Probleem met motor of ESC?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eduardos, 22 dec 2016.

  1. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Weer even een fotoüpdate:) het schiet nu aardig op! Nu alleen nog de flaps en ailerons eraan en alles afstellen. Vliegklaar gewicht is 4,8 kg geworden. Dan kom ik dus uit op 360Watt per kg! Moet genoeg zijn dacht ik;) ik zal binnenkort eens contact opnemen met de vliegclub in Barneveld. Ik hoop dat er daar iemand is die het toestel na wil kijken voor de eerste vlucht en liefst ook invliegen.
    Ik moet ook nog een leuke decoratie/kleur bedenken. Wie heeft er tips? Zo ben je m natuurlijk zo kwijt in de lucht. En moet je dan plakfolie hebben om er bijvoorbeeld strepen op te maken?
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Wat is het gevolg dat ik zo veel vermogen heb? Wat kan ik het beste doen? Kan ik.hiervoor wel de motor begrenzen met de zender? Of misschien met minder cellen vliegen? Weet niet of dit mogelijk is maar heb nog wel een aantal 4S lipos liggen..
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Niks.....ik heb zelf bij mijn piper iets van 400w/kg.
    Gewoon op ong. 1/3 gas rondjes draaien, en dan lekker lang vliegen op 1 acculading!
    Zender begrenzen word niet aangeraden om redenen die mij niet helemaal duidelijk zijn.

    Bovendien bepaald uiteindelijk de propeller de watts die je gaat gebruiken.

    Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je te hard gaat vliegen en zo teveel g-krachten gaat maken.

    Maar misschien dat anderen meer nadelen kunnen opsommen....

    Kijk ook eens op www.ecalc.ch.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het geeft niks, als je er maar mee om kunt gaan.
    Mijn Easy-star gaat verticaal als het moet, is ook nooit de bedoeling geweest maar ik heb er geen last van. Ik vlieg er FPV mee op een kwart gas.

    Soms is het ook weleens handig. hij stijgt gewoon op vanaf gras en dat zonder wielen.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor een beginner lijkt het me niet zo handig, want je leert niet problemen vliegend op te lossen, maar bij de gratie van motorvermogen.

    Via de zender de regelaar begrenzen wordt afgeraden omdat een regelaar op half-gas harder moet werken (hogere schakelverliezen), en dus warmer wordt, dan op volgas.

    Je zou een cel minder kunnen gebruiken en/of prop met kleinere diameter en/of kleinere spoed. Alledrie verlagen het benodigde vermogen en stroom. Bij elke verandering stroom controleren/meten!
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het klopt dat je bij weinig vermogen moet improviseren om je toestel vliegend te houden.
    Diegene die zijn toestel "begrijpt" zal overleven terwijl de piloot die op zijn motor wacht kansloos omlaag valt.
    Ik heb een geval meegemaakt dat iemand zijn peperdure kist wind mee wou opgooien.
     

Deel Deze Pagina