Tamiya Mitsubishi Pajero Rally Sport (CC-01)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Tamaniac, 25 feb 2017.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Bij deze een bouwverslagje van de Tamiya Mitsubishi Pajero Rally Sport (CC-01) 58602.
    De XC's / cc-01's bestaan al lang, en deze Pajero bestond al in de XB (RTR) versie,
    maar nu (sinds een jaartje) dus ook als bouwpakket:

    [​IMG]

    De inhoud van de doos, inclusief ESC (geschikt voor brushed en brushless):
    [​IMG]

    Voor het chassis wordt nog steeds de originele mal gebruikt, anno 1993:
    [​IMG]

    Nog nooit eerder gezien, maar de tandwielen zijn dit keer zwart i.p.v. wit:
    [​IMG]

    De auto wordt eerst standaard/optieloos opgebouwd, op een Carson Poison motor na. Hier zitten de tandwielen al op hun plaats:
    [​IMG]

    De badkuip is 1 onderdeel, toch zijn de 'chassisrails' glanzender dan de rest van het chassis:
    [​IMG]

    Dit is een Tamiya bouwkit, dus geen buitensporigheden en alles netjes aanwezig en genummerd.
    Enige wat ik kan opmerken is dat het meegeleverde tube'tje grease niet zal voldoen om de hele auto mee rond te komen,
    wat natuurlijk ook kan betekenen dat ik er iets te gretig mee omspring.
     
  2. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ziet er goed uit, volgens mij zijn die zwarte tandwielen harder dan de witte. Bij sommige Tamiya's kun je ze namelijk als optie kopen. Das alleen maar een meevaller. Alleen jammer dat er een lexaan body bijzit.
    Blijf hem volgen.
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Vooral de XC's stonden inderdaad bekend om hun mooie gedetailleerde hard body's. Op zich vind ik de lexaan body zo geen probleem, omdat het een bestaand model is, en geen 'fantasiemodel' zoals bijvoorbeeld de Landfreeder. Heb nog een spuitbus 'rood' en 'smoke' staan voor lexaan, dus dan komen die ook nog eens van pas. Ik spuit trouwens wel eens graag een body, maar koop niet zo vaak nieuwe auto's, dus die 2 of 3 keer zijn ondertussen járen geleden :eek:. Mocht alles meezitten heb ik nog een Nikko Hilux pickup body onderweg, die misschien dit chassis zal delen met de Pajero. Heb in het verleden wel enkele van de hardbody XC's gehad, dus met deze nog eens leuk dit chassis vanaf nieuw te kunnen opbouwen.

    De oliedempers zitten ondertussen ook ineen. De eerste 2 heb ik achteraf opnieuw losgedraaid, en bijgevuld met nog een drupje extra, omdat je precies toch wat lucht kon horen (soort piepend geluidje). Nu gaan ze alle 4 zonder geluidjes op en neer:
    [​IMG]

    En ook de achteras zit ineen:
    [​IMG]

    De zakjes onderdelen beginnen behoorlijk te minderen. Straks de achteras aan het chassis monteren, wielblokken vooraan bevestigen en dan heb ik bijna een rollend chassis. Ben tevens benieuwd wat de TBLE-02 ESC zal doen, hopelijk heeft deze ook een praktische remfunctie bij de eerste keer in reverse, zoals de 'oude' TEU 101 bk regelaar, volgens de manual alvast wél.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2017
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bij de CC-01 FJ Cruiser kit die ik afgelopen maand in elkaar gezet heb zaten ook de tandwielen van zwart plastic. Het plezierige van Tamiya kits is dat je er zeker van kunt zijn dat er nooit ook maar een schroefje ontbreekt. Als je het idee hebt dat er wat mist is er altijd wel een zakje waar je niet goed in hebt gekeken ;).

    Groet,

    Arjan
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Rustig verderbouwen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De knuckles zijn zwart i.p.v. blauw zoals bij oudere XC's, verder weinig op aan te merken.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De auto is ondertussen rijdend: met de Carson Poison motor is de topsnelheid = stevig doorstappen, dus maximum 5 a 6 km/u, en zeer soepel op zeer lage snelheid, helemaal wat ik voor ogen had. De meegeleverde ESC remt bij de eerste keer in reverse, en gaat in achteruit bij loslaten en een tweede keer in reverse, ook ideaal dus.

    [​IMG]

    De volgend stap is onlosmakelijk de body uitknippen. Eerst heb ik de opstaande rand eraf geknipt, en voor de rest ruwweg op 1 a 2 cm van de snijlijn. Tussen de wielbogen zit ook al goed. Ik heb zo'n passer/cuttermesje hobby-tooltje liggen, alleen had ik daarvoor het center van de wielen niet mogen wegknippen natuurlijk :). Even nadenken als ik ze zo uitknipt met de schaar, of toch met het passer-mesje probeer en zodoende dus weer materiaal voorzie in het center om de passerpunt te kunnen positioneren.

    De body is op het reservemateriaal gemerkt met jaartal 2000, veel kans dus dat dit 100% dezelfde body is als de RTR kit anno ....

    [​IMG]
     
  7. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Mooi duidelijk verslag. Mooie wagen wordt het.
     
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ben voor de schaar gegaan! Met het passer-mesje had je na 3 of 4 keer over hetzelfde een dubbele/niet nette snijlijn...
    Voor de afwerking van de wielkassen heb ik een stukje schuurpapier op een kartonnen rol van plakband gekleefd (net iets kleiner dan de wielkassen zelf), en deze al ronddraaiend gebruikt als schuurklosje. Bij een gebruikte body heb ik de randjes ooit bijgewerkt met zo'n schuur-cilindertje op een Dremel, maar vond dit nu nogal tricky bij een nieuwe body, stel dat het schuurklosje zich zou vasthappen in de rand... dus manueel geschuurd:

    [​IMG]

    Ook alle gaatje zijn voorzien, de blanco body op het chassis:
    [​IMG]

    En als laatste nog een foto van de Nikko Pickup body los op het chassis, de mogelijkheid bestaat dus, als het er ooit effectief op komt weet ik nog niet, eerst de Pajero body afmaken:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Het uitsnijden van de kap is zo te zien goed gelukt.. Blijft een spannend gebeuren en zeker niet iets voor de late avond met gebrekkig licht :). Heb je niet overwogen om de kap met magneetjes vast te zetten ? Mij bevallen magneetjes prima en een motorkap zonder gaten en bevestiging clips ziet er nu eenmaal wat fraaier uit.

    Die Nikko body ziet er erg leuk uit maar je zult het Tamiya chassis toch wel stevig onder handen moeten nemen om het geheel passend te krijgen. Misschien past deze carrosserie ook op het Tamiya MF 01X chassis (wielbasis 23.9 cm). Mogelijk probleem bij dit chassis is wel de motor aan de achterzijde.

    Groet,

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  10. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Ziet er al toppie uit zo..:koud:
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De Nikko body staat er nu gewoon los op, mogelijks zou de badkuip wat versmald moeten worden om alles te laten passen, maar qua wielbasis (foto geeft misschien een vertekend beeld omdat de body zo hoog staat door de bodyposts) komt die toch wel goed overeen. Dus het zou kunnen, maar ik geef voorrang aan de Pajero body, en de Carmageddon body als het wat warmer wordt.

    De 2 bodyposts wil ik netjes inkorten, en schilderen in dezelfde kleur als de body (rood!). ik heb alle restanten lexaan bewaard om de verf te testen (staat hier al een tijdje, ooit 1 rode streep mee gespoten jaren geleden, een restant zwart van dezelfde leeftijd deed het vorig jaar nog prima), alsook de verf+ een laag smoke erover voor de ramen, geen risico's.

    Op één van deze stukjes kan ik dan ook testen welke lijm op de verf houdt, en geen sporen nalaat langs de buitenkant. Dus kan dan eventueel nog zien om iets onzichtbaar vast te lijmen langsbinnen, en de gaatjes met stickers te verbergen.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Spuitbussen verouderen naar mijn ervaring niet snel.
    Lijkt me geen probleem.
    Mooi! Succes!
     
  13. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Mooi weer, en waarschijnlijk richting 20°c in de serre, dus mijn kans gegrepen om de body te spuiten. Eerst de body gewassen, dan de meegeleverde raam-stickers uitgeknipt en opgeplakt. De twee achterste ramen zijn voorzien om mee te spuiten en te bestickeren, als ik dan toch ramen in smoke spuit, waarom dan niet ook de achterste ramen, dus ook deze afgeplakt. Het dakraam wordt normaal ook meegespoten voor de Rally Sports versie, de afplak-sticker was meegeleverd, dus gebruik van gemaakt. Enkele krasjes in de beschermfolie heb ik nog afgedekt met wat tape voor de zekerheid:

    [​IMG]

    Een eerste laagje rood (leek verdacht veel op roze ;) na deze eerste laag):

    [​IMG]

    Na 2 minuten was de verf droog, zo heb ik 3 lagen gegeven. De eerste was eerder een nevel, de tweede laag was eerder een dekkende laag, en bij de derde laag heb ik de body in het licht gehouden om de 'dunste' plaatsen wat extra bij te spuiten. Na 3 lagen had ik nog een restje in de (ooit reeds gebruikte) spuitbus, dus deze uitgespoten bij de zones rond de wielen en bumpers:

    [​IMG]

    Eigenlijk had ik dus net genoeg verf (spannend!). Resultaat (met de berschermfolie er nog op, straks voor de smoke ramen) is de body 'brandweer'-rood. Geen druipers, geen vette vingers, ... ben blij dat het zover al gelukt is.

    [​IMG]
     
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De stickers van de ramen zijn ondertussen verwijderd, dat ging verrassend goed. Er is nergens verf onder gekropen, ook niet bij de zelf afgetapete achterruiten.
    De beschermfolie zit er nog op, dus de ramen worden straks nog helderder, alleen twijfel ik nu sterk of ik nog voor de smoke ga of niet:

    [​IMG]
     
  15. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zonet een test gedaan met de 'smoke'. Deze is veel dunner dan de gewone verf. Zelfs met vanop afstand een dunne nevel te spuiten valt het resultaat tegen.

    Een dunne waas spuiten geeft geen egaal resultaat (eerder spikkels), meerdere dunne dunne laagjes spuiten om dit tegen te gaan, resulteert in een niet transparante grijze kleur.

    Hieronder is het rechterstuk 3x gespoten (zeer dun), je ziet de ronde dop van de spuitbus die eronder staat er nog lichtjes door, maar de verf is niet egaal genoeg, en dus gespikkeld.
    Bij het linkerstuk heb ik nog een extra laagje gegeven, maar dan is alle transparantie weg:

    [​IMG]

    Oftewel: de Pajero krijgt glasheldere ramen! Ben al blij dat ik op een reststukje lexan tot deze constatatie ben kunnen komen, en niet op de body zelf :cool:.
     
  16. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Je zou nog een test kunnen doen nadat je de spuitbus iets verwarmd hebt, gewoon even in warm water zetten. Dan krijg je volgens mij een beter resultaat.
    Spikkels komen inderdaad regelmatig voor.
    Daar ben ik ook achter gekomen.
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ervan uitgaand dat het busje nog niet te oud was denk ik dat het tegenvallend resultaat inderdaad aan de omgevingstemperatuur lag (te laag). Enige andere factor is spuitafstand (te dichtbij?). Vallejo heeft wel "smoke" in hun acryl assortiment maar dat zou je dan weer wel moeten combineren met Vallejo polyuretaan glanslak voor een goede/slijtvaste hechting op de lexaan kap.

    Groet,

    Arjan
     
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zowel de body als de verf liggen al minstens een week bij kamertemperatuur. Ik laat de beschermfolie nog even op de body zitten, en probeer het nog eens met de spuitbus in warm water te leggen. Ik heb nog restjes lexan over, dus waarom ook niet. Heb eigenlijk niet zozeer een uitgesproken voorkeur voor wel/niet smoke, maar had de spuitbus liggen, dus ik geef het nog een tweede kans. Bedankt voor de tips.
     
  19. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Als je er smoke op wilt spuiten, moet je het rood eerst nog een deklaag met wit geven. Anders word het rood donkerder en dat lijkt niet overdreven mooi.
    Als je namelijk wit hebt gespoten kun je gewoon smoke spuiten zonder dat dit een vreemd beeld opleverd.
     
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zal ik doen, als ik bij warmer weer de smoke toch nog egaal en dun gespoten krijg, komt er een witte laag tussen.
     

Deel Deze Pagina