Topmodel CZ Gracia F5j

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 29 jan 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    OK, dus toch niet genoeg ruimte.

    Dirk.
     
  2. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb er, aan het begin van de staartbuis, toch maar een begeleidings balkje in aangebracht. 37 mm lang en twee gaten van 4 mm. Met een beetje frunniken lopen de stangetjes nu perfect en zwengelen niet meer.
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Lichte dubbelpost met het 'Vliegervaring vandaag' topic.

    Even nog een bewijs dat de Gracia zelfs op zo goed als niets heerlijk kan blijven hangen. Daarnet rond 20:15uur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik bleef hangen boven dat bomenrijtje, te zien links boven op de foto. Wat stijgwind, wat zwakke thermiek, ik weet het niet, maar het was heerlijk! De gracia is met dit rustige weer echt enorm in haar element. Heerlijk langzaam 8-jes draaien en bijna niet zakken. Met enorm hard mijn best doen om zo gecoördineerd mogelijk te vliegen zelfs nog wat stijgen er uit gehaald. Wat een kist! Helaas bij wat meer wind is het snel gedaan met de prestaties. Althans, met mijn vliegkunsten.

    Verder blijven mijn doellandingen slecht. Het varieert continue tussen 1,5 en 4 meter van het doel. Ik lijk geen verbetering door te maken. Nouja, ik blijf maar stug door oefenen. De fun met de Gracia wordt er niet minder om!
     
  4. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Met dat verhaaltje ben ik het helemaal eens. De Gracia is een hele mooie zwever die de plekken waar een beetje warmte hangt zeer goed benut. Tot en met windkracht 3 gaat dat door die relatief grote oppervlakte uitstekend.
    Maar de onlangs gevlogen F5J wedstrijd heeft aangetoond dat windkracht 4 en meer, niet netjes is op te vangen. Ondanks verzwaring tot ca. 2000 gram en de accu meer naar voren, waaide het toestel gewoon naar achteren. Zonder bocht te hoeven maken kon ik bij de landingsplek uit komen. Na enige studie gooi ik het maar op de grote koorde van 26 cm waarbij verzwaring, en ik had dat ook bij rustig weer al mogen ervaren, weinig efect heeft op de voorwaardse snelheid.
    Een hele mooie zwever bij normaal weer. Plakt als de beste. In Valkenburg heb ik bij rustig weer de geprezen Cumulus en de Climaxx in een F5j wedstrijd verslagen.
    Ik heb bij Topmodel vleugels van de Ideal-V in bestelling. Die passen precies. Hebben een betere ratio verhouding. Meer lengte en kleinere koorde. Kijken of dat beter gaat bij meer wind.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2012
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn suggestie:
    - zorg eerst dat je 200% tevreden bent over het ZW-punt tijdens rustig weer. De situatie waarvan je nu zegt dat hij het uitstekend doet. De duikproef moet een zeer rusitg afvangen vertonen.
    - ga dan eens als er meer wind staat het ZW-punt naar achteren leggen 1-2 HOOGUIT 3 mm!! De duikproef zal dan resulteren in 'niet afvangen'.

    Je zult dan merken dat je veel minder hoogte uitslag nodig hebt, c.q. hij fors heftiger op hoogte reageert. Maar met '2 puntjes down' zal hij uitstekend steken.
    Nadeel: je moet veel intensiever sturen, omdat hij een duikvlucht of stijgvlucht niet meer zelf beëindigt.

    Dirk.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Frans,

    misschien kan je de verschillende vleugelonderdelen onderling uitwisselbaar maken.
    Ik denk daarbij aan het middenstuk van de Ideal V en de tippen van de Gracia.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    @ Dirk
    Ik heb bij rustig weer geexpiriementeerd en had een nette duikproef. Ietsje optillen van de neus na loslaten van de 45graden gedwongen down. Een seconden later moest ik zelfs iets up geven om de grond niet te raken. Nou ja, nog 15 meter over maar de snelheid is dan hoog.
    Dat neemt niet weg dat de koorde relatief groot is.
    @ Hans
    Van de Ideal-V vleugel die ook nog eens is uitgevoerd in peplankt schuim verwacht ik een andere maatvoering. Er is minder vleugel oppervlak met meer spanwijdte. Verwachte koorde is dan 23 cm dus zal de overgang naar de buitenvleugel dat ook hebben. Geen passing met de Gracia vleugel.
    Ik denk dan : meer gewicht, kleiner koorde en een betere profiel vorming. Geen kuiltjes tussen de ribben.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Conclusie: ZW-punt ligt dus perfect.
    Nu eens proberen het ZW-punt nog eens 1-2 mm verder naar achteren te leggen. Je zult zien:
    - penetreert de wind opmerkelijk beter bij minimaal verhoogde daalsnelheid,
    - je moet veel meer zelf sturen.
    Inderdaad, geen 'kuiltjes tussen de ribben' is een veel betere profielvorm. M.n. het stuk van neuslijst tot ligger is erg belangrijk voor een profiel. Bovendien is daar de profielmisvorming door het ontbreken van beplanking het grootst (omdat daar de kromming het grootst is).

    Dirk
     
  9. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    @ Dirk
    Een goede tip voor zwaartepunt verlegging. Dat ga ik eens (vakanties enz.) uitproberen en zet daarbij een GPS logger bij voor het meten van de snelheid.

    Bestaat er ook iets om dat vleugelgedeelte vlakker te kunnen maken? Een stijver folie?
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2012
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja: beplanking. ;)
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Jammer natuurlijk

    Precies om wat ik nu hoor betreffende het vlieggedrag met wat meer wind heb ik besloten af te zien van de Gracia. Een ribbenvleugel, om het even welke, veroorzaakt ten alle tijde een extra portie turbulentie/weerstand waardoor je het relatief snel aflegt tegen een kist met een gladde vleugel............ En nou laat ik de profielkeuze van zowel de ribbenvleugel als de gladde vleugel er nog even buiten.

    Dat de Gracia super vliegt bij rustig weer staat buiten kijf, maar wanneer je mee wilt doen aan wedstrijden is het een ander verhaal. Tijdens wedstrijden heb je bijna nooit (per definitie nooit :rolleyes:) zulk mooi weer :confused:

    Succes verder; ik denk dat de nu gekozen Ideal-V met het MH-32 profiel het best wel aardig zal doen. Maak er echter ook meteen een voorziening in om te kunnen ballasten (zeker tot een grammetje of 6-700) Het MH-32 profiel zal je dankbaar zijn (vanaf 5 m/sec wind ballasten is bij die kist niet verkeerd lijkt mij zo)

    Succes
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Garcia is ook met MH32-profiel (voor zover je met die bouwwijze van een (één) profiel kunt spreken ;-) ).
    Door z'n bouwwijze zal de Ideal-V meer aan de profielverwachtingen voldoen.

    Dirk
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hoeveel MH-32 verwacht je dat er overblijft bij een "open" constructie :rolleyes:
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zoooo veel : " . "

    Of zou het zoooo weinig moeten zijn? LOL
     
  15. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Nou Dirk ik ben vamiddag nog wezen proberen. Er was passend voor mij windkracht 3 aanwezig en zonder bomenrij. Eerst de standaard C.G. minus 3 mm . Dat was al mijn standaard met een licht optillende neus in duikvlucht. Resultaat: bijna stilhangen tegen de wind in.
    In drie stappen van ca. 1 cm de accu nog wat verder naar achteren verplaats. Het effect: naar schatting max. 20 % toename van de voorwaardse snelheid. Minder gevoelig voor neuswegwaai effect in thermiek stand. Maar ..... bij het insturen van een bocht laat hij de neus behoorlijk zakken. Wat, door het minder oprichtende vermogen, smeekt om een stevige up correctie.
    Gevoelsmatig lijkt de daalsnelheid gelijk te blijven. Het was broeierig weer zonder echt thermiek. Niet verkeerd allemaal maar magertjes. Ik hoop dat die andere vol beplankte vleugel het beter gaat doen. Door de levering en de vakantie wordt dat pas over een maand. In het kader van dit draadje zal ik er nog op terug komen.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is toch redelijk wat ik ervan had verwacht. Geen wonderen, maar wel iets sneller en lastiger sturen ....

    Succes,
    Dirk.
     
  17. Midas1947

    Midas1947

    Lid geworden:
    24 okt 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Ede
    Hey Jaap, ik heb net een Gracia besteld.Eerst maar zonder de bijbehorende hardware. Modelzweven weer opgepikt na jaren grote zwevers op terlet.
    Geweldig mooie foto's en vooral goed als bouw voorbereiding. Ook het koolstof stuurkabel advies, prima. Groeten en Bedankt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heb m al een poos niet meer! Maar gefeliciteerd! Leuke kist! Vooral bij rustig weer!!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een leuke kist.
     

Deel Deze Pagina