Turbine bouw, het gaat eindelijk gebeuren

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Viperman, 3 mei 2010.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo Forum leden,

    Na jarenlang met de plannen rond gelopen te hebben om zelf turbines te gaan bouwen, moet het er nu eindelijk eens van gaan komen.
    Al jaren volg ik met grote interesse dit turbine forum, maar door te veel andere projecten en een drukke eigen zaak is het er nooit van gekomen zelf een turbine te bouwen.

    Nu mijn zelfbouw project CNC frees met goed resultaat is afgerond heb ik plaats gemaakt voor de turbine bouw.
    [​IMG]

    Enige jaren geleden heb ik van een ex clublid zijn zelfbouw onderdelen van zijn turbine overgenomen, in de hoop hier in de toekomst een werkende turbine van te bouwen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook zat er bij al deze onderdelen een bouwkit van een Behotec turbine.
    Omdat ik zelf nog geen ervaring heb in het omgaan met een turbine, leek het me verstandig om deze Behotec eerst eens in elkaar te zetten en kijken of ik hem kan laten lopen
    [​IMG]

    Later is dan de bedoeling om zelf een turbine te bouwen eventueel met de onderdelen die ik heb.

    Omdat de onderdelen en tekeningen die ik heb al verouderd zijn lijkt het me verstandig om na de behotec met een up to date ontwerp te beginnen als zelfbouw.
    Ik zit er zelfs aan te denken om de GR180 te gaan bouwen, omdat ik toch van niets wil beginnen, alleen kan ik dan mijn compressor en turbine wieltjes niet gebruiken, graag jullie advies

    Ervaring met Jets heb ik redelijk wat en heb ook de nodige modellen waar ik een turbine in kan zetten, waar voorheen een impeller in zat.

    Uiteindelijk is het de bedoeling om mijn Fokker 70(3 meter lang) af te bouwen en daar 2 zelfbouw turbines in te zetten, maar dat is nog ver weg, eerst maar eens proberen z'n motortje draaiend te krijgen.

    Een jaartje of wat geleden ben ik ook al eens op bezoek geweest bij de Turbine doktor(Martin Frema), en heb al mijn zooi aan hem laten zien, volgens hem is het meeste wel te gebruiken.

    Graag hoor ik jullie meningen over mijn project en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de tegenslagen die ik tegen ga komen(en dat zullen er veel zijn:()

    MVG Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Lagers

    Zo, de eerste problemen ben ik al tegen gekomen, ik wist niet dat een keramische lager een voor en achter kant heeft, nu wel :(, jullie raden het al, een lager uit elkaar gedrukt, na een uur zoeken alle kogels weer gevonden:-o, maar hoe krijg ik alles weer terug in elkaar, ik neem aan dat het mogelijk is, want uit elkaar was niet zo moeilijk.

    De handleiding die ik bij de behotec kit heb is in het Duits, laat nou net mijn Duits niet zo goed zijn, is er iemand die misschien een handleiding in het Engels heeft ?

    Alvast bedankt.

    MVG Edwin.
     
  3. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Wow een Fokker 70 van 3 Mtr en daar dan 2x een GR180 in, das pas echt knallen in de lucht.


    [​IMG]


    Gr Japioooooo
     
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    dat lagerprobleem heeft vrijwel elke turbinebouwer al gehad.....

    - ik doe meestal vet aan de buitenring van het lager
    - vervolgens leg ik alle kogeltjes in het vet, stevig in de rand
    - dan leg ik het lager plat en druk ik het andere deel er in

    Leuk dat je ook een cnc hebt, daar ga je zeker van genieten!

    gr. Rik
     
  5. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Maar dat kan maar op 1 manier


    Gr Japiooooooo
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    is dat waar


    In het beging gebruikte ik ook een beetje vet .maar omdat ik de lagers zelf samen stel leer je al doende .
    ik pak de buiten ring hou er mijn vinger onder en stop er 11 kogels in ,de binnen ring druk ik er nu in wil hij niet klikken met niet al te veel druk , heb ik een tooltje in de bankschroef laat het lager hier op zakken maak met een fohn de buiten ring een beetje warm zodat de buiten ring er op valt en anders help ik hem voor zichtig .
     
  7. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Lagers

    Het is me gelukt(met een beetje hulp ;))
    Met een metalen ringetje en een stukje koperdraad :)


    Ja, denk het ook, nu er nog een beetje mee leren omgaan, want het bouwen van de CNC machine ging me beter af dan het bedienen :mad:

    Zeker weten, maar dat zal nog wel even duren, kunnen we straks samen vliegen, jij met je A300 :p en ikke met de Fokker.

    Ondertussen ben ik de Turbine verder in elkaar aan het zetten, gaat best goed als er iemand naast je staat om de Duitse handleiding in het Nederlands te vertalen :D

    MVG Edwin
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    wat Jaap zei klopt inderdaad. Het kleine binnenste ringetje heeft aan de ene kant een opstaande rand, aan de andere kant niet. Je moet hem natuurlijk met de niet-opstaande rand naar de kogels toe drukken. Ik nam aan dat het wel voor zich sprak, maar misschien toch beter om te vermelden inderdaad :D

    Gr. Rik
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    buiten ring

    Hoe de buiten ring er op zit maak eigelijk niet uit. GRW heeft een merk teken er op staan .
    voor de duidelijkheid dus is hij uit elkaar geweest wel even op letten dat het merkteken weer klopt
    zo als ik het doe maak niet uit ik kijk naar de binnen ring , dikke kant naar buiten .
    als ik hem op de as schuif. Gr Gerrit Jan
     
  10. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Zo, het word tijd om van dit draadje het stof eens af te blazen.
    Bijna dagelijks zit ik te lezen hoe andere forum leden hun turbines bouwen, maar ik kom bijna geen stap verder:mad:.
    Het probleem is dat ik altijd overal ben, behalve thuis :(

    Maar na de kerst hoop ik wat tijd thuis door te kunnen brengen en op mijn prio lijstje staat ook het afmaken van de behotec turbine, hopend hier wat ervaring mee op te kunnen doen om later alles zelf te maken

    Enige tijd geleden zat ik nog te twijfelen om een turbine te kopen, maar na het lezen van Gerald zijn draadje ben ik weer helemaal om.
    Het geeft wel een verkeerd beeld hoe je een turbine bouwd, want zoals hij het uitlegt en laat zien lijkt het een peulenschil en kan het bijna niet verkeerd gaan, de werkelijkheid zal wel anders zijn.

    Binnenkort meer nieuws.

    MVG

    Edwin.
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    das maar goed dat ik geen draadje geopend had dan , want dan had je het nog moeilijk gekregen haha
     
  12. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ha ha, dat is waar ja:(

    Ik zit er stiekem wel aan te denken, als hij straks klaar is, nog eens een keer bij jouw langs te gaan, voordat ik alles in de stoep draai.
    Vorige keer ook veel geleerd in een avondje :)

     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Langs komen kan altijd hoor, geen probleem.
    Succes.

    Mvg,

    Martin.
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Sh*t, ben ik daar nu verantwoordelijk voor ha ha ha! ;) Komt goed, de aanhouder wint altijd.

    Grt,
    Gerald
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    hahahah die Gerald:lol::lol::lol:
     
  16. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ja, het is wel een beetje jouw schuld, ik hoop dat je door gaat om al dat moois te posten, geeft mij in ieder geval heel veel inspiratie.

    MVG

    Edwin.


     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik doe m'n best! ;)

    Grt,
    Gerald
     
  18. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Even wat stof afblazen van mijn oude draadje, of liever gezegt wat roet.

    Van een forum lid heb ik een jaartje geleden een Jetcat P80, omgebouwd naar kerostart, overgenomen met als voornaamste doel wat turbine ervaring op te doen, ik heb een testbokje gemaakt en tot nu toe een keer of 10 laten lopen.

    IMG_0685.JPG

    Na een keer of 10 draaien heeft de startmotor het begeven en heb hier een nieuwe opgezet, daarna nog een paar goede starts gemaakt.
    Maar de turbine begon steeds slechter te starten, bijna altijd kreeg ik een low accel melding soms starte hij, maar vaak niet.
    Het viel ook op dat er maar in een klein gedeelte verbranding plaatsvond ipv door heel de verbrandings kamer.

    Bij de laatste start stond hij zelfs in de brand en het na koelen verliep dramatiche omdat de startmotor moeite had met aandrijven.
    Dat laatste komt volgens mij omdat er wat brandstof op de bendix is gekomen waardoor de O-ring niet voldoende grip meer heeft, deze is nu wel versleten, waar kun je deze O-ringen bestellen?

    Ik twijfelde of alle naalden nog open waren en na het binnenbrandje de boel maar eens uit elkaar gehaald.
    De binnenkant zat helemaal onder het roet, maar dat is er zo af te poetsen, natuurlijk ging het achterste lager weer uit elkaar, maar na wat doeken alle 11 de keramische balletjes weer gevonden.
    Wat ook opviel was dat de as tpv het turbinewiel erg warm is geweest, is dit normaal?

    IMG_2739.JPG

    IMG_2740.JPG

    IMG_2742.JPG

    IMG_2743.JPG

    IMG_2745.JPG

    IMG_2747.JPG

    IMG_2744.JPG

    Ik zit met de volgende vraagjes;

    -Waar kan ik O-ringen bestellen voor de start bendix?
    -Hoe maak ik de brandstof leidingen schoon?, ik heb weleens gehoort dat je het uit kan koken, klopt dit?
    -Hoe test ik de brandstof naalden?
    -Wat zou de oorzaak volgens jullie zijn van de langzame acceleratie?
    -Wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn van het in brand staan?

    Bedankt.

    MVG

    Edwin.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    De verbranding is niet goed omdat je rotor te zwaar draait vermoed ik . lagers versleten aan lopen of lager verkeerd gemonteerd.
    Oringen kun je gemakkelijk aan komen snoer dikte en inwendige diameter op te geven. google even.
    De naalden moeten goed open zijn en er mag geen lekkage zijn.

    de naalden kun je controleren gas fles aan sluiten en kijken of de naalden gelijk branden
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2017
  20. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Edwin,

    O-ringen kan je meestal ook vinden bij de plaatselijke handelaar die lagers verkoopt.
    Je kan best vragen achter Viton o-ringen, zijn zeer goed bestand tegen de brandstof.

    groetjes,
    Johan
     

Deel Deze Pagina