Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    GJ, zijn er ook meer \ kant en klare modellen om mee te beginnen?
    Is het nieuwe model van onze duitse vriend aan te bevelen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Over het model van Erwin weet ik niet meer dan jij denk ik.
    Maar de vleugel zal wel weer piepschuim zijn met carbon onder de beplanking, dus niet goedkoop om te bouwen.
    Wat is je vliegervaring, als je direct van een trainer overstapt naar een snel klein kistje dan is je kant en klare model zo weer een bouwpakket.
    De "goede" volgorde is: hoogdekker, laagdekker en dan richting snellere modellen.
    Hoe kleiner hoe lastiger te zien en bij die snelle modellen moet je eigenlijk voor je vliegtuig uit kijken en weten hoe hij ligt, zonder te kijken.
    Ik weet nog wel dat we ooit eens een hotliner kwijt waren, 3 man kijken en het ding was in een paar seconden al heel ergens anders dan we keken.
    200 km/h is 60 meter per seconde, mijn hotliner heb ik ooit eens op 370 km/h gehad, dat is 100 meter per seconde, 1x knipperen met je ogen en hij is 60 meter verder.
    Bedenk dat voordat je met dit soort dingen gaat spelen, je hebt een moordwapen in je handen, daarom ben ik er ook mee gestopt, concentratieproblemen.

    Een leuk goedkoop ARF model is de Mini Hawk.
    Daar kan je redelijk mee gooien en smijten, is niet duur en als semi zwever maar ook als pylonracer te vliegen, al naar gelang het gewicht en de motorisering.
    Is ook niet te klein, 140cm.
    Hij komt binnenkort weer iin het assortiment van Staufenbiel, voll gfk, rond de 200 euro.

    En ook interessant voor John, Wild Technik heeft binnenkort weer de Milan F5B op voorraad.
    Dat is eigenlijk de Hawk maar dan met een 4 klappenvleugel, en dan kost ie 279 Euro.
    Er gaat wel voor 150 Euro servo's in (1 op hoogte en 4 in de vleugel).
    http://wild-technik.de/shop/product_info.php?cPath=100_140&products_id=102272

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je zeer uitgebreide bericht.

    Ik ben een echte planner en loop daardoor een hele poos vooruit. De afgelopen twee jaar heb ik met een paar hoogdekkers gevlogen. Binnenkort komt de eerste laagdekker aan bod. Voor de tweede helft van 2017 heb ik iets snels in gedachten. Het zou zo maar kunnen, dat ik daar helemaal niet mee om kan gaan. In dat geval heb ik pech, niets meer en niets minder.

    De nieuwe "Eisvogel" wordt 120cm en zal redelijk kant en klaar te koop zijn. Mijn "snelle ding" moet liefst 150-200cm zijn, vanwege de zichtbaarheid, maar dan kom ik al gauw boven een bepaald budget. Misschien de "grote" Hawk met standaard bezetting? Ik ga eens googlen op Wild Technik.

    Groeten, Wil
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2016
    Niels1275 vindt dit leuk.
  4. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Als je een redelijk snel ding wilt, kun je ook eens kijken naar een Slipher Pylonracer. Deze wordt gefreesd door iemand hier op het forum. Het kistje is van hout, moet je wel zelf bouwen en er gaat een standaard setup in. Inschatting vliegsnelheid ca. 150-175 km per uur. Wordt gestuurd met ailerons en hoog-laag. Kan ook langzaam vliegen en is makkelijk te landen.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Ik ga meteen googlen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, het ding van Erwin is niks bijzonders, zoiets zou ik in een uurtje getekend en ontworpen hebben.
    Gerben en ik hebben destijds wel vaker een model in 1 avondje in elkaar gezet, compleet met piepschuim snijden, beplanken, folieen en dan de volgende dag kijken of hij het deed.

    Hier een foto van het ding van Eisvogel.
    [​IMG]
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Is dit de nieuwe Gringo? Die wordt slechts 120cm.
    De Slipher meet overigens met 90cm span, nog minder.
    Beiden ga ik niet zien in de lucht.
    Misschien een Kunai of een Bandit. Dan praten we over 140cm.
    De Ninja, waarvoor ik de materialen al heb liggen, is ook maar 130cm.
    Gr. Wil
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dit is de Ringo.
    Al dat soort modellen waar jij het over hebt hebben niets met hotliners te maken.
    Alleen de Bandit heeft iets weg van een hotliner.
    De Ringo en Ninja zijn eigenlijk pylonmodellen en de Kunai is een echte elektrozwever, geen hotliner.
    Ik denk dat je toch eens een F5B wedstrijd moet bezoeken, dan kan je zien wat een hotliner is.
    De meeste dingen waar jij naar kijkt lijken niet eens op een hotliner, at gaat alleen maar zogenaamd hard.
    Er zijn verschillen in hard gaan, een Funjet lijkt ook hard te gaan maar zal niet makkelijk boven de 250 km/u uitkomen.
    Het indrukwekkende van een hotliner is dat het alle kanten op hard gaat, zodra je hem uit je hand weggooit knalt ie recht omhoog met minimaal 60 m/s.
    Horizontaal halen ze zwevend zo'n 250 a 300 km/u (soms nog harder) en met de motor aan zit er eigenlijk geen limiet op.
    Als jij een prop kan vinden die genoeg spoed heeft dan kan je versnellen naar 400+ km/u.
    Alleen is het niet de bedoeling in de wedstrijdklasse om zo hard mogelijk te gaan, de bedoeling is om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk heen en weer te vliegen tussen 2 rakken en je mag alleen de motor aanzetten als je omhoog moet, buiten de rakken.
    In 2 seconden zit je weer van 2 meter hoogte op 200 meter hoogte.
    En... na het rakken vliegen moet ie ook nog 10 minuten kunnen zweven.
    Dat maakt het de formule 1 van de modelvliegtuigen, het moet alles goed kunnen, net als een formule 1, hij moet een hoge topsnelheid hebben en ook nog hard door de bochten kunnen, onder elke weersomstandigheid.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goedkoop en goed gaan dus niet samen!?
     
  10. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Die Pylonracers vliegen in de wedstrijden op een hoogte van 10-30 meter en meestal niet hoger dan 50 tot 100 meter, dus die blijf je wel zien. Als je goedkoop wilt raggen is de Slipher een prima kistje. Maar snelheid went en dus wordt het raggen zonder doel ook saai. Als wij met de Slipher vliegen dan vliegen we ook volgens het pylonrace parcours. Dan is daar de kunst om zo strak mogelijk langs de pylonen te vliegen. Op volle snelheid is dat nog wel een kunstje waarin enige uitdaging ligt.
    Goed en goedkoop kunnen prima samen, het is alleen een puzzeltje om de juiste prijs/kwaliteit te vinden die bij jouw portemonnee past. (Veel) vermogen in een vliegtuig stoppen kost gewoon (veel) geld.

    Ik zou, zoals Gert Jan al aangeeft, eens een wedstrijd F5B of F5D bezoeken, dan zie je wat er rond vliegt. Wellicht zijn er nog piloten die van hun spullen af willen.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou, zoals Gert Jan al aangeeft, eens een wedstrijd F5B of F5D bezoeken, dan zie je wat er rond vliegt. Wellicht zijn er nog piloten die van hun spullen af willen.[/QUOTE]

    Waarschijnlijk is er ook dit jaar weer een wedstrijd bij onze club en bij eentje in de buurt. Dan ben ik zeker van de partij.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Afgelopen jaar was je toch ook al een keertje langsgeweest WDW?
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klopt, om je regelaar, voor een Ninja Speed, op te halen. Het stortregende toen, waardoor ik niet lang gebleven ben.
    Gaande weg krijg je in deze hobby een beter beeld van wat er allemaal is. Je kijkt telkens weer met andere ogen. Dat is erg leuk allemaal.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    O ja, inderdaad, regen en (natte) sneeuw rond de middag, en later weer prachtig weer :)
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Klopt en dat was in Vught.

    Op dit moment (maar dat kan nog veranderen :D) denk ik komende zomer voor een Hawk te gaan. Ik lees er hier veel positiefs over. Tegen die tijd verwacht ik vlot met laagdekkers te kunnen vliegen.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer dat die Hawk als maar duurder wordt... kwaliteit verbetert niet, althans.... staartje blijft broos bij de eerste de beste tik. Vleugeltje is goed.
    Binnen Duitsland... versandkostenfrei! Ho!

    De Hawk/Milan met welfklepjes is best mooi... maar dan weer zo een somber zwart kleurtje voor het rompje :eek: Het geel van de vleugel is de best zichtbare tint in de lucht :) (spuitbusje 2K doen dan wonderen...)

    Ah... hier is ie opeens groen...
    http://wild-technik.de/shop/product_info.php?cPath=100_140&products_id=102291

    Gek? Wordt alleen oranje in Photoshop! Kan dat nou!??

    Hawkjes vliegen prachtig, ook al zijn het niet de aller snelsten. Pretmachientjes zijn het zeker! Temeer voor de F5B NL competitie!

    Willy! Niet uitstellen! Zeker doen, je gaat er 100% plezier aan beleven. Doe er wel een geared drive in met een paar Freudentaler latten en spinner voorop. Loopt een stuk mooier dan een direct drive met buitennissig pissig propje. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Aandrijfrecepten staan in dit draadje.
    Maar GJVO en Gerben... schudden ze zo weer uit hun mouw :)

    Dwarsfluitje met een snorretje...

    DSC_1092-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb nog niks besloten. Het kwartje is nog niet gevallen:D. Hoewel ik naar een Bandit neig.
    Ik weet dat ik hier op veel hulp kan rekenen.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ah... Kan je beter een Stauf Mini Hawk nemen met een megamotor... dan weet je dat de oorsuizingen niet uit je oren voort komen maar uit je model... je kan em echt hard afschieten... door de lucht... als dat je motto is... need for speed... de grote Hawk is daar niet voor gebouwd... hoewel?

    Een met 'budgetdrive' anno 2010...






    Kan wel behoorlijk hard met hi-end... en een hoop Ork-geluiden... die op de club angst zullen aanjagen :)

     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een Hurricane ... ja ja......
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar vergewis je wel van de kosten. M'n oranje Hawkje/Wilco F5B was ik over de 600 euro aan kwijt. Had ik ook nog eens een hele vriendelijke aandrijving.
    De Wilco was de oranje versie van Topmodel, Toen ook zo een 260 euro zonder verzendkosten. Deze versie was een paar jaar tevoren in de USA als Tiger F5B verkocht onder de vlag van Hobby-Lobby.Het model komt uit China, van de firma Launch Model. GJVO heeft nog eens geprobeerd een zwik daar weg te halen, maar bleek financieel onaantrekkelijk uit te pakken. Later heeft hij een kudde Enigma's (Alex F5B) weten te ritselen, carbon vleugel en aramide romp. Geloof dat Gerben en ik de enige zijn, die hem nog hebben.

    ...Daar is nog eens extra ronde aan nieuwe DES sevo's overheen gekomen, nadat ik de eerste set in de vleugel in laserprinter-tonergruis had omgezet na een buitenlanding. Hebben 3x een regelaar, en 4x aandrijvingen het luchtruim gekozen, geweest....zijn... is. De middelste een krachtige budgetdrive die bij de start direct al verwoest werd door een defecte gearbox (achteraf denk ik toch verkeerde smering, zeer listig).
    Al met al zeker zo een 1.000 euro doorheen gejaagd. De laatste aandrijving ging aan gort bij een valse worp (..men is nogal bang op de club voor deze instrumenten, heeft iets van een 'goedendag' met die grote prop, gaat bovendien als een vuurpijl omhoog... de angst zit er snel in)... heb ik weder opgebouwd. Met deze drive heb ik een speels vlieggewicht van 1450 gram en een mooi vlieggedrag.

    Maar met alle trammelant is het toestel steeds beter gaan vliegen (zal de piloot wel wezen... die krijgt het een beetje door...) Een ding kan ik wel zeggen, het vliegt 10x beter en makkelijker dan een calmato... maar je moet hem niet uit het oog verliezen. Dan ben je de leuter...

    Enigma's van weleer... in battle dress... 2011...

    Enigmas-LR.jpg

    En in vol ornaat met Kontronik drive...

    DSCN6409-LR.JPG

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017

Deel Deze Pagina