T.I.D. tug en Thames Lighter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dunsz, 17 jan 2016.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    In het ruim bij de rest van de familie............................:D

    P1121435.JPG
     
    Erwin van Leeuwen en Bert V vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is dat meteen je "lekbak"?
    Denk dan ook na om spatschermen in de zij te zetten naast de machine.
    En maak sowieso de romp aan de binnenkant erg goed waterbestendig.
    Ook de gangboorden aan de onderkant.
    Misschien een kap maken over het vliegwiel ook tegen het rondslingeren van water met lekolie.
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ja is ook de lekbak Harm. De binnen - en buitenkant staan inmiddels 2 x in de G4. Tegen de binnenkant ter hoogte van de machine plak ik
    hittebestendige alu folie. Het dek aan de onderzijde is voor de verlijming ook 2 x in de G4 gezet en daarna verlijmd met constructie lijm . De G4 is ook op deze basis. De binnenkant van de opbouw krijgt deze behandeling ook ;).

    Ik weet wat er kan gebeuren als je deze voorzorgsmaatregelen niet neemt met stoomaandrijving...........:hammer: maar bedankt voor het meedenken :thumbsup:
     
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De spanbanden gemaakt om de ketel straks vast te kunnen zetten. Eigenlijk afgekeken van een uitlaat klem....... maar nu ini-mini ;)

    P1131437.JPG
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Eentje van dichtbij .......................het schroefje is M2 en het tonnetje wat onafhankelijk kan draaien is 5 mm.

    P1131438.JPG
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    mooi wark !!!!! Dunsz ik heb zelf de ballen verstand van stoom o_O maar als ik het zou maken zou ik willen dat het er zo uitzag prachtig !!:worship:
    ik ben benieuwd naar de rest van het model .
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hear, hear!

    Gafe spanbandjes hoor!

    Even een andere, algemene vraag... Ik zie jou en anderen zoals Harm zelf hun gastankjes, boilers etc maken, mag dat nog gewoon in NL of zitten er allerlei beperkende regels en bijbehorende keuringen aan vast? Reden dat ik het vraag is dat in het Britse Model Board Magazine regelmatig de "bar-litre-rule" langs komt, en die klinkt behoorlijk restrictief voor m.n. grotere modellen. Als je niet aan alle regeltjes voldoet daar mag je nergens varen, niet naar shows... Oh, en een periodieke keuring zit er ook nog aan vast, ook..
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je wel Erwin. Zo'n expert ben ik ook niet hoor. Op internet/modelbouwforum/youtube etc. is heel veel moois hierover te ontdekken.
    Ik heb "de ballen verstand" van electronica en als ik dan bij "forummers" zie wat die allemaal voor moois maken met de diverse schakelingen en wat je daarmee kan :worship::kwijl:

    Jouw Furie zou met wat aanpassingen in de bovenbouw een perfecte kandidaat kunnen zijn voor stoomaandrijving :D
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je wel voor het compliment. In mijn geval heb ik de ketel niet zelf gemaakt maar gekocht. Regner verkoopt gecertificeerde ketels.
    Voor zelfbouw is h.e.e.a. vrij tot 3 atm als ik het goed heb, daarboven moet je idd laten keuren en dan komt er via de keuring een certificaat bij. Er zijn een aantal ketelbouwers waar je kant en klaar kunt kopen en deze zijn dan ook gecertificeerd. In mijn geval is zelf bouwen nog "een brug te ver" . De onderdelen maken zullen geen probleem opleveren maar ik beschik niet over de apparatuur om voldoende warmte
    te kunnen opwekken om h.e.e.a. te kunnen hard solderen. Je hebt het al snel over 670 graden om het soldeer goed te laten vloeien en een ketel is een vrij grote oppervlakte :D

    Het gas tankje is een stuk kleiner. Deze wil je wel dicht hebben want een klein lekje en je bootje gaat in de fik :oops::oops:
    Ik heb hem afgeperst op 6 atm en net als bij een fietsband onder water gehouden. Als hij zijn druk behoud en je ziet geen belletjes kan je er van uit gaan dat hij dicht is.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De timmerlieden aan het werk gezet met wat eenvoudig productie werk (meters maken :p) en het spul op dek laten leggen ..........

    P1151439.JPG
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De delen voor de buitenmantel van de ketel aan 1 kant een paar graden taps gezaagd zodat ze mooi de ronding kunnen volgen ;)

    P1151440.JPG

    Een heel goede kennis van mij heeft een kozijnen/ramen/deuren fabriekje en voor dat het werd kort gezaagd voor de open haard kon ik een paar mooie stukken afval van 3 mm bij 11 cm mahoni redden . Ideaal voor de modelbouw dus .........:beer:
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Formeel is er keuringsplicht vanaf 3 Bar.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is een goed uitgangspunt, houd dat maar aan.
    (Wettelijk gezien mag je met "goed vakmanschap" elke druk bouwen die je maar wenst, ALS je onder de 2 liter inhoud blijft.
    Daarboven zit je in categorie 1 waarbij druk maal volume kleiner moet zijn dan 50 met een maximum van 32 bar en val je onder een echte aangewezen keuringsinstantie en niet meer onder de modelbouwgroep die zelf mensen benoemd heeft om jouw ketel te gaan beoordelen. Groter volume en hogere druk geeft nog meer voorwaarden waaraan je dan zult moeten voldoen)

    Er zijn echter verenigingen die eisen dat je een certificaat toont als je daar op het terrein de ketel onder druk wilt brengen.
    Modeltreinen worden erg goed in de gaten gehouden.
     
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Mijn keteltje heeft idd een heel mooi Duits certificaat met alle gemeten waarden :kwijl:
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Vandaag m'n bestelde 1 mm dikke kurk binnen gekregen. Eerst een sjabloontje gemaakt en hierna de maten overgenomen op de kurk.
    Even wat van de mahoni latjes tussen elastieken gewurmd om te kijken waar ik moet beginnen. Ik wil er graag 2 halve - gelijke schalen
    van maken .........eens kijken of dit wil lukken :rolleyes:


    P1181443.JPG
     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De eerste helft is aardig gelukt denk ik. Moet nog wel wat worden afgewerkt.............op naar de 2-de helft :)

    P1191444.JPG
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De isolatie mantel en de steunen voor de ketel in de G4 gezet. Dat kan nu wel tegen knoeien met water ;)

    P1201446.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie afneembare isolatie mantel heb je gebouwd.
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je Marc. Het was even uit proberen en ze lukten gelukkig in 1 keer ...................:yes:
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De isolatie en bevestigingen gemonteerd ..................

    P1201447.JPG
     
    MikeMohawk en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina