HG P402 chassis met Rubicon body

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door reinaart, 2 dec 2016.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een tijdje geleden heeft HG de P405 geïntroduceerd, dit is gewoon hun P402 chassis met letterlijk daar bovenop de bekende Rubicon carrosserie geschroefd. Ik vind de Rubicon body erg fraai maar niet zo belachelijk hoog op het chassis gemonteerd. Ik had al een tijdje een Rubicon body liggen (naar mijn mening geweldige kwaliteit voor een kleine prijs) en heb de laatste dagen geprobeerd om deze wat lager op het P402 chassis te krijgen. Foto's ter vergelijking, eerste is van de HG P405 de volgende van mijn karretje :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Gelukkig kan de body grotendeels uit elkaar geschroefd worden hetgeen handig is voor het zaag- en snijwerk. Er moeten wat stukken uit de bodem gezaagd worden, uit de midden console, de zittingen van de voorste stoelen en de voorzijde van de achterbank (heb vergeten van de laatste foto's te maken). Wonderlijk genoeg past de motor precies onder het dashboard (op de millimeter nauwkeurig) en dat scheelt een berg werk, alleen de pedalen moeten er afgesneden worden. Het chassis moet in de kortste stand gemonteerd worden hetgeen qua wielbasis eigenlijk nog iets aan de te ruime kant is voor de Rubicon body. Heb het dak gefixeerd met staafmagneetjes. Verder laat ik de plaatjes spreken :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  2. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Ziet er echt goed uit!
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wielbasis ziet er goed uit, mooie jeep.
     
  4. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Ziet er echt toppie uit man. Mooie scale body erop. Nice.....
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de reacties heren. Hierbij nog een foto van het zaag- en snijwerk bij de achterbank :

    [​IMG]

    Het lager plaatsen van de body op het chassis heeft als consequentie dat het originele batterij plateau niet meer gebruikt kan worden. Ik heb een 5000 mAh lipo liggen die ik toch graag wil inzetten (daar moet je toch minimaal een half uur mee kunnen rijden schat ik). Twee mogelijke plaatsen, helemaal vooraan onder de motorkap of helemaal achteraan onder de achterbank. De eerste optie viel af omdat dan alle gewicht, ook van de servo, regelaar en ontvanger vooraan komt te zitten. Helaas komt de lipo plus kabels nu wat op het zicht maar ik hoop dat het met zwarte verf wat gecamoufleerd kan worden. Ik heb ook wel 2200 mAh lipo's liggen (die zijn beduidend kleiner ) mocht het resultaat tegenvallen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het autootje rijdt best goed maar de draaicirkel is helaas erg groot. Ik heb de dwarsstang (hoe heet zo'n ding ?) op de achterste gaatjes van de fusee armen gezet en heb een beduidend forsere servo arm gemonteerd en dat scheelt al wel een berg maar het moet toch nog beter kunnen. Ik heb een goedkope standaard servo en ik vraag me af of er geen servo's zijn die verder draaien (ik weet niet hoeveel graden zo'n standaard servo draait). Misschien is het ook mogelijk om de servo anders te monteren waardoor de arm verticaal draait i.p.v. horizontaal zoals nu het geval is.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zelfde ervaring met de draaicirkel. Ik had ook de dwarsstang dichter op de knuckles gezet, maar dan klopt volgens mij de stuurgeometrie niet meer in uiterste stand. De dwarsstang heb ik teruggezet, en een lange met-de-servo-meegeleverde-servohevel gebruikt, moet nog even een testritje maken maar voor mij lijkt het acceptabel. Nóg verder kunnen de knuckles en aandrijfgewrichten mechanisch niet meer vrees ik...

    Op het www heb ik ergens een 'servo-on-axle' mod gezien, misschien een idee.

    Ter bescherming zou ik nog een plaatje/bakje maken onder de accu voor de veiligheid.
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    De servo op de vooras heb ik ook gezien maar een stevige bevestiging op de plastic as behuizing zal niet eenvoudig zijn. De metalen vooras leent zich daar waarschijnlijk beter voor. Toch snap ik niet goed waarom men niet gekozen heeft voor een plat gepositioneerde stuur servo met verticaal bewegende servo arm. Dit is toch de configuratie van talloze rc autootjes. Ik ga dit toch eens proberen, heb gisteren alvast m3 draadstang en kogeluiteinden besteld.

    Over minpuntjes gesproken, de schokdempers zijn echt waardeloos (blijven stroppen) en heb inmiddels andere besteld.

    De Rubicon body zal qua schaal toch trouwens ook wel eerder richting 1/9 gaan lijkt me. Vergelijking met mijn Unimogje :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb vanmiddag ook eens de D90 body getest op het P402 chassis. Lijkt me minder geslaagd dan de Rubicon omdat de spoorbreedte van het chassis aan de forse kant is voor de D90. Dit kun je misschien opvangen door fender flares maar daar ben ik niet zo'n liefhebber van. Misschien zijn Tamiya velgen een optie, die komen wat verder naar binnen dan de HG velgen. Ik kan de body nog iets laten zakken, denk dat dat beter is :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels de schokdempers vervangen door aluminium exemplaren maar heb wel de veren van de originele dempers gebruikt omdat die een stuk minder stug zijn. Verder heb ik de stuurstangen verstelbaar gemaakt. Vanmiddag een proefritje gemaakt, het karretje bevalt me goed hoewel ie nogal wat herrie maakt (vooral bij weinig toeren). Een minpunt is ook de locatie van de lipo waardoor het zwaartepunt te veel naar achteren zit. Filmpje van vanmiddag :



    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2016
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zeer capabel zo te zien. Moet met de mijne nog de eerste echte testrit (buiten) maken, maar wacht liever tot wat droger weer.
     
  10. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Best grappig chassis.
    Ik snap alleen de dwars geplaatste motor niet. Is hier een reden voor??
    Hij ziet er soepel uit in je filmpje.
    Om hem nog iets realistischer te laten rijden kun je aan de voorkant ongeveer 200 / 250 gram gewicht leggen. Zo heb je je accu probleem ook opgelost en door meer gewicht werken je dempers nog mooier. En nog soepeler.
    Gr Sander.
     
  11. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik stel mijn auto's altijd zo af dat ongeveer 25% van de schokdemper al ingedrukt wordt, niet de veer.
    Hierdoor krijgt je een heel mooi realistisch rij beeld.

    Gr Sander.
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo heren, bedankt voor jullie reactie.

    Tamaniac: Afgelopen dinsdag was prachtig weer, beter kun je het niet wensen in december. Een beetje nattigheid en modder kan toch trouwens ook geen kwaad ;). Als je een proefritje wilt maken kun je overigens op mijn erf in Hulst terecht. Ik weet niet waar in West-Vlaanderen je woont.

    Sander: Ik heb ook geen idee waarom de motor geplaatst is zoals ie is. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om de voorkant van het wagentje te verzwaren en em wat verder op z'n veren te laten zakken. Over realisme gesproken, de body heeft een wielbasis van 27.5 cm terwijl het chassis op de kleinste stand van 28 cm ingesteld is. Ik wil nog iets grotere banden monteren en bovendien stoort het me dat de wielen niet precies in het midden van de wielkasten zitten. Ik ga dus de 4 stangen aan de onderzijde en de twee A-frames in totaal 5mm inkorten.

    Bij december hoort natuurlijk ook wat feestverlichting :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  13. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    En een ander achter wiel op de bumper.
    Licht is altijd goed.

    Gr Sander.
     
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Staat momenteel op MP eenzelfde auto, alleen heeft de eigenaar de motor+gearbox 180° gedraaid, zodat de motor rechtsachter i.p.v. linksvoor komt. Dit heeft hij blijkbaar gedaan om plaats vrij te maken voor het interieur van een body. Misschien een goede tip als iemand nog body's met interieur passend wil maken maar in ruimtenood komt.
     
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb daar stom genoeg niet eens aan gedacht dat het omdraaien van de motor en centrale bak een optie is. Toch denk ik dat dat voor de Rubicon body bepaald geen voordeel oplevert. Ik denk dat de motor aan de achterzijde veel meer op het zicht zou zitten, tenminste met het dak open. Ben de afgelopen dagen ook weer bezig met mijn D90 project. Ik heb de body nogal wat verder laten zakken dan op mijn eerste foto's, helaas is dat wel ten koste gegaan van de versnellings/gearing poken. Gelukkig heeft de Landrover right hand drive en er is nu aan de bestuurderszijde beenruimte . Ook hier betwijfel ik of het omdraaien van de motor en centrale bak veel winst zou opleveren (spur gear zou dan door de bestuurders stoel heen gaan). Zal morgen nog eens wat meer plaatjes maken van de D90 body op het p402 chassis, ben er zelf wel tevreden over.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    edit: De bestaande motor/gearbox configuratie is ook het handigst als je nog een servo wilt installeren voor de high/low gearing schakeling. Ik heb voor de landrover voor dit doel wel een extra servo aangeschaft maar ik denk dat die low gearing stand alleen zinnig is voor extreem crawl werk (rotspartijen of zoiets, en daar zijn er niet zo veel van in Zeeland :)). Met de normale high gearing stand heeft het karretje al ruim voldoende torque.


    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Het witte styreen (merendeels 2mm dik) is inmiddels zwart geverfd :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb vier steunen gemaakt voor bevestiging aan het chassis :

    [​IMG]

    Plaatjes van de body, verfwerk is nog lang niet klaar. Ruitjes moeten er natuurlijk ook nog in en heb voorlopig de nonsense stickers en bumpers uit de kit gebruikt. De voorbumper is gebogen terwijl die meen ik toch recht dient te zijn. Heb 10.5 cm banden gemonteerd, alleen het reservewiel is nog 9.6 cm. Ga denk ik wel de dichte velgen gebruiken zoals die op het reservewiel zit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb nog overwogen om 9.6 banden te gebruiken maar ga denk ik toch voor 10.5. Vergelijk eerst groot dan klein :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb vandaag ontdekt hoe je op eenvoudige wijze de besturing weer wat kunt verbeteren. De stuuruitslag wordt beperkt door de ruimte die de cardanassen (hondenbotten) hebben in de cups van de voorwiel assen.Ik heb het over deze dingen :

    http://www.banggood.com/HG-P401-P402-P601-RC-Car-Parts-Drive-Cup-W02010-p-982950.html?rmmds=search

    Hoe verder die cups naar buiten zitten hoe meer ruimte voor uitslag. Bij rijden met volle stuuruitslag raken de hondenbotten ook de binnenkant van die cups. Dit leidt tot frictie en ook tot meer herrie. Het blijkt dat er toch nogal wat speling zit tussen de buitenste voorwiel lagers en de meenemer spieën, met andere woorden de cups zitten niet maximaal naar buiten. Een vulring tussen de buitenste as lagers en de spieën doet wonderen (wel even wat vet er tussen). Meer stuuruitslag, minder frictie en dus minder herrie. Vulring mag niet te dik zijn want dan kunnen de wielen niet meer draaien. Ik heb zelf de dunne vulringen gebruikt die ik uit de vertragingsbakken gehaald heb.

    Arjan
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb vandaag mijn HG chassis met Rubicon body afgemaakt. Ik wacht alleen nog op een reservewiel dat in de bestelling is. Heb de wielbasis van 28.3 (kleinste standaard maat HG chassis) teruggebracht naar 27.5 cm, de wielbasis van de Rubicon body. Heb hiervoor beide A-frames en alle vier de links ingekort. Heb zelf links gemaakt met losse uiteinden (waarvan 4 gebogen voor bij de assen en 4 recht), 3mm draadstang (van Karwei) en 4 mm aluminium buis (laatste iets van €2,50 voor een strekkende meter :)). Ik heb 10.8cm banden gemonteerd en de lipo ligt voorin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  19. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Heel erg scale zo... Toppie
     

Deel Deze Pagina