YS91 ellende

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door eddie, 27 nov 2016.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuk, maar ik denk dat de heren van gedachten ietsje verandert zijn, kijk maar ...
     
  2. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Te laat , Mark heeft m bekeken en t was toch de afstelling van t membraamschroefje , motor schijnt nu goed te draaien .
    Dus t gegeven van , t schroefje moet gelijk staan aan t huis gaat niet op helaas .

    Morgen in de heli testen .

    Tnx heren voor t meedenken en Mark natuurlijk voor de hulp , top.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Mooi dat het is opgelost, we willen natuurlijk wel bewijs dat hij goed loopt (filmpje)
     
    Heli-Uwe en eddie vinden dit leuk.
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    wij hopen voor hun, dat het zondag mooi weer is,
    en wij kunnen zondag avond genieten van leuke YouTube's !
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  5. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Hahaha, ik krijg niet eens een foto hier geplaatst , dus filmen ??
    Dalijk even een uurtje testen , vanmiddag andere dingen te doen helaas .
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super makkelijk: videootje schieten, en uploaden naar YouTube.
    Zodra het filmpje ge-upload is en gepubliceerd, klik je rechtermuisknop op het "plaatje" van de video en selecteert "snelkoppeling kopiëren" (of je klikt het filmpje open, en kopieert de adresbalk bovenin het scherm) en dat plak je gewoon hier in een bericht...

    De rest gaat automatisch: het filmpje word automatisch zichtbaar in je MBF bericht en is ook gelijk afspeelbaar.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Jaja , zal best .

    De motor loopt goed . de beastx is op dit moment nog t probleem .
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb ook wat gelezen over grotere YS motoren,
    dat je een goede fbl-unit moet gebruiken,
    (tenminste moet je het goede tape gebruiken, ha ha)
    maar misschien creëren deze motoren wat meer vibratie dan de OS motoren,
    ... was maar zo een idee ...

    groetjes,
    Uwe
     
  9. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... mooi als het werkt !
    maar als het niet werkt,
    zou ik toch het origineel pakken, dat iedereen adviseert,
    ik heb daar nog nooit problemen mee gehad,
    alleen prutsers, ha ha
     
  11. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    T originele is besteld , maar t duurt een beetje te lang helaas .
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    trouwens, de YS zijn grote motoren, de YS120 heeft dacht ik bijna 20 cc,
    zou wel wat power hebben dat ding ... leuk.
     
  13. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    He die Eddie,

    Ik zie dat je wat problemen heb met je motor.

    Het was niet echt handig om dat schroefje wat afgedekt was met witte lijm eruit te halen.
    Dit schroefje regelt de “fuel flow”. Beter is deze op te sturen en opnieuw af te laten stellen door YS.

    Ik weet dat jij graag met WD-40 of after run oil werkt, maar gebruik dit NOOIT in een YS of
    OS met regulator. De petroleum vreet de silicone kapot, na gebruik kan je nog 1 keer vliegen.
    Ik hoop dat ik op tijd ben, anders moet je een nieuw membraan en check valve kopen.
    Ik weet niet of RC-Heli-Shop in Breda nog bestaat?,maar daar kan je ze kopen.

    YS is geen moeilijke motor om te tunen, echter er zit een groot verschil in benaming van de naalden. Ys noemt de HOVER naald ook de main needle, deze naald gereld het midden gebied, terwijl bij OS en gelijke de main needle de volgas naald is. De volgas naald wordt door YS de HIGH of SUB naald genoemd en de sub wordt weer verward met het middengebied.
    De lange naald is de ‘Hover, midden’ naald en deze is langer omdat je hier makkelijk bij kan en aan deze naald mag je na hartelust aan draaien. De korte naald is de ‘High, volgas (sub)’ naald en is korter omdat je deze een keer afstel en daarna met rust moet laten.

    Veel maken de fout door te denken dat men met beide naalden het midden gebied moeten afstellen, maar dat is de taak van de carb zelf. De Sub is alleen voor volgas, de Hover is alleen voor hover en mid, en de idle is alleen voor stationair.

    De Hover naald levert brandstof tot 100% carb opening
    De Sub naald levert brandstof vanaf 50% tot 100% carb opening.
    Vanaf 25% tot 50% draait de motor ALLEEN op de hover naald, de Sub doet niets.
    Vanaf 50% tot 100% wordt de invloed (brandstof levering) van de Hover naald steeds minder, bij volgas is dit nog maar 5%.
    Vanaf 50% tot 100% wordt de invloed van de Sub naald steeds groter tot maximaal.
    Dus bij 75% carb opening levert beide naalden ieder ~50% brandstof.

    Het afstellen van de motor is ook niet moeilijk, maar je moet wel de juiste volgorde bewandelen.
    Ga de motor niet afstellen in de eerste 2 min maar na 4-5 min, de motor is nog niet warm
    genoeg. Ys houden van toeren dus stel de motor met ~1960 toeren af. Later ga je als je dat wil op een lager toerental zitten.

    Als eerste stel je de volgas SUB naald af en dat betekend dus dat je volgas moet vliegen tegen de wind in. En niet een klein stukje maar zoals ze met F3C doen, ~8sec. De motor moet heet worden.
    Gebruik 13˚ pitch en zet beide naalden op iets meer dan 1,5 slag open. Gebruik een Enya-3!!!!
    Wanneer je voorbij vlieg dan kijk je naar de rook pluim, als deze dik en wit is dan staat het te rijk. Ga met 2 clicks tegelijk armer totdat de pluim grijs en minder wordt. Klaar. Laat deze naald verder met rust en ga eerst 3 gallons opvliegen. Stel daarna eventueel de Sub bij.

    De Hover naald is wat lastiger omdat dit afhangt van de vliegstijl. Hier doe je eigenlijk hetzelfde, je gaat steeds armer totdat de dikke rookpluim veranderd naar grijs. Deze naald stel je dus het meeste af. Hier doe je Tic-Toc, rollen, flippen, funnel, pitch pumping of gewoon 8jes vliegen.

    Een tweede manier is, door de heli volgas loodrecht omhoog te sturen, maar wel echt HOOG.
    Hier kijk je ook goed naar de rook, deze mag niet constant minder worden. (te arm)
    Vanaf hoog trek je de heli hard (negatief) naar beneden tot ongeveer de helft, en je vangt de heli af en breng hem in de hover, nu kijk je of de rookpluim meer of minder is. Als de rook meer is staat de Hover naald rijker dan de Sub naald.

    Aan het eind van de tank zet je de heli op de grond en zet hem in ‘Throttle Hold’, nu moet de motor meteen in idle gaan draaien. Als ie blijft hangen is ie te arm of wanneer de motor steeds langzamer gaat draaien en afslaat is ie iets te rijk.
    Bij je laatste vlucht altijd de warme motor, met afgeknepen brandstof slang, starten met glower zodat alle brandstof in de motor wordt verbrand. Klaar.

    Veel plezier met je YS motor.

    Groet Frans.
     
    airwolf, pieter M en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  14. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zo frans dat is lang geleden .
    Gelukkig is de heli al de deur uit , dus geen ellende meer .
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wel een zeer goede YS uitleg trouwens...
    bezwaar als ik een link naar de post opneem in het technische kennis draadje?
     
  16. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zo heb ik eindelijk s een nuttig topic gestart ..............
     
    Heli-Uwe, Student en renetl50 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina