Vario EC 135 met X-Treme PoweRotoR

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door PoweRotoR, 28 dec 2013.

  1. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    De volgende activiteit is de voorbereidingen treffen voor de verlichting in de staart.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Op de staartvin zitten 2 lampen. Een top- en staartlicht.

    Het toplicht is een kwestie van een gat maken maar het staartlicht zal zelf gemaakt moeten worden.
    We hebben eerst in de rechter bovenkant een gaat gemaakt zodat hierin precies een carbon buisje van 6mm past waar later het staartlicht in wordt gemaakt.
    [​IMG]
    Vervolgens het carbon buisje erin lijmen.
    [​IMG] [​IMG]
    In een later stadium zal deze verder afgewerkt worden zodat het een vloeiend geheel wordt.
    Door dit buisje trek ik een touwtje zodat ik later de bedrading er doorheen kan trekken voor beide lichten.
    Dan de positieverlichting voor de horizontale staartvinnen.
    [​IMG]
    Hiervoor heb ik 2 flexibele buisjes genomen die ik via de staart, door de stabilisatievinnen heb geschoven zodat ik altijd op een eenvoudige manier bedrading kan trekken. Eerst een gat gemaakt op de plaats waar de stabilisatievin op de romp bevestigd gaat worden waarna de buis is geplaatst.[​IMG]
    Daarna de stabilisatievin erop geschoven.
    [​IMG]
    Nu heb ik dus de leidingen aangebracht voor de verlichting.
    Dit geeft het volgende beeld aan de binnenkant van de staart.
    [​IMG]
    Nu kan ik altijd bedrading trekken.
    Volgende stap is het bevestigen van de staart aan de romp.
    Dit is ook weer een secuur klusje omdat de torque tube goed uitgericht moet worden ten opzichte van het mechaniek in de romp. Dit voorkomt later trillingen en onnodige weerstand en slijtage.
    Allereerst zorgen we dat de staart incl. de torque tube in de romp wordt geschoven zodanig dat de cardankoppelingen goed in de gearbox van de fenestron en van het mechaniek in de romp zitten.
    [​IMG]
    Vervolgens meten we de afstand tussen het staartstuk en de romp zoals in onderstaande foto is aangegeven.
    [​IMG]
    Ik moet dus van de voorkant van de torque tube 90mm verwijderen om het staartstuk goed aan te laten sluiten op de romp en voldoende speling over te houden tussen de cardankoppelingen en het cardanhuis waar deze in draaien zodat er geen spanningen ontstaan.
    Na het inkorten van de torque tube de cardankoppeling weer geplaatst met het volgende resultaat.
    [​IMG]
    Past perfect.
    Alvorens het straatstuk te verlijmen met de romp. Eerst goed de staart uitrichten op het mechaniek zodanig dat de torque tube recht aansluit en ook goed gecentreerd in de staartbuis zit. Hiermee voorkom je onnodige trillingen en wrijvingen.
    [​IMG] [​IMG]
    Als dit alles goed aansluit kan begonnen worden met het insmeren aan de binnenkant van het staartstuk met EndFest 300. Niet teveel maar wel voldoende zodat het goed vast komt te zitten.
    Nu alles goed fixeren met ducktape en de staart voldoende ondersteunen zodat deze op de juiste hoogte staat ten opzichte van de romp.
    Nu maar wachten, wachten wachten....... en na 12 uur....
    [​IMG]
    Eén geheel nu. De axiale speling op de torquetube na bevestiging van het geheel is nu ongeveer 1,5 mm.
    Wat een indrukwekkend geheel zeg.:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
  2. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nu de staart incl. fenestron is gemonteerd gaan we verder met de detaillering van de romp.
    Er zitten allerlei luchtroosters in de romp.
    [​IMG]
    Nu zijn er allerhande 3-D print roosters verkrijgbaar voor deze EC135 maar ik ben niet geheel overtuigd. Ten eerste vind ik deze onderdelen behoorlijk aan de prijs en ze zijn vrij eenvoudig zelf te vervaardigen.
    Allereerst de roostergaten maar in de bovenste afgetekend, 2 roosters aan beide kanten.
    [​IMG]
    Vervolgens met een dremel de roostergaten gemaakt.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik van de reststukken die ik van de verwijderde deuren van de romp over heb gehouden stroken afgetekend van ongeveer 4 mm.
    [​IMG]
    Deze heb ik geknipt en daarna geschuurd.
    [​IMG]

    Deze stroken heb ik op lengte gemaakt (iets langer dan dat het roostergat breed is).
    Vervolgens met een HOT-glue pistool aan de binnenkant wat lijm neer gelegd en hierin het bovenste strookje vastgeplakt terwijl ik het schuin houd zodat je een lameleffect krijgt.Vervolgens de 2e, 3e ,4e en 5e lamel dakpansgewijs met wat tussenruimte geplakt
    Dit geeft dan het volgende resultaat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Dan nog even dat gaat gemaakt in het zojuist gemaakte rooster.
    [​IMG]
    Dit doen we dan aan beide kanten van de kap.
    Het bovenste rooster in de kap is wat kleiner en de lamellen liggen niet plat over elkaar maar zijn wat verbogen.
    Ik heb wederom lamellen gemaakt maar nu van styreenplaat omdat deze makkelijker te vervormen is. Deze lamellen heb ik vervolgens wat verbogen in de volgende vorm.
    [​IMG]
    Deze lamellen heb ik ook weer met HOT-glue vastgelijmd aan de binnenkant van de kap.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook ditzelfde weer aan beide kanten.
    De kap ziet er nu als volgt uit.
    [​IMG]
    Met het resultaat ben ik tevreden in ieder geval.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2017
    Heli-Uwe en Demaic vinden dit leuk.
  3. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Dat heb je netjes en als een "echte" modelbouwer gedaan ;)

    Je hebt wel veel werk in je stripjes moeten steken, ben je bekend met http://www.evergreenscalemodels.com/ evergreen scale models? Die hebben strips en shapes in allerlei vormen, dus zeker ook de strips die je nodig had. Veel modelbouwzaken hebben ze in hun gamma, en ze zijn niet overdreven duur...

    ' t is maar een tip hé..

    grtz,

    Didier
     
    PoweRotoR vindt dit leuk.
  4. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Dank je wel Didier. Ik heb inderdaad al wat profielen van hun gebruikt.
     
  5. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Volgende actie is het aanbrengen van de 2 luchthappers in de bovenste beplating.
    [​IMG]
    Allereerst heb ik de vorm gemaakt uit een dikke sticker gehaald en heb deze op de plaats op de romp geplaatst conform de maatvoering die ik heb ontvangen zoals in onderstaande 2 foto's is af te lezen.
    Deze maten heb ik in schaal afgetekend op de kap en daarna heb ik de stickers geplakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ditzelfde heb ik aan de andere kant van de bovenkap gedaan.
    [​IMG]
    Nu met een scherp hobbymes de contouren ingesneden behalve het smalste stukje.
    Als je dit hebt gedaan krijg je eigenlijk een soort lipje.
    [​IMG]
    Vervolgens heb ik van plastic card twee taps toelopende stripjes gemaakt die ervoor zorgen dat het zojuist ontstane lipje naar binnen toe blijven staan. Deze lipjes heb ik in de contouren van de luchtinlaat gebogen en met dotjes Hot glue voorzichtig aan de binnenkant tegen de romp aan gelijmd.
    [​IMG]
    Als laatste heb ik het lipje naar binnen gebogen en aan de 2 zojuist aangebrachte lipjes gelijmd met hot glue.
    [​IMG]
    Als laatste heb ik vervolgens met 30 minuten epoxy aangedikt met micro balkons, de naden die zichtbaar zijn van boven voorzichtig afgesmeerd. Om de epoxy nu goed te laten vloeien heb ik met een föhn de epoxy verward waardoor deze makkelijke vloeit.
    Door het adhesie effect van vloeistoffen gaat de epoxy mooi in de hoeken tegen de bodem en de zijwand staan zodat er een mooie overgang ontstaat.
    [​IMG]
    Deze exercitie heb ik aan beide zijden zo uitgevoerd.
    Dan nog even licht naschuren en klaar zijn de luchthappers.
    De laatste oneffenheden zullen opgevuld worden als we het geheel voorzien van spuitplamuur.
     
  6. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Volgende uitdaging zijn de verdiepte panel lines die op de bovenkap zitten.[​IMG]
    Dit is een verdieping in het paneel en voorzien van scharnieren omdat in de echte versie de kleppen open kunnen voor onderhoud.
    Nadat ik Didier (onze meester modelbouwer op dit forum) heb geraadpleegd hoe ik dit het beste zou kunnen doen heb ik besloten de door hem als optie aangedragen oplossing toch niet uit te voeren omdat de kap precies dwars over de verdiepte beplating in 2 delen is gemaakt door Vario zoals in onderstaande foto goed is te zien.
    [​IMG]
    Ik heb uiteindelijk gekozen om in de vorm van deze verdieping in de beplating panellines aan te brengen.
    Met dikke tape heb ik de vorm aangebracht op de romp.
    [​IMG]
    Vervolgens via de tip van Didier de panellines voorzichtig met de scherpe kant van een driehoekige vijl aangebracht.
    Ik moet zeggen dat het niet mee is gevallen om de korte bochten aan de beide einden aan te brengen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Als laatste handeling met waterproof 600 nog even naschuren.
    Al met al een tevreden resultaat.
    Nu moeten we de scharnieren nog aanbrengen.
    Ik heb gekozen om de scharnieren zelf te maken. Aangezien ze bij mijn heli niet functioneel zullen zijn volstaat alleen de draaibare as van het scharnier te maken en deze op de romp aan te brengen.
    Dit heb ik gedaan door een messing buisje van 1,5mm dikte te pakken en te schuiven over een staaldraad van 1 mm. Dit geheel in de draaibank ingespannen.Vervolgens de draaibank laten draaien en met een scherp stanleymes buisjes van 2mm afsnijden van de messing buis. deze blijven dan automatisch op de staaldraad van 1 mm zitten en behoef je de messing busjes niet op te vangen.
    In dit geval moest ik voor iedere scharnier as 10 buisjes hebben van 2 mm.
    Daarna 20mm van het 1mm staaldraad geknipt en heb daar de 10 messing busjes over geschoven.
    [​IMG]
    Deze scharnierassen kunnen dan afgetekend worden op de middelste panelline van de zojuist aangebracht panellines.
    Vervolgens met de driehoeksvijl ter grootte de afgetekende scharnieras de panelline extra verdiept zodat de as wat meer in de romp valt anders komt deze er teveel bovenop te liggen.
    Als dit is gebeurd heb ik deze scharnierassen met EndFest 300 in de verdiepte panelline gelijmd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het is helaas geen verdiepte panel geworden maar ik ben niet ontevreden.
    Als laatste straks nog de klinknagels aanbrengen van de scharnieren en klaar.
     
    bruteforce vindt dit leuk.
  7. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Toch is het goed gelukt blijkbaar... ik heb nooit gezegd dat het gemakkelijk zou zijn he ;)
    Zo'n korte bochten vallen idd niet mee, en daar heb ik geen trukje voor, gewoon u tijd nemen..
    Komt helemaal goed!

    gtrz,

    Didier
     
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Dank je wel voor jouw hulp. De ene bocht is beter gelukt dan de andere maar oefening baart kunst.
    De foto's zijn ver ingezoomd en zie je iedere oneffenheid natuurlijk. Gelukkig zijn heli's in het echt verre van perfect alleen willen wij in de modelbouw wel de perfectie benaderen.
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ik vind het erg mooi worden. Heb de de echte in de buurt staan?
     
  10. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nee ik heb hem niet in de buurt staan was het maar waar. Ik heb alleen enorm veel foto's verzameld van heinde en verre.
    Om de meesterbouwers zoals Didier en Blue Bird te evenaren moet ik nog wat stapjes extra doen hoor want wat deze heren doen gaat de perfectie ver te boven.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ha dat heb ik ook. Maar al doende leert men. Als je er maar plezier in beleeft.
     
  12. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Op de bovenkap zit ook nog een tweede verdiepte panelline met 3 scharnieren.
    [​IMG]
    Ook deze gaan we weer op dezelfde manier uitvoeren zoals hiervoor beschreven.
    Eerst alles op de juiste positie afgetekend en daarna de dikke tape aangebracht.
    Dan met de scherpe driehoeksvijl de paneellines aangebracht.
    De scherpe korte bochtjes gaan steeds beter.
    Op de plaats waar de scharnieren komen hebben we de panneline verder verdiept zodat de scharnieras wat meer in de romp valt i.p.v. dat deze er bovenop ligt.
    [​IMG]
    De scharnierassen (6 stuks) hebben we wederom van 1,5mm messing buis gemaakt.
    [​IMG]
    Als laatste met 2 componeneten lijm deze scharnierassen op hun positie gebracht.

    [​IMG]
    In de tussentijd kunnen we nog wat panellines bovenop de kap aftekenen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daarnaast ook de contouren van twee inspectieluikjes.
    [​IMG]
    Weer afplakken met dikke tape en we kunnen ons weer uitleven met het aanbrengen van de panellines.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    Nog twee scharnierasjes aanbrengen voor de 2 inspectieluikjes en ook dit is weer gefixt.
    [​IMG]
    Uiteindelijk ziet het er best aardig uit al zeg ik het zelf.
    Met deze eerste stappen van detailleren begint het steeds meer op de echte EC135 te lijken.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
    didier n en E.hof vinden dit leuk.
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Mooi hoor! Wat ik me wel afvraag is of je de romp zo niet erg verzwakt met al die lijnen?
     
  14. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Deze lijnen zitten in een kap die niet dragend is dus dat zal wel mee vallen in mijn geval. Maar je hebt gelijk, je verzwakt je romp er wel mee. Hetzelfde is met het aanbrengen van de klinknagels natuurlijk. Je boort eigenlijk je romp vol met gaatjes. Ik zelf kies op de romp voor de variant dat ik de klinknagels maak met kleine houtlijm dotjes. Dit heb ik ook op mijn Alouette III gedaan (andere bouwdraadje op dit forum).
    Daarnaast heeft Didier in zijn modellen Kiowa en Chinook vele paneellijnen aangebracht en dat gaat ook goed.
    Ik maak mij hier dus niet direct zorgen over.
    Als je hierover wel zorgen hebt zou je de binnenkant van de romp met een glasvezelmat en epoxy weer kunnen versterken maar dat is weer gewicht wat ten koste gaat van het vliegen.
    Het is een keuze die je maakt.
     
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Om de scharnieren verder af te maken heb ik ook even de klinknagels, waarmee de oren van het scharnier aan het plaatwerk worden bevestigd, aangebracht.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit zijn de boorklinknagels van Vario. het overgrote deel van de klinknagels zullen worden aangebracht met dotjes houtlijm. De boorklinknagels kosten relatief veel tijd om aan te brengen.
    [​IMG]
    Nog even afwerken aan de binnenkant. Ik smeer hier een laagje epoxy overheen en snijd de overtollige steeltjes eraf.
    Al met al begint het ergens op te lijken.

    Volgende klus wordt het maken van de snelsluitingen in de beplating van de bovenkap.
    [​IMG]
    Van deze zitten er 4 stuks aan iedere kant.
    Ik heb gekozen om deze zelf te gaan vervaardigen uit diverse profielen van Styreen en overige kunststof.
    We hadden ook voor de 3D print versie kunnen gaan maar ik dacht, dit is vrij eenvoudig zelf te maken.
    Aangezien ik de maatvoering heb kan ik deze vrij eenvoudig verkleinen naar mijn schaal 1:5,9.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Allereerst heb ik een 4-kant kokerprofiel van 4x4mm Styreen gepakt om de clips te maken.
    Zoals je kunt zien op de foto, is de bovenkant van de clips afgerond.
    Ik heb een stukje kokerprofiel van 2 cm gepakt en heb aan 2 kanten deze ingesneden over een afstand van 12mm waardoor het een soort lipje wordt.
    Vervolgens heb ik handmatig een radius op de zijkant van het profieltje afgetekend en ingezaagd.
    [​IMG]
    Daarna heb ik het overtollige gedeelte verwijderd.
    [​IMG]
    Nu heb ik dit lipje met MEK vastgelijmd (of liever vastgesmolten ) aan elkaar.
    Styreen is namelijk prima met MEK te lijmen. MEK lost namelijk de styreen op zodat ze aaneen smelten. Als de MEK is verdampt dan zit het moervast aan elkaar. Kijk uit MEK is giftig dus op goed geventileerde plaats gebruiken.
    Ik heb er voor nu 2 stuks gemaakt omdat ik wilde weten of het lukt wat ik voor ogen heb.
    [​IMG]
    Deze clips zitten aan de bovenkant vast aan een beugel waarin deze scharniert. Ik heb hiervoor 2 hoekprofieltjes gepakt 2x2mm.
    Deze heb ik afgeschuind met een vijl .
    [​IMG]
    Deze heb ik vervolgens met MEK weer aan de clips gelijmd met het volgende resultaat.
    [​IMG]
    Dan nog even de klinknagels met houtlijm aanbrengen.
    [​IMG]
    Zo dat is het eerste onderdeel van de snelsluiter.
    Ik heb vervolgens een U-profiel bij de bouwmarkt gehaald van een onbekende kunststof. Het is geen styreen in ieder geval want MEK lost het niet op.
    Ik heb aan de bovenkant een plaatje styreen geplakt met 2 componentenlijm en heb hierin de zojuist vervaardigde klip gemonteerd.
    [​IMG]
    Nu nog even de finishing touch door een metalen veiligheidsbeugel over de clips aan te brengen.
    [​IMG]
    Vervolgens heb ik de eerste 2 lokaties van deze sluitingen afgetekend en uit geslepen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daarna met hot glue de 2 sluitingen aan de binnenkant van de kap gelijmd.
    [​IMG]
    Om de kap goed op de romp te laten passen heb ik aan de binnenkant wat uit de randen moeten weghalen omdat anders de sluitingen er niet goed invallen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daarna past het geheel geweldig.
    [​IMG]
    Ik ben erg blij met het resultaat en vind het zelfs mooier dan een 3D geprint model.:kwijl::banana:
    Eer van mijn werk zogezegd.

    Alleen moet ik er nog 6 stuks gaan maken. Nog even werk dus.:D
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  16. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Dat lukt al héél aardig hé!

    Het graveren schijnt je goed af te gaan, er zitten al heel wat lijnen op, mooi :koud:
    De sluitingen vind ik prachtig gemaakt, échte modelbouwwerkjes!

    Komt helemaal goed

    grtz,

    Didier
     
    PoweRotoR vindt dit leuk.
  17. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zo daar zijn we weer. Zoals gezegd moesten de andere 6 sluitingen nog gemaakt worden.
    Omdat de vorige 2 goed waren gelukt heb ik dezelfde werkwijze gebruikt.
    Na weer wat uren noeste zaag, vijl, lijm en assemblage arbeid waren de 6 sluitingen gereed.
    [​IMG]
    Vervolgens de plaatsen bepalen a.d.h.v. de vele foto's die ik heb van de originele heli.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Posities aftekenen op de kap.
    [​IMG]
    En met de dremel en vijl netjes de uitsparingen aangebracht. Vervolgens de kap geplaatst en op de plaats waar de sluitingen in de uitsparingen komen afgetekend op de romp waar de sluitingen in de romp komen te vallen. Deze ook weer uit-gedremeld en gefatsoeneerd met de vijl met het volgende resultaat.
    [​IMG]
    Als laatste actie de sluitingen wederom gefixeerd aan de binnenkant van de kap.
    [​IMG]
    Kap op de romp en klaar is dit klusje.
    [​IMG]
    Ik ben tevreden!

    Afgelopen weekend ook maar geïnvesteerd in de aanschaf van de Vario rotorbladen en een rotorstop voor deze heli.
    Je weet dan ineens dat je Vario vliegt want dat is een behoorlijke aderlating.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Volgende activiteit is het verlijmen van de houten spanten om het mechaniek aan de romp te bevestigen met glasvezel/carbon en epoxy. Tevens pak ik dan direct de versteviging mee van de torque tube in de romp/staart.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2017
    AHoogendijk en renetl50 vinden dit leuk.
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
  19. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Mooi hoor!

    En 't kost idd weer duiten ff bij Vario shoppen.... Jammer van de Shark Skin tekst op de bladen, dat heb ik ook, en 't gaat moeten verdwijnen ;)

    Groeten,

    Didier
     
  20. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zoals gezegd heb ik de spanten in de romp bevestigd met Epoxy en glasmatten.
    Eerst het mechaniek nog even goed bevestigd op het houten frame en de spanten vervolgens uitgericht en met een paar dotjes Hot Glue vastgelijmd. Daarna het mechaniek verwijderd en met de Epoxy aan de gang gegaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ditzelfde voor alle 4 spanten. Het drogen duurt altijd lang bij deze Epoxy, 24 uur.
    [​IMG]
    Toen heb ik het schot van het staartstuk in de romp verder beter verlijmd aan de binnenkant en tevens de geleide buisjes voor de draden voor de positieverlichting wat beter vastgezet.
    [​IMG]
    Als laatste de bevestiging van de carbon steunbuis tussen het mechaniek en de romp goed vast gezet met Epoxy en tevens verbonden met de torque tube zodat het een stijf geheel gaat vormen.
    De bevestiging van de carbon steunbuis heb ik eerst met een glasmatje gedaan en daarna hierover Carbon strengen gedraaid en deze weer goed in de Epoxy gezet.
    Omdat het gat voor de uitlaat van de straalmotor er al was uitgezaagd kon ik hier goed bij met de kwast om het weefsel goed te doordrenken met de Epoxy.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ready.
    Het mechaniek kan weer terug geplaatst worden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Weer een klusje gedaan.
    Het volgende is het verder afmaken van de vloer in de romp en de plaats inrichten waar straks de accu's moeten komen voor de aandrijving en alvast nadenken waar ik de ontvanger, Bavarian Demon, boordaccu's voor verlichting en ontvanger ga plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
    didier n en Heli-Uwe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina