZ binnen is, dan maar testen.

    @Rob
    Ik probeer de boel eerst maar recht te laten vaaren en gevoel te krijgen, later maar met 5S proberen. Net je bouwverslag gelezen - ik kan hier nog veel leren. Had jij de kondensatoren zoals Rob adviseerde gekocht?


    Ben nog op zoek naar goede cellpack tape, iemand nog een goede tip welke te gebruiken en waar te koop?

    Groet Andy
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2016
  11. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Andy,

    Heb je als maatregel tegen het niet recht varen al geprobeerd je schroefas (strut) iets omhoog te kantelen (schroef iets omhoog). Hierdoor vermindert je prop-walk.

    Voor het dichtplakken van je boot heb ik goede ervaring met hockeytape van Renfrew, bij meerdere websites te koop, ook in Nederland

    Groet, Roy
     
  12. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Roy,
    Bedankt voor je tip. Ga ik zeker proberen.
    Tape heb ik net bestellt.

    Groet Andy
     
  13. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Nito tape. Te koop bij de betere installatiebedrijven.
     
  14. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Roy,

    De strut heb ik 2mm omhoog geplaatst zonder enige verandering in het vaargedrag.
    Ook het verplaatsen van de akkus heeft niet
    geholpen. Zelf het roer (servo)standaard links
    te laten wijzen - het maakt niets uit= boot blijft rechts varen. De nieuwe MHZ 47mm alu CNC
    Prop, heel mooi allemaal = lekker rechts vaaren.Trouwens, volgens MHZ vaart een mono altijd naar rechts ....

    Groet Andy
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2016
  15. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Hoi Andy,

    Nee ik heb geen andere caps gemonteerd, wel zit er nu een seaking V2 in, daar zitten ook nog een paar kleine condensatoren op.

    Dit gaat probleemloos met mijn setup. Vaar eigenlijk altijd met de octura 447,
    Doe dan 2 setjes 5s5000 en een setje 6s5000 op een middagje varen.
    Temperaturen blijven voor alles nu onder de 45 graden

    Op 5s zijn trimflaps niet nodig, op 6s zouden ze er voor de mooi wel op moeten, boot begint dan om zn lengteas een beetje te pendelen zeker als het water wat ruwer wordt. maar zoals pompebed altijd zegt, gas erop!

    Heb ook een maatje grotere prop, maar dan moet het spiegelglad zijn, durf dan op 6s het gas niet lang vol open te zetten, heb al wat megacrashes gehad


    Moest hier toch ff gaan zwemmen haha!

     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Andy is vanmiddag langs geweest met z'n Lizard, na het nalopen van de algemene set-up en een korte proefvaart (onvaarbaar) zijn we met de hoogte en hoek van de strut gaan spelen; de MTC strut laats zich alleen in de hoogte eenvoudig verstellen, als je de hoek wilt wijzigen is de korte gleuf in de uithouder en de breedte van de gleuf in de strut zelf een nogal beperkende factor.
    Als je de prop op de gewenste hoogte hebt, kun je de hoek nog maar marginaal positief of negatief maken, een grotere hoek (omhoog) zorgt voor een prop die te hoog staat, waardoor de aanloop naar het in plané komen erg lang wordt.

    Een ander punt was de positie van de straps om de lipo's vast te zetten; die zitten naast de motor, ter hoogte van de koppeling.
    Als je de lipo's in de boot legt zodat het zwaartepunt rond de 28-30% van de romplengte ligt, zitten de straps helemaal aan de voorkant van de Lipo en zwabbert het achterste deel vrolijk rond.
    Bij een flip raakt de lipo los en trekt de stekker los, dode boot.
    Nu is dat eenvoudig op te lossen met een tweede strap per lipo, of een lipo montage plaat, maar die levert MHZ er niet bij en als beginner heb je die spullen niet liggen.
    Als resultaat vaar je rond met een véél te voorlijk zwaartepunt en een onvaarbaar projectiel.

    Bij inspectie bleken er ook forse deuken in de laatste 15 centimeter van het loopvlak voor de spiegel te zitten, ik had deze klachten al op de Duitse fora gelezen, maar nog niet zelf gezien, op het diepste punt heb je het over 2-3 mm.
    Links en rechts natuurlijk niet gelijk, dus je hebt twee ongelijk afgestelde 'ingebouwde trimvlakken' in de romp.

    Dit heeft invloed op het vaargedrag.
    Ook dit is 'eenvoudig' op te lossen door de bodem van binnen te lamineren, onder druk/in model geperst te laten uitharden en de resterende oneffenheden vlak te plamuren, maar voor een beginner niet echt "RTR".

    Als variatie op het wegtrimmen van de 'Seitenzug mittels Trimax' hebben we de strut naar links laten wijzen door onder de rechter bevestigingsboutjes een vulring M4 te zetten.
    Dit scheelde aanzienlijk, maar er moest toch nog tegengestuurd worden om de boot recht te laten varen.

    De laatste run was op 5S met de strut iets omhoog gericht en het zwaartepunt zover naar achteren als de straps het toelieten, het zwaartepunt lag mij nog minstens twee centimeter te ver naar voren.

    Voorzichtig op het gas en mooi recht doorvarend was de boot ontzettend snel (geschat boven de 80 km/h) in de smalle gracht, ik heb ook maar een paar van deze vol gas runs geriskeerd, want zodra je van het gas ging, sprong de boot willekeurig weg en was snel reageren noodzakelijk om de boel uit de muur of de steiger te houden.

    Persoonlijk vind ik de afstand van het roer tot de spiegel te groot, de lange hefboom laat de boot zelfs bij minieme roeruitslag buitenproportioneel heftig reageren, maar dat is een consequentie van het roer achter de prop.
    Die prop staat ook vrij dicht op de spiegel (minder dan 10% van de romplengte), wat de lange aanloop naar het in plané komen niet ten goede komt.
    Afhankelijk van de gebruikte prop heb je maar twee centimeter roer dat onder de turbulentie van de thrustcone uitsteekt, naar mijn mening onvoldoende om de boot goed onder controle te kunnen houden.

    Vergeleken met mijn Arowana's vaart de Lizard nog als een dweil; het vaargedrag is onvoorspelbaar en je bent de boot in een oogwenk 'kwijt', voor een beginner is de boot met z'n extreme propwalk en het veel te voorlijke zwaartepunt een grote teleurstelling.

    Het laminaat (kevlar carbon) is (te) dun en flext in het loopvlak, de hardware laat de spiegel buigen (geen versteviging), deze slappe hap zorgt volgens mij voor een groot deel van het onvoorspelbare vaargedrag
    De hardware is goed, maar niet RTR gemonteerd (geen speling tussen achterlager en de dogdrive bij levering).

    Nu zijn een paar uurtjes vanmiddag niet genoeg om een boot 100% af te stemmen, maar wat ik als MHZ basis aantrof viel me erg tegen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  17. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Ongelofelijk dat ze dit zo durven afleveren!
     
  18. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo,
    Vandaag gevaaren, in totaal 5x geflipped. Met een 5S accu aan de linker kant. En inderdaad bij hooge snelheid en vervolgens van het gas gaan schiet het boot alle kanten op.Nog steeds rechts rijden.Jammer, dacht echt dat dit opstart issues waren, maar dit blijkt niet zo te zijn.Het plezier is er aardig af.

    @jan
    Nogmals bedankt voor al je hulp en uitleg over het boot. Ik heb er veel van geleerd.

    Groeten, Andy
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Keine Bange!
    Wir geben noch nicht auf...

    Groeten, Jan.
     
  20. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Das freut mich!
    Ik had zo langzaam wel met deze gedachte gespeeld .......
    Groeten Andy
     

Deel Deze Pagina