HSD 6kg TurboJet F-16 PNP: is dat wat?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door pieter_oudenhoven, 5 nov 2016.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, da`s zo`n ring met lampjes.

    Nope, prijs zoals vermeld op m`n website is met al het genoemde erin, is standaard levering

    Grt,
    Berto.
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wauw, dat klinkt als heel veel waar voor je geld! :koud:

    Als ik jou was, zou ik dat er bij zetten op je site. Nu staat er wel bij dat het inclusief intrekbaar landingsgestel etc is, maar er wordt niks over een smoke systeem gezegd. Volgens mij zijn veel potentiele kopers er wel gevoelig voor als je er extra gadgets bij krijgt. Ik wel in elk geval :).
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Het is inderdaad zo.n ring die mee gaat met het gas geven hoe meer gas des te feller word hij.
    Het rook systeem is volledig gemonteerd ook de pomp.
    Of het echt wat is dat gaan we ervaren.
    Maar als ik dit concept bekijk dan heb ik er best vertrouwen in.
    Nu is er een filmpje op YouTube viper met rook echt wel mooi om te zien.
    Gr,
    Arjan
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Done ;-)
     
    pieter_oudenhoven vindt dit leuk.
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Om goed te weten waar ik aan begin als ik een turbine aanschaf, ben ik eens begonnen met het doornemen van de hele manual van Kingtech. Nu kom ik al heel snel tegen:

    "User acknowledges that the start-up procedure for the Model Engine cannot be safely done without an assistant."

    Is een assistent inderdaad noodzakelijk? Kun je een turbine niet alleen starten? Ik ben namelijk van plan om ook wel eens op woensdagmorgen, mijn papadag, te gaan vliegen. Dan is er normaal gesproken niemand op het veld, dus ook geen assistent.

    Is het alleen starten van turbine inderdaad not done? Of wordt er een beetje overdreven in de manual?

    Groeten,
    Pieter
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Beetje overdreven. Het is gewoon een motor, niets bijzonders....
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Is een mooie zin maar beetje overdreven ja.

    Turbines zijn prima in je eentje op te starten.
    Een eerste keer starten met iemand erbij die ervaring met turbines heeft is misschien wel aan te raden, die kan dan uitleg geven over hoe of wat en waar op te letten tijdens de start en het lopen.

    Maar zonder is ook goed te doen, handleiding doornemen en doen wat daar in staat en dan 'Flip a switch and it runs'.

    Makkelijker kan niet ;)

    Misschien dat de club een eis heeft dat er een spotter naast moet staan?
    Bij ons is dat namelijk wel her geval.

    Get,
    Berto.
     
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank voor de reacties!

    Ok, dat scheelt alweer. Geen idee eigenlijk of er een spotter naast moet staan. De voorzitter heeft me wel eens verteld dat ze niet aanraden om alleen te gaan vliegen, met welk toestel dan ook. Gewoon voor het geval dat. Maar verboden was het niet. Ik zal eens navragen of er voor turbines wellicht wel extra eisen zijn.

    De eerste keer starten wil ik inderdaad samen met een clublid doen. Er is één lid dat ook wel eens met turbines vliegt. Wel heeft ie een hekel aan schuimmodellen, dus ik zal wat commentaar moeten incasseren als ie me gaat helpen :).

    Maidens doe ik eigenlijk altijd alleen, op een eenzame woensdagochtend. Geen ongevraagd commentaar van andere leden, geen andere vliegtuigen in de lucht waar ik op moet letten en geen risico op schade aan anderen en andermans eigendommen.
     
  9. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Pieter,
    Toch een keus kunnen maken?
    Het bouwen stelt echt niks voor.
    Heb in de mijne de beide tankjes in serie gezet om toch 2 ltr te krijgen.
    Dat is wel een beetje prutswerk omdat de diameter van de tanknippels een andere diameter hebben van de beide tankjes.
    De hoofdtank past de 6mm maar op de kleine tank is de 6mm te groot en de 4mm is weer net klein zat.
    Maar het past allemaal je hebt dus wel meerdere nipels nodig van 6 naar 4 mm.
    Gr,
    Arjan
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Arjan,
    Ja, keuze staat wel vast. Het gaat sowieso de Viper worden met Kingtech K60. Alleen het moment van kopen staat nog niet vast.
    Heb je al gevlogen met jouw toestel? Enig idee van de vluchtduur als je gewoon met de standaard tank vliegt? Ik vind het ook wel leuk om de rookgenerator te kunnen gebruiken :).
    Groeten,
    Pieter
     
  11. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Pieter,
    We hebben nog geen goed veld.
    Eerst moet het mooie weer ervoor zorgen dat we gras krijgen.
    Dus dat duurt nog wel even.
    Ook heb ik nog geen motor hij is in bestelling.
    Heb een avanti met een k45 nieuw op de plank staan en de viper.
    Het begint langzamerhand wel te kriebelen.
    Met een k45 op een ltr tank vloog ik ongeveer 4,5 min.
    Dus dan word een 1,3 ltr tank met een 60 vrij krap.
    Had het ook wel mooi gevonden met rook maar vliegtijd is ook belangrijk.
    Heb de eerste keer vliegen bijna zonder brandstof gezeten.
    Want ze geven het verbruik aan in gr/ min en aangezien diesel een stukje lichter is als water dan gaat het hard.
    Gr,
    Arjan
     
  12. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Arjan, net even uitgerekend: 1,3 x 0,82(kg/l) / 0,195 (kg/minuut) = 5,4 minuut. Maar ja, daar gaat nog wat van af bij het starten en taxiën en je wilt nog wat marge inbouwen. Inderdaad niet zo heel veel vliegtijd...

    Nou ja, toch eerst maar eens proberen denk ik en ervaren hoe lang de vliegtijd echt is. Zal wel iets langer zijn als je niet constant volgas vliegt? Hoewel je zo'n jet waarschijnlijk het liefste juist wel steeds volgas vliegt.

    In elk geval goed om te weten dat ik eventueel de tanks in serie kan zetten.

    Groeten,
    Pieter
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je vliegt zeker niet continu volgas, maar ook idle gebruikt hij relatief veel al. Tank is altijd sneller leeg dan je wil :) Toch moet 1.5L meer dan voldoende zijn voor een normale vliegtijd. Ik heb een 8kg behotec die in een 12kg jet 6 min vliegt met een 2L tank, dan zit er nog 1/4 tot 1/5 reserve in.
     
  14. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Hoeveelheid brandstof blijft altijd lastig inderdaad.
    Er zit een tank ik van 1330 cc dacht ik.
    Als deze nou 1500cc is dan had het zeker zo gelaten.
    In mijn geval vond ik 1 ltr in combinatie met de 45 krap zat.
    Maar dat gaan we zien met de k60 en xbl70 .
    Misschien dat ik het zoweer verander maar verwacht het eigenlijk niet.
    Gr,
    arjan
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ligt ook enorm aan je vliegstijl. Er zijn mensen die prima vliegen met een 2.5L tank in een boomerang sprint maar anderen hebben aan 4L in dezelfde kist nog niet genoeg.

    Vlieg hem schaal en niet continu volgas dan leeft hij ook wat langer..... Scheelt ook kero :)
     
    Berto vindt dit leuk.
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb mijn aankoop van een echte jet toch een seizoen (of misschien 2) uitgesteld. Ik wilde eerst op een goedkopere/veiligere manier wat jet ervaring opdoen, en heb een Freewing F-16 90mm EDF aangeschaft. Ben er superblij mee, hij ziet er mooi uit, vliegt mooi en klinkt mooi. Totdat er dinsdagavond ook een clublid was met een Eurofighter turbine toestel. Als je dat dan hoort en ziet vliegen, verandert de Freewing heel snel in een stukje speelgoed,

    Ik blijf dus erg benieuwd naar de ervaringen van de mensen hier die een HSD Viper vliegen. Arjan, is jullie veld inmiddels al gereed om te vliegen?
     
  17. bat68be

    bat68be

    Lid geworden:
    4 apr 2015
    Berichten:
    4
    Beste vrienden.
    Even ter info:
    HSD biedt momenteel de Super Viper Jet ECO aan met Swiwin sw6 turbine voor $1599!
    Ik heb er eentje besteld en die wordt volgende week verzonden.
    Aanbieding is geldig tot eind juli en beperkte oplage van 50 stuks.
    Je kan alles vinden op hsdjets.com
    Verzending is $170
    Enkel te bestellen rechtstreeks bij HSD.
    Totaalprijs inclusief invoertaxen en btw rond de €2000
    Dit was voor mij het moment om de stap naar turbine te maken!
     
  18. bat68be

    bat68be

    Lid geworden:
    4 apr 2015
    Berichten:
    4
    Ik vlieg al een tijdje met de nieuwe Avanti S 80mm edf van Freewing/Sebart. Besteld in pre-order bij RCmotion in de states. (Topkistje!!!)
    Ik ben hier zo tevreden van dat ik al snel wat groter wilde en kwam zo bij HSD voor de 12s EDF Super Viper.
    Maar toen ik de aanbieding voor de ECO versie met turbine zag was de beslissing snel genomen!
     
    pieter_oudenhoven en renetl50 vinden dit leuk.
  19. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Klinkt goed! Zelf voel ik er wel voor om m'n eerste turbine in Nederland te kopen. Toch fijn om goede support te hebben, zeker bij iets dat helemaal nieuw voor me is. Op dit moment vind ik m'n F-16 EDF nog steeds erg leuk. En ik vind het een fijn idee dat er nog iets is om naar door te groeien en dat (financieel) bereikbaar is.

    Punt is dat ik uiteindelijk alles saai ga vinden, als ik er maar lang genoeg mee speel.... Nu kan ik nog uitkijken naar een turbine toestel van tussen de 2000-2500 euro. Maar als ik daar op een gegeven moment klaar mee ben, is er niets meer :-(. Want om nu 5000-10000 euro uit te geven aan een nog grotere/snellere kist, dat gaat me te ver. Nou ja, misschien een keer als de kinderen het huis uit zijn :)
     
  20. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    He pieter..... bij de kinderen turbine op de rug kun je ze gelijk leren uitvliegen:D
    Enuh voor de rest .........tsja tis een schuimpie:confused: enuh ik zal je wel helpen hoor;)
    Wat ik al zeg een jet is gewoon een vliegtuig met een ander motortje..... het elitaire wat er vast gehangen word is puur een commercieel dingetje voor de rest is het eigenlijk vrij simpel.

    Gr john
     
    renetl50 en pieter_oudenhoven vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina