Diesel Bonnier vaste compressie motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door waa01, 26 dec 2016.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Van een oud(!) clublid ontving ik deze diesel motor.
    Op de motor wordt (C)Bonnier aangegeven, gemaakt in Frankrijk, waarvan ik alleen info van de 5cc diesel kan vinden die hun gemaakt zouden hebben die er toch iets anders uitziet als deze.
    (Deze heeft een rechte cilinder ipv iets bol en gewone uitlaat poorten, geen aparte uitlaat)
    Ik weet niet of dit ook in het "lijnbesturing" groep thuis hoort.
    Er mist alleen een sproeier en zit "vasgekoekt", voordat ik er mee bezig ga, ben ik opzoek naar info.
    Hoe moet je deze aan de praat krijgen eventueel, anders dan een traditionele diesel met compressie zuiger!?
    Rcgroups heeft een draadje van vintage diesels waar ik deze ook zo gauw niet kon vinden!
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1054975-Model-Diesel-Engines/page822

    Plaatjes:
    Bonnier Diesel 1.jpg

    C Bonnier 2.jpg

    Iemand ervaring met dit soort motoren?
    Alvast bedankt,
    Kees
     
    jef vindt dit leuk.
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Volgens mij een redelijk zeldzame motor , misschien dat Jo (classicracer) je er meer over kan vertellen ,
    zoals je in één van de artikels zal lezen wijkt de "diesel"brandstof nogal af van de diesel voor motoren met regelbare compressie , namelijk 75% ether en 25% SAE20 olie ,
    DroneFuel.jpg
    nog wat info van het wereldwijde web gehaald ,
    http://modelenginenews.org/faq/fc_diesel_ops.html
    http://adriansmodelaeroengines.com/catalog/product.php?cat_id=33&pid=194
    http://www.modelenginenews.org/cardfile/bonnier.html

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef, bedankt.
    Het heeft even geduurd voordat ik door het artikel was van je eerste linkje!
    Dit geeft wel aan dat het een uitdaging zal worden om deze weer aan het draaien te krijgen.
    De andere twee linkjes geeft wel een Bonnier aan, met hetzelfde carter maar de "bekende" cilinder.
    Die ik hier heb heeft twee uitlaatpoorten en rechte cilinder.
    Er staat een serie nummer op, 977. Bonnier Diesel serie nummer 977.jpg
    Ben benieuwd of nog meer mensen dit model hebben.
    Dan zal ik hem in de "week" zetten, nu zit er geen beweging in en forceren moeten we niet doen!
    Ik hoop dat Jo misschien nog wat weet.......

    Kees
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Er staat inderdaad een andere cilinder op dan in de artikels ,
    misschien moet je enkele foto's plaatsen in RCGroups , de link die jezelf al vermelde ,
    bereik je een veel grotere (wereldwijde) doelgroep .

    Ik warm meestal de motoren op om ze los te "weken"

    Groeten Jef
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Een illusie armer een beetje.
    Op rcgroups meer duidelijkheid gekregen:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1054975-Model-Diesel-Engines/page823
    De cilinder hoort er niet op! Ook wat meer info van de Bonnier.
    Misschien net zo'n klusser als jij, die zelf een cilinder heeft gegoten!
    Als ik tijd heb tussendoor zal ik hierover verder schrijven.
    Wat een berg info op rcgroups!
    Maar het MBF is ook ok
    gr
    Kees
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Zou best wel eens kunnen Kees dat de cilinder op jou motor een stukje "huisvlijt" is .
    Het waarom zullen we waarschijnlijk nooit kunnen achterhalen , vastloper , versleten en geen wisselstukken voorhanden ???
    Je hebt wel geen volledige Bonnier , maar wel een uniek enig stuk , zo kan je het ook bekijken .
    Zo te zien heeft de motor wel wat gebruikssporen , ben wel benieuwd dat je hem terug aan de praat krijgt .

    Groeten Jef
     
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo Kees,

    ik heb wel enige ervaring met fixed compressie diesels. Bijgevoegd 2 fotos van mijn laatste FC aanwinsten. Een Bonnier en een Drone (1947) Het starten van dit type motoren vergt een andere aanpak dan bij de conventionele diesels. Je moet door middel van een paar verschillende brandstofmengsels een juist "startmengsel" zoeken. Eens de motor warm is, maar toch nog zijn compressie behoudt kan je ze starten en laten lopen op een meer conventioneel mengsel.

    Jo Bonnier.JPG Drone.JPG
     
    waa01 vindt dit leuk.
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Kees, we wonen niet zo ver van elkaar. Als je me enkele weken de tijd geeft om mijn bouwkelder terug toonbaar te maken en een stapeltje combatmodellen wedstrijdklaar te maken kunnen we misschien eens afspreken om wat diesels te laten lopen. Jouw Bonnier krijgen we wel aan het lopen hoor!

    Groet,

    Jo
     
    waa01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina