CG Hoogdekker

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Bullet3030, 16 dec 2016.

  1. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Zover was ik net nog wel. De decathlon is niet zo vergevingsgezind dat je dat soort fouten kan maken. Ik ga iig het stuk nog een keer lezen omdat ik het leuk vind. Grondsnelheid vs luchtsnelheid. Dan zal hij de ene kant op meer luchtsnelheid gehad hebben en daardoor meer lift.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En die luchtsnelheid is afhankelijk van de gasstand. Wat doet hij als je ineens van halve gas naar volle gas gaat?
     
  3. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Luchtsnelheid is toch niet altijd afhankelijk van de gasstand? Als ik tegenwinds vlieg is de luchtsnelheid veel hoger dan wind mee. Niet de snelheid van het toestel.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lees het onderwerp nou maar eerst eens.
     
    Bullet3030 vindt dit leuk.
  5. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Lol.. ga ik doen
     
  6. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ja ja ik snap hem.. denk ik. In mijn ervaring zal ik meer gas geven hebben om de grondsnelheid ongeveer gelijk te houden waardoor de luchtsnelheid omhoog gaat tegenwinds en dus het vliegtuig ook.
    Bij een gelijke gasstand is de luchtsnelheid gelijk omdat je kist een lagere grondsnelheid heeft. Zo klopt ie toch?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer jij in de trein met je gat op een stoel zit zal je pakweg met 100km/u over de rails rijden. Sta je op en ga je lopen lopen dan zal jouw snelheid ten opzichte van de rails hoger worden wanneer je in de rijrichting loopt maar lager wanneer je tegen de rijrichting in loopt. Het verschil is de loopsnelheid.

    Je vliegtuig bevindt zich ook in "een trein". De lucht wordt door de wind over de aardkloot gevoerd en neemt alles wat zich in die lucht bevind en niet met de aardkloot is verbonden met zich mee. Jouw vliegtuig bevindt zich in die lucht en wordt dus door de wind meegenomen.
    Om in de lucht te blijven moet er lucht met een voldoende hoge snelheid om de vleugels stromen. De propeller zorgt voor stuwkracht waarmee het vliegtuig door de lucht wordt voortbewogen. Hoe snel hangt van de maten van de prop af en natuurlijk van het toerental van de prop. Wanneer je de gasstand niet veranderd verandert het toerental van de prop niet dus zal de vliegsnelheid, de luchtsnelheid, ook niet veranderen. Je vliegtuig, weet niets van die wind, laat staan of hij er tegenin of met de wind mee vliegt. Het maakt voor de vliegsnelheid dus niets uit of je met de wind mee vliegt of er tegenin.
    Wat wel veranderd is de grondsnelheid. Vlieg je met de wind mee dan zal de grondsnelheid hoger worden, je moet de windsnelheid er bij optellen. Vlieg je tegen de wind in dan zal de grondsnelheid lager worden, je moet de windsnelheid er van aftrekken.

    Wat inderdaad heel vaak gebeurt is dat een vlieger met de wind mee vliegt en dan denkt dat hij wel erg snel vliegt. Op zich niet vreemd omdat hij naar het vliegtuig kijkt vanaf de grond. Een zeer veel voorkomende reactie is gas dicht trekken want je wilt gaan landen en dan mag je niet zo snel gaan.
    Als het dan een beetje hard waait neem je veel gas terug en loop je een zeer grote kans dat je te langzaam gaat vliegen. Je vliegtuig raakt overtrokken en komt uit de lucht dwarrelen. Of zoals in jouw geval tegen de wind in stijgt hij en met de wind mee daalt hij. Maar stiekem doe je dat dus zelf om dat je met je vingers aan de gasknuppel zit. ;);)
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Neen klopt niet: gelijke gasstand = gelijke luchtsnelheid, altijd. Niet omdat de grondsnelheid lager is.

    luchtsnelheid + windsnelheid = grondsnelheid, niks meer of niks minder.

    luchtsnelheid 15 m/s (bijv. gasstand 50%) met 10 m/s wind mee = 25 m/s grondsnelheid
    luchtsnelheid 15 m/s ((dezelfde gasstand 50%) met 10 m/s wind tegen (-10 m/s) = 5 m/s grondsnelheid

    Grondsnelheid nemen we waar, maar zegt niks (25 of 5 m/s... als de overtreksnelheid 13 m/s is blijft het toestel met 15 m/s luchtsnelheid, of gasstand 50%, in beide gevallen vliegen).
    Luchtsnelheid is allesbepalend, maar kennen we niet rechtstreeks (gasstand wel!). (25 of 5 m/s grondsnelheid... als de overtrek snelheid 17 m/s is valt het als een baksteen uit de lucht, ook met de wind mee bij grondsnelheid 25 m/s).

    M.a.w. gasstand bij wind tegen vliegen = gasstand bij wind af vliegen is altijd veilig.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
  9. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oke duidelijk.Ik zal hier meer op gaan letten en zo hopelijk meer vlieg ervaring mee op doen.

    Bedankt.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina